PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Theo van Gogh stuurde dreigbrieven'



NIS
17-08-06, 14:35
'Theo van Gogh stuurde dreigbrieven'

Uitgegeven: 17 augustus 2006 14:48
Laatst gewijzigd: 17 augustus 2006 15:12

AMSTERDAM - Theo van Gogh stuurde dreigbrieven naar zijn vijanden. Ook pestte de in 2004 vermoorde filmmaker zijn tegenstanders met onwelkome cadeautjes. Dat zegt Thom Hoffman in het donderdag uitgekomen lifestyleblad Blvd.

Zo zou de cineast brieven met hakenkruizen hebben gestuurd naar de Joodse schrijfster Jessica Durlacher en stukjes prikkeldraad naar haar man en collega-schrijver Leon de Winter. Jarenlang schreef Van Gogh scherpe stukken over De Winter, die hij verweet zijn Joodse identiteit 'uit te venten'.


Ook Hoffman zelf zegt dreigbrieven te hebben ontvangen. Van Gogh was een jeugdvriend van de acteur. Samen maakten zij hun eerste film, 'Luger' uit 1982. Al snel kregen de vrienden uit Wassenaar echter ruzie.

Krentenkakker

Over één van zijn brieven aan Hoffman schepte Van Gogh op in zijn columns. Omdat hij nog een schuld bij de acteur had uitstaan, stuurde de filmmaker hem een emmer met vijfduizend gulden aan dubbeltjes en kwartjes waar hij overheen had geplast. "Omdat jij een krentenkakker bent, heb je hier wat om te tellen", luidde het begeleidende briefje.

De ruzie lag niet aan Hoffman, zegt de acteur. "Theo had wel veel ruzie met mensen", zegt hij in het tijdschrift. "Er hoefde maar weinig te gebeuren of hij voelde zich verraden." Toch denkt Hoffman niet op een negatieve manier terug aan de gezette provocateur. "Van de goede kant van dat hele extreme van Theo heb ik intens genoten, maar de slechte kant ervan is voor mij een zwarte bladzijde geweest."

Hoffman is donderdag niet bereikbaar voor een toelichting.

knuppeltje
17-08-06, 14:45
Geplaatst door NIS
'Theo van Gogh stuurde dreigbrieven'

Uitgegeven: 17 augustus 2006 14:48
Laatst gewijzigd: 17 augustus 2006 15:12

AMSTERDAM - Theo van Gogh stuurde dreigbrieven naar zijn vijanden. Ook pestte de in 2004 vermoorde filmmaker zijn tegenstanders met onwelkome cadeautjes. Dat zegt Thom Hoffman in het donderdag uitgekomen lifestyleblad Blvd.

Zo zou de cineast brieven met hakenkruizen hebben gestuurd naar de Joodse schrijfster Jessica Durlacher en stukjes prikkeldraad naar haar man en collega-schrijver Leon de Winter. Jarenlang schreef Van Gogh scherpe stukken over De Winter, die hij verweet zijn Joodse identiteit 'uit te venten'.


Ook Hoffman zelf zegt dreigbrieven te hebben ontvangen. Van Gogh was een jeugdvriend van de acteur. Samen maakten zij hun eerste film, 'Luger' uit 1982. Al snel kregen de vrienden uit Wassenaar echter ruzie.

Krentenkakker

Over één van zijn brieven aan Hoffman schepte Van Gogh op in zijn columns. Omdat hij nog een schuld bij de acteur had uitstaan, stuurde de filmmaker hem een emmer met vijfduizend gulden aan dubbeltjes en kwartjes waar hij overheen had geplast. "Omdat jij een krentenkakker bent, heb je hier wat om te tellen", luidde het begeleidende briefje.

De ruzie lag niet aan Hoffman, zegt de acteur. "Theo had wel veel ruzie met mensen", zegt hij in het tijdschrift. "Er hoefde maar weinig te gebeuren of hij voelde zich verraden." Toch denkt Hoffman niet op een negatieve manier terug aan de gezette provocateur. "Van de goede kant van dat hele extreme van Theo heb ik intens genoten, maar de slechte kant ervan is voor mij een zwarte bladzijde geweest."

