PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Rotte appels zelf uit je mand gooien'



Seif
02-09-06, 09:56
'Rotte appels zelf uit je mand gooien'

Door EVELYNE LAMMERDING

DEN HAAG - De liberale moslimvoorman Hikmat Mahawat Khan wil niet langer ‘zinloos met elkaar bezig zijn’ over integratie.

Hij stapt op. ,,Moslims moeten hun verantwoordelijkheid nemen. We praten twintig jaar over integratie. Maar er is niks veranderd.''

Hikmat Mahawat Khan stopt met de Contact Groep Islam. En daarmee met langdradige discussies over integratie, met het - mede - verkwisten van miljoenen euro’s subsidie en het ‘zinloos met elkaar bezig zijn’. ,,Na twintig jaar discussie staan allochtonen en autochtonen nog steeds te vaak tegenover elkaar.’’

Dat wordt in stand gehouden door de Nederlandse overheid en moslimleiders die het tij niet kunnen keren. Terwijl het daarvoor hoog tijd is, meent Mahawat Khan. ,,Het gevaar van een splitsing in de maatschappij is nu groter, omdat er geen enkele reden is om aan te nemen dat de huidige partijen met oplossingen zullen komen.’’

Hij is nog voorzitter van de landelijke Contact Groep Islam, van de koepel van Lahore Ahmadiyya moskeeën in Nederland en voorzitter van de Lahore moskee in Den Haag, een liberale stroming binnen de islam.

„We praten twintig jaar over integratie. Maar er is niks veranderd. Sterker nog, het probleem is alleen maar groter geworden. Amerikaans onderzoek uit 2005 toont aan dat Nederland in de top-drie van landen staat waar bewoners een hekel hebben aan moslims. Uit andere onderzoeken blijkt dat een op de twee Nederlanders een hekel heeft aan moslims en dat jonge Marokkanen de Nederlandse normen en waarden verwerpen.’’

Mahawat Khan is boos. ,,Hoe kunnen mensen zo onverantwoordelijk bezig zijn? Het schokt me als ik zie hoe mensen bij zo’n belangrijk onderwerp als integratie er met de pet naar gooien. Moslims moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Rotte appels moet je zelf uit je mand gooien, want voordat je het weet is het grootste deel van de mand verrot. En dan wordt die hele mand weggegooid, zonder dat nog wordt gekeken of er nog gezonde appels tussen zitten. Dat is hier gebeurd.’’

Mahawat Khan komt uit Suriname. „Wij zijn liberale moslims en dachten dat wij waren ingeburgerd. We waren opgenomen in de Nederlandse samenleving en vóelden ons ook opgenomen. De discussie over islam in Nederland ging langs ons heen. Maar ons doel is ook: de islam uitdragen. Ik ontdekte dat dat niet kon, omdat de islam was besmeurd door moslims zelf. De kentering die hier is ontstaan, kon plaatsvinden door nalatigheid in de moslimgemeenschap.’’

Concreet: „Recent las ik over halal (zuiver volgens de islam, red.) financieren. Daar wordt een verhaal omheen verteld dat moslims geen huizen kunnen kopen.’’ Klinkklare onzin, zegt hij.

,,Nederland moet ook duidelijk maken dat hier regels gelden voor iedereen. Een stel opportunistische moslims laat zien wat de islam hen verbiedt wanneer het hen uitkomt. Het is zuur te zien dat dit soort moslims iets bedenkt om moslims te beschermen tegen ‘zonde’.

,,Het is ook zuur te zien dat de VVD dit plan omarmt. Dat is dubbel, want aan de andere kant is deze partij tegen segregatie. Toch houden ze zo diezelfde segregatie in stand. En er is ook dubbelheid bij de moslims; er is nooit een moslim geweest die moslims wil behoeden voor het misbruik maken van voorzieningen. En dat is honderd procent haram, zonde in de islam.’’

Khan vindt dat de moslims af moeten van opportunisten. En de politiek moet haar dubbelhartigheid opgeven. „Het probleem is dat de voorhoede geen harde noten durft te kraken, omdat iedereen zijn positie wil behouden. Daarom gaat de discussie door.’’

Hij is bezorgd om de samenleving. „Die gaat nog van me horen, maar ik wil weg uit deze klamme positie.’’

Bron: AD.nl (http://www.ad.nl/binnenland/article593390.ece)

ieperkaas
02-09-06, 11:30
Hij doet zich voor als bruggenbouwer, maar diskwalificeert zich meestal door slechts voor eigen parochie (Ahmadiya) te spreken.

Hikmat Mahawat Khan probeert nederland onder andere duidelijk te maken dat ie als muslim niet over 1 kam wil worden gescheerd met Turken en Marokkanen omdat ie namelijk geen soeniet is maar bovendien een bloedhekel heeft aan soennieten (lees: Marokkanen).

Hiermee probeert ie zich op te werpen als spreekbuis van DE geaccepteerde en geintegreerde muslim. Dat is ie niet en dat zal ie ook nooit zijn.

Bruggenbouwer ? Van zijn lang zal z'n leven niet.

Een halve Hirschi Magan ? Misschien wel !