PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Moeders plek is op kantoor'



Orakel
03-09-06, 22:30
Doodsbedreiging voor feministische filosofe

'Moeders plek is op kantoor', aldus de Amerikaanse filosofe en schrijfster Linda Hirshman. Het leverde haar veel kritiek en een doodsbedreiging op.

Van Hirshman, voormalig hoogleraar aan Brandels University, verscheen het boek Get to work: A Manifesto for Women of the World, waarin ze in scherpe bewoordingen stelt dat vrouwen die thuisblijven nadat ze moeder zijn geworden een vergissing maken. Dat vrouwen om hun toevallige biologische constitutie worden geacht thuis te blijven is volgens haar een verspilling van talent. 'Gebruik je opleiding met als doel een carrière te starten, zodat je baan nooit minder is dan die van je man', aldus Hirshman. En: 'weiger kinderen te krijgen, tenzij je partner er mee akkoord gaat de helft van de huishoudelijke taken op zich te nemen.'

Het boek leidde tot een storm van kritiek - een anonieme doodsbedreiging dwingt haar ertoe haar woonadres geheim te houden. Christelijk rechts wijst erop dat volgens de Bijbel de taak van de vrouw thuis is. Maar ook de zogeheten SAHM, staying-at-home-mothers, laten zich horen in de media en op 'mommy blogs'. Volgens hen impliceert emancipatie ook 'de vrije keuze om thuis te blijven'. Maar volgens Hirshman is 'keuze' een nietszeggend woord in een cultuur waar de moraal wordt opgedrongen dat vrouwen thuis moeten blijven. 'Ik zeg niet dat kinderen opvoeden niet belangrijk is. Ik zeg dat er rationeel mee moet worden omgegaan. Gelijkwaardig.'

Leon Heuts (http://www.filosofie.nl/nieuwsDetail.lasso?ID=3642&-session=NTses:031B151392C2C9B229804E65216C5B66)

MaRiaH
03-09-06, 23:17
Amerikanen zijn gek.. :rolleyes:

:hihi:

Olive Yao
03-09-06, 23:28
bizarre, extreme standpunten

MaRiaH
03-09-06, 23:44
Geplaatst door Olive Yao
bizarre, extreme standpunten

Een beetje zwart wit, misschien, maar ze heeft natuurlijk gelijk als ze zegt dat je geen zaken moet opgeven omdat dat "als vrouw" van je verwacht wordt..

observer
04-09-06, 08:24
Geplaatst door MaRiaH
Een beetje zwart wit, misschien, maar ze heeft natuurlijk gelijk als ze zegt dat je geen zaken moet opgeven omdat dat "als vrouw" van je verwacht wordt.. dat is waar aan de andere kant kun je ook stellen dat vrouwen iets unieks kunnen ie kinderen op de wereld zetten en dat negeren is tegen de natuur in

mark61
04-09-06, 08:57
Geplaatst door observer
tegen de natuur in

Het bekende reactionairenargument. :hihi:

observer
04-09-06, 13:20
Geplaatst door mark61
Het bekende reactionairenargument. :hihi: niet zozeer reactionair meer feitelijk

vrouwen zijn nu eenmaal de enigen die kinderen kunnen baren, dat betekend dat je nog zo "allemaal gelijk" kan roepen het feit is dat ze iets kunnen wat wij mannen niet kunnen

MaRiaH
04-09-06, 13:29
Geplaatst door observer
niet zozeer reactionair meer feitelijk

vrouwen zijn nu eenmaal de enigen die kinderen kunnen baren, dat betekend dat je nog zo "allemaal gelijk" kan roepen het feit is dat ze iets kunnen wat wij mannen niet kunnen

jaja... dus het "wie het krijgt mag het houden"- principe??

De vrouw baart ze, maar de man krijgt ze net zo goed..
wat is er mis met die verantwoordelijkheid delen?

Couscousje
04-09-06, 13:35
Geplaatst door MaRiaH
jaja... dus het "wie het krijgt mag het houden"- principe??

De vrouw baart ze, maar de man krijgt ze net zo goed..
wat is er mis met die verantwoordelijkheid delen?

FELIX! (Toffe sig.)


Baby blues.

