PDA

Bekijk Volledige Versie : Mohammed B vermoordde onbewust een vriend



Nelis70
17-08-06, 14:14
AMSTERDAM - Theo van Gogh stuurde dreigbrieven naar zijn vijanden. Ook pestte de in 2004 vermoorde filmmaker zijn tegenstanders met onwelkome cadeatjes. Dat zegt Thom Hoffman in het donderdag uitgekomen lifestyleblad Blvd.

Zo zou de cineast brieven met hakenkruizen hebben gestuurd naar de Joodse schrijfster Jessica Durlacher en stukjes prikkeldraad naar haar man en collega-schrijver Leon de Winter. Jarenlang schreef Van Gogh scherpe stukken over De Winter, die hij verweet zijn Joodse identiteit 'uit te venten'.


Ook Hoffman zelf zegt dreigbrieven te hebben ontvangen. Van Gogh was een jeugdvriend van de acteur. Samen maakten zij hun eerste film, 'Luger' uit 1982. Al snel kregen de vrienden uit Wassenaar echter ruzie.

Krentenkakker

Over één van zijn brieven aan Hoffman schepte Van Gogh op in zijn columns. Omdat hij nog een schuld bij de acteur had uitstaan, stuurde de filmmaker hem een emmer met vijfduizend gulden aan dubbeltjes en kwartjes waar hij overheen had geplast. "Omdat jij een krentenkakker bent, heb je hier wat om te tellen", luidde het begeleidende briefje.

De ruzie lag niet aan Hoffman, zegt de acteur. "Theo had wel veel ruzie met mensen", zegt hij in het tijdschrift. "Er hoefde maar weinig te gebeuren of hij voelde zich verraden." Toch denkt Hoffman niet op een negatieve manier terug aan de gezette provocateur. "Van de goede kant van dat hele extreme van Theo heb ik intens genoten, maar de slechte kant ervan is voor mij een zwarte bladzijde geweest."

Hoffman is donderdag niet bereikbaar voor een toelichting.


Mijn commentaar:
Die sukkel van een M.B. heeft gewoon een vriend vermoord.