Hoffman is donderdag niet bereikbaar voor een toelichting.

Theo was niet alleen een regiseur van slappe films, was ook een idiote ouwehoer.

~Panthera~
17-08-06, 14:47
Geplaatst door NIS
'Theo van Gogh stuurde dreigbrieven'

Uitgegeven: 17 augustus 2006 14:48
Laatst gewijzigd: 17 augustus 2006 15:12

AMSTERDAM - Theo van Gogh stuurde dreigbrieven naar zijn vijanden. Ook pestte de in 2004 vermoorde filmmaker zijn tegenstanders met onwelkome cadeautjes. Dat zegt Thom Hoffman in het donderdag uitgekomen lifestyleblad Blvd.

Zo zou de cineast brieven met hakenkruizen hebben gestuurd naar de Joodse schrijfster Jessica Durlacher en stukjes prikkeldraad naar haar man en collega-schrijver Leon de Winter. Jarenlang schreef Van Gogh scherpe stukken over De Winter, die hij verweet zijn Joodse identiteit 'uit te venten'.


Ook Hoffman zelf zegt dreigbrieven te hebben ontvangen. Van Gogh was een jeugdvriend van de acteur. Samen maakten zij hun eerste film, 'Luger' uit 1982. Al snel kregen de vrienden uit Wassenaar echter ruzie.

Krentenkakker

Over één van zijn brieven aan Hoffman schepte Van Gogh op in zijn columns. Omdat hij nog een schuld bij de acteur had uitstaan, stuurde de filmmaker hem een emmer met vijfduizend gulden aan dubbeltjes en kwartjes waar hij overheen had geplast. "Omdat jij een krentenkakker bent, heb je hier wat om te tellen", luidde het begeleidende briefje.

De ruzie lag niet aan Hoffman, zegt de acteur. "Theo had wel veel ruzie met mensen", zegt hij in het tijdschrift. "Er hoefde maar weinig te gebeuren of hij voelde zich verraden." Toch denkt Hoffman niet op een negatieve manier terug aan de gezette provocateur. "Van de goede kant van dat hele extreme van Theo heb ik intens genoten, maar de slechte kant ervan is voor mij een zwarte bladzijde geweest."

Hoffman is donderdag niet bereikbaar voor een toelichting.



Zo zie je maar weer: Stront komt altijd bovendrijven. :moe:

MaRiaH
17-08-06, 14:50
Geplaatst door ~Panthera~
Zo zie je maar weer: Stront komt altijd bovendrijven. :moe:

Die Theo vond ik altijd een vreemde vogel.

beetje borderline of zo.
Maagoed, zijn dood had ik hem nooit gewenst.

~Panthera~
17-08-06, 15:12
Geplaatst door MaRiaH
Die Theo vond ik altijd een vreemde vogel.

beetje borderline of zo.
Maagoed, zijn dood had ik hem nooit gewenst.


Ik vond het een l*l, met zijn eeuwige gezeik overal over. :moe:

Maar goed, daar lopen er meer van rond, en vermoord worden wens je niemand toe.

MaRiaH
17-08-06, 15:15
Geplaatst door ~Panthera~
Ik vond het een l*l, met zijn eeuwige gezeik overal over. :moe:

Maar goed, daar lopen er meer van rond, en vermoord worden wens je niemand toe.

Ja vreselijke man.. :moe:
ik sta niet te kijken van die dreigbrieven.. past precies in het plaatje wat ik van hem had..

Tomas
17-08-06, 15:18
Dit noem ik geen dreigbrieven. Dreigbrieven zijn anoniem en maken melding van aanstaand onheil of geweld. Theo was hier -voor zover ik weet- volstrekt open in. Ik zou het eerder misplaatste practical jokes noemen. Door het dreigbrieven te noemen hol je die term wel erg uit. Maja, da's waarschijnlijk het doel ook, denk ik.

~Panthera~
17-08-06, 15:19
Geplaatst door MaRiaH
Ja vreselijke man.. :moe:
ik sta niet te kijken van die dreigbrieven.. past precies in het plaatje wat ik van hem had..


