PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Turken zien tegemoetkomen aan EU als heulen met de vijand'



Seif
23-08-06, 09:25
'Turken zien tegemoetkomen aan EU als heulen met de vijand'

door onze correspondent Fidan Ekiz

ISTANBUL - Het enthousiasme bij de Turken over een lidmaatschap van de Europese Unie neemt snel af. Volgens Hasan Ünal, hoogleraar internationale betrekkingen aan de Bilkent Universiteit in Ankara, zou ook de Turkse regering nu het liefst de banden met de EU doorsnijden.Toen in 2004 Turkije het groene licht kreeg voor het beginnen van onderhandelingen over toetreding tot de Europese Unie leefden de Turken wekenlang in een overwinningsroes. Maar slechts enkele maanden na het begin van die onderhandelingen is het al gedaan met de euforie. Nog maar 30 procent van de Turken is voor een Turks EU-lidmaatschap, blijkt uit een recente peiling.

Turkije wordt voortdurend op de vingers getikt door Brussel, omdat hervormingen zouden stagneren, terwijl premier Recep Tayyip Erdogan en zijn minister van Economische Zaken Ali Babacan (die het overleg met de EU leidt), geen gelegenheid onbenut laten om duidelijk te maken dat zij zich van die kritiek niets aantrekken. Zo weigert Turkije nog altijd Turkse havens en vliegvelden open te stellen voor schepen en vliegtuigen uit Cyprus. Een officiële erkenning van Cyprus is wat Turkije betreft al helemaal niet aan de orde.

Volgens Hasan Ünal, die internationale betrekkingen doceert aan de Bilkent Universiteit in Ankara, wil de Turkse regering nu het liefst van de EU af. Ünal: ,,Erdogan en de zijnen hoopten vooral politiek profijt te trekken van de Europese Unie. Ze wilden de macht van het leger terugdringen en meer religieuze vrijheid voor hun islamitische achterban. Maar tot dusver zijn hun eigen 'religieuze belangen' alleen maar tegengewerkt door Brussel.''

Ünal doelt daarmee op de kritiek die Erdogan, die zijn wortels heeft in de fundamentalistische islam, over zich heen kreeg toen hij een verbod op overspel wilde invoeren. Ook in zijn strijd tegen een verbod op het dragen van hoofddoeken moest zijn partij bakzeil halen. Het Europees Hof voor de Mensenrechten besloot dat een dergelijk verbod in Turkije geen bedreiging vormt van de godsdienstvrijheid.

Nu landelijke verkiezingen in zicht komen moet de regerende AK-partij alles op alles zetten om haar achterban tevreden te stellen. Daar die ook bestaat uit nationalistische zakenlieden, speelt Erdogan steeds vaker in op hun sentimenten. In een poging zo min mogelijk stemmen te verliezen aan de populairder wordende zeer rechtse partij MHP, haalt Erdogan nu steeds vaker uit naar de separatistische Koerdische partij PKK. En bij iedere gelegenheid roept hij dat Turkije Noord-Cyprus nooit zal opgeven.

,,Erdogan gedraagt zich als een nationalist'' zegt Ünal. ,,Toekomen aan de eisen van de EU wordt nu door veel Turken gezien als heulen met de vijand. Erdogan wil vlak voor de verkiezingen niet worden uitgemaakt voor landverrader.''

De Turkse hoogleraar bezocht onlangs dertien Turkse steden om daar colleges te geven over de EU. Ook sprak hij met de plaatselijke bevolking over dat onderwerp. Een meerderheid van de Turken bleek anti-EU. ,,Mensen vinden dat de EU staat voor eerverlies, aldus Ünal. Brussel eist nu dat Turkije Turks-Cyprus uit handen geeft, de Armeense genocide erkent en als klap op de vuurpeil zal Brussel straks de vrijating van de PKK-leider Öcalan gaan eisen. De Turken geloven dat dat alles tot etnische onlusten zal leiden.''

