PDA

Bekijk Volledige Versie : Radicalen warmen zich aan ‘overwinning’ van Hezbollah



barfly
19-08-06, 13:34
Radicalen warmen zich aan ‘overwinning’ van Hezbollah

In het nieuwe Midden-Oosten zijn de ‘gematigden’ in het defensief gedrongen

De oorlog in Libanon heeft de radicale krachten in het Midden-Oosten versterkt. De ‘moed’ van Hezbollah om Israël te weerstaan, werkt inspirerend. Sektarische tegenstellingen verdwijnen even naar de achtergrond.

Door onze redacteur Carolien Roelants
Rotterdam, 19 aug.

De voorlopige uitkomst van de oorlog tussen Hezbollah en Israël, het gestegen aanzien van de Libanese fundamentalistisch-shi’itische organisatie Hezbollah, heeft het radicale segment van de Arabische wereld versterkt. De Syrische president Bashar al-Assad, met Iran de belangrijkste steunpilaar van Hezbollah, schreeuwt triomfantelijk zijn gelijk van de daken. Sunnitische fundamentalistische oppositiegroepen als de Egyptische Moslimbroederschap liften mee op het succes van Hezbollah dat in de Arabische publieke opinie heeft gewonnen door niet het onderspit te delven tegen de krachtigste krijgsmacht in het Midden-Oosten. Hezbollahleider Hassan Nasrallah, een shi’itische geestelijke, is een nooit-gedachte sunnitische volksheld.

Verliezers zijn de seculiere oppositiegroepen, die de afgelopen jaren in de tang tussen hun regeringen en de opkomende fundamentalisten al ernstig waren verzwakt. Ook zij moeten meezingen in het pro-Hezbollah- en anti-Israël-koor.

Maar ook Amerika’s beste bondgenoten in de regio zijn beschadigd: ‘gematigde’ – in de praktijk zeer autoritaire – leiders als de Egyptische president Hosni Mubarak, de Jordaanse koning Abdallah en de Saoedische koning Abdullah. Ze zijn in belangrijke mate afhankelijk van Amerikaanse wapens en/of economische hulp, maar Washington wordt voor hen met zijn steun voor Israël tegen Hezbollah en het Palestijnse Hamas en zijn rol in Irak een steeds grotere psychologische schadepost.

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice zag kort na het begin van de oorlog nog „een nieuw Midden-Oosten” in het verschiet waarvan het geweld „de barensweeën” vormden. Maar de Jordaanse koning schamperde vorige week op de BBC: „Een nieuw Midden-Oosten? Als ik naar dit nieuwe Midden-Oosten kijk, zie ik wat er gebeurt in Somalië. Ik zie wat er gebeurt in Gaza, ik zie wat er gebeurt in Libanon. Ik zie wat er gebeurt in Irak. Is dat een nieuw Midden-Oosten?”

„Elke keer dat we een crisis hebben, wordt het veel instabieler”, zei hij. „En het eindresultaat, of waarnaar we als Midden-Oosten in de toekomst op weg zijn, is zeer duister. Ik kan de politieke kaart van het Midden-Oosten niet meer lezen omdat ik alleen nog zoveel donkere wolken zie hangen [..] Ik vrees werkelijk voor de toekomst van het Midden-Oosten.”

Aan het begin van de confrontatie tussen Israël en Hezbollah, die vorige maand begon met de ontvoering van twee Israëlische militairen, gaven Mubarak, Abdallah en Abdullah niet alleen Israël, zoals gebruikelijk, de schuld maar ook Hezbollah dat ze „roekeloosheid en avonturisme” verweten. Deze zelfbenoemde aanvoerders van de sunnitisch-islamitische wereld zien Hezbollah als vijfde colonne van het shi’itische Iran waarvan zij de bedoelingen vrezen, en als lichtend voorbeeld voor hun eigen fundamentalistische opposities die onder de huidige omstandigheden niet malen om de religieuze verschillen. Ze hoopten dat Hezbollah een lesje zou worden geleerd.

Maar de invloed van de dagelijkse televisiebeelden van de schade en slachtoffers van de Israëlische bombardementen op Libanon dwongen hen al snel over Hezbollah te zwijgen en zich te beperken tot hun anti-Israëlische retoriek. Nu zijn ze door de publieke opinie gedwongen toe te staan dat hun eigen, in normale tijden tamme pers Hezbollah als overwinnaar begroet en – voorzover het Jordanië en Egypte betreft – de banden met Israël aan de orde stelt, of zelfs bepleit ten oorlog te trekken.

President Mubarak van Egypte staat voorlopig sterk genoeg om zo vergaande eisen af te wimpelen. Minister van Buitenlandse Zaken Ahmed Abul Ghait sloot woensdag een diplomatieke breuk uit. Het terugroepen van de ambassadeur uit Tel Aviv noemde hij „een nutteloze en contraproductieve stap”. Maar wel prees hij de „moed” van Hezbollah (waar Mubarak aanvankelijk sprak over het ‘avonturisme’ van de organisatie).

Nog tekenender was dat de onafhankelijke krant Al-Masri al-Yom (Egypte Vandaag) het waagde een oproep tot jihad, heilige oorlog, tegen Israël te publiceren van de zeer populaire en invloedrijke sunnitische televisieprediker sjeik Yusuf Qaradawi. Hezbollah was een voorbeeld voor de Arabische leiders die „geen wil hebben om tegen Israël te vechten”, zo had Qaradawi volgens de krant verklaard op een conferentie van docenten in Kairo. Belangrijk is dat hij ook de doctrinaire verschillen tussen sunnieten en shi’ieten bagatelliseerde – in oorlogstijd moet daarover niet worden gezeurd, vond hij.

Qaradawi, een bejaarde fundamentalist met een miljoenenaanhang die nauwe banden met de Moslimbroederschap onderhoudt, is bepaald geen vriend van het Egyptische regime. In de jaren zeventig zat hij verscheidene malen vast. Zijn Egyptische nationaliteit werd hem toen ook ontnomen.

In Syrië is de situatie omgekeerd. Het (seculiere) leiderschap – niet lang geleden nog zwaar in de verdrukking – is opgetogen; de onderdrukte sunnitische meerderheid eerder bedrukt. De in ballingschap levende leiders van de Syrische Moslimbroederschap zwijgen over Hezbollah. Hun kans op een machtsovername is juist verkleind.

Ook Assad spotte deze week in een harde toespraak met Rices ‘nieuwe Midden-Oosten’, „een Midden-Oosten gebaseerd op onderdrukking en vernedering”. Zijn nieuwe Midden-Oosten is „een Midden-Oosten dat bij onze voorkeuren past [..] dat mogelijk werd gemaakt door de overwinning van de verzetsbeweging in Libanon”.

De leider van het grootste (anti-Syrische) blok in het Libanese parlement, Saad Hariri (zoon van de waarschijnlijk in opdracht van Syrië vermoorde premier Rafiq Hariri), was gisteren woedend omdat Assad in zijn toespraak zijn groep ervan betichtte met Israël te heulen. Hij noemde Assads woorden erger dan de verwoestingen die Israël in Libanon heeft aangericht (maar zorgde wel dat hij Israël even hard verketterde).

Maar de Syrische president weet dat in Europa, in de Verenigde Staten en zelfs in Israël stemmen opgaan om toch eens met zijn land te gaan praten in plaats van het verder te isoleren.

Bron: nrc.nl

Ik denk dat het MO inderdaad op de drempel staat van chaos en oorlog. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Israël en de VS Syrië en Iran hun gang laten gaan. Her resultaat van aanvallen tegen Iran zouden wel eens het lont in het kruitvat kunnen zijn.

~Panthera~
19-08-06, 14:15
Geplaatst door barfly

Ik denk dat het MO inderdaad op de drempel staat van chaos en oorlog. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Israël en de VS Syrië en Iran hun gang laten gaan. Her resultaat van aanvallen tegen Iran zouden wel eens het lont in het kruitvat kunnen zijn.


Behoorlijk KMP ja. :moe:

Al Sawt
19-08-06, 15:27
In een woord prachtig!


Laten we hopen dat radicalen stromingen wat dichter bij huis een jihad gaan voeren en niet in oorden als Tsjetsjenie, Afghanistan of VS.

Laten we hopen dat de Arabische orde van 'gematigde' verraders kliek, snel kopje ondergaat.

Sallahddin
19-08-06, 18:30
Geplaatst door barfly
Radicalen warmen zich aan ‘overwinning’ van Hezbollah

In het nieuwe Midden-Oosten zijn de ‘gematigden’ in het defensief gedrongen

De oorlog in Libanon heeft de radicale krachten in het Midden-Oosten versterkt. De ‘moed’ van Hezbollah om Israël te weerstaan, werkt inspirerend. Sektarische tegenstellingen verdwijnen even naar de achtergrond.

Door onze redacteur Carolien Roelants
Rotterdam, 19 aug.

De voorlopige uitkomst van de oorlog tussen Hezbollah en Israël, het gestegen aanzien van de Libanese fundamentalistisch-shi’itische organisatie Hezbollah, heeft het radicale segment van de Arabische wereld versterkt. De Syrische president Bashar al-Assad, met Iran de belangrijkste steunpilaar van Hezbollah, schreeuwt triomfantelijk zijn gelijk van de daken. Sunnitische fundamentalistische oppositiegroepen als de Egyptische Moslimbroederschap liften mee op het succes van Hezbollah dat in de Arabische publieke opinie heeft gewonnen door niet het onderspit te delven tegen de krachtigste krijgsmacht in het Midden-Oosten. Hezbollahleider Hassan Nasrallah, een shi’itische geestelijke, is een nooit-gedachte sunnitische volksheld.

Verliezers zijn de seculiere oppositiegroepen, die de afgelopen jaren in de tang tussen hun regeringen en de opkomende fundamentalisten al ernstig waren verzwakt. Ook zij moeten meezingen in het pro-Hezbollah- en anti-Israël-koor.

Maar ook Amerika’s beste bondgenoten in de regio zijn beschadigd: ‘gematigde’ – in de praktijk zeer autoritaire – leiders als de Egyptische president Hosni Mubarak, de Jordaanse koning Abdallah en de Saoedische koning Abdullah. Ze zijn in belangrijke mate afhankelijk van Amerikaanse wapens en/of economische hulp, maar Washington wordt voor hen met zijn steun voor Israël tegen Hezbollah en het Palestijnse Hamas en zijn rol in Irak een steeds grotere psychologische schadepost.

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice zag kort na het begin van de oorlog nog „een nieuw Midden-Oosten” in het verschiet waarvan het geweld „de barensweeën” vormden. Maar de Jordaanse koning schamperde vorige week op de BBC: „Een nieuw Midden-Oosten? Als ik naar dit nieuwe Midden-Oosten kijk, zie ik wat er gebeurt in Somalië. Ik zie wat er gebeurt in Gaza, ik zie wat er gebeurt in Libanon. Ik zie wat er gebeurt in Irak. Is dat een nieuw Midden-Oosten?”

„Elke keer dat we een crisis hebben, wordt het veel instabieler”, zei hij. „En het eindresultaat, of waarnaar we als Midden-Oosten in de toekomst op weg zijn, is zeer duister. Ik kan de politieke kaart van het Midden-Oosten niet meer lezen omdat ik alleen nog zoveel donkere wolken zie hangen [..] Ik vrees werkelijk voor de toekomst van het Midden-Oosten.”

Aan het begin van de confrontatie tussen Israël en Hezbollah, die vorige maand begon met de ontvoering van twee Israëlische militairen, gaven Mubarak, Abdallah en Abdullah niet alleen Israël, zoals gebruikelijk, de schuld maar ook Hezbollah dat ze „roekeloosheid en avonturisme” verweten. Deze zelfbenoemde aanvoerders van de sunnitisch-islamitische wereld zien Hezbollah als vijfde colonne van het shi’itische Iran waarvan zij de bedoelingen vrezen, en als lichtend voorbeeld voor hun eigen fundamentalistische opposities die onder de huidige omstandigheden niet malen om de religieuze verschillen. Ze hoopten dat Hezbollah een lesje zou worden geleerd.

