PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Ruwe omgangsvormen bedreiging voor Nederland'



barfly
01-09-06, 18:46
Ruwe omgangsvormen bedreiging voor Nederland

HASSELT - Nederland ontspoort als er niet iets aan de ruwe omgangsvormen van Nederlanders wordt gedaan. Dat zegt gouverneur Steve Stevaerts van Belgisch Limburg morgen in een interview met de Volkskrant.

'Die bijna geïnstitutionaliseerde ruwheid is de grootste kwaal die Nederland teistert, iets waar je mee moet opletten.' Het appèl van Stevaerts komt aan de vooravond van de verkiezingscampagnes voor de Tweede-Kamerverkiezingen. Hij is lid van de PvdA-programmacommissie, die zondag haar plannen voor de komende vier jaar presenteert.

Nederland betaalt volgens Stevaerts een sociale en economische prijs voor de manier waarop men hier met elkaar omgaat. Politici en opinieleiders die elkaar op televisie uitmaken voor imbeciel, vindt hij geen goed voorbeeld voor kinderen. Als dat gebruikelijke omgangsvormen zijn, zullen internationale toppers uit het bedrijfsleven en de wetenschap zich volgens Stevaerts niet snel in Nederland vestigen. 'Mensen die het verschil kunnen maken, doen dat alleen in landen waar verdraagzaamheid hoog in het vaandel staat.'

Stevaerts ergert zich enorm aan het 'waanzinnige idee van het recht om de andere mens te mogen kwetsen.' Partijen als de VVD, D66 en de LPF zijn er voorstander van godslastering uit het strafrecht te schrappen. Aanvankelijk steunden ook de PvdA, de SP en Groenlinks dit D66-initiatief. Ayaan Hirsi Ali belegde in februari van dit jaar nog een persconferentie in Berlijn, waar ze het recht om te beledigen verdedigde. Zij deed dit naar aanleiding van de Deense cartoonrellen over Mohammed.

De aardige kant van de Nederlandse volksaard is directheid, vindt Stevaerts. 'Maar er zijn Nederlanders die daar ook nog ruwheid bovenop doen, en dan wordt het omgangsklimaat kei- en keihard.' Nederland heeft zich er altijd op laten voorstaan dat alles mocht, en dat betreurt Stevaerts.

'Mensen hebben de verdomde plicht verdraagzaam te zijn', aldus Stevaerts. Er zal een andere houding moeten ontstaan in alle geledingen van de politiek en het bestuur waarin dit probleem wordt aangepakt. Hij wil geen schuldigen aanwijzen, want het is een collectieve verantwoordelijkheid. Daarin heeft ook de politiek en het bestuur volgens hem gefaald. Als minister-president Balkenende zegt 'fatsoen moet je doen' dan is dat eenzijdig bekeren, vindt de Limburgse gouverneur. 'Respect komt uit jezelf, dat moet het sleutelwoord zijn.'

Lees het complete interview met Stevaerts in de Volkskrant.

Bron: www.volkskrant.nl



Klik voor het hele artikel hier: (klik in de URL op de titel: "Iets meer bevlogenheid graag"
http://archief.volkskrant.nl/onlinekrant/zoek?text=Iets+meer+bevlogenheid+graag&SEC=*&DAT=*

Fijn dat de mdoerator mijn bericht aanpast naar eigen inzicht en dat er natuurlijk niet bijzet. Misschien een idee voor de moderator om in het vervolg dat wel te doen of het artikel gewoon zelf te plaatsen?

mark61
02-09-06, 12:02
Arme Steve. NL was altijd al zo, de beste reden voor de oprichting van België.

Qaiys
02-09-06, 13:06
Geplaatst door mark61
Arme Steve. NL was altijd al zo, de beste reden voor de oprichting van België.

Mag ik aannemen dat je het met hem eens bent maar dat je het wel goed vindt met de aanwezigheid en bestaan van de hufterigheid en ruwe omgangsvormen In Nederland?

Wil je zeggen dat Belgie zich afgescheiden heeft vanwege de hufterige ruwe omgangsvormen van Nederland?

mark61
02-09-06, 13:14
Geplaatst door Qaiys
Mag ik aannemen dat je het met hem eens bent maar dat je het wel goed vindt met de aanwezigheid en bestaan van de hufterigheid en ruwe omgangsvormen In Nederland?

Ik ben het gedeeltelijk met hem eens; hij heeft alleen een genuanceerder beeld dan jij hier schetst.

Ik geloof niet dat in België bijv. de verhouding tussen de bevolkingsgroepen beter is dan in NL, ondanks dat Belgen dan blijkbaar impliciet beschaafdere omgangsvormen hebben. Jij wel? Vind jij het VB beschaafder dan noem een Pastors? In jouw 'geliefde' Frankrijk zijn de omgangsvormen ongetwijfeld nog beter.

Overigens kwamen Belgische politici onlangs in het nieuws door ietwat onbeschofte opmerkingen over Nederlandse, ben je dat al weer vergeten?


Wil je zeggen dat Belgie zich afgescheiden heeft vanwege de hufterige ruwe omgangsvormen van Nederland?

Nee, maar aangezien het in een existentiële crisis verkeert doe ik ze een suggestie.

Orakel
02-09-06, 18:59
Geplaatst door barfly
Ruwe omgangsvormen bedreiging voor Nederland


Lees het complete interview met Stevaerts in de Volkskrant.

Bron: www.volkskrant.nl



Ken iemand dat artikel ff peesten hier naartoe? Je mot namelijk betalend-geregistreerd-lid-both ways-zijn voor dit artikel.

Wide-O
02-09-06, 19:24
Geplaatst door Orakel
Ken iemand dat artikel ff peesten hier naartoe? Je mot namelijk betalend-geregistreerd-lid-both ways-zijn voor dit artikel.

Ik zou persoonlijk nooit betalen voor een artikel van de heer Steve.

Als we het nou over populisten hebben :boos:

mark61
02-09-06, 22:53
Geplaatst door Wide-O
Ik zou persoonlijk nooit betalen voor een artikel van de heer Steve.

Als we het nou over populisten hebben :boos:

Ja hijs goed hè? De populist die zich afficheert als anti-populist.

sjaen
03-09-06, 08:37
Alle mensen verdienen respect, maar niet alle meningen!

super ick
03-09-06, 08:45
Ja in Belgie zijn ze heeeel beschaafd. Je moet alleen je kinderen aanlijnen anders ben je ze kwijt.