Waarom eerverlies lijden, als daar niets tegenover staat, denken veel Turken. Ze hadden verwacht dat het begin van de onderhandelingen met de EU zou leiden tot groei van de Turkse economie en dat de werkloosheid snel zou dalen. Maar ze zien niets veranderen. En de toekomst belooft weinig goeds, meent Ünal. ,,Turkije zal nooit veel geld zien van de EU en waarschijnlijk staat ons aan het eind van de rit niet eens een volwaardig lidmaatschap te wachten. Meer en meer mensen beginnen dat te beseffen.''

Dat geldt ook voor de regering, die volgens Ünal dan ook steeds negatiever over de EU is gaan denken. Het rigoureus doorsnijden van de banden zou echter volgens de hoogleraar een economische catastrofe betekenen voor Turkije. Hij denkt dat uiteindelijk de EU en Turkije allebei hun zin krijgen. ,,De Europese Unie kan Turkije nu niet meer weigeren als lid en hoopt daarom dat het land het voor zichzelf verpest. Dan kunnen ze de schuld bij de Turken leggen. En die zullen er nauwelijks om treuren als de EU-droom voorbij is.''

Bron: Nederlands Dagblad (http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=77075)

observer
23-08-06, 12:27
hmm eu vraagt aan turkije heel veel dingen die vooral te maken hebben met de rechten van de burgers, dus niet zo snugger gedacht

turks cyprus is niet aan turkije om aan wie dan ook te geven aangezien het niet van de turken is maar van de cyprioten (alle)

de genocide is typisch turks probleem, zo haantjes

over ocalan heeft de eu niets gezegd (ja de eu staat niet toe dat landen lig worden die de doodstraf kennen (of is dat uitvoeren geen idee)



Waarom eerverlies lijden, als daar niets tegenover staat en

Turkije zal nooit veel geld zien van de EU en waarschijnlijk staat ons aan het eind van de rit niet eens een volwaardig lidmaatschap te wachten vooral dat geld zal een punt zijn, ze hebben de pech dat vooral spanje alle trucs al een keer gedaan heeft

tr_imparator
23-08-06, 15:03
Turkije zou zich moeten richten tot het oosten. De EU is net een oud vrouwtje. Zeurt veel. Geen conditie. Bijna dood.

Max Stirner
23-08-06, 15:27
Turken zijn veel te nationalistisch (veel te 19e eeuws dus) om deel uit te kunnen maken van de Europese familie.

:)

Mark
23-08-06, 15:43
turkije is geen europees land en moet dus ook niet in de eu.

Oeroeboeroe
23-08-06, 18:53
Geplaatst door Mark
Turkije is geen europees land en moet dus ook niet in de eu.

Wie bepaalt dat?

mark61
23-08-06, 18:57
Turkije is Europeser dan Bulgarije, Griekenland of Roemenië. Maar over de 40 jaar afgewezen worden sloopt je zelfrespect een keer.

@tr_imp: in die achterlijke gribussen met post-communistische dictators heeft Turkije echt niks te zoeken. Beetje olie. Verder vooraal beaat staren naar die vierkante kms vol met Türken. Word je echt niet wijzer van. Woestijnen vullen geen magen.

mark61
23-08-06, 19:01
Turkmen book 'blasted into space'

http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/40734000/jpg/_40734554_niyazov_story_ap.jpg

Mr Niyazov has also published collections of poetry

Turkmenistan's idiosyncratic President, Saparmurat Niyazov, has found an unusual way to spread his message - by sending his writings into space.
Part One of the Ruhnama was blasted off on a Russian Dnepr booster rocket from Kazakhstan's Baikonur launch site on Wednesday, local media said.

People are obliged to read Mr Niyazov's book, an interpretation of Turkmen history, for moral guidance.

Known as Turkmenbashi, or Turkmen father, he has ruled from Soviet times.

He has created a vast personality cult around himself, issuing decrees regulating behaviour in all walks of life.

Hij heeft er net 10.000 van naar Alle Bibliotheken Ter Wereld gestuurd.


Wat moet je met zulke idioten?

mark61
23-08-06, 19:02
Turkmen drivers face unusual test

In most countries passing a driving test is determined - unsurprisingly - by the candidate's ability to drive.
But in Turkmenistan, knowledge of the highway code and control of the steering wheel are no longer enough.