Maar de invloed van de dagelijkse televisiebeelden van de schade en slachtoffers van de Israëlische bombardementen op Libanon dwongen hen al snel over Hezbollah te zwijgen en zich te beperken tot hun anti-Israëlische retoriek. Nu zijn ze door de publieke opinie gedwongen toe te staan dat hun eigen, in normale tijden tamme pers Hezbollah als overwinnaar begroet en – voorzover het Jordanië en Egypte betreft – de banden met Israël aan de orde stelt, of zelfs bepleit ten oorlog te trekken.

President Mubarak van Egypte staat voorlopig sterk genoeg om zo vergaande eisen af te wimpelen. Minister van Buitenlandse Zaken Ahmed Abul Ghait sloot woensdag een diplomatieke breuk uit. Het terugroepen van de ambassadeur uit Tel Aviv noemde hij „een nutteloze en contraproductieve stap”. Maar wel prees hij de „moed” van Hezbollah (waar Mubarak aanvankelijk sprak over het ‘avonturisme’ van de organisatie).

Nog tekenender was dat de onafhankelijke krant Al-Masri al-Yom (Egypte Vandaag) het waagde een oproep tot jihad, heilige oorlog, tegen Israël te publiceren van de zeer populaire en invloedrijke sunnitische televisieprediker sjeik Yusuf Qaradawi. Hezbollah was een voorbeeld voor de Arabische leiders die „geen wil hebben om tegen Israël te vechten”, zo had Qaradawi volgens de krant verklaard op een conferentie van docenten in Kairo. Belangrijk is dat hij ook de doctrinaire verschillen tussen sunnieten en shi’ieten bagatelliseerde – in oorlogstijd moet daarover niet worden gezeurd, vond hij.

Qaradawi, een bejaarde fundamentalist met een miljoenenaanhang die nauwe banden met de Moslimbroederschap onderhoudt, is bepaald geen vriend van het Egyptische regime. In de jaren zeventig zat hij verscheidene malen vast. Zijn Egyptische nationaliteit werd hem toen ook ontnomen.

In Syrië is de situatie omgekeerd. Het (seculiere) leiderschap – niet lang geleden nog zwaar in de verdrukking – is opgetogen; de onderdrukte sunnitische meerderheid eerder bedrukt. De in ballingschap levende leiders van de Syrische Moslimbroederschap zwijgen over Hezbollah. Hun kans op een machtsovername is juist verkleind.

Ook Assad spotte deze week in een harde toespraak met Rices ‘nieuwe Midden-Oosten’, „een Midden-Oosten gebaseerd op onderdrukking en vernedering”. Zijn nieuwe Midden-Oosten is „een Midden-Oosten dat bij onze voorkeuren past [..] dat mogelijk werd gemaakt door de overwinning van de verzetsbeweging in Libanon”.

De leider van het grootste (anti-Syrische) blok in het Libanese parlement, Saad Hariri (zoon van de waarschijnlijk in opdracht van Syrië vermoorde premier Rafiq Hariri), was gisteren woedend omdat Assad in zijn toespraak zijn groep ervan betichtte met Israël te heulen. Hij noemde Assads woorden erger dan de verwoestingen die Israël in Libanon heeft aangericht (maar zorgde wel dat hij Israël even hard verketterde).

Maar de Syrische president weet dat in Europa, in de Verenigde Staten en zelfs in Israël stemmen opgaan om toch eens met zijn land te gaan praten in plaats van het verder te isoleren.

Bron: nrc.nl

Ik denk dat het MO inderdaad op de drempel staat van chaos en oorlog. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Israël en de VS Syrië en Iran hun gang laten gaan. Her resultaat van aanvallen tegen Iran zouden wel eens het lont in het kruitvat kunnen zijn.

The war in Lebanon heeft de hypocriete "verraders" van hun eigen volkeren en zaken aan het licht van de "waarheid" onderworpen(ontmaskerd ,kort gezegd!):Mubarak van Egypte,Koning Abdallah van Jordanie,SA,...):"gehoorzaame hondjes van Amerika ,beter gezegd),de Arabishe & Islamitishe volkeren weten nu meer dan ooit dat hun eigen regeringen hun niet alleen in de steek laten maar erger nog,hun in de rug "steken" en gaan mee met de Amerikkaanse en Israelishe planneen voor de zgn "nieuwe midden-oosten"....die nooit het licht zal zien dankzij de bravoure en moed van Hizbullah en Iran ,....wat betreft de regering(niet het volk ,nuance van belang!) van Syrie ...die vertrouw ik toch van geen meter ondanks de vurige en toch waar woorden die diens President uitspreek na het staakt-het vuren...Assad "nieuwe verworven integriteit en standsvastigheid" blijft onder de test van de tijd ,alleen deze zal het leren!
Ik was in Marokko(officieel "sunniet") geweest en zag hoe de mensen solidair en trots op Hizbullah waren en zo woedend op & verontwaardigd van de "inactie" of zelfs "veraad" van de eigen leiders ...en roepen in cafe's verhitte discussies waar Al Jazeera 24 hrs/day "coverage of the war" en zelfs "Al Manar" ,de Satelliet kanaal van Hizbullah(technologish stuntje van Hizbullah want ondanks de hevige bombardementen ,bleef deze TV uitzenden!) op massaal regime-changes in de heel Arabishe & Islamitishe werelden (die moeten verdwijnen en de plaats vrij maken voor echte Islamitishe gekozen leiders ...weg met die zgn "Democratie" van het westen!) en uitten vrijlijker dan ooit hun meningen zonder bang te zijn van wie dan ook!!!
Moslims overal ,van Indonesia tot en met Marokko dus "ontdekken" meer dan ooit de valsheid van de zgn Westerse "normen & waarden ",de zgn "rechten van de mens ,Democratie ,vrijheid..."....dat is allemaal een lachertje geworden en niemand meer gelooft er in...
Dankzij de Amerikkaanse Neocons en Israel worden de mensen wakker en realiseren zich nu dat de "terug" keer naar de echte Islam(van Hamas & Hizbullah ,niet van SA!) de enige echte manier om weer's trots en waardigheid terug te verdienen en in deze wereld te tellen ,anders nooit!

Dank u wel Israel & Amerika+ de meezingende Arabishe en "Islamitishe " Amerika-Puppets "leiders"!

Groot respect , dank en succes voor Hizbullah die liet zien dat Israel geen vrede wil(Vandaag nog was er een mislukt landing van Israelishe commando's op Al Bekaa in Lebanon ondanks het staakt het vuren ,verijdeld door de moedige strijders van Hizbullah waarbij twee IDF werden gedood :1 officier en 1 soldaat...!!!.......www.antiwar.com ) en dat de enige overgebleven optie is :verzet en weerstand...gecombineerd voraal (kan niet zonder,anders is het gedoemd te mislukken) met Islamitish Faith !!!
Faith (Islam) is the key word here en dat beseffen de Moslims alweer !:

Moslims(als Ummah) kunnen nooit wat worden of bereiken zonder de Islam:

Ze weten het al lang natuurlijk ,maar NU wordt het nog duidelijker!!!

P.S.:Al karadawi is geen Fundamentalist ,dat is 1 van de meest integere en gerespecteerde moslim-scholars:
Als die zo wordt beschouwd dan zijn we allemaal Fundi's dan!!!:deze termen zeggen niets meer (Fundamentalist ,Gematigd...),die werden vooraal door Westerse zgn Orientalisten ,of "Islamologen" "uitgevonden" om echte Moslimleiders te "neutraliseren" ,...die zijn ook ,al lang "ontmaskerd"(die orientalisten...) en vormen in ieder geval geen referentie voor ons:de enige moslim referenties zijn de Koran en de sunnah(gezegden en handelingen van de profeet),...alle moslims bazeren zich op deze twee bronnen voor dat ze over de Islam kunnen praten!!!....de rest wordt naar de prullenbak verwezen(Westerse of niet Moslim Islam "kenners" en hun "moslim -seculiere leerlingen"...):

Amenzu
19-08-06, 18:48
Geplaatst door Al Sawt
In een woord prachtig!


Laten we hopen dat radicalen stromingen wat dichter bij huis een jihad gaan voeren en niet in oorden als Tsjetsjenie, Afghanistan of VS.

Laten we hopen dat de Arabische orde van 'gematigde' verraders kliek, snel kopje ondergaat.

Het zit veel gecompliceerder in elkaar. Er zijn zoveel belangen en zoveel meningen. In de eerste plaats de angst van de Arabische staten voor Iran. Zij zullen dus alles aa doen om de invloed te beperken. In het verleden hebben ze miljarden aan Saddam gegeven om ze te stoppen. Nu zitten ze in hun midden, in Irak dankzij de vs en n Libanon dankzij Iran.

Er zijn ook andere zaken (en dan heb ik het niet over de emotie van het volk). Stel eens voor dat Amerika ontwikkelingsgeld aan Egypte stopt. Het land zal uiteenstoreten. Kuwait is een natuurlijke bondgenoot. Andere rijke golfstaten zijn economisch ook erg afhankelijk van Amerika en Europa.

SA heeft pas nog 15 miljard aan vliegtuigen gekocht van de VK, de eerste bondgenoot van Israel.

Mocht er chaos ontstaan in deze landen, dan zal het volk het eerste slachtoffer worden zoals gewoonlijk..

super ick
19-08-06, 18:53
Geplaatst door Al Sawt
In een woord prachtig!


Laten we hopen dat radicalen stromingen wat dichter bij huis een jihad gaan voeren en niet in oorden als Tsjetsjenie, Afghanistan of VS.

Laten we hopen dat de Arabische orde van 'gematigde' verraders kliek, snel kopje ondergaat.

Hebben die gematigden geen vlag om op straat te verbranden?

Sallahddin
19-08-06, 19:06
Geplaatst door Amenzu
Het zit veel gecompliceerder in elkaar. Er zijn zoveel belangen en zoveel meningen. In de eerste plaats de angst van de Arabische staten voor Iran. Zij zullen dus alles aa doen om de invloed te beperken. In het verleden hebben ze miljarden aan Saddam gegeven om ze te stoppen. Nu zitten ze in hun midden, in Irak dankzij de vs en n Libanon dankzij Iran.

Er zijn ook andere zaken (en dan heb ik het niet over de emotie van het volk). Stel eens voor dat Amerika ontwikkelingsgeld aan Egypte stopt. Het land zal uiteenstoreten. Kuwait is een natuurlijke bondgenoot. Andere rijke golfstaten zijn economisch ook erg afhankelijk van Amerika en Europa.

SA heeft pas nog 15 miljard aan vliegtuigen gekocht van de VK, de eerste bondgenoot van Israel.

Mocht er chaos ontstaan in deze landen, dan zal het volk het eerste slachtoffer worden zoals gewoonlijk..



Heb je nooit van revoluties of opstanden gehoord???

Sallahddin
19-08-06, 19:11
Geplaatst door Al Sawt
In een woord prachtig!


Laten we hopen dat radicalen stromingen wat dichter bij huis een jihad gaan voeren en niet in oorden als Tsjetsjenie, Afghanistan of VS.

Laten we hopen dat de Arabische orde van 'gematigde' verraders kliek, snel kopje ondergaat.



Yes, massaal regime-changes in de heel Arabishe & moslimwerelden door de eigen volkeren ...en snel ook!!!!...het wordt hoog tijd nu!!!
Eerst prioriteit!
Domestic ennemies uitschakelen...beginnen bij eigen huis dus!

super ick
19-08-06, 20:26
Geplaatst door Sallahddin
Yes, massaal regime-changes in de heel Arabishe & moslimwerelden door de eigen volkeren ...en snel ook!!!!...het wordt hoog tijd nu!!!
Eerst prioriteit!
Domestic ennemies uitschakelen...beginnen bij eigen huis dus!

En het eindpunt? Waar ligt dat dan?

super ick
19-08-06, 20:27
Geplaatst door Sallahddin
Yes, massaal regime-changes in de heel Arabishe & moslimwerelden door de eigen volkeren ...en snel ook!!!!...het wordt hoog tijd nu!!!
Eerst prioriteit!
Domestic ennemies uitschakelen...beginnen bij eigen huis dus!

Kijk maar uit met die uitspraken. Gezien je locatie................... Straks wordt je opgepakt door de ongelovigen.

barfly
19-08-06, 21:18
Geplaatst door Sallahddin
Yes, massaal regime-changes in de heel Arabishe & moslimwerelden door de eigen volkeren ...en snel ook!!!!...het wordt hoog tijd nu!!!
Eerst prioriteit!
Domestic ennemies uitschakelen...beginnen bij eigen huis dus!

Thats the spirit! :duim:

Amenzu
19-08-06, 22:24
Geplaatst door Sallahddin
Yes, massaal regime-changes in de heel Arabishe & moslimwerelden door de eigen volkeren ...en snel ook!!!!...het wordt hoog tijd nu!!!
Eerst prioriteit!
Domestic ennemies uitschakelen...beginnen bij eigen huis dus!

Aangezien de meeste islamitische landen, met name Arabische landen dictaturen zijn waar de mensenrechten niet gelden, ben ik het deze keer ergens met je mee eens.

Ik hoop alleen dat je hoopt net als ik dat het op een vreedzame manier gaat. En ik hoop dat mensen zullen streven naar echte democratien, waar iedereen gelijk is ongeacht geslacht, religie, ras, politieke overtuiging.

En gen religieuze mullahs die zelfs je manier van leven gaan bepalen. In SA word je al opgepakt voor het bezit van een bijbel. Dat wordt dus gezien als een misdrijf. Het is zelfs het geval in een gematigde Marokko. Stel je eens voor als de extremisten aan de macht komen? In de meeste landen worden nu al mensen die voor een andere religie kiezen of een andere interpertatie aanhangen (binnen de islam) bedreigd, mishandeld, gevangen genomen of in het ergste geval vermoord. Het moeten dus systemen worden waar he induvidi de vrijheid om haar/zijn leven in te delen zoals hij/zij wilt, zolang natuurlijk dat in overeenstemming is met de wet (dat wil zeggen geen misdrijf plegen). Dat an alleen bereiken door scheiding van religie en staat. Sterker nog gelovigen hebben de meeste rechten in seculaire landen.

Stel je eens voor dat je pgepakt wordt in Europa voor het bezit van een Koran, dat je je zoon geen Mohammed mag noemen.

Sallahddin
19-08-06, 22:43
Geplaatst door Amenzu
Aangezien de meeste islamitische landen, met name Arabische landen dictaturen zijn waar de mensenrechten niet gelden, ben ik het deze keer ergens met je mee eens.

Ik hoop alleen dat je hoopt net als ik dat het op een vreedzame manier gaat. En ik hoop dat mensen zullen streven naar echte democratien, waar iedereen gelijk is ongeacht geslacht, religie, ras, politieke overtuiging.

En gen religieuze mullahs die zelfs je manier van leven gaan bepalen. In SA word je al opgepakt voor het bezit van een bijbel. Dat wordt dus gezien als een misdrijf. Het is zelfs het geval in een gematigde Marokko. Stel je eens voor als de extremisten aan de macht komen? In de meeste landen worden nu al mensen die voor een andere religie kiezen of een andere interpertatie aanhangen (binnen de islam) bedreigd, mishandeld, gevangen genomen of in het ergste geval vermoord. Het moeten dus systemen worden waar he induvidi de vrijheid om haar/zijn leven in te delen zoals hij/zij wilt, zolang natuurlijk dat in overeenstemming is met de wet (dat wil zeggen geen misdrijf plegen). Dat an alleen bereiken door scheiding van religie en staat. Sterker nog gelovigen hebben de meeste rechten in seculaire landen.

Stel je eens voor dat je pgepakt wordt in Europa voor het bezit van een Koran, dat je je zoon geen Mohammed mag noemen.



Ok ,dan maar...dan zijn er groot vitale verschillen tussen ons vanuit de Islamitish perspectief:
niet democratie a la westerse(tegenstrijdig met de Islam beginselen qua Ideologish uitganspunt!) is wat we nodig hebben maar Islamitish geinspireerde wetten :Allah is de wetgever(in de grote lijnen!) dus!...de grondwet is de Koran...maar we mogen leren van het westen in de niet Ideologishe velden:organisatie,bestuur,wetenschap....

Stel je voor dat je als niet moslim onder de Islam je geloof(politiek,godsdienstig,Ideologish,...)mag behouden en wordt zelfs beschermd!!!...en that's what Islam is all about,tenminste wat dit betreft!!!

P.S:wat je vertelt over SA en Mullahs is waar en heeft bovendien niets met de Islam te maken :je weet toch beter?...daaroom wordt er altijd bepleit voor "het installeren" van de ware Islam in die landen en dat bedoel ik nou met regimes-change!!!

Scheiding tussen Kerk & staat bestaat juist niet in Islam want deze is:Politiek,geloof,Economie...,zelfs prive!!!...allesomvattend :je neemt het als geheel of je laat het als geheel ,geen demi-mesure dus!!!....deze is een heel onderwerp op zich!

"verlichting" en "renaissance" zijn typish Europeese phenomenen en concepten(als reactie op de vervalste Christendom en de terecht afwijzing van deze als gevolg maar Europa had de fataal vergissing gemaakt te gaan generaliseren :niet alleen het Christendom en terecht die werd afgewezen maar alle vormen van religies(waaronder de Islam dus :onterecht dus!....da's de probleem van Europa niet de onze in ieder geval!!!):daar zit de ANOMALIE dan!!!)... deze concepten gelden dus niet voor de Islam die geen vervalsing onder ging(God's beloofte in de Koran!) en is dus DE VERVANGER van de vervalste boodschappen van het christendom en het Jodendom terwijl we in de oorspronkelijke versies van deze laatsten heilig in geloven en in alle profeten!!!!...voor de duidelijkheid dan !!!

Europa corrigeerde een afdwaling(het vervalste Christendom maar die werd niet als zodanig behandeld !maar als de afwijkend boodschap van een God die niet bestond maar van de mens zelf ,dus weg ermee!!!!), dus corrigeerde die met erger...je ziet toch wat voor Ideologieen het licht van dag zagen als gevolg:Nazisme,Fascisme,Communisme,Socialisme...en Capitalisme...
Democratie wordt beschouwd als de hoogste en beste menselijke bestuursvorm ooit(die werd toch geeinspireerd door de Islam net als de renaissance!...de bron is toch superieur om maar deze controversieel en zwaar beladen term te gebruiken!!!) maar de anomalie zit in diens Ideologish basis en uitganspunt:afwijzing van "verticale divine" (transcendance) naar horizontale referenties,afwijzing van God en zelfs het idee van God en erger nog zelfs diens "residuen" ,"resten" of manifestatie van die idee:in de moraal ,dus zelfs de moraal werd "horizontaal" behandeld:dus de mens is God en de moraal is altijd vervangbaar en niet vast(zelfs in de principien)!...puur Nihilisme!!!...weer een ander onderwerp op zich!!!!

P.S.:het is niet zo simpel en eenvoudig zoals je ziet en dit vereist verdiepte studie en research voor dat je over de Islam zo lichtzinnig gaat uitspreken!!!!

sidi bibi
19-08-06, 23:00
Geplaatst door Amenzu
Aangezien de meeste islamitische landen, met name Arabische landen dictaturen zijn waar de mensenrechten niet gelden, ben ik het deze keer ergens met je mee eens.

Ik hoop alleen dat je hoopt net als ik dat het op een vreedzame manier gaat. En ik hoop dat mensen zullen streven naar echte democratien, waar iedereen gelijk is ongeacht geslacht, religie, ras, politieke overtuiging.

En gen religieuze mullahs die zelfs je manier van leven gaan bepalen. In SA word je al opgepakt voor het bezit van een bijbel. Dat wordt dus gezien als een misdrijf. Het is zelfs het geval in een gematigde Marokko. Stel je eens voor als de extremisten aan de macht komen? In de meeste landen worden nu al mensen die voor een andere religie kiezen of een andere interpertatie aanhangen (binnen de islam) bedreigd, mishandeld, gevangen genomen of in het ergste geval vermoord. Het moeten dus systemen worden waar he induvidi de vrijheid om haar/zijn leven in te delen zoals hij/zij wilt, zolang natuurlijk dat in overeenstemming is met de wet (dat wil zeggen geen misdrijf plegen). Dat an alleen bereiken door scheiding van religie en staat. Sterker nog gelovigen hebben de meeste rechten in seculaire landen.

Stel je eens voor dat je pgepakt wordt in Europa voor het bezit van een Koran, dat je je zoon geen Mohammed mag noemen. Is dat echt zo in Marokko, ik lees dit nu al de 2de keer, er worden hier kerkdiensten gehouden in practisch alle grote steden, die hebben er toch ook een?

sjaen
20-08-06, 02:16
Geplaatst door Sallahddin
Islamitish geinspireerde wetten :Allah is de wetgever(in de grote lijnen!) dus!...de grondwet is de Koran...maar we mogen leren van het westen in de niet Ideologishe velden:organisatie,bestuur,wetenschap....

De koran heeft geen grondwet, daarvoor moet je bij de Universele rechten van de mens zijn (1948).



Stel je voor dat je als niet moslim onder de Islam je geloof(politiek,godsdienstig,Ideologish,...)mag behouden en wordt zelfs beschermd!!!...en that's what Islam is all about,tenminste wat dit betreft!!!

Ach gossie, wat tolerant, dank je wel.


P.S:wat je vertelt over SA en Mullahs is waar en heeft bovendien niets met de Islam te maken :je weet toch beter?...daaroom wordt er altijd bepleit voor "het installeren" van de ware Islam in die landen en dat bedoel ik nou met regimes-change!!!

"De Islam", welke versie? de mystieke, de fundendische, de gematigde of de liberale.................



Scheiding tussen Kerk & staat bestaat juist niet in Islam want deze is:Politiek,geloof,Economie...,zelfs prive!!!...allesomvattend :je neemt het als geheel of je laat het als geheel ,geen demi-mesure dus!!!....deze is een heel onderwerp op zich!

Hear, hear. Het moet niet gekker worden of heeft Anne-Marie Delcambre gelijk!
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=197824


"verlichting" en "renaissance" zijn typish Europeese phenomenen en concepten(als reactie op de vervalste Christendom en de terecht afwijzing van deze als gevolg maar Europa had de fataal vergissing gemaakt te gaan generaliseren :niet alleen het Christendom en terecht die werd afgewezen maar alle vormen van religies(waaronder de Islam dus :onterecht dus!....da's de probleem van Europa niet de onze in ieder geval!!!):daar zit de ANOMALIE dan!!!)... deze concepten gelden dus niet voor de Islam die geen vervalsing onder ging(God's beloofte in de Koran!) en is dus DE VERVANGER van de vervalste boodschappen van het christendom en het Jodendom terwijl we in de oorspronkelijke versies van deze laatsten heilig in geloven en in alle profeten!!!!...voor de duidelijkheid dan !!!

Dankzij die "ANOMALIE" kun jij hier frank, vrij en vrolijk rondhuppelen.



Europa corrigeerde een afdwaling(het vervalste Christendom maar die werd niet als zodanig behandeld !maar als de afwijkend boodschap van een God die niet bestond maar van de mens zelf ,dus weg ermee!!!!), dus corrigeerde die met erger...je ziet toch wat voor Ideologieen het licht van dag zagen als gevolg:Nazisme,Fascisme,Communisme,Socialisme...en Capitalisme...
Democratie wordt beschouwd als de hoogste en beste menselijke bestuursvorm ooit(die werd toch geeinspireerd door de Islam net als de renaissance!...de bron is toch superieur om maar deze controversieel en zwaar beladen term te gebruiken!!!) maar de anomalie zit in diens Ideologish basis en uitganspunt:afwijzing van "verticale divine" (transcendance) naar horizontale referenties,afwijzing van God en zelfs het idee van God en erger nog zelfs diens "residuen" ,"resten" of manifestatie van die idee:in de moraal ,dus zelfs de moraal werd "horizontaal" behandeld:dus de mens is God en de moraal is altijd vervangbaar en niet vast(zelfs in de principien)!...puur Nihilisme!!!...weer een ander onderwerp op zich!!!!

en daarom: scheiding van religie en staat zodat jij je zoon mohammed kunt blijven noemen.


P.S.:het is niet zo simpel en eenvoudig zoals je ziet en dit vereist verdiepte studie en research voor dat je over de Islam zo lichtzinnig gaat uitspreken!!!!

Jawel hoor, hartstikke simpel: er is geen dwang in geloof.

super ick
20-08-06, 10:19
Geplaatst door Amenzu

Ik hoop alleen dat je hoopt net als ik dat het op een vreedzame manier gaat. En ik hoop dat mensen zullen streven naar echte democratien, waar iedereen gelijk is ongeacht geslacht, religie, ras, politieke overtuiging.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: in een Moslimland??? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Keep on dreaming. Iedere revolutie eindigt in een theocratie.

