PDA

Bekijk Volledige Versie : Stichting Vluchteling financiert munitie



Oeroeboeroe
20-08-06, 22:33
Stichting Vluchteling financiert munitieruiming


DEN HAAG (ANP) - Stichting Vluchteling gaat behalve noodhulp ook het ruimen van explosieven in Libanon financieren. Dat heeft de hulpverleningsorganisatie zondag bekendgemaakt. Volgens directeur Tineke Ceelen, die momenteel in Libanon is ligt het land vol met onontplofte explosieven.

De eerste doden als gevolg hiervan zijn al gevallen, aldus de stichting. Sinds de wapenstilstand een week geleden keren Libanese vluchtelingen massaal terug naar de verwoeste steden. De meeste onontplofte explosieven, zoals blindgangers en (cluster)bommen, liggen in huizen, tuinen en op straat. Ze zijn vaak niet te zien onder het puin en zijn voor veel mensen niet als explosief te herkennen. Vooral kinderen pakken ze nietsvermoedend op.

Stichting Vluchteling steunt onder meer de Mines Advisory Group (MAG). Dat is op dit moment de enige organisatie die samen met het Libanese leger en Hezbollah explosieven ruimt. MAG noemt de hoeveelheid niet ontplofte munitie in Libanon uitzonderlijk groot. ,,Een hoger niveau van vervuiling heb ik nog nooit gezien'', aldus een woordvoerder.

Ondanks de gevaren en waarschuwingen is volgens de Verenigde Naties al een kwart miljoen Libanezen teruggekeerd en zijn er nog eens honderdduizenden op weg naar huis. De terugkeer verloopt moeizaam omdat veel wegen en bruggen zijn verwoest. Ook woningen, scholen, winkels en ziekenhuizen zijn kapotgeschoten. Er is grote behoefte aan onderdak, medische zorg, water en voedsel. Stichting Vluchteling biedt via het International Medical Corps ook medische hulp.


www.nrc.nl

Oeroeboeroe
20-08-06, 22:36
:hihi: Oei, iets te snel verzonden.

ieperkaas
20-08-06, 23:30
Geplaatst door Oeroeboeroe
:hihi: Oei, iets te snel verzonden.

Ik zou het anders wel een goed idee vinden.

De keuze is vaak: vluchten of vechten.

Dus vluchtelingen helpen met munitie lijkt me eigenlijk ook een soort van oplossing.