Candidates now have to pass an exam in President Niyazov's spiritual writings, contained in a book named the Ruhnama.

mark61
23-08-06, 19:04
Mosque to carry Niyazov's stamp

The president of Turkmenistan, Saparmurat Niyazov, has ordered that his own words be inscribed alongside verses of the Koran on a new mosque being built just outside the capital Ashgabat, intended to be the biggest in all Asia.

Tis ook al een goddeloos geval.

Thermopylae
23-08-06, 19:19
"Waarom eerverlies lijden, als daar niets tegenover staat, denken veel Turken"

Waarom willen zoveel landen zo graag deel uit maken van de EU? Juist, om de grote financiele voordelen. Er was al een ruwe berekening gemaakt, dat als Turkije zou toetreden, dat land alleen al uit de "landbouwpot" 20 tot 22 miljard Euro per jaar zou krijgen!

Overigens is de naam niet voor niets EUROPESE unie. Turkije is geen Europees land - niet geografisch, historisch, cultureel - derhalve is er geen enkele reden om een dergelijk land toe te laten. Tijdens de koude oorlog hebben echter de Europese landen naar de waan van de dag, Turkije de worst voor gehouden van een eventuele toetreding, omdat men wel graag Turkije aan zijn zijde wilden hebben tegen de USSR. Wat men had moeten doen, is excuses maken t.o.v. Turkije, dat men op basis van verkeerde gronden Turkije destijds heeft gelonkt, dus geen onderhandelingen tot toetreding, waarbij men wel Turkije een positie zou kunnen geven in de trant van bevoorrechte handelsnatie, als een stuk genoegdoening. Dus handels belemmeringen opheffen.
Overigens is dit ook een praktische oplossing. Er zijn inmiddels al weer een hele zwik straatarme oost-Europese landen toegetreden, wat weer een hele hoop geld kost. Het handje vol rijke west-Europes landen moeten ook deze toetredingen weer financieren. Daarbij zijn er nog voldoende nog armere landen, zoals albanie, Moldavie, Wit-Rusland en Roemenie en Oekraine, die ook staan te trappelen om lid te worden.
Zolangzamerhand gaat dit de draagkracht van het handjevol rijke landen te boven. Bovendien schep je wel precedenten. In het verleden heeft Marokko ook eens gevraagt om lid te mogen worden, gezien de banden met Europa d.m.v. Frankrijk. Maar ook Kazachstan heeft al opgemerkt, dat het kleine stukje land van hen dat in - geografisch - Europa ligt, toch flink groter is dan waar Turkije op kan bogen. Als begin hebben zij al het lidmaatschap van de UEFA aangevraagd!

tr_imparator
24-08-06, 01:30
Geplaatst door mark61

@tr_imp: in die achterlijke gribussen met post-communistische dictators heeft Turkije echt niks te zoeken. Beetje olie. Verder vooraal beaat staren naar die vierkante kms vol met Türken. Word je echt niet wijzer van. Woestijnen vullen geen magen.

Ik bedoelde eigenlijk...dat de EU niet de enige kijkrichting was...Alliancies kan je vormen met landen. Die landen hoef?en niet persé naast elkaar te liggen.

tr_imparator
24-08-06, 01:34
Geplaatst door Thermopylae


Waarom willen zoveel landen zo graag deel uit maken van de EU? Juist, om de grote financiele voordelen. Er was al een ruwe berekening gemaakt, dat als Turkije zou toetreden, dat land alleen al uit de "landbouwpot" 20 tot 22 miljard Euro per jaar zou krijgen!

Het blijft dan bij een berekening. Als turkije zou intreden tot de EU zou deze niet landbouwsubsidie ontvangen. Dacht ik hoor.


Overigens is de naam niet voor niets EUROPESE unie. Turkije is geen Europees land - niet geografisch, historisch, cultureel - derhalve is er geen enkele reden om een dergelijk land toe te laten.

Dat zijn niet de `criteria` om tot de EU te behoren. Zulke redenen hoor je alleen onder de domme bevolking, die toch weinig te zeggen hebben in de EU..,.

mark61
24-08-06, 05:50
Geplaatst door tr_imparator
Ik bedoelde eigenlijk...dat de EU niet de enige kijkrichting was...Alliancies kan je vormen met landen. Die landen hoef?en niet persé naast elkaar te liggen.

Ja, maar wat mot je met die landen? Achterlijke lappen woestijn met dronken herders.

observer
24-08-06, 08:06
Dat zijn niet de `criteria` om tot de EU te behoren. Zulke redenen hoor je alleen onder de domme bevolking, die toch weinig te zeggen hebben in de EU..,. mischien niet maar dat zou het wel moeten zijn

als je een land in een groter geheel wil opnemen is enige overeenkomst toch wel zo leuk

Thermopylae
24-08-06, 10:19
Geplaatst door tr_imparator
Het blijft dan bij een berekening. Als turkije zou intreden tot de EU zou deze niet landbouwsubsidie ontvangen. Dacht ik hoor.



Dat zijn niet de `criteria` om tot de EU te behoren. Zulke redenen hoor je alleen onder de domme bevolking, die toch weinig te zeggen hebben in de EU..,.

Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor EU

Titel IX
Het lidmaatschap van de Unie.

Art. 1. De Unie staat open voor alle Europese staten die de in artikel 1-2 bedoelde waarden eerbiedigen en zich er toe verbinden deze gezamenlijk uit te dragen.

Is dus niet de mening van de domme bevolking, maar is op papier gesteld.

Overigens als Turkije zou toetreden, zou ook dat land subsidies krijgen uit alle fondsen, dus ook het landbouwfonds.

Maar zoals ik al eerder schreef ik ben bang dat door alle toetredingen de EU zo langzamerhand onbetaalbaar maar ook onbestuurbaar wordt. Nu al beslaat de EU bijna 4.000.0000 m2 met 460 miljoen inwoners!
De VS b.v. hebben er "maar" 250 miljoen.

tr_imparator
24-08-06, 11:08
Geplaatst door Thermopylae
Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor EU

Titel IX
Het lidmaatschap van de Unie.

Art. 1. De Unie staat open voor alle Europese staten die de in artikel 1-2 bedoelde waarden eerbiedigen en zich er toe verbinden deze gezamenlijk uit te dragen.

Dus? Dat kan op veel manieren geinterpreteerd worden.


Is dus niet de mening van de domme bevolking, maar is op papier gesteld.

Dingen die ik had genoemd. Spelen weinig rol bij bestuurders. Subjectieve dingen vind men boven niet interessant.


Overigens als Turkije zou toetreden, zou ook dat land subsidies krijgen uit alle fondsen, dus ook het landbouwfonds.

Nee, niet uit de landbouwfonds. Na spanje et all. is de unie al wakker en heeft een paar uitzonderlijke regels bedacht voor de newbies.



Maar zoals ik al eerder schreef ik ben bang dat door alle toetredingen de EU zo langzamerhand onbetaalbaar maar ook onbestuurbaar wordt. Nu al beslaat de EU bijna 4.000.0000 m2 met 460 miljoen inwoners!
De VS b.v. hebben er "maar" 250 miljoen.

Ja, daarom zeg ik ook dat de EU net een oud vrouwtje is geworden.

tr_imparator
24-08-06, 11:10
Geplaatst door mark61
Ja, maar wat mot je met die landen? Achterlijke lappen woestijn met dronken herders.

:rolleyes:


Dat zegt men daar ook over de EU-mensen denk ik. Behalve dat woestijn dan. Moeras ofzo.. :hihi:

Thermopylae
24-08-06, 11:46
Geplaatst door tr_imparator
Dus? Dat kan op veel manieren geinterpreteerd worden.

Dingen die ik had genoemd. Spelen weinig rol bij bestuurders. Subjectieve dingen vind men boven niet interessant.

Nee, niet uit de landbouwfonds. Na spanje et all. is de unie al wakker en heeft een paar uitzonderlijke regels bedacht voor de newbies.

.Ja, daarom zeg ik ook dat de EU net een oud vrouwtje is geworden.


Europese staten, kan volgens mij maar op één manier geïnterpreteerd worden. Ik denk dat een ieder er over eens is, dat Turkije een Aziatisch land is.