Bart.NL
20-08-06, 10:32
Ik vrees dat er weinig goeds van zal komen.

Democratische verkiezingen worden gewonnen door clubs als Hamas en Hezbollah.

Nasrallah van Hezbollah zei het al: onze huizen zijn vernield, onze kinderen zijn vermoord, maar het was een glorieuze overwinning.

Dit krijgen we waarschijnlijk nog een keer in het groot.

Het enthousiasme van Al Sawt hiervoor kan ik niet delen.

H.P.Pas
20-08-06, 10:35
Geplaatst door Sallahddin

...bestaat juist niet in Islam want deze is:Politiek,geloof,Economie...,zelfs prive!!!...allesomvattend :

Filosofisch woordenboek T--totalitair (http://www.xs4all.nl/~maartens/philosophy/Dictionary/T/Totalitair.htm)

Amenzu
20-08-06, 10:41
Geplaatst door sidi bibi
Is dat echt zo in Marokko, ik lees dit nu al de 2de keer, er worden hier kerkdiensten gehouden in practisch alle grote steden, die hebben er toch ook een?

Dat is voor niet Marokkanen, christenen uit andere Europa hebben die vrijheid . Een paar maanden geleden nog was dit een grote debat in de Marokkaanse media. Onder druk van veel advoctaten, die zich vrijwillig hadden ingespannen, is een man vrijgelaten die opgepakt werd voor het vekregen van christelijke materiaal via de post.

knuppeltje
20-08-06, 10:46
Geplaatst door Bart.NL
Ik vrees dat er weinig goeds van zal komen.

Democratische verkiezingen worden gewonnen door clubs als Hamas en Hezbollah.

Nasrallah van Hezbollah zei het al: onze huizen zijn vernield, onze kinderen zijn vermoord, maar het was een glorieuze overwinning.

Dit krijgen we waarschijnlijk nog een keer in het groot.

Het enthousiasme van Al Sawt hiervoor kan ik niet delen.

Al Sawd, maar die is een beetje kirewiet hoor. :roker:

Coolassprov MC
20-08-06, 12:00
Geplaatst door barfly
Radicalen warmen zich aan ‘overwinning’ van Hezbollah

In het nieuwe Midden-Oosten zijn de ‘gematigden’ in het defensief gedrongen

De oorlog in Libanon heeft de radicale krachten in het Midden-Oosten versterkt. De ‘moed’ van Hezbollah om Israël te weerstaan, werkt inspirerend. Sektarische tegenstellingen verdwijnen even naar de achtergrond.

Door onze redacteur Carolien Roelants
Rotterdam, 19 aug.

De voorlopige uitkomst van de oorlog tussen Hezbollah en Israël, het gestegen aanzien van de Libanese fundamentalistisch-shi’itische organisatie Hezbollah, heeft het radicale segment van de Arabische wereld versterkt. De Syrische president Bashar al-Assad, met Iran de belangrijkste steunpilaar van Hezbollah, schreeuwt triomfantelijk zijn gelijk van de daken. Sunnitische fundamentalistische oppositiegroepen als de Egyptische Moslimbroederschap liften mee op het succes van Hezbollah dat in de Arabische publieke opinie heeft gewonnen door niet het onderspit te delven tegen de krachtigste krijgsmacht in het Midden-Oosten. Hezbollahleider Hassan Nasrallah, een shi’itische geestelijke, is een nooit-gedachte sunnitische volksheld.

Verliezers zijn de seculiere oppositiegroepen, die de afgelopen jaren in de tang tussen hun regeringen en de opkomende fundamentalisten al ernstig waren verzwakt. Ook zij moeten meezingen in het pro-Hezbollah- en anti-Israël-koor.

Maar ook Amerika’s beste bondgenoten in de regio zijn beschadigd: ‘gematigde’ – in de praktijk zeer autoritaire – leiders als de Egyptische president Hosni Mubarak, de Jordaanse koning Abdallah en de Saoedische koning Abdullah. Ze zijn in belangrijke mate afhankelijk van Amerikaanse wapens en/of economische hulp, maar Washington wordt voor hen met zijn steun voor Israël tegen Hezbollah en het Palestijnse Hamas en zijn rol in Irak een steeds grotere psychologische schadepost.

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice zag kort na het begin van de oorlog nog „een nieuw Midden-Oosten” in het verschiet waarvan het geweld „de barensweeën” vormden. Maar de Jordaanse koning schamperde vorige week op de BBC: „Een nieuw Midden-Oosten? Als ik naar dit nieuwe Midden-Oosten kijk, zie ik wat er gebeurt in Somalië. Ik zie wat er gebeurt in Gaza, ik zie wat er gebeurt in Libanon. Ik zie wat er gebeurt in Irak. Is dat een nieuw Midden-Oosten?”

„Elke keer dat we een crisis hebben, wordt het veel instabieler”, zei hij. „En het eindresultaat, of waarnaar we als Midden-Oosten in de toekomst op weg zijn, is zeer duister. Ik kan de politieke kaart van het Midden-Oosten niet meer lezen omdat ik alleen nog zoveel donkere wolken zie hangen [..] Ik vrees werkelijk voor de toekomst van het Midden-Oosten.”

Aan het begin van de confrontatie tussen Israël en Hezbollah, die vorige maand begon met de ontvoering van twee Israëlische militairen, gaven Mubarak, Abdallah en Abdullah niet alleen Israël, zoals gebruikelijk, de schuld maar ook Hezbollah dat ze „roekeloosheid en avonturisme” verweten. Deze zelfbenoemde aanvoerders van de sunnitisch-islamitische wereld zien Hezbollah als vijfde colonne van het shi’itische Iran waarvan zij de bedoelingen vrezen, en als lichtend voorbeeld voor hun eigen fundamentalistische opposities die onder de huidige omstandigheden niet malen om de religieuze verschillen. Ze hoopten dat Hezbollah een lesje zou worden geleerd.

Maar de invloed van de dagelijkse televisiebeelden van de schade en slachtoffers van de Israëlische bombardementen op Libanon dwongen hen al snel over Hezbollah te zwijgen en zich te beperken tot hun anti-Israëlische retoriek. Nu zijn ze door de publieke opinie gedwongen toe te staan dat hun eigen, in normale tijden tamme pers Hezbollah als overwinnaar begroet en – voorzover het Jordanië en Egypte betreft – de banden met Israël aan de orde stelt, of zelfs bepleit ten oorlog te trekken.

President Mubarak van Egypte staat voorlopig sterk genoeg om zo vergaande eisen af te wimpelen. Minister van Buitenlandse Zaken Ahmed Abul Ghait sloot woensdag een diplomatieke breuk uit. Het terugroepen van de ambassadeur uit Tel Aviv noemde hij „een nutteloze en contraproductieve stap”. Maar wel prees hij de „moed” van Hezbollah (waar Mubarak aanvankelijk sprak over het ‘avonturisme’ van de organisatie).

Nog tekenender was dat de onafhankelijke krant Al-Masri al-Yom (Egypte Vandaag) het waagde een oproep tot jihad, heilige oorlog, tegen Israël te publiceren van de zeer populaire en invloedrijke sunnitische televisieprediker sjeik Yusuf Qaradawi. Hezbollah was een voorbeeld voor de Arabische leiders die „geen wil hebben om tegen Israël te vechten”, zo had Qaradawi volgens de krant verklaard op een conferentie van docenten in Kairo. Belangrijk is dat hij ook de doctrinaire verschillen tussen sunnieten en shi’ieten bagatelliseerde – in oorlogstijd moet daarover niet worden gezeurd, vond hij.

Qaradawi, een bejaarde fundamentalist met een miljoenenaanhang die nauwe banden met de Moslimbroederschap onderhoudt, is bepaald geen vriend van het Egyptische regime. In de jaren zeventig zat hij verscheidene malen vast. Zijn Egyptische nationaliteit werd hem toen ook ontnomen.

In Syrië is de situatie omgekeerd. Het (seculiere) leiderschap – niet lang geleden nog zwaar in de verdrukking – is opgetogen; de onderdrukte sunnitische meerderheid eerder bedrukt. De in ballingschap levende leiders van de Syrische Moslimbroederschap zwijgen over Hezbollah. Hun kans op een machtsovername is juist verkleind.

Ook Assad spotte deze week in een harde toespraak met Rices ‘nieuwe Midden-Oosten’, „een Midden-Oosten gebaseerd op onderdrukking en vernedering”. Zijn nieuwe Midden-Oosten is „een Midden-Oosten dat bij onze voorkeuren past [..] dat mogelijk werd gemaakt door de overwinning van de verzetsbeweging in Libanon”.

De leider van het grootste (anti-Syrische) blok in het Libanese parlement, Saad Hariri (zoon van de waarschijnlijk in opdracht van Syrië vermoorde premier Rafiq Hariri), was gisteren woedend omdat Assad in zijn toespraak zijn groep ervan betichtte met Israël te heulen. Hij noemde Assads woorden erger dan de verwoestingen die Israël in Libanon heeft aangericht (maar zorgde wel dat hij Israël even hard verketterde).

Maar de Syrische president weet dat in Europa, in de Verenigde Staten en zelfs in Israël stemmen opgaan om toch eens met zijn land te gaan praten in plaats van het verder te isoleren.

Bron: nrc.nl

Ik denk dat het MO inderdaad op de drempel staat van chaos en oorlog. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Israël en de VS Syrië en Iran hun gang laten gaan. Her resultaat van aanvallen tegen Iran zouden wel eens het lont in het kruitvat kunnen zijn.

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=197895

Coolassprov MC
20-08-06, 12:09
Geplaatst door Bart.NL
Het enthousiasme van Al Sawt hiervoor kan ik niet delen.

Ooit zul je aan idee van vrijheid en democratie wennen en het slechts lippendienst verlenen hieraan ontstijgen.

In begrijpelijke termen; ooit zullen we, ook hier in het westen, het idee van beschaving kennen en onze eeuwenlange geschiedenis van het door de strot dauwen van onze ideeen aan mensen die er niet om hebben gevraagd achter ons laten.

Coolassprov MC
20-08-06, 12:18
Geplaatst door super ick
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: in een Moslimland??? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Keep on dreaming. Iedere revolutie eindigt in een theocratie.


Om te kunnen begrijpen wat er in de Arabische en Islamitische wereld gebeurd, moet je kunnen begrijpen wat de actuele verhoudingen in de wereld zijn.

Op dit moment zijn het namelijk de Amerikanen die een imperium hebben; met meer dan 500 legerbases verspreid over meer dan 200 landen.

Toen Rumsfeld beloofde dat de Britse en Amerikaanse legers, na de (illegale) invasie, snel weer uit Irak zouden verdwijnen, moest ik denken aan het feit dat de VS zelfs 60 jaar na WO-II nog grote militaire bases in Duitsland en andere Europese landen hebben; zelfs nucleaire kernkoppen en andere strategische wapens, radar- en satelliet detectiesystemen worden tot op de dag van vandaag onderhouden op Europees grondgebied. Niet lang geleden werd er toegegeven dat de VS 500 tot 600 nucleaire raketten op Europees grondgebied heeft geïnstalleerd.

De VS heeft een lange geschiedenis van militaire interventies die ze van de voormalige koloniale grootmachten Frankrijk en Engeland hebben geërfd; die hebben een nog langere empirische geschiedenis; voornamelijk in het Midden Oosten en de rest van de islamitische wereld. Alleen Engeland heeft er iets van overgehouden; schoothond van de Big Brother ; Luitenant Waakhond.

De VS heeft ook de modellen van controle over de streek geërfd van de Britten.
Die zijn simpelweg zo opgebouwd, gebaseerd op twee niveau’s van rebellerend geweld;

1. De olieproducerende en grondstofbezittende landen in het Noorden van Afrika en het Midden-Oosten moeten geregeerd worden door pseudo-regeringen; een façade die zwak genoeg is om te luisteren naar de VS/UK, maar niet te zwak; want de inwoners van die landen begrijpen niet dat het Amerikaanse/Britse/Westerse grondstoffen zijn die toevalligerwijs in hun grond zitten.

