PDA

Bekijk Volledige Versie : Boze oude mannen krijgen minder lucht



Bofko
31-08-06, 09:57
LONDEN - De longen van mannen van middelbare leeftijd die zich vaak boos maken en vijandelijke gevoelens koesteren gaan in de loop van de tijd sneller achteruit dan die van rustigere types. Hoe groter de woede, hoe slechter de longfunctie, zo blijkt uit een onderzoek aan de universiteit van het Amerikaanse Harvard.
De wetenschappers testten in 1986 een groep van 670 mannen tussen de 45 en 82 jaar oud. Zij bepaalden aan de hand van een speciaal scoresysteem, de zogenoemde Cook-Medley Scale, de mate van boosheid en stress onder de proefpersonen. Ook moesten de mannen een longfunctietest doen, waarmee de hoeveelheid lucht wordt gemeten die iemand in een keer kan uitademen.

Verbonden
Dezelfde groep onderging in de acht jaar die volgden nog drie longfunctieonderzoeken. Uit het onderzoek bleek dat boosheid en longcapaciteit nauw met elkaar waren verbonden. De longen van de mannen die in de acht jaar meer vijandelijke gevoelens gingen koesteren gingen sneller achteruit dan die van mannen wiens gemoedstoestand niet veranderde of positiever werd.Overigens krijgt iedereen met het vorderen der jaren te maken met een verminderde longfunctie.

Afweersysteem
Bekend was al dat stress en boosheid een negatief effect hebben op onder meer de ontwikkeling van hartfalen, astma en maagstoornissen. Mogelijk verlaagt stress het afweersysteem, waardoor ziekten meer kans krijgen zich te ontwikkelen.

nu.nl

Relax man.

Tomas
31-08-06, 10:19
Mij lijkt het eerder dat de causaliteit andersom ligt. Dus slecht functionerende longen of kortademigheid leidt tot een vernauwder bewustzijn en daardoor weer mogelijk meer agressievere gevoelens. Maar misschien zijn beide wel mogelijk. Wie weet. Zelf denk ik altijd bij verhalen van mensen die zichzelf beter hebben gemaakt met een positieve instelling ook dat dat precies andersom werkte. Zodra je je beter gaat voelen wordt je vanzelf positiever. Wat nou precies wat veroorzaakt is voor jezelf eigenlijk onmogelijk te bepalen.

Bofko
31-08-06, 10:27
Geplaatst door Tomas
Mij lijkt het eerder dat de causaliteit andersom ligt. Dus slecht functionerende longen of kortademigheid leidt tot een vernauwder bewustzijn en daardoor weer mogelijk meer agressievere gevoelens. Maar misschien zijn beide wel mogelijk. Wie weet. Zelf denk ik altijd bij verhalen van mensen die zichzelf beter hebben gemaakt met een positieve instelling ook dat dat precies andersom werkte. Zodra je je beter gaat voelen wordt je vanzelf positiever. Wat nou precies wat veroorzaakt is voor jezelf eigenlijk onmogelijk te bepalen.

Mogelijk.Misschien moeten we voor sommigen fenomenen het causaliteitsdenken maar eens afschaffen. Het geeft geen toegevoegde waarde dan wel kan tot een fout beeld van dat fenomeen leiden.

Tomas
31-08-06, 10:29
Geplaatst door Bofko
Mogelijk.Misschien moeten we voor sommigen fenomenen het causaliteitsdenken maar eens afschaffen. Het geeft geen toegevoegde waarde dan wel kan tot een fout beeld van dat fenomeen leiden.

Ik vind het persoonlijk meestal wel erg handig om te weten hoe de causaliteit ligt. Moet ik me nu minder boos maken of minder roken?

Bofko
31-08-06, 10:38
Geplaatst door Tomas
Ik vind het persoonlijk meestal wel erg handig om te weten hoe de causaliteit ligt. Moet ik me nu minder boos maken of minder roken?

:D .
Sluiten die 2 elkaar uit? Anders... doe allebei, zou ik zeggen.

Tomas
31-08-06, 10:42
Geplaatst door Bofko
:D .
Sluiten die 2 elkaar uit? Anders... doe allebei, zou ik zeggen.

Het is slechts een voorbeeld, maar die twee kunnen elkaar tegenwerken. Ik weet uit eigen ervaring dat stoppen met roken heel slecht voor je humeur kan zijn.

Bofko
31-08-06, 10:51
Geplaatst door Tomas
Het is slechts een voorbeeld, maar die twee kunnen elkaar tegenwerken. Ik weet uit eigen ervaring dat stoppen met roken heel slecht voor je humeur kan zijn.

En weet je ook uit ervaring of je minder rookt als je een beter humeur hebt ?
Zo ja, dan wordt het moeilijk om de ´eerste oorzaak´ te vinden. Het lijkt dan op een soort positieve spiraal , waar minder roken leidt tot een beter humeur waardoor je nog minder gaat roken en een nog beter humeur krijgt etcetc.

Tomas
31-08-06, 11:01
Geplaatst door Bofko
En weet je ook uit ervaring of je minder rookt als je een beter humeur hebt ?
Zo ja, dan wordt het moeilijk om de ´eerste oorzaak´ te vinden. Het lijkt dan op een soort positieve spiraal , waar minder roken leidt tot een beter humeur waardoor je nog minder gaat roken en een nog beter humeur krijgt etcetc.

Nu ik al jaren niet meer rook weet ik niet of mijn humeur beter is dan daarvoor.

Maar belangrijker is dat in dit voorbeeld er meer dan alleen kortademigheid meespeelt. In rook zitten namelijk stoffen die invloed hebben op je humeur. En zodra je verslaafd bent, de afwezigheid van die stoffen ook nog 's. Zo is het dus in theorie mogelijk dat de positieve uitwerking op je humeur van nicotine de negatieve fysieke aantasting ervan met teer enzo net compenseert. En dat je dus maar beter door kunt roken, want anders hou je alleen maar de negatieve invloed van de aangetaste longen over op je humeur. En dat is nog slechter voor je longen. Moeiluk.