PDA

Bekijk Volledige Versie : Protestanten en katholieken worden kleine minderheden



barfly
05-09-06, 18:26
Rotterdam, 5 sept.
Het ontkerkelijkingsproces in Nederland zet verder door, maar de snelheid ervan neemt af. In 2020 zal 72 procent van de bevolking buitenkerkelijk zijn. Onder jongeren geboren na 1975 is dat cijfer nu al bereikt. Protestanten en katholie-ken zullen in 2020 nog kleine minderheden zijn.

Dat concluderen Jos Becker en Joep de Hart in het vandaag verschenen rapport Godsdienstige veranderingen in Nederland van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Zij verwachten dat moslims in 2020 ongeveer 8 procent van de bevolking zullen uitmaken.

Hoewel de kerkelijkheid van Nederlanders verder terugloopt, veranderen religieuze opvattingen daar niet parallel mee. Tussen 1991 en 1996 steeg het aantal mensen dat gelooft in een leven na de dood van 48 naar 53 procent. Daarna daalde dit cijfer iets. Het percentage mensen dat in wonderen gelooft steeg van 31 procent in 1991 naar 43 procent in 2004.

De onderzoekers beschouwen deze cijfers niet als een aanwijzing voor „een grotere culturele beweging in de richting van intensere religiositeit”. Hun conclusie is dat veel Nederlanders nog wel bereid zijn bepaalde onderdelen van de christelijke traditie te onderschrijven, zoals begrafenisrituelen of het geloof in een voortbestaan na de dood, maar geen trek hebben in het christelijke totaalpakket. Er is sprake van spiritueel zoekgedrag, waarbij mensen een eigen geloofspakket bij elkaar sprokkelen, dat zich niet in traditionele categorieën laat vangen. „Levenbeschouwelijk patchwork” noemen de onderzoekers dat.

Het aantal katholieken daalt, volgens de prognose van het SCP, van 42 procent in 1958, via 17 procent in 2004 naar 10 procent in 2020. Het aandeel hervormden daalt van 23 procent in 1958, 6 procent in 2004 naar 2 procent in 2020. Voor gereformeerden zijn deze cijfers respectievelijk 8 procent in 1958, 4 procent in 2004 en 2 procent in 2020. De aanhang van de overige kerkgenootschappen stijgt, zo verwacht het SCP, naar ruim 7 procent in 2020.

Volgens ds. Bas Plaisier, sriba (secretaris) van de Protestantse Kerk In Nederland (PKN), biedt het rapport „een aangrijpend beeld” van de kerkelijke situatie in Nederland. Hij is van oordeel dat binnen de de kerk de urgentie van de situatie nog te weinig wordt gezien.

Bron: www.nrc.nl

Binenkort zijn de atheisten in de meerderheid in Nederland en zal het juk van de religie van ons worden afgeworpen en de ware seculiere staat zal waarachtig waarheid worden! :lole:

Tomas
05-09-06, 18:31
Kunnen we al dood ende verderf zaaien of zijn het er nog net teveel?

barfly
05-09-06, 18:33
Geplaatst door Tomas
Kunnen we al dood ende verderf zaaien of zijn het er nog net teveel?

Geduld broeder, als het onze tijd is dan zal dat onmiddelijk duidelijk worden!

mark61
05-09-06, 19:15
De ietsisten zijn volgens mij niet uit te roeien. Taaie sjit.

Tomas
05-09-06, 19:16
Geplaatst door mark61
De ietsisten zijn volgens mij niet uit te roeien. Taaie sjit.

Geef ons een teken broeder en wij trekken ten strijde!

mark61
05-09-06, 19:20
Geplaatst door Tomas
Geef ons een teken broeder en wij trekken ten strijde!

Wij beiden onze tijd. Ze zijn nog te sterk.

Mark
05-09-06, 20:20
Geplaatst door barfly

Binenkort zijn de atheisten in de meerderheid in Nederland en zal het juk van de religie van ons worden afgeworpen en de ware seculiere staat zal waarachtig waarheid worden! :lole: [/B]

en als we 2/3 zijn dan gaan we wat grondwetten aanpassen..........

knuppeltje
05-09-06, 20:24
Geplaatst door Mark
en als we 2/3 zijn dan gaan we wat grondwetten aanpassen..........

Afschaffen is veel makkelijker later.

MaRiaH
05-09-06, 20:57
Geplaatst door mark61
De ietsisten zijn volgens mij niet uit te roeien. Taaie sjit.

Niet iets, maar Godisten.

Er zijn veel gelovigen die zich niet bij kerkelijke instituten aansluiten.
Het stikt dus van de gelovigen. Dat is veel meer dan "iets".
Inderdaad niet uit te roeien.

barfly
05-09-06, 22:13
Als atheisten het voor het zeggen hebben in 2020 dan verwacht ik een verbod op het uitoefenen van religie om de bevolking in bescherming te nemen.

Verder goede staats-gecontroleerde scholing die erop toeziet dat de nieuwe generaties op het wetenschappelijke pad blijft.

Overigens zal deze trend zich niet alleen in Nederland voortzetten maar in heel west Europa en later waarschijnlijk het hele continent.

Ik voorzie dat de 21ste eeuw de geschiedenis in zal gaan als de verlichte periode van het atheisme.

Voorwaar het zal een heerlijke tijd zijn! :student:

reallife
05-09-06, 22:39
Geplaatst door barfly
Als atheisten het voor het zeggen hebben in 2020 dan verwacht ik een verbod op het uitoefenen van religie om de bevolking in bescherming te nemen.

Verder goede staats-gecontroleerde scholing die erop toeziet dat de nieuwe generaties op het wetenschappelijke pad blijft.

Overigens zal deze trend zich niet alleen in Nederland voortzetten maar in heel west Europa en later waarschijnlijk het hele continent.

Ik voorzie dat de 21ste eeuw de geschiedenis in zal gaan als de verlichte periode van het atheisme.

Voorwaar het zal een heerlijke tijd zijn! :student:

Ik ben een afschuwelijke amerikaanse serie aan het lezen waarin dit aan de orde komt. Ben nu bij het een na laatste deel en wil even weten hoe het afloopt.

wat wel leuk is in die boeken is dat joden, moslims en christenen gebroedelijk weigeren zich aan te passen aan de wereldorde.

Dus, bereid jullie voor op enige tegenstand en de vreedzame doch illegale bijeenkomsten.

MaRiaH
05-09-06, 22:45
Geplaatst door reallife
Dus, bereid jullie voor op enige tegenstand en de vreedzame doch illegale bijeenkomsten.

:hihi:

Yep, tis niet uit te roeien..
Misschien is dit het antwoord op de strijd tussen de gelovigen.
Kunnen ze eindelijk verbroederen.. :p

reallife
05-09-06, 22:52
Geplaatst door MaRiaH
:hihi:

Yep, tis niet uit te roeien..
Misschien is dit het antwoord op de strijd tussen de gelovigen.
Kunnen ze eindelijk verbroederen.. :p

Dit tot ergenis van de atheisten die dan weer ver in de minderheid zullen zijn. :lole:

MaRiaH
05-09-06, 22:55
Geplaatst door reallife
Dit tot ergenis van de atheisten die dan weer ver in de minderheid zullen zijn. :lole:

:hihi:

Hoe wasie ook weer?

Gelovigen aller landen, verenigt U.. :lachu:

barfly
05-09-06, 22:56
Hardnekkige religieuzen zullen uiteraard worden beschouwd als dissidenten met een gelijkwaardige behandeling. Ik denk aan heropvoedingsinstituten.

Waarschijnlijk zullen hun kinderen onder toezicht moeten worden geplaatst van een soort jeugdzorg die voorziet in het belang van het van nature atheistische kind.

knuppeltje
05-09-06, 22:58
Geplaatst door barfly
Hardnekkige religieuzen zullen uiteraard worden beschouwd als dissidenten met een gelijkwaardige behandeling. Ik denk aan heropvoedingsinstituten.

Waarschijnlijk zullen hun kinderen onder toezicht moeten worden geplaatst van een soort jeugdzorg die voorziet in het belang van het van nature atheistische kind.

Makkers komt vooruit nu niet meer........


Mooi bootje trouwens.

Tomas
05-09-06, 23:00
Het lijkt een beetje dat sommige gelovigen denken dat we grapjes aan het maken zijn. Maakt de gelovige ook grapjes als ie het over de hemel en de hel voor de ongelovige heeft? Nou? Dat bedoel ik.

reallife
05-09-06, 23:13
Geplaatst door barfly
Hardnekkige religieuzen zullen uiteraard worden beschouwd als dissidenten met een gelijkwaardige behandeling. Ik denk aan heropvoedingsinstituten.

Waarschijnlijk zullen hun kinderen onder toezicht moeten worden geplaatst van een soort jeugdzorg die voorziet in het belang van het van nature atheistische kind.

Ik moet snel even verder gaan lezen voor de oplossing. Ze gaan in het boek zogezegd ondergronds en bouwen een heel illegaal netwerk op.

Mariah :duim:

Wortel
06-09-06, 05:57
NO PASARAN!!!!! :ninja2:

Wide-O
06-09-06, 06:14
Geplaatst door Wortel
NO PASARAN!!!!! :ninja2:

Te laat! :hihi:

H.P.Pas
06-09-06, 08:42
Geplaatst door Wortel
NO PASARAN!!!!! :ninja2:

Met die Ibarruri is het ook niet goed afgelopen.

mark61
06-09-06, 09:20
Geplaatst door H.P.Pas
Met die Ibarruri is het ook niet goed afgelopen.

Wel toch? Ze werd dacht ik 93 en kon 'in vrijheid' Spanje weer betreden.

After the death of Francisco Franco in 1975 she returned to her native land. She was elected a deputy to the Cortes in June 1977, in the first elections after the restoration of democracy.

She was also the co-founder of so-called Eurocommunism, because the Communist Party of Spain was the first communist party that removed Leninism from their programme, this way getting independent from the Soviet Union.

Ibárruri died of pneumonia at the age of 93 in Madrid.

Redelijk einde.

Wide-O
06-09-06, 09:23
Geplaatst door mark61

Redelijk einde.

Vivre dans un dongeon
C'est difficile
Quand on a
la pneumonie.

:D

sidi bibi
06-09-06, 09:43
Geplaatst door Tomas
Het lijkt een beetje dat sommige gelovigen denken dat we grapjes aan het maken zijn. Maakt de gelovige ook grapjes als ie het over de hemel en de hel voor de ongelovige heeft? Nou? Dat bedoel ik. Denk je dat ze het snappen? Hebben joden zich wellis bezig gehouden met hobby's zoals kerstenen en islamiseren, eigenlijk nooit iets over gehoord

H.P.Pas
06-09-06, 10:02
Geplaatst door mark61
Redelijk einde.

't Is maar hoe je het neemt; verzoend en achterhaald.
Van volkstribuun tot knuffelcommunist.
Wortel had voorlopig nog wat militanters in de zin, geloof ik.

Wortel
06-09-06, 10:05
Het lijkt een beetje dat sommige gelovigen denken dat we grapjes aan het maken zijn. Maakt de gelovige ook grapjes als ie het over de hemel en de hel voor de ongelovige heeft? Nou? Dat bedoel ik.

Denk je dat ze het snappen?

Al die stuurse atheisten-kribbebijters (in de nieuwe Vertaling voerbakbijters) snappen soms zelf niets van de gezelligheid en de ironie van de Divina Comedia. Freek de Jonge heeft eens gezegd dat in b.v. de kerk geen plaats zou zijn voor ironie. Hoe vergist hij zich daarin!!! Het Bijbelse spreken over hemel en hel zit zelf vol met ironie.

H.P.Pas
06-09-06, 10:09
Geplaatst door Wortel
Het Bijbelse spreken over hemel en hel zit zelf vol met ironie.

:jammer: Ik haal het er niet uit.

Wortel
06-09-06, 10:12
Ik haal het er niet uit.

Lees nu eens rustig, en graag in de Nieuwe Vertaling, b.v. Lukas 16: 19-31.: De parabel van de rijke man en de arme Lazarus.
Vertel mij dan eens wat je daar opvalt...

Divine_70
06-09-06, 10:18
:student: Het tij zal wederom keren.
De EO-jongerendag is 1 van de grootste publiekstrekkers onder de jeugd en tegenwoordig word Godswoord al via SMS verspreid. :moe:

Wide-O
06-09-06, 10:27
Geplaatst door Divine_70
:student: Het tij zal wederom keren.
De EO-jongerendag is 1 van de grootste publiekstrekkers onder de jeugd en tegenwoordig word Godswoord al via SMS verspreid. :moe:

J6 w8 !

H.P.Pas
06-09-06, 10:46
Geplaatst door Wortel
Lees nu eens rustig, en graag in de Nieuwe Vertaling , b.v. Lukas 16: 19-31.: De parabel van de rijke man en de arme Lazarus.
Vertel mij dan eens wat je daar opvalt...

Die ironie, was die er ook al in de dagen dat Quirinius landvoogd van Syrië was ?

knuppeltje
06-09-06, 10:49
Geplaatst door Wortel
Lees nu eens rustig, en graag in de Nieuwe Vertaling, b.v. Lukas 16: 19-31.: De parabel van de rijke man en de arme Lazarus.
Vertel mij dan eens wat je daar opvalt...

Nou zie ik tegenwoordig weinig armen lazerus. :rolleyes:

ieperkaas
06-09-06, 11:09
Geplaatst door barfly
...Binenkort zijn de atheisten in de meerderheid in Nederland ...

Je conclusie is BAGGER.

Ontkerkelijking betekent niet dat degenen die ontkerkelijken atheisten zijn of willen worden.

Ik bewtijfel ten zeerste of jij wel weet wat de uitgangspunten van het atheisme zijn.

Je conclusie is die van een waanzinnige.

Net zoiets als dat jij denkt dat je kan volleyballen en als je hoort dat er steeds minder korfballers komen, dat die dan allemaal zouden gaan volleyballen.

En dat jij daar dan ook nog blij om zou zijn, terwijl je niet eens weet wat volleyballen is.

Wat heb jij in je hoofd zitten?

Gemalen peperkoek in kaassaus ?

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Wortel
06-09-06, 11:18
Die ironie, was die er ook al in de dagen dat Quirinius landvoogd van Syrië was ?

Die was er bij uitstek. Welke God stuurt er nou een legertje engelen naar een stelletje halve allochtonen en dat ook nog eens om ze in beweging te krijgen.

H.P.Pas
06-09-06, 12:04
Geplaatst door Wortel


tussen ons en ulieden is een grote klove gevestigd

Wortel
06-09-06, 12:20
tussen ons en ulieden is een grote klove gevestigd

Wat beoog je, in het licht van de ironie, met het ter sprake brengen van het tweede hoofdstuk van de evangelist Lukas?

H.P.Pas
06-09-06, 13:00
Geplaatst door Wortel
Wat beoog je, in het licht van de ironie, met het ter sprake brengen van het tweede hoofdstuk van de evangelist Lukas?

De voorzichtige suggestie dat we gravend in Lucas de ironie mogelijkerwijs slechts in de Wortel aantreffen.

Wortel
06-09-06, 13:59
De voorzichtige suggestie dat we gravend in Lucas de ironie mogelijkerwijs slechts in de Wortel aantreffen.

Deze suggestie heb ik af en toe wel eens vaker, en wat minder voorzichtig gehoord. Maar ik hoor ze altijd van hen die, zeg ik maar voorzichtig, de lichte indruk geven dat ze in hun beeldvorming over de Bijbel als stoffig, archaïsch, rabiaat en irritant rechtlijnig, verder niet gestoord willen worden. De humor en dus de ironie van die Bijbel ontgaat ze van daaruit ten enen male.

Mensen die leven met die teksten hoor over deze suggestie echter nooit.

Divine_70
06-09-06, 14:02
Geplaatst door Wide-O
J6 w8 !

4U2.

sidi bibi
06-09-06, 14:28
Geplaatst door reallife
Ik moet snel even verder gaan lezen voor de oplossing. Ze gaan in het boek zogezegd ondergronds en bouwen een heel illegaal netwerk op.

Mariah :duim: De oplossing zal uiteindelijk de overwinning op de ongelovigen zijn, moslims en joden bekeerd en een glorieuze overwinning van het christendom, Amerikaans boek, happy end, als ik het mis heb vermeld het me even

ieperkaas
06-09-06, 15:05
Geplaatst door sidi bibi
De oplossing zal uiteindelijk de overwinning op de ongelovigen zijn, moslims en joden bekeerd en een glorieuze overwinning van het christendom, Amerikaans boek, happy end, als ik het mis heb vermeld het me even

Je hebt het mis.

Tomas
06-09-06, 15:09
Kut-christenen met hun illegale netwerken. Die criminele inslag zit godomme gewoon in hun genen.

sidi bibi
06-09-06, 15:13
Geplaatst door ieperkaas
Je hebt het mis. Ok sorry, hoe loopt her dan af?

H.P.Pas
06-09-06, 15:17
Geplaatst door Wortel
Deze suggestie heb ik af en toe wel eens vaker, en wat minder voorzichtig gehoord. Maar ik hoor ze altijd van hen die, zeg ik maar voorzichtig, de lichte indruk geven dat ze in hun beeldvorming over de Bijbel als stoffig, archaïsch, rabiaat en irritant rechtlijnig, verder niet gestoord willen worden. De humor en dus de ironie van die Bijbel ontgaat ze van daaruit ten enen male.

Mensen die leven met die teksten hoor over deze suggestie echter nooit.

:confused: Ik kan mij niet herinneren, dat ik het hier ooit over de literaire merites van de bijbel gehad heb.

Wortel
06-09-06, 15:43
Ik kan mij niet herinneren, dat ik het hier ooit over de literaire merites van de bijbel gehad heb.

Misschien dat een wat langere ervaring in debatten hieromtrent mij jou ook deed scharen onder het dweilende dichtersleger van Biblebashers.
Verheug mij en neem deze inmiddels ingesleten patronen bij mij weg. Neemt niet weg dat die suggestie voor mij niet nieuw is...

Begreep ik je verkeerd toen je zei dat, al gravend in Lukas, het wel eens zou kunnen blijken dat de door mij genoemde ironie van dat boek slechts bestaat in mijn verstaan van dat boek?

H.P.Pas
06-09-06, 16:48
Geplaatst door Wortel
Misschien dat een wat langere ervaring in debatten hieromtrent mij jou ook deed scharen onder het dweilende dichtersleger van Biblebashers.
Verheug mij en neem deze inmiddels ingesleten patronen bij mij weg. Neemt niet weg dat die suggestie voor mij niet nieuw is...

Begreep ik je verkeerd toen je zei dat, al gravend in Lukas, het wel eens zou kunnen blijken dat de door mij genoemde ironie van dat boek slechts bestaat in mijn verstaan van dat boek?

Om bij het laatste te beginnen, dat bedoelde ik inderdaad.
Ik denk dat Thomas van Aquino Lucas wel ongeveer begrepen had:

That the saints may enjoy their beatitude and the grace of God more abundantly they are permitted to see the punishment of the damned in hell.
-- Thomas Aquinas, Summa Theologica

Ironie, twijfel , zelfspot dat alles vóóronderstelt denken in perspektief, dat is allemaal iets voor latere neurotischere tijden, net als tekenen in perspektief.
Desondanls schildert Giotto best mooi.
En de enige ècht slechte tekst in mijn bijbel staat helemaal voorin:


Bij 't openslaan van 't Boek der boeken
Gedenkt, o kind'ren, dag bij dag,
Dat, wie dat Woord wil onderzoeken,
Geen eigen licht vertrouwen mag:
Geen eigen wijsheid zou hier baten,
Geen ijverig' arbeid hier volstaan;
Alle eigen wijsheid dient verlaten,
Een ander oog moet opengaan.
Voor dat ge u dan begeeft tot lezen,
Valt, kind'ren, valt uw God te voet,
Opdat een heilig, heilzaam vrezen,
Zich meester maak' van uw gemoed.
Vraagt, eer gij verder gaat, een zegen:
Vraagt oren, ogen en een hart,
En Jezus-Zelve kome u tegen
In dit Zijn Woord, bij vreugde en smart

barfly
06-09-06, 18:42
Geplaatst door ieperkaas
Je conclusie is BAGGER.

Ontkerkelijking betekent niet dat degenen die ontkerkelijken atheisten zijn of willen worden.

Ik bewtijfel ten zeerste of jij wel weet wat de uitgangspunten van het atheisme zijn.

Je conclusie is die van een waanzinnige.

Net zoiets als dat jij denkt dat je kan volleyballen en als je hoort dat er steeds minder korfballers komen, dat die dan allemaal zouden gaan volleyballen.

En dat jij daar dan ook nog blij om zou zijn, terwijl je niet eens weet wat volleyballen is.

Wat heb jij in je hoofd zitten?

Gemalen peperkoek in kaassaus ?

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Toen God de hersens uitdeelde was jij zeker aan het prikken op Maroc.nl? :D

reallife
06-09-06, 19:58
Geplaatst door sidi bibi
De oplossing zal uiteindelijk de overwinning op de ongelovigen zijn, moslims en joden bekeerd en een glorieuze overwinning van het christendom, Amerikaans boek, happy end, als ik het mis heb vermeld het me even

:haha: Ja vreselijk hè?
Nou ik irriteer me nog het meest aan de schrijfstijl. Erg slordig, weinig uitgewerkte karakters etc.

Maar toch wil ik weten hoe het afloopt. :o Ik schiet alleen niet zo erg op.

Maar ik zal het je laten weten. :)


ps Thomas: op wie zou je zo moeten schelden als er geen gelovigen meer waren? :p

Wortel
06-09-06, 20:12
Ironie, twijfel , zelfspot dat alles vóóronderstelt denken in perspektief, dat is allemaal iets voor latere neurotischere tijden, net als tekenen in perspektief.

Je zou toch echt eens het boek Job moeten proeven.
En nog even over de rijke man en de arme Lazarus. Wat mij betreft mag het ironie heten dat die rijke het kan vergeten dat degene die hij nooit in zijn huis duldde, maar alleen op zijn stoep, nu van hem moet gaan rondspoken in datzelfde huis. Ironisch vind ik ook dat elk spreken in de Bijbel over de hel bedoelt de zelfgenoegzamen onrustig te maken, maar dat elk spreken over de hemel bedoelt hen die een niet in te halen achterstand op hun beul hebben juist rust te geven. Die dubbelheid vind je door heel het Nieuwe Testament heen.

sidi bibi
06-09-06, 20:15
Geplaatst door reallife
:haha: Ja vreselijk hè?
Nou ik irriteer me nog het meest aan de schrijfstijl. Erg slordig, weinig uitgewerkte karakters etc.

Maar toch wil ik weten hoe het afloopt. :o Ik schiet alleen niet zo erg op.

Maar ik zal het je laten weten. :)


ps Thomas: op wie zou je zo moeten schelden als er geen gelovigen meer waren? :p Ik scheld niet, ik heb ook absoluut niets tegen gelovigen, ieder z'n eigen geluk, maar ik voel me best onprettig dat je als niet gelovige steeds een 2de rangs plaats krijgt toe bedeeld, dat is even kwetsend, mijn schrijfstijl is slordig omdat ik het ontzettend druk heb, af en toe er tussendoor, vertel me ook hoe het afloopt, ben nieuwsgierig

H.P.Pas
06-09-06, 21:03
Geplaatst door Wortel
Je zou toch echt eens het boek Job moeten proeven.

Job is in orde, zijn chef minder...
Enne, maak je geen zorgen, ik heb het hele boek gelezen.



Ironisch vind ik ook dat elk spreken in de Bijbel over de hel bedoelt de zelfgenoegzamen onrustig te maken, maar dat elk spreken over de hemel bedoelt hen die een niet in te halen achterstand op hun beul hebben juist rust te geven. Die dubbelheid vind je door heel het Nieuwe Testament heen.


Succes is per definitie verdacht. Een destructieve cliché voorstelling.

Tomas
06-09-06, 21:11
Geplaatst door reallife
:haha: Ja vreselijk hè?
Nou ik irriteer me nog het meest aan de schrijfstijl. Erg slordig, weinig uitgewerkte karakters etc.

Maar toch wil ik weten hoe het afloopt. :o Ik schiet alleen niet zo erg op.

Maar ik zal het je laten weten. :)


ps Thomas: op wie zou je zo moeten schelden als er geen gelovigen meer waren? :p

Don't worry, ik vind wel weer wat anders.

sidi bibi
06-09-06, 21:30
Geplaatst door Tomas
Don't worry, ik vind wel weer wat anders. Was dat Tomas voor jou bedoeld, ik meende ongelovige tomas te lezen, maar goed, ik probeer wat meer tijd uit te trekken om goed te lezen

Tomas
06-09-06, 21:32
Geplaatst door sidi bibi
Was dat Tomas voor jou bedoeld, ik meende ongelovige tomas te lezen, maar goed, ik probeer wat meer tijd uit te trekken om goed te lezen

Doe dat alleen als je leven verders echt niks voorstelt.

Wortel
06-09-06, 21:33
Job is in orde, zijn chef minder...
Enne, maak je geen zorgen, ik heb het hele boek gelezen.

Zijn chef? Job's klacht is nogal eens dat deze "chef" zich niet gedraagt als een chef. Dat loopt uit op een erg ironisch antwoord uit een onweer.
Hoezo is die chef daarom minder in orde?


Succes is per definitie verdacht. Een destructieve cliché voorstelling.

Dit ruikt mij toch echt een beetje teveel naar ressentiment t.o.v. een vermeend karikaturaal calvinistisch ethos met bijbehorende depressieve grondstemming. Wat heeft succes te maken met comforting the uncomfortable and discomforting the comfortable? Alsof het hier zou gaan om succesvol-ondernemertje-pesten.

H.P.Pas
06-09-06, 22:54
Geplaatst door Wortel
Zijn chef? Job's klacht is nogal eens dat deze "chef" zich niet gedraagt als een chef. Dat loopt uit op een erg ironisch antwoord uit een onweer.
Hoezo is die chef daarom minder in orde?

Job heeft daar gelijk in. Het boek wordt daar beter van maar het zal bij een onbevooroordeeld lezer geen godsvrucht wekken.



Dit ruikt mij toch echt een beetje teveel naar ressentiment t.o.v. een vermeend karikaturaal calvinistisch ethos met bijbehorende depressieve grondstemming. Wat heeft succes te maken met comforting the uncomfortable and discomforting the comfortable? Alsof het hier zou gaan om succesvol-ondernemertje-pesten.

Op zich niet zoveel, in het licht van wat er niét staat wordt het bedebnkelijk.
Er bestaat een heel scala aan menselijke eigenschappen en vaardigheden, die ik in mijn eigen- wijsheid als positief beschouw, die met name in het NT in het geheel niet aan bod komen. Daaronder valt zo ongeveer alles, wat de oude Grieken onder 'deugd' verstonden: intelligentie,scherpzinnigheid, fantasie, creativiteit, nieuwsgierigheid, handvaardigheid, estetisch gevoel, .. noem maar op.
Voor een boek met wereldbeschouwelijke pretenties een krankzinnig vacuüm. Boeiend is het desondanks, als leidraad voor het leven echter geen aanrader.

Wortel
06-09-06, 23:24
Er bestaat echter een heel scala aan menselijke eigenschappen en vaardigheden, die ik in mijn eigen- wijsheid als positief beschouw, die met name in het NT in het geheel niet aan bod komen. Daaronder valt zo ongeveer alles, wat de oude Grieken onder 'deugd' verstonden: intelligentie,scherpzinnigheid, fantasie, creativiteit, nieuwsgierigheid, handvaardigheid, estetisch gevoel, .. noem maar op.
Voor een boek met wereldbeschouwelijke pretenties een krankzinnig vacuüm. Boeiend is het desondanks, als leidraad voor het leven echter geen aanrader.

Het is maar wat je proeven wil, denk ik. Al die deugden kom ik juist weer wél tegen in het NT. Neem de gelijkenis van de verloren zoon: Dat is zo ´oer´ en zo´n fundamenteel menselijke blauwdruk van dat hele amalgaam van menselijke aandriften, verlangens en opofferende liefde dat ik dat in zo´n gecomprimeerde vorm in de contemporaine literatuur nog moet tegenkomen.

De essentie van het boek Job lijkt mij overigens dat de chef zich ook niet als chef gedraagt en dat de vermeende(!) chef Job daarin ook groot gelijk geeft. Door die crisis en absurditeit heen leert Job opnieuw zichzelf zien in relatie tot de schepping en tot de Schepper.
Dat zal inderdaad geen godsvrucht wekken op de brave manier, maar de vraag is maar of dat wel godsvrucht mag heten. Ook dat is een vraag die nogal nadrukkelijk wordt gesteld in het boek Job.

H.P.Pas
06-09-06, 23:46
Geplaatst door Wortel
Het is maar wat je proeven wil, denk ik. .

Dat denk ik ook.

ieperkaas
07-09-06, 05:24
Geplaatst door barfly
Toen God de hersens uitdeelde was jij zeker aan het prikken op Maroc.nl? :D

geloof jij dan in een of andere god en zo ja welke en op welke manier en sinds wanneer ?

het is waarschijnlijk een godje van jezelf die de hersens apart uitdeelde en er ook nog een paar totaal vergeten was, waaronder jijzelf.

die van mij deelt namelijks alles in 1 keer uit. niet in gedeelten zoals die van jou.

jij zal wel vaak in de rij staan.

Aicha1976
07-09-06, 05:34
Geplaatst door ieperkaas
jij zal wel vaak in de rij staan

Jouw god vindt het zeker amusant wanneer jij anderen probeert belachelijk te maken, pff, get a life :rolleyes:

reallife
07-09-06, 10:18
Geplaatst door sidi bibi
Ik scheld niet, ik heb ook absoluut niets tegen gelovigen, ieder z'n eigen geluk, maar ik voel me best onprettig dat je als niet gelovige steeds een 2de rangs plaats krijgt toe bedeeld, dat is even kwetsend, mijn schrijfstijl is slordig omdat ik het ontzettend druk heb, af en toe er tussendoor, vertel me ook hoe het afloopt, ben nieuwsgierig

Nee, ik was onduidelijk naar jou toe want die ps was idd bedoeld naar Thomas de prikker en ik had geen kritiek op jouw schrijfstijl maar op die van het boek. :)

reallife
07-09-06, 10:22
Geplaatst door Tomas
Doe dat alleen als je leven verders echt niks voorstelt.

Als je dit forum bijhouden neem het idd schrikbarend veel tijd in beslag. Je zit zo een paar uur te prikken.

sidi bibi
07-09-06, 21:41
Geplaatst door reallife
Nee, ik was onduidelijk naar jou toe want die ps was idd bedoeld naar Thomas de prikker en ik had geen kritiek op jouw schrijfstijl maar op die van het boek. :) Ik had ook niet goed gelezen, heb nu tijdlimiet ingesteld, voor je het weet ben je inderdaad een halve dag kwijt zeker als je geinteresseerd bent in een of meerder topic's