Ja, precies, en maar kwaken over "de 5e colonne", hij was dus zelf geen haar beter. :moe:
Walgelijke gast. :kotsen:




O ja, sorry hoor: "over de doden niets dan goeds" doe ik niet aan mee. :fpetaf:

MaRiaH
17-08-06, 15:21
Geplaatst door Tomas
Dit noem ik geen dreigbrieven. Dreigbrieven zijn anoniem en maken melding van aanstaand onheil of geweld. Theo was hier -voor zover ik weet- volstrekt open in. Ik zou het eerder misplaatste practical jokes noemen. Door het dreigbrieven te noemen hol je die term wel erg uit. Maja, da's waarschijnlijk het doel ook, denk ik.

Akkoord. Geen dreigbrieven, maar lasterbieven.

~Panthera~
17-08-06, 15:24
Uitgegeven: 17 augustus 2006 14:48
Laatst gewijzigd: 17 augustus 2006 15:12

AMSTERDAM - Theo van Gogh stuurde dreigbrieven naar zijn vijanden. Ook pestte de in 2004 vermoorde filmmaker zijn tegenstanders met onwelkome cadeautjes. Dat zegt Thom Hoffman in het donderdag uitgekomen lifestyleblad Blvd.

Zo zou de cineast brieven met hakenkruizen hebben gestuurd naar de Joodse schrijfster Jessica Durlacher en stukjes prikkeldraad naar haar man en collega-schrijver Leon de Winter. Jarenlang schreef Van Gogh scherpe stukken over De Winter, die hij verweet zijn Joodse identiteit 'uit te venten'.


:moe:

MaRiaH
17-08-06, 15:27
Geplaatst door ~Panthera~
Uitgegeven: 17 augustus 2006 14:48
Laatst gewijzigd: 17 augustus 2006 15:12

AMSTERDAM - Theo van Gogh stuurde dreigbrieven naar zijn vijanden. Ook pestte de in 2004 vermoorde filmmaker zijn tegenstanders met onwelkome cadeautjes. Dat zegt Thom Hoffman in het donderdag uitgekomen lifestyleblad Blvd.

Zo zou de cineast brieven met hakenkruizen hebben gestuurd naar de Joodse schrijfster Jessica Durlacher en stukjes prikkeldraad naar haar man en collega-schrijver Leon de Winter. Jarenlang schreef Van Gogh scherpe stukken over De Winter, die hij verweet zijn Joodse identiteit 'uit te venten'.


:moe:

die stukjes prikkeldraad vind ik ook ziek en kwetsend.

:jammer:

Bofko
17-08-06, 15:28
Geplaatst door Tomas
hol je die term wel erg uit.

Das vrij gangbare gang van zaken hier. Een continue inflatie van termen.
Nederland is ook al moreel failliet verklaard door velen. T'is alleen nog ff wachten op een deurwaarder of zo.

Tomas
17-08-06, 15:31
Geplaatst door MaRiaH
die stukjes prikkeldraad vind ik ook ziek en kwetsend.

:jammer:

Is het ook, maar Leon de Winter is dan ook wel een heel erg misselijk ventje. Volgens mij is zelfs hier op nvdd, vriend en vijand, het daar overeens.

Tomas
17-08-06, 15:32
Geplaatst door Bofko
Das vrij gangbare gang van zaken hier. Een continue inflatie van termen.
Nederland is ook al moreel failliet verklaard door velen. T'is alleen nog ff wachten op een deurwaarder of zo.

I know. Nu is Theo gelijk aan Mo B en is het slechts een vereffening geweest. Zo werkt dat. Termen uithollen. Sommig gaan het dan ook nog ff dom zitten onderstrepen. Die denken dan dat het vanzel waar wordt.

MaRiaH
17-08-06, 15:32
Geplaatst door Tomas
Is het ook, maar Leon de Winter is dan ook wel een heel erg misselijk ventje. Volgens mij is zelfs hier op nvdd, vriend en vijand, het daar overeens.

Dan nog.

Stukjes prikkeldraad is hilarisch.
Schrijf dan een goed stuk terug of zo.

~Panthera~
17-08-06, 15:35
Geplaatst door Tomas
I know. Nu is Theo gelijk aan Mo B en is het slechts een vereffening geweest. Zo werkt dat. Termen uithollen. Sommig gaan het dan ook nog ff dom zitten onderstrepen. Die denken dan dat het vanzel waar wordt.


