PDA

Bekijk Volledige Versie : HET 1ste Marokkaans/Berbers cultureel festival In het Westland



jannan
29-08-06, 16:57
Stichting Anoual
presenteert
Van 13 t/m 16 september 2006

HET 1ste Marokkaans/Berbers cultureel festival In het Westland

Onder het motto: Integratie, binding en burgerschap
Programma:
Woensdag 13 september om 20:00 uur:
Locatie: Bibliotheek Naaldwijk
St-martinusstraat 67 Naaldwijk
Reservering: 0174-626679 of per email: [email protected]
De toegang is gratis

Lezing door Maartin Koosman, Abderahman El Aissati over Imazighen / Berbers, hun taal en verhalen.…
Aan de hand van verhalen wordt gediscussieerd onder leiding van J. Akkouh


Donderdag 14 september om 20:00 uur:
Locatie: Bibliotheek Wateringen
Dorpskade 3 Wateringen
Reservering: 0174-293863 of per email: [email protected]
De toegang is gratis

Discussie over thema: Identiteit en beeldvorming a.d.h.v. stellingen.
“Ik ben in het Westland / Nederland geboren en getogen. Ben ik een Marokkaan of een Westlander / Nederlander?
Van binnen voel ik me Nederlander. Ik weet weinig over de Marokkaanse cultuur. Ik spreek niet vloeiend Berbers (moedertaal). Het Marokkaanse Arabisch spreek ik helemaal niet. Ik ben verwesterd volgens mijn ouders. Soms wordt mijn gedrag afgekeurd door mijn omgeving /gemeenschap. Het hoort anders bij Marokkanen. Voor Nederlanders ben ik een Marokkaan. Misschien komt dat door mijn haarkrullen of zo. Soms vraagt een Nederlander: “En hoe gaat het bij jullie in Marokko….?” Eerlijk gezegd weet ik niet veel over Marokko. Wie ben ik eigenlijk? Ik wil er graag bij horen. Ik wil iemand zijn, maar niemand begrijpt mij”.

“De Marokkaanse jongeren in Nederland houden van Nederland en van Marokko en dat is tegelijkertijd hun probleem, want zij voelen zich noch in Marokko, noch in Nederland geliefd. De Nederlandse en de Marokkaanse bestuurders moeten voor deze jongeren tegelijk een vader en een moeder zijn” zegt Mohamed Boudra, de jonge en progressieve burgemeester van Al-Hoceima. Hij was op uitnodiging van de Vereniging van de Nederlandse Gemeenten (VNG) in Nederland…

Als gevolg van acceptatieproblemen binnen de samenleving kan de zoektocht naar identiteit (door Marokkaanse jongeren) leiden tot “berberschap”/ het vasthouden aan de Berberse cultuur of radicalisering……

Deelnemers:
Asis Aynan: (1980) geboren in Amsterdam, werkzaam als columnist bij NIO Radio.
Ahmed Benseddik: dichter en sociaal cultureel werker
Said El Haji: is in 1976 geboren in Isoefien (Al-Hoceima). Hij studeerde Nederlandse letteren aan de Universiteit Leiden en won in 2000 de El Hizjra-aanmoedigingsprijs voor het korte verhaal “De kleine Hamid”. In hetzelfde jaar publiceerde hij zijn debuutroman “De dagen van Sjaitan”. Najaar 2006 verzorgt hij samen met de Vlaamse Annelies Verbeke een bloemlezing van 25 schrijvers onder de 35 jaar en komt hij met de langverwachte tweede roman, “Goddelijke Duivel”. Daarnaast is hij sinds 2001 redacteur van het literaire tijdschrift Pasionate Magazine, publiceerde hij in 2003 het kinderboek “Oele en Wapper” en was hij in 2005 drie maanden te gast bij het International Writing Programma van de University of Iowa in de Verenigde Staten.

Gespreksleider: Mohamed Boukiour, voorzitter St.Tawiza.
Jongeren krijgen de gelegenheid deel te nemen aan de discussie.


Vrijdag 15 september om 19:30 uur:
Locatie: Rehoboth Honselersdijk
Reservering: 06 13651806 / 06 55994610 / 06 30003765 of per email: [email protected]
De toegang is gratis

Een Marokkaanse film van Ismaël Ferroukhi “Le Grand Voyage” / “De Grote Reis”. De film vertelt het verhaal van een Marokkaanse jongen die een (auto)reis maakt van Frankrijk naar Mekka samen met zijn vader. Door deze reis leren ze elkaar beter kennen…
Komische voorvallen, toevallige ontmoetingen en persoonlijke confrontaties maken de reis onvoorspelbaar. Toch moeten vader en zoon nog 5.000 kilometer door Europa en het Midden-Oosten afleggen voor ze eindelijk met elkaar praten.

De film wordt gevolgd door een discussie onder leiding van Farid Aoulad-Lahcen, sociaal cultureel werker over o.a.:
• de communicatie tussen de eerste en de tweede generatie: jongeren en hun ouders;
• Het zoeken naar de wortels / de identiteit door jongeren.

Zaterdag 16 september van 14:00 tot 23:00 uur:
Locatie: De Leuningjes Party-congrescentrum
Julianastraat 49 in Poeldijk
Entree: 10 Euro
Theater
Poëzie
Cabaret Amar Ajjouri
Muziek Ithran (uit België)
Kasim / Qosmit (uit Frankrijk)
Twatoun (uit Spanje)
Wahib (uit Naaldwijk)
Ismaël/ Rap MC- Killer zone 0174 (uit Wateringen)
Diverse optredens door jongeren van Jongerenwerk Westland




Organisatie: Stichting Anoual i.s.m. Bibliotheek Westland
Overige samenwerkingspartners: ABIN en Stichting Tifawin en jongerenwerk westland

Het festival is mede mogelijk gemaakt door: VSB Fonds Westland, Prins Bernhard Cultuurfonds, Loswal “De Bonnen” en gemeente Westland.

Voor meer informatie over het programma: Stichting Anoual, Ahmed Belhadj: 0613651806. Zie ook de website: www.biblotheekwestland.nl, www.anoual.nl

Voor reservering kunt u ook kontact opnemen met Abdelhak Sebtaoui: 0630003765, Wim Kester: 0655994510