PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Kabinet werkt economisch herstel tegen'



~Panthera~
23-08-06, 09:02
'Kabinet werkt economisch herstel tegen'

Uitgegeven: 23 augustus 2006 08:32

AMSTERDAM - Het beleid van de kabinetten-Balkenende heeft het economisch herstel in Nederland eerder tegengewerkt dan bevorderd. Dat zegt hoogleraar Internationale Economie Harry Garretsen woensdag in dagblad Trouw. Volgens de hoogleraar heeft premier Jan Peter Balkenende (CDA) de economie alleen maar verder de put ingepraat.

Volgens Garretsen is het ten onrechte om te stellen dat de harde hervormingsagenda van het kabinet zijn economische uitwerking krijgt. "Dat het consumentenvertrouwen helemaal inzakte, is een direct gevolg van sombere verhalen van het kabinet."


Landelijke beleidsmakers zouden sowieso weinig invloed hebben op schommelingen in de Nederlandse economie. Dat het nu goed gaat, komt volgens de hoogleraar 'simpelweg doordat het land meelift op de fors aantrekkende wereldeconomie'.


:roker: :moe:

Bart.NL
23-08-06, 15:24
Iemand op een andere site merkte een tegenstrijdigheid op:


Geplaatst door ~Panthera~
"Dat het consumentenvertrouwen helemaal inzakte, is een direct gevolg van sombere verhalen van het kabinet."


Geplaatst door ~Panthera~
Landelijke beleidsmakers zouden sowieso weinig invloed hebben op schommelingen in de Nederlandse economie.

Dus dit stukje kan hooguit half waar zijn :hihi:

Divine_70
23-08-06, 18:05
Geplaatst door Bart.NL
Iemand op een andere site merkte een tegenstrijdigheid op:


Dus dit stukje kan hooguit half waar zijn :hihi:

Tuurlijk is dit maar half waar, ik bedoel, de landelijke beleidsmakers hebben toch helemaal niks te maken met economisch herstel. :moe:

observer
23-08-06, 19:31
Geplaatst door Divine_70
Tuurlijk is dit maar half waar, ik bedoel, de landelijke beleidsmakers hebben toch helemaal niks te maken met economisch herstel. :moe: de enige manier waarop de overheid de economie kan stimuleren is niet bemoeien, ja belastingen verlagen.

de overheid kan ook geen banen scheppen

mark61
23-08-06, 19:35
Geplaatst door observer
de overheid kan ook geen banen scheppen

Oh jawel. Kijk maar naar Afrika en Noord-Korea. :hihi:

Oeroeboeroe
23-08-06, 19:35
Geplaatst door observer
de enige manier waarop de overheid de economie kan stimuleren is niet bemoeien, ja belastingen verlagen.

EN DOOR:

- te zorgen voor goede relaties met het buitenland;

- toptarief inkomstenbelasting te verhogen en de opbrengst toe te voegen aan het inkomen van de armen; hiervan is bewezen dat het de omloopsnelheid van het geld en de economie ten goede komt;

- geen preventieve oorlogen te beginnen of te ondersteunen;

- te zorgen voor een goede naam van het land; het land promoten in het buitenland;

- Marco Pastors en Bas van Toor uit te zetten;

- en inderdaad ook door de vennootschapsbelasting concurrerend te houden.

observer
23-08-06, 21:38
Geplaatst door Oeroeboeroe
EN DOOR:

- te zorgen voor goede relaties met het buitenland;

- toptarief inkomstenbelasting te verhogen en de opbrengst toe te voegen aan het inkomen van de armen; hiervan is bewezen dat het de omloopsnelheid van het geld en de economie ten goede komt;

- geen preventieve oorlogen te beginnen of te ondersteunen;

- te zorgen voor een goede naam van het land; het land promoten in het buitenland;

- Marco Pastors en Bas van Toor uit te zetten;

