PDA

Bekijk Volledige Versie : Moordenaar Joe woont match Rode duivels bij



Marsipulami
26-08-06, 14:34
Moordenaar Joe woont match Rode duivels bij

http://assets.rug.be/img_art/site/images/91d55af4-7131-44d8-8fc7-bf122b062e9f.jpg


Mariusz O. (16), die samen met Adam G. (17) verdacht wordt van de moord op Joe Van Holsbeeck (17), heeft op woensdag 16 augustus de match van de Rode Duivels tegen Kazachstan bijgewoond, begeleid door een opvoeder.

In speurderskringen wordt gechoqueerd gereageerd: "Wat als de ouders of vrienden van Joe toevallig ook in het stadion zaten?"
Mariusz O. wordt er samen met de Poolse Adam G. van verdacht vier maanden geleden Joe Van Holsbeeck in het Centraal Station van Brussel te hebben vermoord voor zijn MP3-speler. Beiden zitten in afwachting van hun proces opgesloten in de gesloten instelling van Kasteelbrakel.

Begrijpe wie kan, maar toch zat diezelfde Mariusz O. op woensdag 16 augustus in de tribune van het Constant Vanden Stock-stadion in Anderlecht, voor de match België-Kazachstan. De jeugdrechter had zijn toestemming gegeven voor dit 'uitstapje', in het kader van een educatief programma in de instelling van Kasteelbrakel.

Het parket had hiertegen echter beroep aangetekend. De jeugdbescherming wist dus dat het hof van beroep zich nog voor of tegen het bijwonen van de match moest uitspreken. Het werd tegen, maar het vonnis viel pas op 17 augustus, een dag ná de match. Mariusz O. mag dan begeleid zijn geweest door een opvoeder, velen die bij het onderzoek betrokken zijn vinden het choquerend dat de minderjarige verdachte gewoon tussen de 18.000 supporters van de Rode Duivels heeft kunnen plaatsnemen. "Stel je voor dat de ouders of de vrienden van Joe toevallig ook de match hadden bijgewoond en het pad van de verdachte hadden gekruist," zeggen sommige speurders, die ook vrezen voor het geheim van het onderzoek.

HBVL

Marsipulami
27-08-06, 11:21
Vader Van Holsbeeck geschokt door voetbaluitstap moordverdachte

,,Wij lijden, hij maakt plezier''

,,Een schande.'' Guy Van Holsbeeck heeft er geen begrip voor dat de jonge Pool Mariusz O., medeverdachte van de moord op zijn zoon Joe, tien dagen geleden zomaar op uitstap mocht naar de match België-Kazachstan. ,,Ik ben echt geschokt.''

Guy Van Holsbeeck zucht. Hij heeft het nieuws die ochtend van een journalist moeten vernemen: de zestienjarige Poolse medeverdachte van die vreselijke roofmoord in het Brusselse Centraal Station heeft in het stadion van Anderlecht de jongste match van de Rode Duivels bijgewoond. ,,Je kan blijkbaar van alles uitspoken, en toch nog plezier beleven aan je leven. Zelfs nog voor je voor de rechtbank bent verschenen.''

In afwachting van zijn proces zit Mariusz O. (samen met zijn zeventienjarige kompaan Adam G.) in de gesloten instelling van Kasteelbrakel. De jeugdrechter stemde in met een uitstapje in het kader van een educatief programma. Het parket tekende beroep aan en haalde ook gelijk. Maar dat vonnis viel pas de dag na de wedstrijd. Begeleid door een opvoeder heeft Mariusz G. dus een voetbalavondje meegemaakt.

,,Ons leven is naar de vaantjes, want Joe komt nooit terug'', reageert vader Van Holsbeeck. ,,Die gasten hebben mijn zoon vermoord, en mogen nu opnieuw plezier maken. Wij beleven geen plezier meer aan ons leven. Het enige waar wij ons nog kunnen op gooien, is ons werk.''

Dat het gaat om de mededader, en niet om de jongeman die vermoedelijk de dodelijke messteken toebracht, maakt voor de vader geen verschil. ,,Hij heeft toch nog die mp3-speler opgeraapt en heeft het op een lopen gezet. Een normaal mens zou toch geschokt zijn door die messteken? Een normaal mens kan daar toch niet van slapen? Voor mij is die gast even schuldig.''

Alleen nog pijn

Vader Van Holsbeeck wil niet verbitterd klinken, maar heeft het er moeilijk mee. ,,Het proces moet nog beginnen. Wij moeten lijden, en zij krijgen al uitzicht op een gewoon leven. Terwijl zij toch moeten betalen, niet eens tegenover mij, maar tegenover de maatschappij. Want zij hebben schuld. Mijn vrienden en familie zullen ook geschokt zijn als ze dit vernemen. Het erge is dat niemand ons nog veel goeds kan doen. Pijn, dat kunnen ze ons nog aandoen. Nu ook weer met dit uitstapje. En met het proces zullen we nog meer pijnlijke momenten moeten meemaken.''

In speurderskringen toont men al evenmin veel begrip voor het door de jeugdrechter toegestane uitstapje: ,,Wat als ouders of vrienden van Joe toevallig ook in het stadion zaten.'' Het Brusselse parket beklemtoonde gisteren wel dat de uitstap van de jonge Pool vlekkeloos was verlopen.


Peter DE BACKER27/08/2006

mark61
27-08-06, 11:34
Ik heb maar 1 vraag: wat is er educatief aan een voetbalwedstrijd? Een spoedcursus zinloos geweld?

Juliette
28-08-06, 15:22
Geplaatst door mark61
Ik heb maar 1 vraag: wat is er educatief aan een voetbalwedstrijd? Een spoedcursus zinloos geweld?

Heb je de Rode Duivels nog weten spelen recent? Het is gewoon een deel van z'n straf. :hihi:

mark61
28-08-06, 17:24
Geplaatst door Juliette
Heb je de Rode Duivels nog weten spelen recent? Het is gewoon een deel van z'n straf. :hihi:

:hihi: Ah, das het educatieve. Afschrikking.

Marsipulami
29-08-06, 10:55
Moordenaar Joe maakte al 10 uitstapjes

Mariusz O., medeverdachte van de moord op Joe Van Holsbeeck, zou de gesloten instelling waar hij verblijft al tien keer mogen verlaten hebben voor hij onlangs de match België-Kazachstan bijwoonde. Hij kon al vier keer een bezoek brengen aan zijn familie, maar ging ook al voetballen, bowlen, mountainbiken en naar de bioscoop. Elke activiteit gebeurde onder begeleiding van opvoeders. (belga)

Wide-O
29-08-06, 11:03
Wordt nog best een sociaal gozertje op die manier :hihi:

:argwaan:

barfly
29-08-06, 11:23
Ik vind dit echt schandalig. Dus als je geen leven hebt dan help je iemand om zeep en dan krijg je naast de dagelijks invulling in de gesloten inrichting ook leuke uitstapjes?

Hoe moet de familie van Joe zich voelen? Maar dat zal net als in Nederland wel volkomen ondergeschikt zijn aan de belangen van de dader die eigenlijk slachtoffer is....

Max Stirner
29-08-06, 11:47
Geplaatst door barfly
Ik vind dit echt schandalig. Dus als je geen leven hebt dan help je iemand om zeep en dan krijg je naast de dagelijks invulling in de gesloten inrichting ook leuke uitstapjes?

Hoe moet de familie van Joe zich voelen? Maar dat zal net als in Nederland wel volkomen ondergeschikt zijn aan de belangen van de dader die eigenlijk slachtoffer is....



Volledig zinloos bovendien.

De illusie dat er van een 17-jarige die iemand in koelen bloede vermoordt voor een mp3 speler ooit nog een normaal mens te maken zou zijn....

Marsipulami
29-08-06, 23:41
Geplaatst door barfly
Ik vind dit echt schandalig. Dus als je geen leven hebt dan help je iemand om zeep en dan krijg je naast de dagelijks invulling in de gesloten inrichting ook leuke uitstapjes?

Ik heb wel begrip voor die jongen, hij was niet de persoon die messteken heeft gegeven. Mogelijks was het gewoon een toeschouwer die zich op het verkeerde moment op de verkeerde plaats bevondt in het gezelschap van een slechte kameraad.


Hoe moet de familie van Joe zich voelen?

Mogelijks al net zo slecht als de familie van Marius O. Als ik me niet vergis werd Marius O, door zijn klasgenoten getypeerd als een onopvallende vriendelijke jongen waar noch zijn klasgenoten, noch zijn leerkrachten enig probleem mee hadden.


Maar dat zal net als in Nederland wel volkomen ondergeschikt zijn aan de belangen van de dader die eigenlijk slachtoffer is....

Misschien is dat wel zo. Het is een zigeunerjongen die in een lange traditie staat van maatschappelijke uitsluiting in de landen waar zigeuners verblijven. Zijn gezin verbleef illegaal in België.