PDA

Bekijk Volledige Versie : Zielige ventje praat weer eens over Moslim's



SportFreak
11-09-06, 09:03
Afshin Ellian

Het moslimterrorisme is volgens hem alleen te bestrijden door een open en kritisch debat te voeren over de islam.
Hij heeft een buitenissige achternaam en een ‘oriëntaals uiterlijk’. Toch heeft professor Afshin Ellian niet het gevoel dat er sinds 11 september 2001 extra op hem wordt gelet bij paspoort- en veiligheidscontroles.
,,In Europa heb ik veel gereisd en de controle is stevig, maar in mijn geval tot dusver correct,’’ zegt de voormalige Iraniër, die na het vertrek van Ayaan Hirsi Ali is gepromoveerd tot de bekendste en meest uitgesproken Nederlandse criticus van het moslimfundamentalisme.
De recente opwinding in de internationale luchtvaart noemt Ellian zorgwekkend. ,,We moeten ons hoeden voor hysterische situaties. Terreurbestrijding hoort doeltreffend en kalm te zijn. Wel moeten moslims begrijpen dat het moslims zijn geweest die de Twin Towers zijn binnengevlogen, geen joden of protestanten.
Amerika heeft het recht om achterdochtig te zijn, zolang het niet ontaardt in beledigen, vernederen en discrimineren van willekeurige moslims.’’ ,,Dat incident onlangs in het Amerikaanse vliegtuig naar Bombay is onzinnig geëmotionaliseerd. In het vliegtuig bellen en tasjes wisselen deugt niet in deze tijd.
Stel dat het vliegtuig wel was neergestort. Dan had iedereen zich afgevraagd waarom de gezagvoerder niet had ingegrepen. Het zijn trouwens niet alleen de mannen in lange gewaden en met een donker uiterlijk die argwaan wekken. De Amerikanen zijn, zo hoorde ik vorig jaar al van diplomaten, heel bang voor bekeerlingen.
Piet of Marietje met het blonde haar en de blauwe ogen kunnen net zo goed terroristen zijn.’’ Islamcriticus Ellian is sindsNine Eleven een bekende en omstreden deelnemer aan het publieke debat. Hij heeft fans die hem prijzen om zijn scherpe oordeel en tegenstanders die hem medeschuldig achten aan de veronderstelde polarisatie in Nederland.
Voor de één is de rechtsgeleerde als voormalig bewoner van Iran en Afghanisten de ervaringsdeskundige bij uitstek als het gaat om de negatieve aspecten van de islam. Voor anderen is Ellian - net als Hirsi Ali - een getraumatiseerde vluchteling, die alle moslims op één hoop gooit en daardoor terroristen als Mohammed B. in de kaart speelt.

,,Onzin,’’ vindt Ellian. ,,Je moet moslims niet met islam verwarren, zoals je katholieken ook niet moet verwarren met katholicisme. Moslims kunnen van alles zijn. De meesten zijn normale mensen, die hard werken om hun kinderen een toekomst te geven. Mijn strijd voer ik tegen de aanhangers van de politieke islam. Die zijn de grote vijand van gewone moslims. Als zij de macht grijpen wordt het leven ondraaglijk, zoals we kunnen zien in Iran en Afghanistan. De politieke islam claimt de absolute waarheid en controle over het leven van alle mensen.’’

,,Als moslim kun je de keuze maken die je wilt. Maar de islam als geheel heeft een probleem. Mohammed was niet zomaar een profeet. Van Mozes hebben alleen de joden last. Jezus wilde geen koninkrijk op deze aarde. Mohammed wel en door oorlog heeft hij zijn doel bereikt. Mohammed B. spreekt geen onzin als hij keurig uiteenzet dat zijn religie zeer gewelddadige aspecten heeft.’’

,,De islam is niet de vijand. Het is wel noodzakelijk kritiek te leveren om mensen weerbaar te maken. Hoe vaak is het christendom niet bekritiseerd in het verleden? Waarom mag dat niet met de islam? We mogen de islam niet overlaten aan de radicale imams. De radicalisering van moslimjongeren moeten we doorbreken. We moeten voorkomen dat jongeren zich bij hun zoektocht naar de islam opsluiten in de politieke islam. Op dat gebied concurreer ik met de radicale imams, en dat is ook de reden dat ze mij haten. Als ik mijn mond houd, stopt de radicalisering heus niet.’’

Het moet Ellian van het hart dat hij soms bitter weinig steun ondervindt in zijn strijd tegen de politieke islam. ,,In een open samenleving moet je niet bang zijn. Maar veel Nederlanders zijn als de dood voor het theologische debat. Vooral links heeft de gematigde moslims in de steek gelaten door onder het mom van discriminatie en godsdienstvrijheid elke kritiek op de islam de kop in te drukken. Het verraad van links tegenover vrijdenkers die religie kritisch bejegenen is verbijsterend.’’

Ellians kritiek op partijen als PvdA en SP betekent niet dat hij de politiek van VVD-boegbeeld Rita Verdonk omarmt. ,,Zij is ongelooflijk verkeerd bezig. Als het persoonlijke ego van een politicus belangrijker wordt dan de politieke verhoudingen, zijn we op de verkeerde weg. Nederland heeft nu wel erg veel egopolitici. Verdonk, Wilders, Nawijn, mensen die de verkeerde lessen trekken uit de opkomst van Fortuyn door zichzelf boven alles te stellen.’’

AD.nl

Max Stirner
11-09-06, 09:38
Haal er ns één zin uit die volgens jou b*llshit is en leg uit waarom.

Ins
11-09-06, 11:26
Jah, ik zie er eigenlijk ook wel een paar goede zaken in. Maar eerlijk gezegd vind ik dat we dit eerst binnen de gemeenschap moeten uitpraten en dat dan pas politieke eenheden zich mogen mengen. Ik wil het niet doen "op bevel van"...

naam
11-09-06, 11:31
Geplaatst door Ins
Jah, ik zie er eigenlijk ook wel een paar goede zaken in. Maar eerlijk gezegd vind ik dat we dit eerst binnen de gemeenschap moeten uitpraten en dat dan pas politieke eenheden zich mogen mengen. Ik wil het niet doen "op bevel van"...

Het gebeurt toch niet op bevel van? Wie is de eigen gemeenschap?

Ins
11-09-06, 13:03
Geplaatst door naam
Het gebeurt toch niet op bevel van? Wie is de eigen gemeenschap?

Tuurlijk gebeurt het op bevel. In de christelijke gemeenschap heeft die trend zich op natuurlijke, geleidelijke wijze doorgezet. Op een bepaald moment is men zich binnen die gemeenschap bepaalde bedenkingen gaan maken over de kerkelijke macht en Rome en hoe men zich daaraan kon onttrekken. Er is-voor zover ik weet-niemand geweest buiten de christelijke gemeenschap die hen er even op wees dat het toch wel eens even tijd was om na te denken over hun aanpak van religie.

Bij moslims is dat wel zo. In feite zijn er twee bewegingen tegelijk bezig. Er is een intellectuele islamitische laag die zich al een tijdje vragen stelt over de politisering van de islam en de macht van het doorslaggevende laatste woord van Saoedi-Arabië en diens geleerden.

Anderzijds heb je de Westerse politiek die niet het geduld heeft te wachten op die natuurlijke evolutie zoals die zich in het christendom heeft doorgezet en die graag op korte tijd een vermenigvuldiging zou zien (op bevel) van dit soort moderne moslims.

Maar ja,...Ik vraag mij dan af of je zo'n dingen kan forceren en of als je ze forceert je niet een averechts effect krijgt.

Juliette
11-09-06, 13:09
Geplaatst door Ins
Tuurlijk gebeurt het op bevel. In de christelijke gemeenschap heeft die trend zich op natuurlijke, geleidelijke wijze doorgezet. Op een bepaald moment is men zich binnen die gemeenschap bepaalde bedenkingen gaan maken over de kerkelijke macht en Rome en hoe men zich daaraan kon onttrekken. Er is-voor zover ik weet-niemand geweest buiten de christelijke gemeenschap die hen er even op wees dat het toch wel eens even tijd was om na te denken over hun aanpak van religie.

Bij moslims is dat wel zo. In feite zijn er twee bewegingen tegelijk bezig. Er is een intellectuele islamitische laag die zich al een tijdje vragen stelt over de politisering van de islam en de macht van het doorslaggevende laatste woord van Saoedi-Arabië en diens geleerden.

Anderzijds heb je de Westerse politiek die niet het geduld heeft te wachten op die natuurlijke evolutie zoals die zich in het christendom heeft doorgezet en die graag op korte tijd een vermenigvuldiging zou zien (op bevel) van dit soort moderne moslims.

Maar ja,...Ik vraag mij dan af of je zo'n dingen kan forceren en of als je ze forceert je niet een averechts effect krijgt.

Eens.

Tomas
11-09-06, 13:17
Makes senge.

naam
11-09-06, 16:20
Geplaatst door Ins
Tuurlijk gebeurt het op bevel. In de christelijke gemeenschap heeft die trend zich op natuurlijke, geleidelijke wijze doorgezet. Op een bepaald moment is men zich binnen die gemeenschap bepaalde bedenkingen gaan maken over de kerkelijke macht en Rome en hoe men zich daaraan kon onttrekken. Er is-voor zover ik weet-niemand geweest buiten de christelijke gemeenschap die hen er even op wees dat het toch wel eens even tijd was om na te denken over hun aanpak van religie.

Bij moslims is dat wel zo. In feite zijn er twee bewegingen tegelijk bezig. Er is een intellectuele islamitische laag die zich al een tijdje vragen stelt over de politisering van de islam en de macht van het doorslaggevende laatste woord van Saoedi-Arabië en diens geleerden.

Anderzijds heb je de Westerse politiek die niet het geduld heeft te wachten op die natuurlijke evolutie zoals die zich in het christendom heeft doorgezet en die graag op korte tijd een vermenigvuldiging zou zien (op bevel) van dit soort moderne moslims.

Maar ja,...Ik vraag mij dan af of je zo'n dingen kan forceren en of als je ze forceert je niet een averechts effect krijgt.

Als er intern steeds meer gediscussieerd wordt over de Islam, is nu nog de tendens dat wanneer er vraagtekens worden gezet over de huidige invulling van de Islam er steeds wordt geroepen dat de krtitiekgegevers geen echte en of ware moslims zijn. Waarschijnlijk krijgt je net als bij het Christendom dan wel meer afsplitsingen van uiterst streng tot meer liberaal.
Nadeel is dus dat kritiekgevers snel niet meer tot behorende bij de eigen gemeenschap gezien worden.

Ins
11-09-06, 16:35
Geplaatst door naam
Als er intern steeds meer gediscussieerd wordt over de Islam, is nu nog de tendens dat wanneer er vraagtekens worden gezet over de huidige invulling van de Islam er steeds wordt geroepen dat de krtitiekgegevers geen echte en of ware moslims zijn. Waarschijnlijk krijgt je net als bij het Christendom dan wel meer afsplitsingen van uiterst streng tot meer liberaal.

"Als er wordt gediscussieerd" :p ...Dat hoeft niet zo hypothetisch geuit te worden, het is zo: er is discussie.

Maar wat je zegt is waar: Ik zie mensen afhaken en overgaan op een Westerse levensstijl. Ze zeggen nog wel dat ze moslim zijn, maar kaderen dat vaak niet praktiserend in. In veel gevallen (denk ik) zeggen ze het gewoon om aanvaard te worden. Zo liep ik dit jaar in de Karaouine moskee. Op de deur stond: geen toegang voor niet-moslims. Binnen liepen er meiden zonder hoofddoek, in te kleine jeansbroeken en topjes. Vraag ik mij af: wat is een moslim?

Maar goed, dit zijn niet noodzakelijk de mensen die kritiek op de islam hebben. Het is een mengeling van mensen: er zijn er die niet kunnen/willen leven volgens richtlijnen. Het is veel leuker en makkelijker om gewoon te doen waar je zin in hebt.
Nog anderen hebben slechte ervaringen en sluiten de deur achter zich, denk aan mishandelde vrouwen.

Nog anderen vinden dat er iets schort aan de beleving van de meerderheid, die leveren dan wel de kritiek.

Afsplitsingen waren er al bij het ontstaan, ik denk niet dat we nog meer sektes gaan krijgen en dergelijke meer.

mark61
11-09-06, 16:37
Geplaatst door Ins
Jah, ik zie er eigenlijk ook wel een paar goede zaken in. Maar eerlijk gezegd vind ik dat we dit eerst binnen de gemeenschap moeten uitpraten

Wanneer is dat? Waarom moet de rest daarop wachten?

mark61
11-09-06, 16:39
Geplaatst door Ins
Maar ja,...Ik vraag mij dan af of je zo'n dingen kan forceren en of als je ze forceert je niet een averechts effect krijgt.

Nope, maar het gaat lang duren. Zaak van generaties. In the mean time is het niet zo'n beste als er jongetjes verdwijnen die in Kasjmir of Tsjetsjenië opduiken. Niet dat wij er in NL last van hebben, maar hun ouders vinden er vast niks aan.

mark61
11-09-06, 16:41
Geplaatst door Ins
Op de deur stond: geen toegang voor niet-moslims.

Eigenaardig, no?


Binnen liepen er meiden zonder hoofddoek, in te kleine jeansbroeken en topjes. Vraag ik mij af: wat is een moslim?

Yep. En wie heeft het alleenvertoningsrecht op het antwoord? Die kleren gaan je niet helpen de 'echte' van de 'nep' te onderscheiden.

Ins
11-09-06, 17:11
Geplaatst door mark61
Eigenaardig, no?



Yep. En wie heeft het alleenvertoningsrecht op het antwoord? Die kleren gaan je niet helpen de 'echte' van de 'nep' te onderscheiden.

Dan kan je evengoed iedereen binnenlaten. Ongeacht klederdracht.
Al in Griekenland geweest?

mark61
11-09-06, 19:02
Geplaatst door Ins
Dan kan je evengoed iedereen binnenlaten. Ongeacht klederdracht.
Al in Griekenland geweest?

Ja, daar zie je vnl. bikini's. Maar wat bedoel je? Iets anders dan ik geloof ik.

Olive Yao
11-09-06, 21:17
Geplaatst door Ins
Tuurlijk gebeurt het op bevel. In de christelijke gemeenschap heeft die trend zich op natuurlijke, geleidelijke wijze doorgezet. Op een bepaald moment is men zich binnen die gemeenschap bepaalde bedenkingen gaan maken over de kerkelijke macht en Rome en hoe men zich daaraan kon onttrekken. Er is - voor zover ik weet -niemand geweest buiten de christelijke gemeenschap die hen er even op wees dat het toch wel eens even tijd was om na te denken over hun aanpak van religie.
Je hebt gelijk dat het geleidelijk is gegaan en van de islam verwacht wordt dat die een cultuurschok doormaakt.

Maar het ging geleidelijk omdat de christelijke kerk de macht had om verandering tegen te houden. Die kerk heeft wel enorm op z’n flikker gehad. Voltaire ("Het regent bommen op het huis van de Heer", "Verpletter de schaamteloze!"), in Frankrijk harde strijd tussen de katholieke kerk en seculieren, later Bertrand Russell … Zie ook de Syllabus errorum (Lijst van dwalingen, 1864) van paus Pius IX waarin hij de macht van de rk kerk tracht te handhaven tegen oprukkende godsdienstvrijheid, vrijheid van meningsuiting, onderwijsvrijheid enz.


Anderzijds heb je de Westerse politiek die niet het geduld heeft te wachten op die natuurlijke evolutie zoals die zich in het christendom heeft doorgezet en die graag op korte tijd een vermenigvuldiging zou zien (op bevel) van dit soort moderne moslims.
Da’s wel begrijpelijk toch? Als de christelijke kerk nu weer de situatie van 500 jaar geleden zouden trachten te vestigen, zouden veel mensen dat ook niet aanvaarden, denk je niet?

Sommige elementen, vormen en uitingen van de islam zijn een anachronisme in relatie tot het westen. Daar komt de westerse reactie mede uit voort.


Vraag ik mij af: wat is een moslim?
Goede vraag.

Ins
11-09-06, 22:59
Geplaatst door Olive Yao
Je hebt gelijk dat het geleidelijk is gegaan en van de islam verwacht wordt dat die een cultuurschok doormaakt.

Maar het ging geleidelijk omdat de christelijke kerk de macht had om verandering tegen te houden. Die kerk heeft wel enorm op z’n flikker gehad. Voltaire ("Het regent bommen op het huis van de Heer", "Verpletter de schaamteloze!"), in Frankrijk harde strijd tussen de katholieke kerk en seculieren, later Bertrand Russell … Zie ook de Syllabus errorum (Lijst van dwalingen, 1864) van paus Pius IX waarin hij de macht van de rk kerk tracht te handhaven tegen oprukkende godsdienstvrijheid, vrijheid van meningsuiting, onderwijsvrijheid enz.


Da’s wel begrijpelijk toch? Als de christelijke kerk nu weer de situatie van 500 jaar geleden zouden trachten te vestigen, zouden veel mensen dat ook niet aanvaarden, denk je niet?

Sommige elementen, vormen en uitingen van de islam zijn een anachronisme in relatie tot het westen. Daar komt de westerse reactie mede uit voort.


Goede vraag.

Wat grappig, heb ik van Voltaire net iets anders gelezen en Russel ken ik alleen maar van de taalfilosofie.

Ins
11-09-06, 23:02
Geplaatst door mark61
Ja, daar zie je vnl. bikini's. Maar wat bedoel je? Iets anders dan ik geloof ik.

Als je in Griekenland een orthodoxe kerk binnenwil als toerist moet je een lange broek (man) of lange rok (vrouw) aandoen en je hoofd bedekken als vrouw. En de meeste toeristen doen dit ook.

Dat getuigt van respect voor het gebouw. Ik vind dat mensen zoals ik die hierboven beschreef niet thuishoren in de moskee als ze op die manier gekleed zijn.

mark61
12-09-06, 01:14
Geplaatst door Ins
Als je in Griekenland een orthodoxe kerk binnenwil als toerist moet je een lange broek (man) of lange rok (vrouw) aandoen en je hoofd bedekken als vrouw. En de meeste toeristen doen dit ook.

Dat getuigt van respect voor het gebouw. Ik vind dat mensen zoals ik die hierboven beschreef niet thuishoren in de moskee als ze op die manier gekleed zijn.

Niet-moslims niet nee. Moslims weten dat zelf het beste denkk.