PDA

Bekijk Volledige Versie : Frère Roger, stichter van Taizé, was katholiek geworden in 1972



Marsipulami
06-09-06, 12:27
Frère Roger, stichter van Taizé, was katholiek geworden
Volgens Franse bisschop

Geplaatst op 6/9 '06 om 0:02u
Door Theo Borgermans



PARIJS (RKnieuws.net) - Frère Roger, de protestantse stichter van de oecumenische gemeenschap van Taizé die een jaar geleden werd vermoord, was katholiek sinds 1972. Dat heeft mgr. Raymond Séguy, oud bisschop van Autun - waartoe Taizé behoort - verklaard. Hij bevestigt daarmee het bericht van de Franse krant Le Monde van woensdag.


"Het was geweten. Hij zelf heeft me bevestigd dat hij katholiek was", aldus de bisschop. "Frère Roger verborg het niet maar kwam er ook niet ostentatief voor uit om het oecumenische aspect van Taizé niet te schaden".

Het katholieke karakter van de uitvaart van frère Roger, die op 16 augustus 2005 werd vermoord door een onevenwichtige Roemeense vrouw, riep vragen op bij personen van alle godsdiensten, zei mgr. Séguy. Kardinaal Walter Kasper, voorzitter van de pauselijke Raad voor de eenheid van de christenen, ging voor in de uitvaartliturgie. Tevoren, bij de begrafenis van Johannes Paulus II, had frère Roger de communie gekregen uit de handen van de toekomstige paus Benedictus XVI, die toen voorzitter was van de Congregratie voor de doctrine van het geloof. Dit publieke gebaar zorgde voor nogal wat opschudding omdat de katholieke Kerk de intercommunie weigert aan protestanten.

Frère Roger wilde werken aan de eenheid van alle godsdiensten, aldus bisschop Séguy, die weigert het woord "bekering" te gebruiken voor de aansluiting van de stichter van Taizé bij het katholicisme.

"Ik heb niet gezegd dat frère Roger het protestantisme heeft afgezworen maar hij heeft duidelijk gemaakt dat hij zich volledig kan verenigen met het katholieke geloof, meer bepaald wat de reeële aanwezigheid van Christus in de eucharistie en de devotie tot de Maagd Maria betreft", aldus mgr. Séguy, die ook de gehechtheid van frère Roger aan de paus onderstreept.

"Iedere keer dat hij mij ontving nam hij me mee naar zijn cel, naar het beeld van de Maagd Maria en bad met mij een weesgegroet in het latijn", zei mgr. Raymond Séguy nog. (tb)