- en inderdaad ook door de vennootschapsbelasting concurrerend te houden. niet noodzakelijk

de amerikaanse economie heef bv stevig geprofiteerd van de hekel die men aan de fransen heeft, bv het marktaandeel van franse wijnen is sterk gedaald, daar profiteren de californiers van

- in nederland wordt het overgrote deel van de lasten gedragen door de middenklasse, minder dan 1% van de bevolking is echt rijk (inkomen dat meer dan 1 ton euro is) een paar % is arm, de grootste winst valt dan ook daar te halen zeker omdat het daar direct gevolg heeft voor de bestedingen, top% verhogen heeft geen gevolg, niemand betaald dat tarief

-oorlogen hebben een voordelig economisch gevolg (zolang het maar niet in jouw land is) bestedingen van defensie stijgen (1% van de us groei!)

- ach, tja

- who the f is bas van toor?, mensen als pastoors hebben gewoon hun rol, vergis je niet wat wij hier rechts noemen is in veel landen eerder midden

-meer nog dan dat de loonkosten, als nederland overheid,werkgevers werknemers zouden besluiten de brutolonen gelijk te houden en door middel van lagere belasting het netto inkomen te laten stijgen zou de economie niet alleen groeien, dat zou ook met meer werkgelegenheid gebeuren, iets wat een verlaging van de vpb niet heeft

een efficiente overheid die niet op basis van ideologie maar op basis van gezond verstand kiest wat ze wel en niet moet doen.

overigens is er in nederland nergens echte marktwerking of privatisering

de ns is niet geprivatiseerd, men heeft wel een bedrijf ns gemaakt maar de overheid heeft alle aandelen, waarom? men wist dat er problemen aankwamen, problemen waarvoor men het geld niet wil uitgeven, dit was de manier om een minister niet meer verantwoordelijk te laten zijn, wrange is dat als de ns meer geld er in wil steken men aandelen naar de beurs moet brengen iets wat niet mag van de enige aandeelhouder de overheid

idem met gezondheidszorg, hoezo marktwerking, wat valt er feitelijk te kiezen? ja tussen aanbieders maar nauwelijks tussen aanbod, het is allemaal hetzelfde en 80% zit in het standaardparket zodat een 18 jarige is verzekerd voor prostaatkanker (komt 99,99% pas boven 40) en mannen, mocht het ooit lukken, ook kraamzorg krijgen

typisch middenmoot

barfly
23-08-06, 21:58
Geplaatst door ~Panthera~
'Kabinet werkt economisch herstel tegen'

Uitgegeven: 23 augustus 2006 08:32

AMSTERDAM - Het beleid van de kabinetten-Balkenende heeft het economisch herstel in Nederland eerder tegengewerkt dan bevorderd. Dat zegt hoogleraar Internationale Economie Harry Garretsen woensdag in dagblad Trouw. Volgens de hoogleraar heeft premier Jan Peter Balkenende (CDA) de economie alleen maar verder de put ingepraat.

Volgens Garretsen is het ten onrechte om te stellen dat de harde hervormingsagenda van het kabinet zijn economische uitwerking krijgt. "Dat het consumentenvertrouwen helemaal inzakte, is een direct gevolg van sombere verhalen van het kabinet."


Landelijke beleidsmakers zouden sowieso weinig invloed hebben op schommelingen in de Nederlandse economie. Dat het nu goed gaat, komt volgens de hoogleraar 'simpelweg doordat het land meelift op de fors aantrekkende wereldeconomie'.


:roker: :moe:

Ik zou best willen weten wat Harry Garretsen voor politieke voorkeur heeft. (Ik denk SP)

Na een moeilijke economische periode gaat het eindelijk weer goed met de economie in Nederland. En dat komt een aantal mensen niet goed uit natuurlijk, om het hervormings/bezuinigings beleid van Balkenende 1,2,3 goed te keuren.