Voorwaarde dat alleen Europese staten kunnen toetreden is dus zwart op wit gesteld. Dus geen subjectieve mening van wat EU burgers.

Zou kunnen, heb dat dan niet mee gekregen

Vooralsnog is dat oude vrouwtje aanzienlijk rijker dan de landen die willen toetreden. Het gemiddeld inkomen per hoofd van de bevolking in Turkije is b.v. 5900,00 Euro per jaar, tegen over 22.000,00 Euro voor de inwoners van de EU! En dan te bedenken, dat dit gemiddeld inkomen al drastisch is gedaald, door de toetreding van de stroom arme Oost-Europese landen

Julien
24-08-06, 11:49
Geplaatst door mark61
Turkije is Europeser dan Bulgarije, Griekenland of Roemenië. Maar over de 40 jaar afgewezen worden sloopt je zelfrespect een keer.


Ben ik niet met je eens. De huidige EU heeft historisch/ cultureel en religieus gezien sterkere banden met Bulgarije, Griekenland en Roemenië dan met Turkije.

Wat mij betreft komt Turkije erbij in de E.U. maar dan moet er inderdaad wel voldaan zijn aan enkele eisen. En die eisen zijn heel vanzelfsprekend, zoals mensenrechten (Koerden) en het erkennen van een andere lidstaat van de E.U. (Cyprus). Dat heeft niks te maken met heulen met de vijand. Als de Turken zo gaan beginnen, kunnen ze misschien beter toch niet bij.

Julien
24-08-06, 11:52
Geplaatst door tr_imparator
:rolleyes:


Dat zegt men daar ook over de EU-mensen denk ik. Behalve dat woestijn dan. Moeras ofzo.. :hihi:

Dat lijkt me sterk. Er is geen plek op de wereld waar in zo'n klein gebied zoveel hoogstaande culturen en schatten te vinden zijn. Neem alleen een land als Italië (de helft van Turkije?) en kijk eens hoeveel kunstschatten en wereldwonderen je daar vindt. Dat vindt je nergens anders op de wereld.

knuppeltje
24-08-06, 11:54
Geplaatst door Julien
Ben ik niet met je eens. De huidige EU heeft historisch/ cultureel en religieus gezien sterkere banden met Bulgarije, Griekenland en Roemenië dan met Turkije.

Wat mij betreft komt Turkije erbij in de E.U. maar dan moet er inderdaad wel voldaan zijn aan enkele eisen. En die eisen zijn heel vanzelfsprekend, zoals mensenrechten (Koerden) en het erkennen van een andere lidstaat van de E.U. (Cyprus). Dat heeft niks te maken met heulen met de vijand. Als de Turken zo gaan beginnen, kunnen ze misschien beter toch niet bij.

Turken zien...........

Ik denk dat veel Europianen het andersom zien.

Julien
24-08-06, 11:59
Geplaatst door knuppeltje
Turken zien...........

Ik denk dat veel Europianen het andersom zien.

die vind ik dan ook net zo dom.

observer
24-08-06, 12:18
Geplaatst door Julien
Dat lijkt me sterk. Er is geen plek op de wereld waar in zo'n klein gebied zoveel hoogstaande culturen en schatten te vinden zijn. Neem alleen een land als Italië (de helft van Turkije?) en kijk eens hoeveel kunstschatten en wereldwonderen je daar vindt. Dat vindt je nergens anders op de wereld. turkije staat er vol mee oke het zijn griekse maar detail :stout:

ook oneerlijk de turken woonden er in de oudheid nog niet

nu maar hopen dat de grieken niet turkije claimen op basis van een oud boek

knuppeltje
24-08-06, 12:27
Geplaatst door observer
turkije staat er vol mee oke het zijn griekse maar detail :stout:

ook oneerlijk de turken woonden er in de oudheid nog niet

nu maar hopen dat de grieken niet turkije claimen op basis van een oud boek

En dan te weten dat die hoogbeschaafde Grieken ook uit Tukije kwamen nadat ze vele eeuwen daarvoor uit de Kaukassus waren vertrokken.

Ioniers en Doriurs bijvoorbeeld, maar ze hadden geen boeken bij.

Julien
24-08-06, 12:29
Geplaatst door knuppeltje
En dan te weten dat die hoogbeschaafde Grieken ook uit Tukije kwamen nadat ze vele eeuwen daarvoor uit de Kaukassus waren vertrokken.

Ioniers en Doriurs bijvoorbeeld, maar ze hadden geen boeken bij.

en de huidige Turken stammen weer af van Centraal-Aziaten..

knuppeltje
24-08-06, 13:05
Geplaatst door Julien
en de huidige Turken stammen weer af van Centraal-Aziaten..

Volg de kleur [blauw] back to the roots, kom je vanzelf in Mongolië uit.

mark61
24-08-06, 13:51
Geplaatst door tr_imparator
:rolleyes:

Dat zegt men daar ook over de EU-mensen denk ik. Behalve dat woestijn dan. Moeras ofzo.. :hihi:

Wij schieten geen boeken de ruimte in. Tevens hoef je niet Das Kapital gelezen te hebben om te kunnen autorijden.

Ik denk dat ze daar jaloers zijn op Avroepa, als ze weten waar dat ligt dan.

observer
24-08-06, 14:26
Geplaatst door knuppeltje
Volg de kleur [blauw] back to the roots, kom je vanzelf in Mongolië uit. dus wat je feitelijk zegt is dat alle turken mongolen zijn :argwaan: :rolleyes: dat verklaart een hoop

mark61
24-08-06, 14:28
Geplaatst door Julien
Ben ik niet met je eens. De huidige EU heeft historisch/ cultureel en religieus gezien sterkere banden met Bulgarije, Griekenland en Roemenië dan met Turkije.

Dat weet ik. Maar het is onzin. Bulgarije en Griekenland maakten de laatste 600 jaar voor 1923 deel uit van Turkije. Het schisma was in 1054. Dus over welke banden heb je het precies?

knuppeltje
24-08-06, 14:39
Geplaatst door observer
dus wat je feitelijk zegt is dat alle turken mongolen zijn :argwaan: :rolleyes: dat verklaart een hoop

Neu, maar dat ze op Alderney niet kunnen lezen. :)

:duim:

Seif
24-08-06, 14:43
De Turken zijn gewoon nog niet klaar voor toetreding. Dit geldt trouwens ook voor een aantal landen uit Oost-Europa. Maar dat betekent niet dat je keer op keer dezelfde fouten moet blijven maken. Noodzakelijke veranderingen in Turkije zijn top-down doorgevoerd, zonder dat de samenleving de tijd heeft gehad om deze te verinnerlijken. Ik krijg ook het idee dat deze veranderingen er alleen maar zijn gekomen omdat men zo graag lid wil worden van de EU, zonder dat men er echt zelf achter staat. Dit soort beschavingsprocessen duren erg lang, en kun je niet eventjes van boven opleggen. Bovendien komt de hele EU in gevaar als men teveel afwijkende landen toelaat. Bij een te grote groep mensen zonder gedeelde waarden en geschiedenis, worden de middelpuntvliedende krachten onhoudbaar.

mark61
24-08-06, 14:58
Geplaatst door observer
nu maar hopen dat de grieken niet turkije claimen op basis van een oud boek

Dat deden ze wel, dat heette het Megali Idea (het grote idee, wij noemen dat megalomaan) en leverde een invasie op van de Grieken in 1920 ofzo. In 1923 werden ze met veel moeite er weer uitgeknikkerd door de Turken.

mark61
24-08-06, 14:59
Geplaatst door Julien
en de huidige Turken stammen weer af van Centraal-Aziaten..

Welnee, tis een mengsel van 10-tallen volkeren.

Technisch gezien zijn Turkije-Turken op zich andere Turken dan Centraalaziatische. Die kwamen veel later, en ergens anders vandaan.

tr_imparator
24-08-06, 15:39
Whatever..mijn maakt het toch geen flikker uit. Voorlopig zit ik in dit moeraslandje... :o

Wide-O
24-08-06, 17:04
Geplaatst door tr_imparator
Whatever..mijn maakt het toch geen flikker uit. Voorlopig zit ik in dit moeraslandje... :o

Ging jij niet op vakantie ?