Heb je het tegen mij ?

Jij kwam meteen met je "geen drijgbrieven".
Het STOND er anders WEL.

Tomas
17-08-06, 15:36
Geplaatst door MaRiaH
Dan nog.

Stukjes prikkeldraad is hilarisch.
Schrijf dan een goed stuk terug of zo.

Deed ie daarnaast ook. Veelvuldig. En met vermelding van de zogenaamde dreigbrief.

Tomas
17-08-06, 15:37
Geplaatst door ~Panthera~
Heb je het tegen mij ?

Jij kwam meteen met je "geen drijgbrieven".
Het STOND er anders WEL.

Ja. Maar trek het je niet aan.

~Panthera~
17-08-06, 15:43
Geplaatst door Tomas
Ja. Maar trek het je niet aan.

Dan ist goed.

knuppeltje
17-08-06, 15:47
Geplaatst door Tomas
Deed ie daarnaast ook. Veelvuldig. En met vermelding van de zogenaamde dreigbrief.

Hoe zat dat weer Tomas, als het waggelt als een eend en het.......

Heb ik wel ees gezien van je.

Qaiys
17-08-06, 15:47
Geplaatst door Tomas
Dit noem ik geen dreigbrieven. Dreigbrieven zijn anoniem en maken melding van aanstaand onheil of geweld. Theo was hier -voor zover ik weet- volstrekt open in. Ik zou het eerder misplaatste practical jokes noemen. Door het dreigbrieven te noemen hol je die term wel erg uit. Maja, da's waarschijnlijk het doel ook, denk ik.

Dreigen gebeurt zowel anoniem als openlijk.

Zo zou de cineast brieven met hakenkruizen hebben gestuurd naar de Joodse schrijfster Jessica Durlacher

Hakenkruizen sturen naar joden kan heel bedreigend overkomen.

Tomas
17-08-06, 16:00
Geplaatst door knuppeltje
Hoe zat dat weer Tomas, als het waggelt als een eend en het.......

Heb ik wel ees gezien van je.

Heb geen idee wat je wilt zeggen.

mark61
17-08-06, 17:45
Geplaatst door Tomas
Door het dreigbrieven te noemen hol je die term wel erg uit. Maja, da's waarschijnlijk het doel ook, denk ik.

yep

mark61
17-08-06, 17:47
Geplaatst door Tomas
I know. Nu is Theo gelijk aan Mo B en is het slechts een vereffening geweest.

Dat was denk ik de bedoeling. 'Het waren er twee van dezelfde soort die dat op hun manier hebben opgelost.'

knuppeltje
17-08-06, 17:48
Geplaatst door Tomas
Heb geen idee wat je wilt zeggen.

Volgens mij zei jij aan het eind dat het dan ook een eend was.

mark61
17-08-06, 17:49
Geplaatst door Qaiys
Hakenkruizen sturen naar joden kan heel bedreigend overkomen.


Tsja, jij kan ook heel bedreigend overkomen.

Wat heb jij voor dag? Zionisten en homo's in bescherming nemen. :hihi:

Qaiys
17-08-06, 17:58
Geplaatst door mark61
Tsja, jij kan ook heel bedreigend overkomen.

Wat heb jij voor dag? Zionisten en homo's in bescherming nemen. :hihi:

Het gaat niet om mijn persoon maar om de argumenatie.

IbnRushd
17-08-06, 17:59
Wikipedia:

Een dreigbrief is een brief waarin of waarmee de ontvanger wordt bedreigd. Een dreigbrief wordt vaak anoniem verstuurd.

Een dreigbrief is er doorgaans op gericht dat de ontvanger iets doet of laat.

mark61
17-08-06, 18:01
Geplaatst door Qaiys
Het gaat niet om mijn persoon maar om de argumenatie.

Argumenteren van de benadeelde uit kan alle kanten op. Het geheel overschouwende kan je ws. zeggen dat de intentie van de dader de 'sick joke' was. Als er iemand geweldloos was was het dikke Theo wel.

Bedreiging vereist dat ergens mee gedreigd wordt. Geweld, over het algemeen. Daarvan is hier geen sprake.