Oeroeboeroe
23-08-06, 22:22
Geplaatst door observer
niet noodzakelijk

de amerikaanse economie heef bv stevig geprofiteerd van de hekel die men aan de fransen heeft, bv het marktaandeel van franse wijnen is sterk gedaald, daar profiteren de californiers van

- in nederland wordt het overgrote deel van de lasten gedragen door de middenklasse, minder dan 1% van de bevolking is echt rijk (inkomen dat meer dan 1 ton euro is) een paar % is arm, de grootste winst valt dan ook daar te halen zeker omdat het daar direct gevolg heeft voor de bestedingen, top% verhogen heeft geen gevolg, niemand betaald dat tarief

-oorlogen hebben een voordelig economisch gevolg (zolang het maar niet in jouw land is) bestedingen van defensie stijgen (1% van de us groei!)

- ach, tja

- who the f is bas van toor?, mensen als pastoors hebben gewoon hun rol, vergis je niet wat wij hier rechts noemen is in veel landen eerder midden

-meer nog dan dat de loonkosten, als nederland overheid,werkgevers werknemers zouden besluiten de brutolonen gelijk te houden en door middel van lagere belasting het netto inkomen te laten stijgen zou de economie niet alleen groeien, dat zou ook met meer werkgelegenheid gebeuren, iets wat een verlaging van de vpb niet heeft

een efficiente overheid die niet op basis van ideologie maar op basis van gezond verstand kiest wat ze wel en niet moet doen.

overigens is er in nederland nergens echte marktwerking of privatisering

de ns is niet geprivatiseerd, men heeft wel een bedrijf ns gemaakt maar de overheid heeft alle aandelen, waarom? men wist dat er problemen aankwamen, problemen waarvoor men het geld niet wil uitgeven, dit was de manier om een minister niet meer verantwoordelijk te laten zijn, wrange is dat als de ns meer geld er in wil steken men aandelen naar de beurs moet brengen iets wat niet mag van de enige aandeelhouder de overheid

idem met gezondheidszorg, hoezo marktwerking, wat valt er feitelijk te kiezen? ja tussen aanbieders maar nauwelijks tussen aanbod, het is allemaal hetzelfde en 80% zit in het standaardparket zodat een 18 jarige is verzekerd voor prostaatkanker (komt 99,99% pas boven 40) en mannen, mocht het ooit lukken, ook kraamzorg krijgen

typisch middenmoot


- Goed punt over die wijnen, maar jij en ik weten dat per saldo een goed image in het buitenland beter is.

- Toptarief: levert wel degelijk iets op, hangt er van af waar je de grens trekt voor dat tarief.

- Oorlog heeft voor Nederland helemaal geen voordelig gevolg, omdat wij bij mijn weten vrijwel alle wapens moeten importeren, i.t.t. de VS.

- Dit is Bas van Toor:

http://www.kermismaastricht.com/imagesactiviteiten/bassie.gif

- Ben het grosso modo eens met je punt over loonkosten.

- Niets geprivatiseerd in NL??! Er is deze week nota bene een ziekenhuis verkocht aan een woningstichting! En dan heb ik het niet eens over de energie en zelfs het keuren van Wao-ers!!

Oeroeboeroe
23-08-06, 22:36
Oei, dit was niet de bedoeling. Sorry.

:nerveus:

observer
23-08-06, 23:24
- Dit is Bas van Toor:
- Toptarief: levert wel degelijk iets op, hangt er van af waar je de grens trekt voor dat tarief.
http://www.kermismaastricht.com/imagesactiviteiten/bassie.gif
- Niets geprivatiseerd in NL??! Er is deze week nota bene een ziekenhuis verkocht aan een woningstichting! En dan heb ik het niet eens over de energie en zelfs het keuren van Wao-ers!! oke bas van toor mee eens

als je die grens te laag legt raak je de middenklasse, dodelijk voor economie

het betreffende ziekenhuis is beste voorbeeld van falen van de overheid, het ziekenhuis draait al jaren slecht, de medici hielden alle plannen om het te verbeteren tegen, incl een fusie met het vu.