Feit: ik heb een teringhekel aan kinderen, ik wil ze niet, ik hoef ze niet, ik vind ze niet schattig, laat staan dat ik van plan ben om ze uit te gaan poepen. Feit: moeder en vader zijn helemaal weg van kinderen, hebben zelf jarenlang een enorme kinderwens gehad, is maar 1 keer gelukt, mijn persoontje, sindsdien erdoor getraumatiseerd of zoiets, afijn, alles wat maar onder de 1 meter is en kwijlt vinden ze het einde. Echt. Feit: afgelopen weekend liet tijdens een gezellig gesprekje met mams vallen geen kinderen te willen. Tussen neus en lippen door. Resultaat: moeder zwaar hysterisch, tranen in de ogen, krijsen dat ik dat nooit moet zeggen, dat ik zo snel mogelijk kinderen moet nemen, immers papa en mama hebben niet zo lang meer te leven (respectievelijk 68 en 55 jaar) en waag het eens weer aan de pil te gaan, want dat verkleint de kans op een eventuele zwangerschap later en kijk maar naar de dochter van die en de dochter van die en de dochter van die en de dochter van die en die. Zucht. Ik wil gewoon geen kinderen, man. Wat is dit voor idioterie dat zelfs zoiets jou wordt opgedrongen door middel van emotionele chantage en sociale druk? Het is werkelijk waar van de gekke dat je in onze gemeenschap pas meetelt als je getrouwd bent en dan ook nog eens meteen aan het baren slaat. Kinderen vind ik meer een belemmering, dan dat ze daadwerkelijk enige toegevoegde waarde hebben. Ik denk dat het gewoon een doctrine is: je moet kinderen leuk vinden, je moet kinderen krijgen, dat hoort. Ondertussen gaat de aarde kapot aan overbevolking, de wereld barst zowat uit haar voegen. Dat is echt de moeder aller problemen, van hongersnood tot aan burgeroorlogen. Lijkt me een prima argument om een eventuele kinderwens te temperen. Maar ja, egoïsme tiert welig. Mensen hebben schijt aan de rest van de wereld. Vooral ouders met een kleinkinderwens. Of partners. Er zijn niet echt uitzonderingen. Althans, ik ken niemand uit de Marokkaanse gemeenschap die bewust geen kinderen heeft genomen. Misschien is dat wel 1 van de oorzaken van het gedragsprobleem van Marokkaanse jongeren. Ouders die nooit bewust voor kinderen hebben gekozen. Volgens mij ga je dan heel anders om met je kroost. Dan heb je ook nog zoiets als een partner. In mijn geval wil die inderdaad ook heel erg graag kinderen. Het is zijn “grootste droom”. Cute. Maar mijns inziens is dat niet heel erg eerlijk, te meer omdat de partner in verhouding vrij weinig aan de opvoeding en verzorging van een kind bijdraagt, vergeleken met de moeder. Oftewel, het komt allemaal weer op mijn bordje terecht. Van de barensweeën, via de snotneuzen tot aan de puberale uitbarstingen. Geinig genoeg beviel 1 van mijn vriendinnen twee jaar geleden van een zoontje. Ik vroeg haar of het echt zo was wat ze zeiden. Namelijk dat het de pijn “allemaal waard is, zodra je je kindje in je armen houdt.” Haar reactie loog er niet om: HELL NO! De andere vriendin zit al jaren in een post-natale depressie, veroorzaakt door hormoonschommelingen na de bevalling, waardoor haar hele leven stil is komen te liggen. Waarom doet iedereen er dan zo overdreven zweverig over? De helft van de jonge ouders die ik ken, hebben nul aan financiële stabiliteit. De andere helft heeft dat wel, maar heeft weer weinig tot geen tijd om wat quality time door te brengen met zoon- of dochterlief. Dit is precies het argument van mijn moeder. Ze geeft aan dat zij mijn toekomstige kroost wil opvoeden en ik heb ook alle vertrouwen erin dat ze dat geweldig zou doen, die vrouw heeft gewoon liefde te veel en kijk maar wat voor juweeltje ik ben geworden, hehe. Maar ik vind het aan de andere kant erg onverantwoordelijk van mij:baar ze maar en dump ze bij oma en opa. Niet echt wat je noemt een sterk staaltje ouderschap. Ik wil ook geen kind dat mij Fatima noemt en mijn moeder mama. Die heb je ook in overvloed tegenwoordig. Al met al, wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat we met zijn allen veel te weinig nadenken over het nemen van kinderen. Het is zo vanzelfsprekend, zoals ik al eerder zei: het hoort, keep them barefoot and pregnant. Het ontbreekt zo een kindje aan de toewijding die het eigenlijk van zijn of haar ouders verdient. Wat ik nu zeg gaat overigens linea recta tegen de Islamitische leer in, waar geboortebeperking not done is, immers: je dient zoveel moslimpjes te baren, opdat de Ummah groot en sterk wordt en deze de ongelovigen kan verslaan, niet met kwaliteit, maar met kwantiteit. Ook het argument dat hoe meer kinderen je hebt, hoe meer ze voor je kunnen zorgen, gaat ook niet bepaald op anno 2006. Op het land werken of iets dergelijks zie je ook niet meer gebeuren in het Westen. Maar goed, het feit dat ik kinderen gewoonweg niet leuk vind, is eigenlijk al reden genoeg. Ik doe mezelf en dat kind er niet komt een groot plezier en verwek het niet. Je hebt geen kinderen nodig om gelukkig te zijn.



Cc

Juliette
04-09-06, 13:37
Geplaatst door observer
niet zozeer reactionair meer feitelijk

vrouwen zijn nu eenmaal de enigen die kinderen kunnen baren, dat betekend dat je nog zo "allemaal gelijk" kan roepen het feit is dat ze iets kunnen wat wij mannen niet kunnen

Mmm. Wat is er mis met als man mee je verantwoordelijkheid opnemen voor dat kind?

mark61
04-09-06, 13:55
Geplaatst door observer
niet zozeer reactionair meer feitelijk

vrouwen zijn nu eenmaal de enigen die kinderen kunnen baren, dat betekend dat je nog zo "allemaal gelijk" kan roepen het feit is dat ze iets kunnen wat wij mannen niet kunnen

Ze kunnen anders geen kind verwekken. :ego:

Ze. :hihi: Je zou bijna denken dat het over allochtonen gaat.

mark61
04-09-06, 13:56
Geplaatst door MaRiaH
jaja... dus het "wie het krijgt mag het houden"- principe??

:hihi: Jij moet in die grot blijven, observer gaat voor je hunten.

MaRiaH
04-09-06, 14:03
Geplaatst door mark61
:hihi: Jij moet in die grot blijven, observer gaat voor je hunten.

Ik weet nog wel een prooi voor hem.. :jeweetog: