PDA

Bekijk Volledige Versie : Persoonlijke aandacht van Marokkaanse jongeren voor homo wordt niet gewaardeerd



observer
17-08-06, 08:43
AMSTERDAM - Een groep Marokkaanse jongeren voert al maandenlang een treitercampagne tegen een 56-jarige homoseksuele bewoner aan de Da Costakade.

Vorige week gingen ze het raam van zijn benedenwoning te lijf met een brandende spuitbus met aanstekergas. Politie, woningbouwvereniging noch stadsdeel hebben tot nog toe een einde aan de ellende weten te maken.

''Gisterochtend was de vervangende buurtregisseur weer terug van verlof. Ik heb hem meteen in zijn kraag gegrepen, want er is nu toch echt een grens overschreden,'' zegt het getergde oud-VVD-stadsdeelraadslid Jaap Uitterdijk.

Vijf jaar geleden betrok hij zijn benedenwoning in gebouw De Liefde. ''Na vier dagen stond er al 'homo' op mijn voordeur gekalkt. Het leidde tot een artikel in een huis-aan-huisblad. Dat heb ik gekopieerd en bij de medebewoners van dit complex in de bus gedaan. Vanaf toen was het rustig.''

Sinds een half jaar is het weer hommeles. Het gaat volgens Uitterdijk om een groep van acht jongeren van rond de zestien jaar die geregeld op de binnenplaats van het complex rondhangen of de toegang van de poort naast zijn huis blokkeren. Een aantal van hen zou in het complex wonen.

In het begin ging het alleen om belletje trekken, maar dat werd gauw anders. Nu wordt er elke avond wel een aantal keren hard op zijn ramen gebonsd. ''Dan staan ze voor het raam 'vuile homo', 'lekker trekken' en meer van dat moois te roepen.''

Uitterdijk heeft tot nu toe nergens op gereageerd. Hij kijkt wel uit, nadat een bovenbuurman na een cafébezoek een half jaar geleden door de jongens in elkaar is geslagen. Die buurman maakte er wel een gewoonte van ze aan te spreken op hun gedrag.

''Ik loop ze straal voorbij,'' zegt het oud-raadslid. Wel belt hij na elk incident op advies van de buurtregisseur de politie. ''Want acht van die belhamels kunnen heel intimiderend zijn.''

Van de brandstichting maandag heeft hij aangifte gedaan. Uit woede en onmacht besloot hij de dag erna het hele circuit af te bellen dat hem mogelijk zou kunnen helpen: stadsdeel Oud-West, de homowerkgroep bij de politie, het COC en de VVD-fractie in de centrale gemeenteraad.

Uitterdijk: ''Het resulteerde in een bombardement aan telefoontjes bij de chef van het wijkteam van de politie. Vanaf toen werd ik opgenomen in de route van de politiesurveillance en zie ik ze elk uur langs komen.''

Tot vrijdag was het weer even rustig voor zijn huis. Daarna begon het bonzen en schreeuwen weer.

Uitterdijk: ''Zodra de politie langskomt, vliegen ze uit elkaar, daarna komen ze weer samen. Als ze alleen zijn durven ze me zelfs niet aan te kijken, maar als groep zijn ze niet te harden.''

Volgens een woordvoerder van de politie neemt de wijkteamrecheche de zaak uiterst serieus. ''Op het moment dat we de verdachten in beeld kunnen brengen, zullen we ze aanhouden.''

Deze week belde Uitterdijk nog maar eens een rondje. ''Woningbouwvereniging Het Oosten had al beloofd dat de huismeester langs zou komen. Nu een week later is hij nog niet geweest.''

Volgens een woordvoerder van Het Oosten zullen, als blijkt dat er daders in het complex wonen, de ouders onmiddellijk worden aangeschreven.

Uitterdijk zegt zich niet te laten wegjagen. ''Ik heb op de barricades gestaan voor de homo-emancipatie. Nu we daar eindelijk de vruchten van kunnen plukken, laat ik me dat niet afnemen. Over mijn lijk.''
mischien niet slim om naam en adress erbij te zetten trekt alleen maar meer debielen aan

knuppeltje
17-08-06, 10:12
Geplaatst door observer
mischien niet slim om naam en adress erbij te zetten trekt alleen maar meer debielen aan


Bij Qaiys in de boks die gastjes.