PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw kogelvrij vest 'vloeibaar'



IbnRushd
04-09-06, 11:25
Nieuw kogelvrij vest 'vloeibaar'

4 september 2006

AMSTERDAM - Het is de droom van iedere militair of agent. Kogelwerende vesten met de flexibiliteit van een pyjama. Die fantasie lijkt uit te komen. Het is Amerikaanse wetenschappers gelukt 'vloeibare' kogelvrije vesten te ontwikkelen die keihard wordt tijdens een beschieting of steekpartij. Is de dreiging over, dan worden ze weer flexibel als een zakdoek.

De huidige generatie kogel-, scherf- en steekwerende vesten die onder andere worden gedragen door Nederlandse militairen in Afghanistan zijn zwaar, lomp, bloedheet in exotische omstandigheden en beperken het bewegingsvermogen aanzienlijk. Ook bieden de vesten geen beschermen aan armen en benen. Daar hebben Amerikaanse wetenschappers van de universiteit van Delaware wat op gevonden. In plaats van twintig tot dertig lagen van de stof Kevlar waarvan de huidige generatie vesten zijn gemaakt, wordt slechts een fractie van dat aantal laagjes ingesmeerd met een soort behanglijm.

Substantie

Kevlar gedrenkt in de substantie blijft flexibel onder normale omstandigheden, maar wordt hard bij een kogelinslag of messteek. Zodra de energie van de inslag is verdwenen neemt de stof in een fractie van een seconde weer zijn oude, flexibele vorm aan. Van het materiaal kunnen complete uniformen worden gemaakt. De speciale lijm bestaat volgens uitvinder professor Norman Wagner uit een mix van microscopisch kleine deeltjes kiezelaarde (silica), gedrenkt in polyethyleenglycol.

Deze stof wordt ook gebruikt in cosmetica- en toiletartikelen. De revolutionaire vloeistof is vrij eenvoudig zelf te maken. "Een goede drogist of apotheker heeft alle ingrediënten in huis ", laat Wagner weten. "Mix het thuis in de keuken met net genoeg water tot het kleverig wordt. Mix je het sneller dan wordt het direct hard. Doe je rustig aan, dan wordt het weer vloeibaar."

Bron: De Telegraaf (nieuwsfeit.nl)
Door: Coen Springelkamp

Wat zou de gevolgen kunnen zijn als ieder mens zo'n vloeibaar kogelvrij vest kan maken?

Joesoef
04-09-06, 11:32
Geplaatst door IbnRushd
Nieuw kogelvrij vest 'vloeibaar'
Wat zou de gevolgen kunnen zijn als ieder mens zo'n vloeibaar kogelvrij vest kan maken?


Kevlar blijft een probleem, niet alleen de verkrijgbaarheid maar ook het verwerken. En dan nog de rest van het procedé. Zal allemaal wel loslopen denk ik.

Bofko
04-09-06, 11:40
Geplaatst door IbnRushd
Wat zou de gevolgen kunnen zijn als ieder mens zo'n vloeibaar kogelvrij vest kan maken?[/I]
Draagbare kanonnen ipv geweren en pistolen ?

Good Kahuna
04-09-06, 11:44
Geplaatst door IbnRushd
Wat zou de gevolgen kunnen zijn als ieder mens zo'n vloeibaar kogelvrij vest kan maken?

Evolutie van het wapentuig.

Wie weet gaat het nog eens een zinvolle richting op, en concentreert het zich op de ontwikkeling van niet-dodelijke stunguns. Onbegrijpelijk dat de politie die niet prefereert boven de gebruikelijke vuurwapens.

IbnRushd
04-09-06, 11:53
Geplaatst door Joesoef
Kevlar blijft een probleem, niet alleen de verkrijgbaarheid maar ook het verwerken. En dan nog de rest van het procedé. Zal allemaal wel loslopen denk ik.

Volgens Wagner is het eenvoudig te maken. Natuurlijk alleen voor een goede drogist of apotheker e.d. Maar die zouden makkelijk een zaakje kunnen beginnen. Maar goed, ik weet er haast niets over die materie.

