PDA

Bekijk Volledige Versie : Donner wil geen verbod op shari’a



Alim
14-09-06, 08:33
Door een onzer redacteuren
Den Haag, 13 sept. Radicale moslims moeten hun eigen vertegenwoordiging kunnen krijgen in het politieke bestel. „Anders dreigt een gewelddadige confrontatie buiten de regels van het democratisch bestel om." print artikel mail artikelDat zegt minister Donner (Justitie, CDA) in het vandaag verschenen boek Het land van haat en nijd van de journalisten Max van Weezel en Margalith Kleijwegt. Volgens Donner zouden islamitische groepen in principe zelfs langs democratische weg aan de macht kunnen komen. „Als tweederde van alle Nederlanders morgen de shari’a zou willen invoeren, dan moet die mogelijkheid bestaan.”

Die laatste opmerking van Donner staat haaks op de eerder geuite wens van CDA-fractievoorzitter Verhagen om partijen die de shari’a willen invoeren, te verbieden. Verhagen zei vorig jaar bij wet te willen regelen dat nieuwe politieke partijen worden verplicht hun doelstellingen bij de rechtbank te laten toetsen. Die wens is niet opgenomen in het verkiezingsprogramma van het CDA. In het rapport ‘Alles van waarde is weerbaar’ van de partij staat wel dat de shari’a niet verenigbaar is met de democratische rechtstaat.

Volgens een woordvoerder van Donner was zijn opmerking een ‘puur theoretische exercitie’ en vindt Donner dat alles moet worden gedaan om zo’n ontwikkeling te voorkomen. CDA, PvdA en de Groep-Wilders in de Tweede Kamer willen schriftelijk opheldering van de minister.

Shari’a is de Arabische term voor islamitische wet, een religieuze plichtenleer die het menselijk handelen in wereldlijke en religieuze zaken bepaalt voor onder meer kleding, het huwelijksrecht, het strafrecht en het erfrecht. De meeste landen in het Midden- Oosten en Noord-Afrika hebben een gemengd systeem met religieuze en seculiere rechtbanken.

Donner noemt in het boek de voorman van de Arabisch-Europese Liga, Abou Jahjah een goede kandidaat voor de Nederlandse politiek. „Hadden wij maar zo iemand in Nederland. Hij blijft binnen de grenzen van de wet en functioneert als bliksemafleider voor de onlustgevoelens onder jonge moslims.”

Donner billijkt verder de houding van koningin Beatrix die het bij een bezoek aan een moskee accepteerde dat de imam haar geen hand wilde geven. „Als ik hier moslimleiders op bezoek heb, zeg ik toch ook niet: ‘Kom jongens, we gaan een borrel drinken’.” Donner noemt de manier waarop politici het integratiedebat op scherp hebben gezet, heilloos.

Bron: NRC

Divine_70
14-09-06, 08:59
Verbieden zou krom zijn, al sta ik er lijnrecht tegenover.
Iedereen zijn geloof, als we dit gaan verbieden moeten we ook Jehova`s en de Katholieken etc het zwijgen opleggen.

David
14-09-06, 09:03
Volgens mij probeerde Donner alleen maar de voordelen van democratie uit te leggen. Democratie is geweldig, zelfs voor mensen die er niks in zien. Zoiets.

observer
14-09-06, 12:46
donner weet ook wel dat zowel het eu hof als de commissie van de rechten op de mens het verbieden van een islamitische partij door turkije heeft geaccepteerd

dus het verbieden van ondemocratische partijen is zeker mogelijk