Julien
24-08-06, 22:04
Geplaatst door mark61
Dat weet ik. Maar het is onzin. Bulgarije en Griekenland maakten de laatste 600 jaar voor 1923 deel uit van Turkije. Het schisma was in 1054. Dus over welke banden heb je het precies?

Griekenland (en vooruit.. de kust van West-Turkije een tijdje) is sowieso de bakermat van de Europese beschaving. Daarnaast behoort Roemenië qua taal en cultuur tot de Romaanse familie.. het is het broertje van Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië.
Bulgarije en Griekenland liggen niet alleen IN Europa, maar hebben een christelijke cultuur (othordox maakt niets uit) en in alles zijn ze gewoon Europees. Dat ze gekolonialiseerd zijn door de Turken (Ottomanen) doet daar niets aan af. Syrië is toch gewoon Arabisch en noemen we toch ook niet Europees? Ook al is het ook door de Turken gekolonialiseerd.

En inderdaad na 1923 hebben die landen weer gemeenschappelijk met de andere Europese landen sterke banden gemaakt, dus dat zegt ook genoeg.

sjo
24-08-06, 22:53
Geplaatst door tr_imparator
Whatever..mijn maakt het toch geen flikker uit. Voorlopig zit ik in dit moeraslandje... :o

Wat hebben Turken meer aan eer te verliezen dan welk ander land dan ook ? Zijn ze zo verheven boven het gewone klootjesvolk dat de de aarde bevolkt ?

gr.
sjo

Oeroeboeroe
25-08-06, 00:09
Geplaatst door adriaan&hennie
Turkije hoort niet in De Europese Unie
is geen Europese land en een moslim land die hoor hier niet in Europa
de turken willen van hun land weer een Islamitische maken en die horen hier in Europa niet thuis
en de over groote deel van Europa wel 90% is er op tegen dus geen turkije in de EG

:nerveus: Psssst...waar is Bassie?

tr_imparator
25-08-06, 08:55
Geplaatst door adriaan&hennie
Turkije hoort niet in De Europese Unie

Inderdaad niet.


is geen Europese land en een moslim land die hoor hier niet in Europa
de turken willen van hun land weer een Islamitische maken en die horen hier in Europa niet thuis

Christenhonden willen blijkbaar geen islamieten in de EU.
En Turkije is al eeuwen islamitisch.


en de over groote deel van Europa wel 90% is er op tegen dus geen turkije in de EG

Wie zegt dat? Een ruime meerderheid(6x) is geen 90%. Kom anders met je bron.

Julien
25-08-06, 10:34
Geplaatst door tr_imparator
Christenhonden
Sorry???

willen blijkbaar geen islamieten in de EU.

Mag Israel ook lid worden van de Arabische Liga?

Thermopylae
25-08-06, 11:00
@tr_imparator.

" Wie zegt dat? Een ruime meerderheid(6x) is geen 90%. Kom anders met je bron"

Je hebt gelijk. Ten tijde van de beslissing van de EU, of er onderhandelingen met Turkije zouden worden gestart rond toelating, werden in de EU peilingen verricht onder de burgers.
Deze peilingen lieten grote verschillen zien. In Zweden b.v. was 50 % van de bevolking voor toetreding, 40 % tegen en 10% geen mening.
Oostenrijk daarentegen: 80% tegen, 10 % voor en 10 % geen mening.
De cijfers voor de 25 landen van de EU: 52 % tegen, 35% voor 13 % geen mening.


"Christenhonden willen blijkbaar geen islamieten in de EU."

Er zijn een aantal redenen waarom mensen tegen toetreding van Turkije kunnen zijn; b.v. ook, geen Europees land, kost te veel vallen daar zeker ook onder. Gezien het feit, dat 35 % van de totale EU bevolking voor toetreding was, kan men niet zeggen, dat ALLE christenhonden tegen waren.

Bovendien, we willen toch niet alle leden van een bepaalde groep stigmatiseren, of over een kam scheren?