Kijk, in dit geval vraag IK me nou s af wat jouw verborgen motieven & geheime agenda zijn. Vin je dat gek? :hihi:

mark61
17-08-06, 18:03
Geplaatst door IbnRushd
Wikipedia:

Een dreigbrief is een brief waarin of waarmee de ontvanger wordt bedreigd. Een dreigbrief wordt vaak anoniem verstuurd.

Een dreigbrief is er doorgaans op gericht dat de ontvanger iets doet of laat.

be·drei·gen (ov.ww.)
1 dreigen kwaad te berokkenen
2 een gevaar vormen voor

Nou, zegt u het maar. Theo het gevaar van de lage landen.

MaRiaH
17-08-06, 18:08
Geplaatst door mark61
be·drei·gen (ov.ww.)
1 dreigen kwaad te berokkenen
2 een gevaar vormen voor

Nou, zegt u het maar. Theo het gevaar van de lage landen.

Ik vind inderdaad in deze "belagen" een betere term.

En belagen kan bedreigend zijn, niet fysiek, dan wel psychisch.
Stelselmatig belagen is overigens ook strafbaar.

Qaiys
17-08-06, 18:17
Geplaatst door mark61
Argumenteren van de benadeelde uit kan alle kanten op. Het geheel overschouwende kan je ws. zeggen dat de intentie van de dader de 'sick joke' was. Als er iemand geweldloos was was het dikke Theo wel.

Bedreiging vereist dat ergens mee gedreigd wordt. Geweld, over het algemeen. Daarvan is hier geen sprake.

Kijk, in dit geval vraag IK me nou s af wat jouw verborgen motieven & geheime agenda zijn. Vin je dat gek? :hihi:

Jij vindt het dus niet dreigend overkomen om iemand die familieleden in de tweede wereld oorlog heeft verloren symbolen op te sturen van een natie die dat op haar geweten heeft?

Je zegt het goed in het algemeen wordt met geweld gedreigt maar niet altijd. Ik vind iemand die familieleden heeft verloren door het symbool wat het vertegenwoordigt een brief sturen met een hakenkruis zo een geval.

Dan vindt je kennelijk een kogelbrief ook niet dreigend want er wordt niet met geweld gedreigd, er wordt gewoon een practical sick joke gemaakt.

Qaiys
17-08-06, 18:19
Geplaatst door mark61
be·drei·gen (ov.ww.)
1 dreigen kwaad te berokkenen
2 een gevaar vormen voor

Nou, zegt u het maar. Theo het gevaar van de lage landen.

drei·gen2 (ov.ww., ook abs.)
1 iets slechts of vervelends in het vooruitzicht stellen => bedreigen

Een zelfde behandeling als haar vermoorde familieleden in het vooruitzicht stellen.

mark61
17-08-06, 18:30
Geplaatst door MaRiaH
Ik vind inderdaad in deze "belagen" een betere term.

En belagen kan bedreigend zijn, niet fysiek, dan wel psychisch.
Stelselmatig belagen is overigens ook strafbaar.

Hoezo bedreigt het? Het doet ws. pijn, het is onsmakelijk, en wat niet al. Maar bedreigend is het niet.

IbnRushd
17-08-06, 18:31
Geplaatst door mark61
Hoezo bedreigt het? Het doet ws. pijn, het is onsmakelijk, en wat niet al. Maar bedreigend is het niet.

Hoe weet jij dat?

mark61
17-08-06, 18:33
Geplaatst door Qaiys
Jij vindt het dus niet dreigend overkomen om iemand die familieleden in de tweede wereld oorlog heeft verloren symbolen op te sturen van een natie die dat op haar geweten heeft?

Nee. Ik vind het buitengewoon onsmakelijk en debiel, en nog zo wat, maar de dreiging moet je me nog ff uitleggen.


Ik vind iemand die familieleden heeft verloren door het symbool wat het vertegenwoordigt een brief sturen met een hakenkruis zo een geval.

Ik heb de betekenis van het woord 'bedreigen' hierboven alvast voor je neergezet.


Dan vindt je kennelijk een kogelbrief ook niet dreigend want er wordt niet met geweld gedreigd, er wordt gewoon een practical sick joke gemaakt.