nu wordt het een combinatie lichte zorg/wonen voor ouderen die hulp nodig hebben, er is in die omgeving een overschot aan ziekenhuisbedden en tekort aan zorgwoningen, dat is marktwerking

energie, is een lastig punt, feitelijk is de energiemarkt vergiftigd, de prijs wordt (net als bij benzine) door de overheid zodanig belast en gereguleerd dat marktwerking niet mogelijk is

zo wordt de prijs van ons aardgas niet bepaald door de kostprijs maar door de olieprijs, dat is niet echt vrijheid blijheid
overigens ben ik wel van mening dat de distributie van energie in overheidshanden blijft typisch iets wat een overheid kan aangezien het fysiek en praktisch niet mogelijk is om iedereen zijn eigen net aan te laten leggen, moet natuurlijk de prijs die we betalen voor dat net wel eerlijk zijn en niet flinke winsten maken om in schatkist te laten vloeien

voor de rest is het nu op de energiemarkt een zooitje, maar dat is wel vaker met ex overheidsbedrijven die commercieel moeten gaan denken, topzwaar en log, de waanzin dat bedrijven als nuon en eneco al lang voor er ook maar sprake was van concurrentie al bakken geld in sportsponsering staken bv, reclame maken voor iets wat je moet kopen hoe dom kan je zijn

wat ik zou willen is dat mensen echte keuzes hadden

hoeveel echte keuze hebben we

we kopen kraanwater waar meer belasting op zit dan op mineraalwater

we betalen milieutax die elke keer als we zuiniger zijn weer hoger wordt

observer
24-08-06, 20:33
he oeroe je hebt deels je zin :schok:
e Belastingdienst heeft beslag gelegd op acht panden van clown Bassie in Vlaardingen. Volgens de fiscus heeft de inmiddels 70-jarige clown jaren geleden gesjoemeld met de verkoop van kaartjes voor optredens van hem en Adriaan. Hij zou te weinig aan inkomsten hebben opgegeven bij de Belastingdienst. De rechter stelde de fiscus eerder in het gelijk.

Als Bassie zijn schulden niet inlost, mag de Belastingdienst de panden verkopen om de achterstallige schuld te innen. Volgens Bassie heeft de Belastingdienst overigens al zes jaar geleden beslag gelegd op de panden. "Dat is al jaren gewoon na te trekken bij het Kadaster", zegt hij. "En ik heb goede hoop dat het goedkomt. Mijn accountants zijn met de zaak bezig. En ik begrijp dat er een heleboel dingen worden teruggedraaid. Ik heb goede hoop."

Volgens Bassie is er niet gesjoemeld. "Ik ben makkelijk. Ik deelde vrijkaartjes uit voor onze voorstellingen. Maar de Belastingdienst zegt dat ze niet geloven dat het vrijkaarten waren omdat de zaal wel steeds vol zat. Maar ja, wat moet je doen als je in een klein dorpje als Abcoude staat? Daar krijg je de zaal gewoon niet vol."
.

Oeroeboeroe
24-08-06, 21:04
Geplaatst door observer
he oeroe je hebt deels je zin :schok:

:hihi:

observer
24-08-06, 22:19
Geplaatst door Oeroeboeroe
:hihi: ik wist het je bent gewoon donner of zalm! :wow:

Oeroeboeroe
24-08-06, 22:40
Geplaatst door observer
ik wist het je bent gewoon donner of zalm! :wow:

:p De Panorama heeft ook nog eens een weken durende hetze tegen Bas en Aad van Toor gevoerd i.v.m. belastingfraude.

observer
25-08-06, 08:20
Geplaatst door Oeroeboeroe
:p De Panorama heeft ook nog eens een weken durende hetze tegen Bas en Aad van Toor gevoerd i.v.m. belastingfraude. als het waar is is het geen hetze maar goed burgerschap