PDA

Bekijk Volledige Versie : Manuscript in een fles gevonden



H.P.Pas
21-08-06, 10:43
Aangespoeld op een ver vreemd forum (http://www.iidb.org/vbb/showthread.php?t=174528) :

I think most dangerous stereotypes of all are not racist or sexist or any of the commonly defined ones but these:

The victims of oppression are always nice people.

The underdog is to be always supported no matter what.

No poor person must be blamed if they become criminals or rioters.

Human beings are naturally nice and peace loving, but it is only the religious and political leaders who pervert them; so the masses and ordinary individuals are never responsible for whatever violence they do. They are zombies brainwashed by the dark spells of the Evil Overlords.

These stereotypes are dangerous because they sound so nice and anyone who is against them must be very bad people.

And this is the stereotype that drives me craziest:
The belief of an individual that , “Since I am expressing nice moral sentiments, I am a nice moral person and don’t have to think what I actually believe”.

Bofko
21-08-06, 12:45
Geplaatst door H.P.Pas

And this is the stereotype that drives me craziest:
The belief of an individual that , “Since I am expressing nice moral sentiments, I am a nice moral person and don’t have to think what I actually believe”.
[/I]

Een veel voorkomend fenomeen. Puur slecht zijn mensen die geen geweten hebben. Bijna niemand zegt dat van zichzelf. Mocht iemand met geweten van zichzelf vinden dat hij een lage morele standaard heeft dan bevindt hij zich in een geestelijke crisis. Dus 99% van de mensen vindt van zichzelf 99% van de tijd dat ze een hoge morele standaard hebben. Of dat nu terecht is of niet.Zelfbedrog ligt op de loer.

Als je een redelijk vertrouwen in jezelf hebt is het dus niet nodig deze innerlijke overtuiging veelvuldig te uiten.

mark61
21-08-06, 13:59
Geplaatst door H.P.Pas
Aangespoeld op een ver vreemd forum (http://www.iidb.org/vbb/showthread.php?t=174528) :

I think most dangerous stereotypes of all are not racist or sexist or any of the commonly defined ones but these:

The victims of oppression are always nice people.

The underdog is to be always supported no matter what.

No poor person must be blamed if they become criminals or rioters.

Human beings are naturally nice and peace loving, but it is only the religious and political leaders who pervert them; so the masses and ordinary individuals are never responsible for whatever violence they do. They are zombies brainwashed by the dark spells of the Evil Overlords.

These stereotypes are dangerous because they sound so nice and anyone who is against them must be very bad people.

And this is the stereotype that drives me craziest:
The belief of an individual that , “Since I am expressing nice moral sentiments, I am a nice moral person and don’t have to think what I actually believe”.

H.P.Pas
21-08-06, 14:31
Geplaatst door Bofko
Dus 99% van de mensen vindt van zichzelf 99% van de tijd dat ze een hoge morele standaard hebben. Of dat nu terecht is of niet.Zelfbedrog ligt op de loer.

Als je een redelijk vertrouwen in jezelf hebt is het dus niet nodig deze innerlijke overtuiging veelvuldig te uiten.

Dat is het punt niet.

Ik vind het verlenen van ontwikkelingshulp een morele verplichting.
X zegt dat ontwikkelingshulp niet helpt.
Conclusie: X is een slecht mens.
Dit schema past op ca 1/3 van de discussies op dit board.

H.P.Pas
21-08-06, 15:05
Geplaatst door mark61


What are you trying to say to us ?

Bofko
21-08-06, 15:33
Geplaatst door H.P.Pas

Ik vind het verlenen van ontwikkelingshulp een morele verplichting.
X zegt dat ontwikkelingshulp niet helpt.
Conclusie: X is een slecht mens.
Dit schema past op ca 1/3 van de discussies op dit board.