Een kogel is om mee te doden. De hier genoemde voorwerpen doden niet. Al die brieven waren bovendien anoniem, en verzonden in een context van feitelijke moorden met een vuurwapen.

Ik vraag nog maar s naar jouw fijnbesnaarde motieven om hier een paar rabiate zionisten te gaan zitten verdedigen. In alle andere topics lust je ze rauw. Gek, no?

Blijkbaar vind je Theo toch een groter gevaar voor de wereldvrede dan de zionistische entiteit.

mark61
17-08-06, 18:35
Geplaatst door IbnRushd
Hoe weet jij dat?

Ik heb Taal gehad op school!

mark61
17-08-06, 18:36
Geplaatst door Qaiys
drei·gen2 (ov.ww., ook abs.)
1 iets slechts of vervelends in het vooruitzicht stellen => bedreigen

Een zelfde behandeling als haar vermoorde familieleden in het vooruitzicht stellen.

Denk je? Theo was eigenlijk stiekem aanvoerder van het Volksfront, of hoe die lui ook heten?

mark61
17-08-06, 18:40
Meneer die elke dag niet kan slapen zonder 100x Hypocriet! te hebben geroepen is me hier op een schijnheilige campagne...

Alles heiligt het doel, no?

IbnRushd
17-08-06, 18:43
Geplaatst door mark61
Nee, zo werkt dat niet. De dag dat de rechtspraak wordt geregeerd door wat de benadeelde meent te voelen is het hier het wilde westen.

Vergelijk 'kwetsen'.

Als ik me bedreigd voel door jou, wie kan dan 'bewijzen' dat dat niet zo is? Ik voel het toch? :ego:

Mag ik ook even informeren naar jouw motivatie die arme bedreigde zionisten in bescherming te nemen?

We hebben het niet over een rechtspraak, maar of het mogelijk is dat men, zonder zich expliciet uit te drukken, iemand kan bedreigen?

MaRiaH
17-08-06, 18:45
Geplaatst door mark61

Hoezo bedreigt het? Het doet ws. pijn, het is onsmakelijk, en wat niet al. Maar bedreigend is het niet.

Hmm, belagen kan op heel vriendelijke manieren. Maar het kan toch heel bedreigend zijn.

Dan heb ik het niet over 1x Maar over stelselmatig.!

Qaiys
17-08-06, 18:57
Geplaatst door mark61
Nee. Ik vind het buitengewoon onsmakelijk en debiel, en nog zo wat, maar de dreiging moet je me nog ff uitleggen.

Ik heb de betekenis van het woord 'bedreigen' hierboven alvast voor je neergezet.

Een kogel is om mee te doden. De hier genoemde voorwerpen doden niet. Al die brieven waren bovendien anoniem, en verzonden in een context van feitelijke moorden met een vuurwapen.

Ik vraag nog maar s naar jouw fijnbesnaarde motieven om hier een paar rabiate zionisten te gaan zitten verdedigen. In alle andere topics lust je ze rauw. Gek, no?

Blijkbaar vind je Theo toch een groter gevaar voor de wereldvrede dan de zionistische entiteit.

Een kogel zonder pistool doodt ook niet. Dreiging kan anoniem en openlijk gebeuren. Een hakenkruis is verzonden met de context van de joodse achtergrond van het slachtoffer en de massamoorden die gepleegd zijn vanwege hun joodse achtergrond.

Verder gaat deze discussie niet over mijn persoon. Probeer eens te discusseren zonder mijn persoon erbij te slepen.

Qaiys
17-08-06, 19:00
Geplaatst door mark61
Meneer die elke dag niet kan slapen zonder 100x Hypocriet! te hebben geroepen is me hier op een schijnheilige campagne...

Alles heiligt het doel, no?

Deze discussie gaat niet over mijn persoon. Probeer eens te discusseren zonder mijn persoon erbij te slepen.

Verder was jij diegen die niet kon slapen zonder aan mijn persoon te denken. Ik slaap namelijk heerlijk

sjaen
18-08-06, 01:56
Geplaatst door mark61
Hoezo bedreigt het? Het doet ws. pijn, het is onsmakelijk, en wat niet al. Maar bedreigend is het niet.

Eens.