PDA

Bekijk Volledige Versie : Mark: Geen slachtoffers in strijd om spelling



Amenzu
16-08-06, 16:45
DEN HAAG (ANP) - Zo ver als Willem Bilderdijk wil niemand gaan. Op heftige manier verzette de schrijver zich in 1813 tegen ,,verdervers der taal''. Hij wilde zijn spellingopvattingen handhaven. ,,Al moest het mij het leven kosten.''

Schrijver René Appel, voorzitter van de Vereniging van Letterkundigen, haalde het historische voorbeeld aan bij de presentatie van Het Witte Boekje, dat woensdag in Den Haag werd aangeboden aan Bart Chabot. De in passende kleur geklede dichter en performer verwelkomde het alternatief voor het officiële Groene Boekje, de woordenlijst van de Nederlandse taal. Want dat was hem een gruwel. Nu zal hij eindelijk hoger scoren bij het jaarlijkse Nationale Dictee, verwacht Chabot.

Uitgeverij Spectrum brengt de alternatieve spellinggids van het Nederlands in de eerste druk van 15.000 exemplaren op de markt. Van de omstreden editie van 2005 van het Groene Boekje zijn 50.000 exemplaren verkocht. In de periode 1995-2005 ging het Groene Boekje 1,2 miljoen keer over de toonbank. Uitgever Sander Bekkers spreekt van een succes als hij 50.000 boekjes verkoopt.

mark61
16-08-06, 16:58
:hihi:

Schiet jij maar lekker door hoor.

Amenzu
16-08-06, 17:59
Geplaatst door mark61
:hihi:

Schiet jij maar lekker door hoor.

ik heb nog nooit een schiet wapen van dichtbij gezien laat stan erme schieten

De ttel heb ik niet verzonnen, maar stond het in trouw...