PDA

Bekijk Volledige Versie : Oxfam Novib: Opschorting hulp aan Palestijnen moet worden opgeheven



IbnRushd
01-09-06, 14:41
Oxfam Novib: Opschorting hulp aan Palestijnen moet worden opgeheven

31 augustus 2006

Oxfam Novib zal op vrijdag 1 september de regeringen die in Stockholm bijeenkomen voor de internationale donorconferentie voor de Palestijnse gebieden oproepen de internationale hulp aan de Palestijnse Autoriteit te hervatten. Dit om de verslechterende humanitaire situatie in de bezette Palestijnse gebieden aan te kunnen pakken.

Volgens schattingen van de VN en de Wereldbank verliest de Palestijnse Autoriteit meer dan 1 miljard dollar, als gevolg van de opschorting van hulp dit jaar en het achterhouden van Palestijnse belastingsinkomsten door Israël. Als gevolg hiervan worden Palestijnen nog dieper de armoede ingeduwd.

Honderdduizenden Palestijnen zitten nu zonder inkomsten. Het vuil hoopt zich op in de straten, rioolwater stroomt uit de beerputten, scholen hebben geen geld meer en medewerkers van de overheid zijn in staking omdat ze niet betaald worden.

Een tijdelijke oplossing, die donoren in juni overeengekomen waren om de hulp direct aan het Palestijnse volk te betalen, heeft het probleem niet kunnen oplossen, zegt Arjan El Fassed van Oxfam Novib.

“Als donorregeringen ernst willen maken met het aanpakken van de armoede en het lijden van Palestijnen, dan moeten zij onmiddellijk de financiering van plaatselijke en nationale overheden, die belast zijn met de levering van basisvoorzieningen, hervatten. Ook moeten ze druk uitoefenen op Israël om het geld dat aan de Palestijnse regering toekomt over te maken. Het tijdelijke mechanisme, opgezet om Palestijnen directe hulp te bieden, sluit tienduizenden overheidsfunctionarissen uit. Plannen voor betalingen aan de armste 40.000 Palestijnen en hun gezinnen, die tot voorkort bijstand ontvingen, zijn tot op heden niet van de grond gekomen.”

Fawsi Sadqi Nassar, een leraar Engels op de Madama school in de buurt van Nablus, sprak met Oxfam Novib over de effecten van de veranderingen: “Ik ben onderwijzer. Leraren wachten altijd op hun salarissen, maar nu heb ik al maanden mijn salaris niet ontvangen. Het leven is heel erg moeilijk geworden. De kinderen in het gezin lijden er ook onder. Op mijn school werken de ouders van ongeveer de helft van de kinderen voor de Palestijnse Autoriteit. Wanneer je naar de kinderen kijkt dan zie je een verandering in hun gezichten.”

De donorconferentie in Stockholm van vrijdag 1 september aanstaande zal het almaar blijvende probleem van toegang voor humanitaire hulp bespreken. Dit blijft een belangrijke oorzaak van armoede. Grensposten richting Gaza worden regelmatig gesloten, waardoor er ernstige tekorten ontstaan in goederen die van levensbelang zijn, inclusief melkpoeder en brood. Sinds 15 augustus is er geen humanitaire hulp meer Gaza binnen gekomen. De grenssluitingen belemmeren ook het lopende werk van de partners van Oxfam Novib.

Bron: Oxfam Novib (nieuwsfeit.nl)

ieperkaas
01-09-06, 15:15
IbnRushd, dit is inderdaad om te janken.

Te gek voor woorden dat Israel er niet veel harder van langs krijgt van de internationale gemeenschap.