Daarom moet de façade hard kunnen optreden en aan de macht kunnen blijven tegen ‘radicaal nationalisme’ dat een stukje van de taart wil (voor de inwoners van dat land); dit model wordt 'dankbaar' toegepast in Zuidoost Azië, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en vele andere gebieden;

2. Verder is in de regio een periferieënbeleid geïnstalleerd van locale politiemachten die, prefereerbaar, non-Arabieren moeten zijn; omdat zij beter zouden zijn in het doden van Arabieren (?).

Denk hierbij aan Iran (tijdens de sjah), Turkije, Pakistan en Israël; hun doel is om orde in de tent te houden ter plaatse.

3. Als alle bovenstaande niet werkt zijn er altijd nog de Amerikaanse en Britse spieren die kunnen ingrijpen.

Met legerbases van Guam tot de Azuren; zelfs in de Indische Oceaan; waar de Britten zo behulpzaam waren om de bevolking weg te drijven om plaats te maken voor de militaire spieren.


Alsof de ''expedities'' van de zichzelf beschaafd noemende wereld ''vrede op aarde'' hebben gebracht in het Midden-Oosten, Noord-Afrika, Azie, de Amerika's.

Ieder ''expeditie'' van de zichzelf beschaafd noemende wereld leidde tot de grootste slachtingen die de geschiedenis kent; op Joden, Amerikaanse Indianen en Afrikaanse negers bijvoorbeeld.

Je kunt op z'n minst zeggen dat moslims zich bemeien met hun eigen zaken en dat ze niemand wat door de strot duwen die er geen behoefte aan heeft.

Ik hoop dat je ooit door zult krijgen dat je een racistische opmerking maakt als je moslims per definitie uit te sluiten van beschaving en democratie; ik hoop in ieder geval niet dat je trots bent na het teruglezen van je kinderlijke krabbels.

Bart.NL
20-08-06, 14:20
Geplaatst door Coolassprov MC
Ooit zul je aan idee van vrijheid en democratie wennen en het slechts lippendienst verlenen hieraan ontstijgen.

In begrijpelijke termen; ooit zullen we, ook hier in het westen, het idee van beschaving kennen en onze eeuwenlange geschiedenis van het door de strot dauwen van onze ideeen aan mensen die er niet om hebben gevraagd achter ons laten.

Misschien wel... als iedereen dood is.

Het is mij wel duidelijk dat je een volk niet kunt blijven onderdrukken.

Maar laten we hopen dat vrijheid en democratie ook zullen leiden tot vrede en welvaart.

Helaas zie ik dat in het midden oosten op korte termijn nog niet samen gaan.

super ick
20-08-06, 15:38
Geplaatst door Al Sawt
In een woord prachtig!


Laten we hopen dat radicalen stromingen wat dichter bij huis een jihad gaan voeren en niet in oorden als Tsjetsjenie, Afghanistan of VS.

Laten we hopen dat de Arabische orde van 'gematigde' verraders kliek, snel kopje ondergaat.

Ben jij dat Mullah Omar?

Al Sawt
20-08-06, 17:37
Geplaatst door super ick
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: in een Moslimland??? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Keep on dreaming. Iedere revolutie eindigt in een theocratie. Tolerantie in de Islamitische wereld is eeuwen oud.

En is niet van de laatste 60jr., zoals in het Westen. Dat kunstmatig geadopteerd werdt na een bloedige oorlog.

Al Sawt
20-08-06, 17:40
Geplaatst door Bart.NL
Ik vrees dat er weinig goeds van zal komen.

Democratische verkiezingen worden gewonnen door clubs als Hamas en Hezbollah.

Nasrallah van Hezbollah zei het al: onze huizen zijn vernield, onze kinderen zijn vermoord, maar het was een glorieuze overwinning.

Dit krijgen we waarschijnlijk nog een keer in het groot.

Het enthousiasme van Al Sawt hiervoor kan ik niet delen. Vrede en stabiele democratie kan je alleen bereiken als alle politieke stromingen een kans krijgen om zich te bewijzen.

Ga je een politieke stroming beperken in haar bewegingsvrijheid en haar invloed willen beknoppen, dan zal je alleen geweld en extremisme oogsten.


Hizbollah is dankzij haar bewegings vrijheid in Libanon, stuk gematigder en pragmatischer dan menig onderdrukte fundamentalistische organisaties in de Islamitische wereld.

sidi bibi
20-08-06, 17:49
Geplaatst door Amenzu
Dat is voor niet Marokkanen, christenen uit andere Europa hebben die vrijheid . Een paar maanden geleden nog was dit een grote debat in de Marokkaanse media. Onder druk van veel advoctaten, die zich vrijwillig hadden ingespannen, is een man vrijgelaten die opgepakt werd voor het vekregen van christelijke materiaal via de post.
Bedankt, wist ik niet, hoe zit het dan met christelijke marokkanen of bestaat dat niet volgens de wet?

Al Sawt
20-08-06, 17:55
Geplaatst door knuppeltje
Al Sawd, maar die is een beetje kirewiet hoor. :roker: Smalend reactie, beste Knuppeltje.

Maar dat komt ervan als mensen zich in een discussie mengen en dat op basis van vermeende kennis. Terwijl ze puur op onwetendheid redeneren.

Amenzu
20-08-06, 21:40
Geplaatst door sidi bibi
Bedankt, wist ik niet, hoe zit het dan met christelijke marokkanen of bestaat dat niet volgens de wet?

Volgens mij zijn die er niet meer, de Berbers die vroeger ook o.a. Christenen zijn geweest, zijn allemal to de islam bekeerd. Sterker nog het is de enge islamitische etniciteit die voor bijna 100% bekeerd zijn to de islam. Natuurlijk is de Berberse islam iets anders dan de islam in SA (denk hierbij an gebruiken die afstammen van voor de islam of bijvoobeeld aan de sharia dat nooit toegepast is, want e Berbers hebben altijd hun wetgeving gehouden, etc).

De Marokkaanse christenen zijn denk enkelen die bekeerd zijn. Maar er woont wel een belangrjke minderheid (tegen de 100000) christenen uit met name Europa, vooral Fransen. Tot zover ze nog hun religie belijden.

Sallahddin
20-08-06, 22:26
Geplaatst door sjaen
De koran heeft geen grondwet, daarvoor moet je bij de Universele rechten van de mens zijn (1948).




Ach gossie, wat tolerant, dank je wel.



"De Islam", welke versie? de mystieke, de fundendische, de gematigde of de liberale.................




Hear, hear. Het moet niet gekker worden of heeft Anne-Marie Delcambre gelijk!
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=197824



Dankzij die "ANOMALIE" kun jij hier frank, vrij en vrolijk rondhuppelen.




en daarom: scheiding van religie en staat zodat jij je zoon mohammed kunt blijven noemen.



Jawel hoor, hartstikke simpel: er is geen dwang in geloof.



Om een lang verhaal kort te maken :het komt er vooraal op het volgende neer :

1-houd maar je westerse ethiek en die zgn westerse "normen & waarden" ....blablabla...voor je ,die hoeven wij niet;"...jij je geloof(godsdienstig,politiek,ideologish,....) & ik de mijne..."!!!
2-Ik hoef je valse,selectieve & hypocriete "normen & waarden" niet te delen & ik zal desondanks mijn zoon Mohammed(een groot eer!) blijven noemen!!!
3-Universele rechten van de mens ???:dat zag iedereen gedurende de Lebanon oorlog!!!
Islam kondigde al lang geleden (meer dan 1400 jr geleden!!!) de rechten van de mens!!!
De Koran is onze Grondwet zei ik al ,geen verder uitleg nodig!!!
4-Er is maar 1 ware Islam ,die westerse benamingen (Liberaal Islam???,Fundi....) interesseren me niet,da's jullie probleem!!!
5- Anne-Marie....???...pfff!!!!...ze mag roepen wat ze wil!!!
6-"..dankzij die anomalie...":Europa is ziek en ik hoef haar ziek geest niet met geweld geimporteerd te krijgen !!!
7-Ja,precies ,er is geen dwang in het geloof:wij proberen niet met geweld de boodschap van de Islam te verspreiden ,het westen wel met betrekking tot haar "democratie-dekmantel":kijk wat America is aan het doen in het midden-oosten!!!
8-The bottom line is :coexistentie van beiden systemen(westerse democratie & Islam!) met wederzijds respect is the key word:geen dwang!...maar het Westen duldt geen (tegenstrijdig zelfs met eigen zgn beginselen en principes!) ander "visie" van de wereld dan de zijne!!! ,en past nieuwe"Inquisities" toe ,o.a.,aan ons!!!

Kortom:Islam will rise again ...het begint al & daar kan je niets tegen doen om die te stoppen wat je ook doet of zegt!!!

sidi bibi
20-08-06, 23:10
Geplaatst door Amenzu
Volgens mij zijn die er niet meer, de Berbers die vroeger ook o.a. Christenen zijn geweest, zijn allemal to de islam bekeerd. Sterker nog het is de enge islamitische etniciteit die voor bijna 100% bekeerd zijn to de islam. Natuurlijk is de Berberse islam iets anders dan de islam in SA (denk hierbij an gebruiken die afstammen van voor de islam of bijvoobeeld aan de sharia dat nooit toegepast is, want e Berbers hebben altijd hun wetgeving gehouden, etc).

De Marokkaanse christenen zijn denk enkelen die bekeerd zijn. Maar er woont wel een belangrjke minderheid (tegen de 100000) christenen uit met name Europa, vooral Fransen. Tot zover ze nog hun religie belijden. Bedankt alweer, vraag af en toe wat omdat ik in MA woon, geemigreerd, NL werd me een beetje benauwd, kan wel zeggen dat het hier ontzettend vrij is, behalve dan dat je de moskee hoort merk je er nauwelijks iets van dat je in een islamitisch land bent, ja en de overheid, wat 'n chaos, is aan het verbeteren, maar dat heeft niks met religie te maken. Ben ook wellis in Jordanie geweest, is totaal anders, zou er niet kunnen aarden denk ik

sjaen
20-08-06, 23:34
Geplaatst door Sallahddin
Om een lang verhaal kort te maken :het komt er vooraal op het volgende neer :

1-houd maar je westerse ethiek en die zgn westerse "normen & waarden" ....blablabla...voor je ,die hoeven wij niet;"...jij je geloof(godsdienstig,politiek,ideologish,....) & ik de mijne..."!!!

Prima en dat willen we zo houden a.u.b.


2-Ik hoef je valse,selectieve & hypocriete "normen & waarden" niet te delen & ik zal desondanks mijn zoon Mohammed(een groot eer!) blijven noemen!!!

desondanks!! Hoe verzin je het!! Stond mohammed niet in de top drie van de meest populaire babynamen...............


3-Universele rechten van de mens ???:dat zag iedereen gedurende de Lebanon oorlog!!!
Islam kondigde al lang geleden (meer dan 1400 jr geleden!!!) de rechten van de mens!!!
De Koran is onze Grondwet zei ik al ,geen verder uitleg nodig!!!

Twee verschillende rechtsystemen op een kussen, daar slaapt de duivel tussen!!


4-Er is maar 1 ware Islam ,die westerse benamingen (Liberaal Islam???,Fundi....) interesseren me niet,da's jullie probleem!!!

Bedankt voor je duidelijkheid.


5- Anne-Marie....???...pfff!!!!...ze mag roepen wat ze wil!!!

Wat precies bevalt je hier niet, wat zou je willen veranderen aan ons rechtensysteem?


6-"..dankzij die anomalie...":Europa is ziek en ik hoef haar ziek geest niet met geweld geimporteerd te krijgen !!!

Die vrijheid heb je, je hoeft geen alcohol te drinken kunt vijf keer per dag bidden enz. enz.


7-Ja,precies ,er is geen dwang in het geloof:wij proberen niet met geweld de boodschap van de Islam te verspreiden ,het westen wel met betrekking tot haar "democratie-dekmantel":kijk wat America is aan het doen in het midden-oosten!!!

Dus volgens jou opinie probeert Amerika het M.-O. tot het Christendom te bekeren. mag ik ff lachen!!



8-The bottom line is :coexistentie van beiden systemen(westerse democratie & Islam!) met wederzijds respect is the key word:geen dwang!...maar het Westen duldt geen (tegenstrijdig zelfs met eigen zgn beginselen en principes!) ander "visie" van de wereld dan de zijne!!! ,en past nieuwe"Inquisities" toe ,o.a.,aan ons!!!