Ik las zojuist op wikipedia dat Kevlar ook ergens anders gebruikt wordt: voor extreme sporten, beschermende kleding voor dierenverzorgers, composiet voor vliegtuigen, brandbeschermende kleding, lekvrije fietsbanden, bootzeilen, ter vervanging van asbest, soms in luidsprekers en recent ook in de bladen van modelhelikopters.

Dit geeft toch enigszins aan dat kevlar best wel verkrijgbaar is, of niet?

IbnRushd
04-09-06, 11:56
Geplaatst door Bofko
Draagbare kanonnen ipv geweren en pistolen ?

Dat zou goed kunnen. Overbevolking? Geen auto-ongelukken meer?

Bofko
04-09-06, 12:04
Geplaatst door IbnRushd
Dat zou goed kunnen. Overbevolking? Geen auto-ongelukken meer?

Je gaat nu veel te ver in het speculeren over de mogelijke gevolgen. Je eerste vraag was al speculatief want ik was het al met Joessoef eens dat zo'n kogelvrijvest niet door iedereen zomaar te maken is.Als je de technische problemen al oplost zul je het economisch niet rondkrijgen.

Dus even terug: wat vind jij dan van deze ontwikkeling van kogelvrije vesten ?

IbnRushd
04-09-06, 12:14
Geplaatst door Bofko
Je gaat nu veel te ver in het speculeren over de mogelijke gevolgen. Je eerste vraag was al speculatief want ik was het al met Joessoef eens dat zo'n kogelvrijvest niet door iedereen zomaar te maken is.Als je de technische problemen al oplost zul je het economisch niet rondkrijgen.

Dus even terug: wat vind jij dan van deze ontwikkeling van kogelvrije vesten ?

Uiteraard blijft het feit dat zo'n spul moeilijk te maken is, maar dat wilt geenszins zeggen dat het niet verkrijgbaar is. Hoeveel mensen zullen er geld voor uitgeven voor zo'n pak/vest? Ik bedoel kogelvrij vesten (niet-vloeibaar) is ook in de winkels te verkrijgen, maar niet gekocht worden vanwege de omvang en de warmte die zich meebrengt en zo.

Maar wat ik er van vind? Aan de ene kant - mocht het geval zijn dat 't moeilijk te produceren is - zullen er weinig landen tot hun beschikking krijgen. Aan de andere kant kan dit spul veel mensenlevens redden, geloof ik. Maar 't wordt vast een economisch en politiek spelletje - als ik zo vrij mag denken.

Vriend
04-09-06, 13:55
De mogelijke gevolgen?

Ik zal je een antwoord geven dat zich kan meten met de onzinnigheid van de vraag:

Dan blazen terroristen zich voortaan niet OP maar IN.

IbnRushd
04-09-06, 14:48
Geplaatst door Vriend
De mogelijke gevolgen?

Ik zal je een antwoord geven dat zich kan meten met de onzinnigheid van de vraag:

Dan blazen terroristen zich voortaan niet OP maar IN.

Stoer zeg.. :moe:

Vriend
04-09-06, 14:59
Sorry, slechte dag.


Maar interessant. Vloeibare kogelvrije vest.

De creative geest van de mens in werk om het meest destructieve in zichzelf naar boven te halen.

Zoals Seinfeld ooit zei:

Het feit dat mensen een helm dragen bewijst dat onze breinen zichzelf tegen onze eigen stupiditeit beschermen.

IbnRushd
04-09-06, 15:12
Geplaatst door Vriend
Sorry, slechte dag.

Over 'stupiditeit' gesproken :wink:



Geplaatst door Vriend

Maar interessant. Vloeibare kogelvrije vest.

Een wapen was toen ook interessant. De gevolgen was desastreus. Wapen + vloeibaar kogelvrij vest, moet de 'gevolgen' inperken, lijkt mij.


Geplaatst door Vriend

De creative geest van de mens in werk om het meest destructieve in zichzelf naar boven te halen.

Zoals Seinfeld ooit zei:

Het feit dat mensen een helm dragen bewijst dat onze breinen zichzelf tegen onze eigen stupiditeit beschermen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje :wink: