PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘De islam heeft een probleem’



MO_NL
12-09-06, 14:18
‘De islam heeft een probleem’

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00092/Ellian_92256h.jpg

[INTERVIEW] Vijf jaar na 11 september komt, vermoedt Afshin Ellian, het terreurgevaar ook uit de hoek van bekeerde moslims.

Het moslimterrorisme is volgens hem alleen te bestrijden door een open en kritisch debat te voeren over de islam.

Hij heeft een buitenissige achternaam en een ‘oriëntaals uiterlijk’. Toch heeft professor Afshin Ellian niet het gevoel dat er sinds 11 september 2001 extra op hem wordt gelet bij paspoort- en veiligheidscontroles.
,,In Europa heb ik veel gereisd en de controle is stevig, maar in mijn geval tot dusver correct,’’ zegt de voormalige Iraniër, die na het vertrek van Ayaan Hirsi Ali is gepromoveerd tot de bekendste en meest uitgesproken Nederlandse criticus van het moslimfundamentalisme.
De recente opwinding in de internationale luchtvaart noemt Ellian zorgwekkend. ,,We moeten ons hoeden voor hysterische situaties. Terreurbestrijding hoort doeltreffend en kalm te zijn. Wel moeten moslims begrijpen dat het moslims zijn geweest die de Twin Towers zijn binnengevlogen, geen joden of protestanten.

Amerika heeft het recht om achterdochtig te zijn, zolang het niet ontaardt in beledigen, vernederen en discrimineren van willekeurige moslims.’’ ,,Dat incident onlangs in het Amerikaanse vliegtuig naar Bombay is onzinnig geëmotionaliseerd. In het vliegtuig bellen en tasjes wisselen deugt niet in deze tijd.

Stel dat het vliegtuig wel was neergestort. Dan had iedereen zich afgevraagd waarom de gezagvoerder niet had ingegrepen. Het zijn trouwens niet alleen de mannen in lange gewaden en met een donker uiterlijk die argwaan wekken. De Amerikanen zijn, zo hoorde ik vorig jaar al van diplomaten, heel bang voor bekeerlingen.

Piet of Marietje met het blonde haar en de blauwe ogen kunnen net zo goed terroristen zijn.’’ Islamcriticus Ellian is sindsNine Eleven een bekende en omstreden deelnemer aan het publieke debat. Hij heeft fans die hem prijzen om zijn scherpe oordeel en tegenstanders die hem medeschuldig achten aan de veronderstelde polarisatie in Nederland.
Voor de één is de rechtsgeleerde als voormalig bewoner van Iran en Afghanisten de ervaringsdeskundige bij uitstek als het gaat om de negatieve aspecten van de islam. Voor anderen is Ellian - net als Hirsi Ali - een getraumatiseerde vluchteling, die alle moslims op één hoop gooit en daardoor terroristen als Mohammed B. in de kaart speelt.

,,Onzin,’’ vindt Ellian. ,,Je moet moslims niet met islam verwarren, zoals je katholieken ook niet moet verwarren met katholicisme. Moslims kunnen van alles zijn. De meesten zijn normale mensen, die hard werken om hun kinderen een toekomst te geven. Mijn strijd voer ik tegen de aanhangers van de politieke islam. Die zijn de grote vijand van gewone moslims. Als zij de macht grijpen wordt het leven ondraaglijk, zoals we kunnen zien in Iran en Afghanistan. De politieke islam claimt de absolute waarheid en controle over het leven van alle mensen.’’

,,Als moslim kun je de keuze maken die je wilt. Maar de islam als geheel heeft een probleem. Mohammed was niet zomaar een profeet. Van Mozes hebben alleen de joden last. Jezus wilde geen koninkrijk op deze aarde. Mohammed wel en door oorlog heeft hij zijn doel bereikt. Mohammed B. spreekt geen onzin als hij keurig uiteenzet dat zijn religie zeer gewelddadige aspecten heeft.’’

,,De islam is niet de vijand. Het is wel noodzakelijk kritiek te leveren om mensen weerbaar te maken. Hoe vaak is het christendom niet bekritiseerd in het verleden? Waarom mag dat niet met de islam? We mogen de islam niet overlaten aan de radicale imams. De radicalisering van moslimjongeren moeten we doorbreken. We moeten voorkomen dat jongeren zich bij hun zoektocht naar de islam opsluiten in de politieke islam. Op dat gebied concurreer ik met de radicale imams, en dat is ook de reden dat ze mij haten. Als ik mijn mond houd, stopt de radicalisering heus niet.’’

Het moet Ellian van het hart dat hij soms bitter weinig steun ondervindt in zijn strijd tegen de politieke islam. ,,In een open samenleving moet je niet bang zijn. Maar veel Nederlanders zijn als de dood voor het theologische debat. Vooral links heeft de gematigde moslims in de steek gelaten door onder het mom van discriminatie en godsdienstvrijheid elke kritiek op de islam de kop in te drukken. Het verraad van links tegenover vrijdenkers die religie kritisch bejegenen is verbijsterend.’’

Ellians kritiek op partijen als PvdA en SP betekent niet dat hij de politiek van VVD-boegbeeld Rita Verdonk omarmt. ,,Zij is ongelooflijk verkeerd bezig. Als het persoonlijke ego van een politicus belangrijker wordt dan de politieke verhoudingen, zijn we op de verkeerde weg. Nederland heeft nu wel erg veel egopolitici. Verdonk, Wilders, Nawijn, mensen die de verkeerde lessen trekken uit de opkomst van Fortuyn door zichzelf boven alles te stellen.’’

Bron: AD.nl

Juliette
12-09-06, 14:24
Geplaatst door MO_NL Het moet Ellian van het hart dat hij soms bitter weinig steun ondervindt in zijn strijd tegen de politieke islam. ,,In een open samenleving moet je niet bang zijn. Maar veel Nederlanders zijn als de dood voor het theologische debat. Vooral links heeft de gematigde moslims in de steek gelaten door onder het mom van discriminatie en godsdienstvrijheid elke kritiek op de islam de kop in te drukken. Het verraad van links tegenover vrijdenkers die religie kritisch bejegenen is verbijsterend.’’


Wil hij het nu over politiek of over theologie hebben?

observer
12-09-06, 15:08
Geplaatst door Juliette
Wil hij het nu over politiek of over theologie hebben? die 2 zijn vaak lastig te scheiden

voor een deel van de politiek is alles politiek
voor een ander deel is alles theoligie

en voor moslims zijn de 2 vaak hetzelfde

Juliette
12-09-06, 15:15
Geplaatst door observer
die 2 zijn vaak lastig te scheiden

voor een deel van de politiek is alles politiek
voor een ander deel is alles theoligie

en voor moslims zijn de 2 vaak hetzelfde

Reden genoeg om duidelijk te maken dat die dingen best gescheiden blijven.

Maar als ik zo'n George W. bezig hoor ben ik daar ook niet al te optimistisch over.

ZwYgStErr
12-09-06, 15:34
Daar waren we zo naderand wel 8er.

:moe:

Al Sawt
12-09-06, 16:52
Geplaatst door observer
die 2 zijn vaak lastig te scheiden

voor een deel van de politiek is alles politiek
voor een ander deel is alles theoligie

en voor moslims zijn de 2 vaak hetzelfde En niet te vergeten, Joden.

Dus pas eerst zelfreflectie toe en dan mag je bemoeien met anderen.

observer
12-09-06, 17:26
Geplaatst door Al Sawt
En niet te vergeten, Joden.

Dus pas eerst zelfreflectie toe en dan mag je bemoeien met anderen. wat hebben die er weer mee te maken, zijn marginaal en politiek over het hele spectrum,

pffff als jij geen joden had om te klagen had je als je in de spiegel keek in tranen uitgebarsten

David
12-09-06, 17:30
Geplaatst door Al Sawt
En niet te vergeten, Joden.

Dus pas eerst zelfreflectie toe en dan mag je bemoeien met anderen.


En dat zegt uitgerekend jij?

catwomen
12-09-06, 20:49
Geplaatst door Al Sawt
En niet te vergeten, Joden.

Dus pas eerst zelfreflectie toe en dan mag je bemoeien met anderen.

Ach ja, Joden, zegt toch wel errug veel over jou dat je daar iedere keer mee aan komt.

Enne een tip, mss is het beter als JIJ eens zelfreflectie toepast, voordat je je bemoeit met anderen. Voor jou is er maar 1 waarheid, is alles zwart/wit. Hoe wil jij je dan bemoeien met anderen. Respect voor een ander die niet exact denkt zoals jij, is er bij jou niet bij.

Wellicht lees je te vaak sprookjesboeken.

Pytaghoras
13-09-06, 10:40
Het is niet de Islam of de politieke Islam die gevaar vormt. Het is juist de ideologie die gevaar vormt. De politieke Islam kan alsnog democratisch en rechtvaardig zijn als er mensen met hersenen daarachter zitten.

soobnebki
13-09-06, 12:16
Geplaatst door Pytaghoras
Het is niet de Islam of de politieke Islam die gevaar vormt. Het is juist de ideologie die gevaar vormt. De politieke Islam kan alsnog democratisch en rechtvaardig zijn als er mensen met hersenen daarachter zitten.

het hebben van een hoog IQ wil nog niet zeggen dat men democratisch en rechtvaardig is ! OBL scoorde ook hoog qua intelligentie, maar het blijft een gewetenloze moordenaar van het kaliber Hitler c.s.

Al Sawt
13-09-06, 12:23
Geplaatst door observer
wat hebben die er weer mee te maken, zijn marginaal en politiek over het hele spectrum,

pffff als jij geen joden had om te klagen had je als je in de spiegel keek in tranen uitgebarsten Wat joden voor mij zijn, zijn moslims voor jou.

Maar jij vergeet voor gemakshalve dat Zionisme een combinatie is van theologie en politiek.

Dus bespaar me jouw hypocriete verwijt.

Al Sawt
13-09-06, 12:24
Geplaatst door David
En dat zegt uitgerekend jij? Kijk eens aan, mijn externe geweten bemoeit zich mee.

Ik heb meer zelfreflectie dan dat jij ooit toepast. Dus bespaar me jouw repliek.

Al Sawt
13-09-06, 12:28
Geplaatst door catwomen
Ach ja, Joden, zegt toch wel errug veel over jou dat je daar iedere keer mee aan komt.

Enne een tip, mss is het beter als JIJ eens zelfreflectie toepast, voordat je je bemoeit met anderen. Voor jou is er maar 1 waarheid, is alles zwart/wit. Hoe wil jij je dan bemoeien met anderen. Respect voor een ander die niet exact denkt zoals jij, is er bij jou niet bij.

Wellicht lees je te vaak sprookjesboeken. Ik had tegen Observer. Een fervent verdediger van Israel.

Een surrogaat staat dat op basis van theologische mythe is gecreeerd.

En dan gaat zo iemand de moslims beschuldigen dat ze theologie en politiek door elkaar halen. Dat is tamelijk hypocriet!

Wat betreft jouw tip. Toon eerst aan dat ik een eenzijdige waarheid hanteer en dat ik geen respect toon voor anderen.

Ik daag je uit.

Nelis70
13-09-06, 12:47
Geplaatst door Al Sawt
Wat joden voor mij zijn, zijn moslims voor jou.

Maar jij vergeet voor gemakshalve dat Zionisme een combinatie is van theologie en politiek.

zeg dat maar niet de hardcore gelovige joden


Dus bespaar me jouw hypocriete verwijt.

Al Sawt
14-09-06, 02:21
Geplaatst door Nelis70
zeg dat maar niet de hardcore gelovige joden Graag wat verdere uitleg!

Nelis70
14-09-06, 09:13
Geplaatst door Al Sawt
Graag wat verdere uitleg!

Ultraorthodoxe Joden over de hele werreld hebben fel geprotesteerd tegen de oprichting van de staat Israel.

Rabi'ah.
14-09-06, 10:17
Geplaatst door Nelis70
Ultraorthodoxe Joden over de hele werreld hebben fel geprotesteerd tegen de oprichting van de staat Israel.

Als ik even voor mijn beurt mag praten......


Ja. Maar de meerderheid van de ultra-orthodoxe joden bestaat tegenwoordig helaas uit hardcore zionisten en Arabierenhaters. Zij leveren dan ook veel kolonisten aan.

Al Sawt
14-09-06, 14:07
Geplaatst door Nelis70
Ultraorthodoxe Joden over de hele werreld hebben fel geprotesteerd tegen de oprichting van de staat Israel. Dan had ik het toch goed gelezen.


Die joden vormen helaas een minderheid.