Mogen moslim's hun geloof beleiden?, mogen zij stemmen?, mogen zij een politieke partij oprichten? Ik dacht het wel, dus wat zeur je nou?!


Kortom:Islam will rise again ...het begint al & daar kan je niets tegen doen om die te stoppen wat je ook doet of zegt!!!

Hallo het is 2006, als jij wilt leven zoals de profeet anno 650 met tig vrouwen en kamelen, zonder gelijkwaardigheid voor de vrouw, industrie, economie, wetenschap met al z'n facetten, vrijheid van mening, onderwijs en religie dan vrees ik dat je je bij de taliban moet aansluiten kun je papaver gaan kweken, mensen ophangen, handen afhakken en vrouwen stenigen of is dat niet de ware Islam?.

Coolassprov MC
21-08-06, 06:26
Geplaatst door sjaen
Hallo het is 2006, als jij wilt leven zoals de profeet anno 650 met tig vrouwen en kamelen, zonder gelijkwaardigheid voor de vrouw, industrie, economie, wetenschap met al z'n facetten, vrijheid van mening, onderwijs en religie dan vrees ik dat je je bij de taliban moet aansluiten kun je papaver gaan kweken, mensen ophangen, handen afhakken en vrouwen stenigen of is dat niet de ware Islam?.

Je verwart zaken, lief meisje.

Dat is de islam die ontworpen, getraind, gefinancieerd, gesubsideerd, bewapend en bejubeld is en wordt door jouw ''anno-2006-zichzelf-beschaafd-noemende-wereld''.

Als dat niet zo is kun je dan uitleggen waarom vrouwen en dissidenten, in landen die door de ''anno-2006-zichzelf-beschaafd-noemende-wereld'' bevrijd zijn, slechter af zijn dan ooit?

Kun je uitleggen waarom de meest barbaarse en wreedste regimes op deze aardbol jullie bondgenoten en vrienden zijn? Denk alleen maar eens aan een klein, onbeduidend en ver land als Tajikistan waar dissidenten letterlijk levend gefrituurd worden door de regime (lees verklaring Britse ambassadeur aan Tajikistan).

In Afghanistan kunnen vrouwen zich niet buiten muren van hun woningen vertonen; in Irak is hoer de enig denkbare baan voor een vrouw waar ze bovendien toe wordt gedwongen om in leven te blijven.

Iedereen weet dat Osama Bin Laden een CIA-agent was/is.

Iedereen weet dat de Taleeban geworden is wat het geworden is met training, financiering en advisering van Tatcher en Reagan.

Iedereen weet dat Reagan het ruimteveer Columbia aan de Taleeban opdroeg; omdat ze hem deden denken aan de Founding Fathers ?!!

Iedereen weet dat Silvester Stallone een film maakte waarbinnen de Muhajedeen en de Taleeban als helden op het witte doek verschenen.

Etc., etc.,

In het kort; Osama Bin Laden, de Taleeban en de Wahabieten zijn jullie monsters; niet de onze.

Iedereen weet dat geen enkel bespottelijk regime in de Arabische wereld 1 dag zal overleven zonder jullie misdadige steun. Onzin? Waarom is Saoudie-Arabie jullie grootste bondgenoot en kan het niets fout doen? Zelfs als het de eigen bevolking laat stikken? Waarom verkopen jullie het recent 14.5miljard aan oorlogstuig (Saoudie-Arabie kocht vorige week 72 straaljagers van Groot-Brittanie t.w.v. bijna 15miljard dollar!!!)

Bart.NL
21-08-06, 07:40
Geplaatst door Al Sawt
Vrede en stabiele democratie kan je alleen bereiken als alle politieke stromingen een kans krijgen om zich te bewijzen.

Ga je een politieke stroming beperken in haar bewegingsvrijheid en haar invloed willen beknoppen, dan zal je alleen geweld en extremisme oogsten.

Hizbollah is dankzij haar bewegings vrijheid in Libanon, stuk gematigder en pragmatischer dan menig onderdrukte fundamentalistische organisaties in de Islamitische wereld.

Als dit gematigd en pragmatisch is :vreemd:.

Maar ik ben het wel met je eens, alleen word ik er niet enthousiast van.

Er zijn een paar rijke golfstaten waar het goed gaat, maar kijk eens naar de resultaten van democratie in het MO tot nu toe:
- democratisch Israel is in oorlog met democratisch Palestina en democratisch Libanon.
- de democratische VS hebben democratie gebracht in Irak met een burgeroorlog tot gevolg.
- democratisch Iran bedreigt democratisch Israel en stookt de burgeroorlog in democratisch Irak op.
- de democratische VS plannen een oorlog tegen het democratische Iran.
- de regering van democratisch Palestina erkent eigenlijk het democratische Israel niet.
- democratisch Libanon heeft eigenlijk geen regering en de macht ligt bij privé legertjes.

Er zit onderhuids bij veel mensen in het midden oosten een berg frustratie, waarbij de frustratie van de Duitsers na de Eerste Wereldoorlog kinderspel is. We weten allemaal waar die frustratie van de Duitsers toe heeft geleid.

Die frustratie zal, neem ik aan, op Israel worden gericht. Als Israel serieus bedreigd wordt, heeft het genoeg wapens om het midden oosten weg te vagen.

Al met al komt het op mij wat naief over om vrolijk te worden bij de gedachte aan een snelle democratisering van het midden oosten.

Morosian
21-08-06, 07:56
Geplaatst door Coolassprov MC
In het kort; Osama Bin Laden, de Taleeban en de Wahabieten zijn jullie monsters; niet de onze.

Ah, het opportunistische wij-jullie denken.

Of je het nou wilt of niet, je bent Westerling en dus deel van het probleem, als je daar zo nodig over wilt spreken dan.

Witte78
21-08-06, 07:58
Geplaatst door Sallahddin

Kortom:Islam will rise again ...het begint al & daar kan je niets tegen doen om die te stoppen wat je ook doet of zegt!!!

Volgens mij worden dit soort uitspraken alleen gedaan door mensen die of zeer onzeker over hun religie zijn, of last hebben van een minderwaardigheidscomplex.

Paar vragen:
1) Waarom zou de Islam na al die jaren "again risen"?

2) Hoe weet jij dit?

3) Waarom vind je het belangrijk dit te melden?

super ick
21-08-06, 08:06
Geplaatst door Coolassprov MC
Je verwart zaken, lief meisje.

Dat is de islam die ontworpen, getraind, gefinancieerd, gesubsideerd, bewapend en bejubeld is en wordt door jouw ''anno-2006-zichzelf-beschaafd-noemende-wereld''.

Als dat niet zo is kun je dan uitleggen waarom vrouwen en dissidenten, in landen die door de ''anno-2006-zichzelf-beschaafd-noemende-wereld'' bevrijd zijn, slechter af zijn dan ooit?

Kun je uitleggen waarom de meest barbaarse en wreedste regimes op deze aardbol jullie bondgenoten en vrienden zijn? Denk alleen maar eens aan een klein, onbeduidend en ver land als Tajikistan waar dissidenten letterlijk levend gefrituurd worden door de regime (lees verklaring Britse ambassadeur aan Tajikistan).

In Afghanistan kunnen vrouwen zich niet buiten muren van hun woningen vertonen; in Irak is hoer de enig denkbare baan voor een vrouw waar ze bovendien toe wordt gedwongen om in leven te blijven.

Iedereen weet dat Osama Bin Laden een CIA-agent was/is.

Iedereen weet dat de Taleeban geworden is wat het geworden is met training, financiering en advisering van Tatcher en Reagan.

Iedereen weet dat Reagan het ruimteveer Columbia aan de Taleeban opdroeg; omdat ze hem deden denken aan de Founding Fathers ?!!

Iedereen weet dat Silvester Stallone een film maakte waarbinnen de Muhajedeen en de Taleeban als helden op het witte doek verschenen.

Etc., etc.,

In het kort; Osama Bin Laden, de Taleeban en de Wahabieten zijn jullie monsters; niet de onze.

Iedereen weet dat geen enkel bespottelijk regime in de Arabische wereld 1 dag zal overleven zonder jullie misdadige steun. Onzin? Waarom is Saoudie-Arabie jullie grootste bondgenoot en kan het niets fout doen? Zelfs als het de eigen bevolking laat stikken? Waarom verkopen jullie het recent 14.5miljard aan oorlogstuig (Saoudie-Arabie kocht vorige week 72 straaljagers van Groot-Brittanie t.w.v. bijna 15miljard dollar!!!)

Allemaal 1 groot Zionistisch complot.

Sallahddin
21-08-06, 12:37
Geplaatst door Witte78
Volgens mij worden dit soort uitspraken alleen gedaan door mensen die of zeer onzeker over hun religie zijn, of last hebben van een minderwaardigheidscomplex.

Paar vragen:
1) Waarom zou de Islam na al die jaren "again risen"?

2) Hoe weet jij dit?

3) Waarom vind je het belangrijk dit te melden?



Ik sta altijd versteld van die zgn maar wel amateuristish & belachelijk "psychoanalyse"van mensen als je als uitvlucht bij gebrek aan argumenten!!!...maar goed!

2_ Er is een zeker wederopstand van de ware Islam al vanaf de jaren 1920 in Egypte (moslim-broeders),passerend bij veel andere stations waaronder de Jihad in Afghanistan(de 9-11 is WAARSCHIJNLIJK zo in scene gezet om deze laatste definitief de "rug" te breken!...zelfs prominente Amerikkaanse Wetenschappers & Academici durven nu de "ware" toedracht van de 9-11 gebeurtenissen in kwestie te stellen !!!)... tegen de voormalig Sovjet unie ,met vallen & opstaan....en "recentelijk" met hamas & Hizbullah!....dit is wel een heel onderwerp op zich & dat vereist dus verder uitleg ,dat neemt veel tijd in beslag ,ander keer dan!

1-Stom vraag ,soory ,maar ,ja ,komend van een niet moslim die de dynamiek van de Islam niet kent is het wel excusabel!:
Omdat die al lang door verschillende factoren niet meer "actief" is in het leven van Moslims :
die factoren zijn ,o.a.,:locale:veroorzaakt door moslims zelf!...voornaamste oorzaak!
buitenlandse:Imperialisme(in alle mogelijke vormen!) & "crusades" van het westen ....en diens "Islamitish" puppets in de top van Islamitishe & Arabishe landen!!!
weer een ander onderwerp op zich!
3-waaroom:omdat het goed nieuws voor de heel mensheid is (al beseffen weinigen wat dat werkelijk inhoudt!).... om de vijanden te laten beseffen dat Islam zal weer terug komen op de werelds toneel ONDANKS al hun pogingen om die te vermijden of te stoppen....maar VOORAAL om de Moslims die er niet meer in geloven (in de terug keer van de ware Islam al is dat een God's beloofte!)) weer 's hoop terug te geven gebaseerd niet op illusies of "dagdromen" maar op echte "singalen"!!!

P.S.:Islam is er voor de heel mensheid ,maar er is geen dwang in dit geloof...alleen zullen zijn tegenstanders alles er aan doen om diens boodschap te verdoezelen en voor eigen mensen te "maskeren" & te "demoniseren"(bekend verhaal dus !)!

Sallahddin
21-08-06, 13:16
Geplaatst door sjaen
Prima en dat willen we zo houden a.u.b.



desondanks!! Hoe verzin je het!! Stond mohammed niet in de top drie van de meest populaire babynamen...............



Twee verschillende rechtsystemen op een kussen, daar slaapt de duivel tussen!!



Bedankt voor je duidelijkheid.



Wat precies bevalt je hier niet, wat zou je willen veranderen aan ons rechtensysteem?



Die vrijheid heb je, je hoeft geen alcohol te drinken kunt vijf keer per dag bidden enz. enz.



Dus volgens jou opinie probeert Amerika het M.-O. tot het Christendom te bekeren. mag ik ff lachen!!




Mogen moslim's hun geloof beleiden?, mogen zij stemmen?, mogen zij een politieke partij oprichten? Ik dacht het wel, dus wat zeur je nou?!



Hallo het is 2006, als jij wilt leven zoals de profeet anno 650 met tig vrouwen en kamelen, zonder gelijkwaardigheid voor de vrouw, industrie, economie, wetenschap met al z'n facetten, vrijheid van mening, onderwijs en religie dan vrees ik dat je je bij de taliban moet aansluiten kun je papaver gaan kweken, mensen ophangen, handen afhakken en vrouwen stenigen of is dat niet de ware Islam?.



Desondanks is een verkeerd woord (mij NLs gaat achteruit voor begrijpelijke redenen !)....
"...twee rechensystemen op een kussen...":dat bedoel ik nou met :"...het westen duldt geen ander "visie" van de wereld dan de zijne..."!!!!.....er zijn er maar twee alternatieven :coexistentie met wederzijds respect zoals ik al zei of ...confrontatie & ik vermoed dat het Westen die laatste zal(had ook in het verleden gekozen en nu weer!) kiezen,gezien de Ideologish "natuur" van het Westen:"Might is right"...right???

Wij willen niets veranderen aan jullie rechtensystem ....(blijf maar zitten in je "grootsheidswaanzin"!!!)...wij willen met rust gelaten worden(het westen moet stoppen zich te bemoeien met onze eigen zaken en zijn dictaat & paternalistish houding voor zich te houden,maar dat zal niet gebeuren ,alleen verzet is de overgebleven alternatief ,denk ik ,en dat Hadden Hamas & Hizbullah laten zien!....er wordt er alleen naar macht geluisterd!)) & eisen rechtvaardigheid in de Internationaal arena !!!


"....die vrijheid heb je ....": ik heb het over de westerse dominatie en imperialisme van onze landen ,meisje,je bent zo gebrainwashed dat je denkt dat wij "aan het smeken" bij je deur(wie denk je dat je bent ,wij vragen dingen alleen aan God,...dit is een dialoog ,niets anders!!!) zijn om "onze rechten" te verkrijgen".... terwijl ik het heb over algemene abstracte ,universele maar wel reele principien & concepten!


"...dus volgens je probeert Amerika...):...wat ben je kortzichtig toch!!!:America verklaart "democratie " naar het midden-oosten te willen "exporteren " (dat verwerpen wij!) MAAR in feite is achter olie & dominatie:macht...om het simpel voor je te houden ,en dat bedoel ik nou met :"democratie-dekmantel"!!!


"...mogen moslims....":zie je ,je luistert alleen naar je eigen stem ,je bent alleen in gesprek met jezelf aan het voeren:
Ik had het toch over de Ware Islam die moet nog terug komen ,ik had het over regimes-change......

"...hallo ,het is 2006...":wat weet je van de Islam ?...wat zijn je bronnen ,stommerd,: duizend & 1 nachten???...da's slechts fictie!!!
This last doesn't deserve any comment really!


P.S.:open your eyes 'fore it's too late !!!check even :
www.antiwar.com www.counterpunch.com

Morosian
21-08-06, 13:53
Geplaatst door Sallahddin
Wij willen niets veranderen aan jullie rechtensystem ....(blijf maar zitten in je "grootsheidswaanzin"!!!)...wij willen met rust gelaten worden

Ik vind het lullig voor je, maar je bent toch echt onderdeel van het Westen. Je kunt in een identiteitscrisis zitten en je onbegrepen voelen, maar je bent Westerling.

En niemand die je hier tegen je zin zal proberen te houden uiteraard.

Witte78
21-08-06, 13:54
Ik hoop dat je gelijk hebt Sallahddin, en dat er daadwerkelijk een tolerante en vredelievende islam zal oprijzen, dat in harmonie kan coëxisteren met andere levensovertuigingen. (dit interpreteer ik voor het gemak maar even als de ware islam)

Ik vind het alleen vreemd dat jij er zeker van bent dat dit gaat gebeuren, je kan dit namelijk simpelweg niet weten. De post hierboven vind ik nu niet echt een bewijs hiervan. Vandaar mijn analyse dat ik denk dat je er eigenlijk ook onzeker over bent. Het is in ieder geval geen rationele stellingname. Ik zie het simpelweg als een mogelijkheid, maar acht de kans ervan niet heel hoog in.

Sallahddin
22-08-06, 13:54
Geplaatst door Morosian
Ik vind het lullig voor je, maar je bent toch echt onderdeel van het Westen. Je kunt in een identiteitscrisis zitten en je onbegrepen voelen, maar je bent Westerling.

En niemand die je hier tegen je zin zal proberen te houden uiteraard.


Correctie:
Ik ben geen westerling,maar een moslim die in het westen woont & werkt:nuance van belang!!!
Ik zit niet in een identiteitscrisis ,maar ik tracht trouw aan mijn geloof te wezen :na verdiepte studie & research van westerse & oosterse denkstromingen & "filosofieen"(als ik bijv.Nietzshe ,max stirner,Hegel,Marx,...aan het lezen ben ...,dan heb ik altijd het gevoel dat ik naar psychopaten of krankzinnigen aan het "luisteren" ben :walgelijk & belachelijk,bijna hetzelfde geldt voor de oude Indiaase of andere asiatishe "denkers"...om maar te zwijgen over de actuele versies van het christendom & het Jodendom!!!,soory,met alle respect da's niet my cup of coffee or even tea!!!),en tenslotte de Islam ben ik tot de conclusie gekomen(die verdrong ik al lang!) dat deze laatste de meest ware ,natureel ,geschikt & humaan stelsel & way of life ,met alle respect tot die andere "menselijke" systemen!!!

P.S.:het doet er niet toe of ik in het westen of ergens anders woon ,dat weerhoudt me niet een kritish geest te bezitten ,in het westen ben ik relatief "vrijer",(ralatief begrip!),dat valt niet te ontkennen, dan elders maar die vrijheid hoef ik toch niet met "hypocrisie"& "politiek correctheid" te belonen om aan te tonen dat ik er dankbaar voor ben???

Sallahddin
22-08-06, 14:25
Geplaatst door Witte78
Ik hoop dat je gelijk hebt Sallahddin, en dat er daadwerkelijk een tolerante en vredelievende islam zal oprijzen, dat in harmonie kan coëxisteren met andere levensovertuigingen. (dit interpreteer ik voor het gemak maar even als de ware islam)

Ik vind het alleen vreemd dat jij er zeker van bent dat dit gaat gebeuren, je kan dit namelijk simpelweg niet weten. De post hierboven vind ik nu niet echt een bewijs hiervan. Vandaar mijn analyse dat ik denk dat je er eigenlijk ook onzeker over bent. Het is in ieder geval geen rationele stellingname. Ik zie het simpelweg als een mogelijkheid, maar acht de kans ervan niet heel hoog in.


Als je de "geest","natuur" & "essentie"(kan niet in deze kader in details uitleggen!) van de Islam kent,dan zou je (in tegenstelling tot de demonisering er van door de meest mainstream media!),op die 1 conclusie komen :de ware Islam (die moet nog "ressusciteren" van zijn "as" ,min of meer net als de Phoenix ,maar wel in de Islamitish perspectief!) is tolerant ,vredelievend & kan coexisteren met andere levensovertuigingen om maar je termen te gebruiken...TENZIJ die met rust gelaten & niet bestreden wordt door zijn opponenten & vijanden,daaroom is zelfs het begrip Jihad(die wordt meestaal niet begrepen door niet- moslims en zelfs door veel moslims !!) is meestaal defensief en wordt nooit meer geneigd tot de offensief dan tenzij de moslims aangevallen worden(en da's een humaan universeel recht toch!!!)!!!


P.S.:ratio is niet de enige menselijke eigenschap ,"kwaliteit" of instrument ,zou ik maar zeggen ,waarmee de mens het heel universe kan "verklaren"(aantwoorden vinden op de grote vragen!:the creation of the universe & human kind,...)...de mens ratio kan dat geheel niet opvatten (not in a million years!) ondanks de "gigantish"(relatief begrip!) wetenschappelijk & technologish "vooruitgang" ...terwijl &tegelijkertijd de mens bijv, zo weinig over zichzelf weet (dat telt meer dan de techniek ...)...dus er zijn er groter "concepten " en "begrippen" (hiernamaals ,de dood,God....) die je alleen door "faith" en geloof dus kan inductieverd krijgen en dus nooit mogelijk om die te deductieveren of anders te weten zelfs niet met menselijk ratio ....en dat bedoel ik nou met de wederopstand van de Islam :ik kan je dus weinig rationeele bewijzen geven!!!

Sallahddin
22-08-06, 14:29
[QUOTE]Geplaatst door Sallahddin reactie op the latest post of Witte 78:
[B]Als je de "geest","natuur" & "essentie"(kan niet in deze kader in details uitleggen!) van de Islam kent,dan zou je (in tegenstelling tot de demonisering er van door de meest mainstream media!),op die 1 conclusie komen :de ware Islam (die moet nog "ressusciteren" van zijn "as" ,min of meer net als de Phoenix ,maar wel in de Islamitish perspectief!) is tolerant ,vredelievend & kan coexisteren met andere levensovertuigingen om maar je termen te gebruiken...TENZIJ die met rust gelaten & niet bestreden wordt door zijn opponenten & vijanden,daaroom is zelfs het begrip Jihad(die wordt meestaal niet begrepen door niet- moslims en zelfs door veel moslims :de profeet zei's tegen zijn mensen toen die terugkwamen van een slagveld:we komen terug van de kleinste Jihad naar de grootste;toen vroeg iemand wat de grootste Jihad inhield,aantwoorde de profeet:Jihad gericht tegen jezelf ...of woorden van gelijk strekking,niet letterlijk of uit bronnen maar zelf vertaald...de betekenis blijft duidelijk ,denk ik !!) is meestaal defensief en wordt nooit meer geneigd tot de offensief dan tenzij de moslims aangevallen worden(en da's een humaan universeel recht toch!!!)!!!....Ik probeer je niet te bekeren hoor!!! :lole:


P.S.:ratio is niet de enige menselijke eigenschap,"kwaliteit" of instrument ,zou ik maar zeggen ,waarmee de mens het heel universe kan "verklaren"(aantwoorden vinden op de grote vragen!:the creation of the universe & human kind,...)...de mens ratio kan dat geheel niet opvatten (not in a million years!) ondanks de "gigantish"(relatief begrip!) wetenschappelijk & technologish "vooruitgang" ...terwijl &tegelijkertijd de mens bijv, zo weinig over zichzelf weet (dat telt meer dan de techniek ...)...dus er zijn er groter "concepten " en "begrippen" (hiernamaals ,de dood,God....) die je alleen door "faith" en geloof dus kan inductieverd(inductie:niet "statistish" of met ratio bewezen!) krijgen en dus nooit mogelijk om die te deductieveren(deductie:obvious!) of anders te weten zelfs niet met menselijk ratio ....en dat bedoel ik nou met de wederopstand van de Islam :ik kan je dus weinig rationeele bewijzen geven!!!...maar daar geloven wij heilig in +de nodige"signalen" that i mentionned earlier!!!

H.P.Pas
22-08-06, 14:29
Geplaatst door Sallahddin
Correctie:
"(als ik bijv.Nietzshe ,max stirner,Hegel,Marx,...aan het lezen ben ...,dan heb ik altijd het gevoel dat ik naar psychopaten of krankzinnigen aan het "luisteren" ben :walgelijk & belachelijk,bijna hetzelfde geldt voor de oude Indiaase of andere asiatishe "denkers"...om maar te zwijgen over de actuele versies van het christendom & het Jodendom!!!,


Man verlernt die Anmaßung, wenn man sich immer unter verdienten Menschen weiß; Alleinsein pflanzt Übermut. Junge Leute sind anmaßend, denn sie gehen mit ihresgleichen um, welche alle Nichts sind, aber gerne viel bedeuten.
--Friedrich Nietzsche


Wat heb je van Nietzsche gelezen overigens ?

soobnebki
22-08-06, 14:51
Alle door mensen bedachte geloven (en meestal ook nog door oude mannen opgetekend in het grijze verleden !) zijn de bron van alle ellende op aarde !
ach ! konden we maar in elkaar geloven en ieder mens met open vizier tegemoet treden zonder vooroordelen !

o jee, ik ben weer aan het dagdromen !

Sallahddin
22-08-06, 18:44
Geplaatst door H.P.Pas
Wat heb je van Nietzsche gelezen overigens ?


Ik zal maar Bertrand Russel citeren in diens boek :(Geschiedenis van de westerse filosofie)...in verband met politieke en sociale omstandigheden van de oudste tijd tot op heden,hoofdstuk: Nietzshe, pagina802:
..."...ik heb een hekel aan Nietzshe ,omdat de aanblik van pijn hem plezier doet,en omdat hij arrogantie tot plicht verheft,omdat de mensen die hij het meest bewondert veroveraars zijn ,wier gloriedaad neerkomt op handigheid om mensen te laten sterven .Maar ik denk dat het doorslaggevende argument tegen zijn filosofie ,evenals tegen ieder onaangename,maar consequente ethiek ,niet is gelegen in een beroep op de feiten ,maar in een beroep op het gevoel.Nietzshe minacht de universele liefde ,terwij ik daarin de stuwkracht zie voor alles wat ik, deze wereld toewens.Deze ronde is aan Nietzshe en zijn volgelingen ,laten we hopen dat ze snel uitgespeeld zijn!" einde citaat!

sjaen
22-08-06, 21:02
oeps

mark61
22-08-06, 21:05
Geplaatst door Sallahddin
Ik zal maar Bertrand Russel

M.a.w. niets. Zelfs zijn naam spellen is nog teveel moeite.

sidi bibi
22-08-06, 21:12
Geplaatst door mark61
M.a.w. niets. Zelfs zijn naam spellen is nog teveel moeite. Mand

H.P.Pas
22-08-06, 21:59
Geplaatst door Sallahddin
Ik zal maar Bertrand Russel citeren in diens boek :(Geschiedenis van de westerse filosofie)..

Dat is een bewonderenswaardig boek (in ernst); de eerste drie, historische, delen zijn fantastisch. Bij Russel's (bijna) tijdgenoten aangekomen wordt het wat minder, bij Nietzsche slaat hij de plank compleet mis. Ik betwijfel sterk dat hij hem ooit gelezen heeft.

N. was , net als Freud, die ook een slechte naam heeft bij velen die hem niet gelezen hebben, een zeldzaam literair talent. Dienovereenkomstig is hij heel moeilijk samen te vatten, elk woord, elke nuance telt. Van lezen over N. word je daarom maar beperkt wijzer, je moet hem zelf lezen of het er helemaal bij laten zitten.
In het eerste geval is het ook nog nuttig om een paar dingen van tevoren te weten, ik kan je per pm wel een paar tips geven.
Of het nog helpt ?

- Man verdirbt einen Jüngling am sichersten, wenn man ihn anleitet, den Gleichdenkenden höher zu achten, als den Andersdenkenden. Nietzsche

Coolassprov MC
23-08-06, 06:17
Geplaatst door super ick
Allemaal 1 groot Zionistisch complot.

Zou ik ook zeggen als ik me zo zielig als jou zou voelen.

Coolassprov MC
23-08-06, 06:18
Geplaatst door Morosian
Ah, het opportunistische wij-jullie denken.

Of je het nou wilt of niet, je bent Westerling en dus deel van het probleem, als je daar zo nodig over wilt spreken dan.

Misschien is het een beetje teveel voor jou om in te gaan op wat ik beweerde; misschien kun je zelfs, als je het er niet mee eens bent, proberen om het te weerleggen. Mijn persoontje te proberen te diskrediteren door mij woorden in de mond te leggen en mij te beschuldigen van hypocrisie en opportunsme, etc. is zo'n oudbakken streek; vind je ook niet?

Coolassprov MC
23-08-06, 06:43
Geplaatst door Bart.NL
Als dit gematigd en pragmatisch is :vreemd:.

Maar ik ben het wel met je eens, alleen word ik er niet enthousiast van.

Er zijn een paar rijke golfstaten waar het goed gaat, maar kijk eens naar de resultaten van democratie in het MO tot nu toe:
- democratisch Israel is in oorlog met democratisch Palestina en democratisch Libanon.
- de democratische VS hebben democratie gebracht in Irak met een burgeroorlog tot gevolg.
- democratisch Iran bedreigt democratisch Israel en stookt de burgeroorlog in democratisch Irak op.
- de democratische VS plannen een oorlog tegen het democratische Iran.
- de regering van democratisch Palestina erkent eigenlijk het democratische Israel niet.
- democratisch Libanon heeft eigenlijk geen regering en de macht ligt bij privé legertjes.

Er zit onderhuids bij veel mensen in het midden oosten een berg frustratie, waarbij de frustratie van de Duitsers na de Eerste Wereldoorlog kinderspel is. We weten allemaal waar die frustratie van de Duitsers toe heeft geleid.

Die frustratie zal, neem ik aan, op Israel worden gericht. Als Israel serieus bedreigd wordt, heeft het genoeg wapens om het midden oosten weg te vagen.

Al met al komt het op mij wat naief over om vrolijk te worden bij de gedachte aan een snelle democratisering van het midden oosten.

Het zijn oorlogen op meerdere fronten.

Ik ben het inderdaad met jou eens dat veruit de meest problematiek veroorzaakt wordt door mensen die steun geven aan inhoudsloze kretologie en stopwoordjes waarvan ze de betekenis; laat staan de context kunnen bevatten.

Tegelijkertijd maakt men er een sport van om met exotische oorzaken van problemen (nazi-frustraties/afwezigheid van democratie) te komen die meer probleem dan oplossing zijn; en dat terwijl de voor de hand liggende oorzaken en oplossingen verre van ingewikkeld of controversieel zijn.

Het word inderdaad tijd dat kleuters als jij bent een stap richting volwassenheid proberen te maken.


Om te kunnen begrijpen wat er in de Arabische en Islamitische wereld gebeurd, moet je kunnen begrijpen wat de actuele verhoudingen in de wereld zijn.

Op dit moment zijn het namelijk de Amerikanen die een imperium hebben; met meer dan 500 legerbases verspreid over meer dan 200 landen.

Toen Rumsfeld beloofde dat de Britse en Amerikaanse legers, na de (illegale) invasie, snel weer uit Irak zouden verdwijnen, moest ik denken aan het feit dat de VS zelfs 60 jaar na WO-II nog grote militaire bases in Duitsland en andere Europese landen hebben; zelfs nucleaire kernkoppen en andere strategische wapens, radar- en satelliet detectiesystemen worden tot op de dag van vandaag onderhouden op Europees grondgebied. Niet lang geleden werd er toegegeven dat de VS 500 tot 600 nucleaire raketten op Europees grondgebied heeft geïnstalleerd.

De VS heeft een lange geschiedenis van militaire interventies die ze van de voormalige koloniale grootmachten Frankrijk en Engeland hebben geërfd; die hebben een nog langere empirische geschiedenis; voornamelijk in het Midden Oosten en de rest van de islamitische wereld. Alleen Engeland heeft er iets van overgehouden; schoothond van de Big Brother ; Luitenant Waakhond.

De VS heeft ook de modellen van controle over de streek geërfd van de Britten.
Die zijn simpelweg zo opgebouwd, gebaseerd op twee niveau’s van rebellerend geweld;

1. De olieproducerende en grondstofbezittende landen in het Noorden van Afrika en het Midden-Oosten moeten geregeerd worden door pseudo-regeringen; een façade die zwak genoeg is om te luisteren naar de VS/UK, maar niet te zwak; want de inwoners van die landen begrijpen niet dat het Amerikaanse/Britse/Westerse grondstoffen zijn die toevalligerwijs in hun grond zitten.

Daarom moet de façade hard kunnen optreden en aan de macht kunnen blijven tegen ‘radicaal nationalisme’ dat een stukje van de taart wil (voor de inwoners van dat land); dit model wordt 'dankbaar' toegepast in Zuidoost Azië, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en vele andere gebieden;

2. Verder is in de regio een periferieënbeleid geïnstalleerd van locale politiemachten die, prefereerbaar, non-Arabieren moeten zijn; omdat zij beter zouden zijn in het doden van Arabieren (?).

Denk hierbij aan Iran (tijdens de sjah), Turkije, Pakistan en Israël; hun doel is om orde in de tent te houden ter plaatse.

3. Als alle bovenstaande niet werkt zijn er altijd nog de Amerikaanse en Britse spieren die kunnen ingrijpen.

Met legerbases van Guam tot de Azuren; zelfs in de Indische Oceaan; waar de Britten zo behulpzaam waren om de bevolking weg te drijven om plaats te maken voor de militaire spieren.

Bart.NL
23-08-06, 07:49
Geplaatst door Coolassprov MC
Het zijn oorlogen op meerdere fronten.

Ik ben het inderdaad met jou eens dat veruit de meest problematiek veroorzaakt wordt door mensen die steun geven aan inhoudsloze kretologie en stopwoordjes waarvan ze de betekenis; laat staan de context kunnen bevatten.

Tegelijkertijd maakt men er een sport van om met exotische oorzaken van problemen (nazi-frustraties/afwezigheid van democratie) te komen die meer probleem dan oplossing zijn; en dat terwijl de voor de hand liggende oorzaken en oplossingen verre van ingewikkeld of controversieel zijn.

Het word inderdaad tijd dat kleuters als jij bent een stap richting volwassenheid proberen te maken.

De laatste zin die je schrijft, is doordat je hem zo schrijft, op jezelf van toepassing.

Het is mijn bedoeling om na te denken over oplossingen.

Hoe zou het midden oosten kunnen democratiseren zonder dat het een ramp wordt?

Je toont aan, door jouw toon, dat er bij jou frustraties leven. Die kunnen heel terecht zijn, als je familie bent verloren door Israelische wandaden, maar anders zijn de gevoelens toch veroorzaakt door de invloed van bepaalde gedachtenpatronen (bijvoorbeeld: alle moslims zijn mijn broeders) of de media.

Dus mijn verhaal over bestaande frustraties is zeker van toepassing, zelfs op jou, terwijl jij waarschijnlijk niet eens hebt geleden onder de Israelische bezetting. Nee sterker nog, je hebt ervan geprofiteerd door de mee te delen in de welvaart van het in jouw ogen verderfelijke westen, die ten dele wordt veroorzaakt door onderdrukking van anderen, en daardoor ben jij net zo schuldig als ik aan de wandaden die in het midden oosten worden begaan.

Je kunt niet ontkennen, dat zodra de buurlanden van Israel democratiseren, de kans op oorlogen met Israel groot is, want de frustraties leven, zelfs bij mensen die niet geleden hebben. Je kunt ook niet ontkennen dat Israel een arsenaal massavernietigingswapens heeft waar de Ajatollahs in Iran alleen maar van kunnen dromen. Het scenario wat ik hier beschrijf is daarom niet exotisch, maar realistisch.

Wat wil je dan? Bedenk zelf eens een realistische oplossing?

super ick
23-08-06, 08:07
Geplaatst door Morosian
Ah, het opportunistische wij-jullie denken.

Of je het nou wilt of niet, je bent Westerling en dus deel van het probleem, als je daar zo nodig over wilt spreken dan.

Gezien de aanslagen van deze monsters in Afrika, Saudi Arabie, Amerika en Europa zijn ze nu het monster van iedereen behalve van de zieke geesten.

ieperkaas
23-08-06, 08:18
Geplaatst door soobnebki
Alle door mensen bedachte geloven (en meestal ook nog door oude mannen opgetekend in het grijze verleden !) zijn de bron van alle ellende op aarde !
ach ! konden we maar in elkaar geloven en ieder mens met open vizier tegemoet treden zonder vooroordelen !

o jee, ik ben weer aan het dagdromen !

Dat is geen dagdromen ...
... maar hallicuneren !

Wat voor shit heb je nou
weer gerookt, gespoten
of gesnoven ?

super ick
23-08-06, 16:34
Geplaatst door ieperkaas
Dat is geen dagdromen ...
... maar hallicuneren !

Wat voor shit heb je nou
weer gerookt, gespoten
of gesnoven ?

Nee ik denk dat hij een stukje Koran gelezen heeft.

ieperkaas
23-08-06, 16:46
Geplaatst door super ick
Nee ik denk dat hij een stukje Koran gelezen heeft.

Ik denk het niet, ik denk dat ie probeert er zelf een te schrijven.

:lol:

super ick
23-08-06, 17:26
Geplaatst door ieperkaas
Ik denk het niet, ik denk dat ie probeert er zelf een te schrijven.

:lol:

Misschien begint hij wel een nieuwe godsdienst. Dat is enkele malen voor hem ook goed gelukt.
Een idee om een apart topic te noemen om er een naam voor te verzinnen?