Ik zag een keer een discussie tussen een aantal vooraanstaande moslims over de Amerikaans dominantie in de wereld. Overgenomen van de Egyptische TV. Degene die met bijhorende analyse stelde dat de Amerikaans dominantie niet tanende was, werd door discussiegenoten verweten de moslimzaak te ondermijnen. Wat bijna hetzelfde is als geen goed moslim te zijn.

nard
21-08-06, 17:24
Geplaatst door Bofko
Een veel voorkomend fenomeen. Puur slecht zijn mensen die geen geweten hebben. Bijna niemand zegt dat van zichzelf. Mocht iemand met geweten van zichzelf vinden dat hij een lage morele standaard heeft dan bevindt hij zich in een geestelijke crisis. Dus 99% van de mensen vindt van zichzelf 99% van de tijd dat ze een hoge morele standaard hebben. Of dat nu terecht is of niet.Zelfbedrog ligt op de loer.

Als je een redelijk vertrouwen in jezelf hebt is het dus niet nodig deze innerlijke overtuiging veelvuldig te uiten.

1. Slechte mensen zonder geweten? Is het niet eerder dat mensen slecht zijn wanneer zij een actief geweten hebben, maar persisteren tegen hun actieve geweten in?
Mensen zonder geweten (hoe dan gekomen is, is een ander verhaal) kun je dat moeilijk kwalijk nemen. Zij handelen nog altijd volgens hun innerlijke standaarden, helaas zijn die er niet of onvoldoende.
2. Hebben we daar geen gebrek aan in deze maatschappij? Mensen die van zichzelf wéten dat zij in strijd handelen met hun morele standaard? Of tegen hun geweten ingaan, en daar eerlijk over zijn?
3. Idd. hebben we een massief overschot aan mensen die vinden van zichzelf dat zij een moreel hoge standaard hebben. De boeiende vraag is dan altijd; valt alle ellende in de wereld te verklaren vanuit die minieme fractie mensen die van een fractie van hun gedrag weten dat het niet in de haak is? Redelijk strak spanningsveld. Zelfbedrog; op de loer? Hmm, maakt overuren volgens bovenstaande gedachtengang.
4. Alleen een redelijk vertrouwen in jezelf lost niet veel op lijkt me. Stimuleert alleen de overtuiging maar dat jij tot die velen behoort die de juiste morele standaard hebben. Een externe standaard lijkt me dan beter.

mark61
21-08-06, 17:36
Geplaatst door H.P.Pas
What are you trying to say to us ?

Copycat. s Kijken hoe dat voelt. Heel bevredigend, eigenlijk.

Tomas
21-08-06, 18:11
Ik begrijp de frustratie van die hinduwoman wel, maar ben het er niet mee eens dat het om een heel erg gevaarlijk syndroom gaat.

H.P.Pas
21-08-06, 20:20
Geplaatst door Tomas
Ik begrijp de frustratie van die hinduwoman wel, maar ben het er niet mee eens dat het om een heel erg gevaarlijk syndroom gaat.

The belief of an individual that , “Since I am expressing nice moral sentiments, I am a nice moral person and don’t have to think what I actually believe”.
Lees:
'Heilige gevoelens ontslaan van de verplichting tot rationeel denken.'
Het gevaarlijkste denkbeeld überhaupt, lijkt me.
Wijd verbreid, dat wel

Tomas
21-08-06, 21:01
Geplaatst door H.P.Pas
The belief of an individual that , “Since I am expressing nice moral sentiments, I am a nice moral person and don’t have to think what I actually believe”.
Lees:
'Heilige gevoelens ontslaan van de verplichting tot rationeel denken.'
Het gevaarlijkste denkbeeld überhaupt, lijkt me.
Wijd verbreid, dat wel

Ze zijn ansich vrij ongevaarlijk. Ergerlijk. Maar net zo gevaarlijk als een vingerplant.

Olive Yao
22-08-06, 00:33
Geplaatst door H.P.Pas
Aangespoeld op een ver vreemd forum (http://www.iidb.org/vbb/showthread.php?t=174528) :
Coole site trouwens, hè?