PDA

Bekijk Volledige Versie : Alle fundi's in één zak.



Juliette
14-09-06, 19:12
Terreurnetwerk opgeblazen?

Een extreemrechtse groep zou van plan zijn geweest om via aanslagen op politici ons land te destabiliseren. Tijdens een spectaculaire raid werden vorige week meer dan honderd aanvalswapens in beslag genomen, naast gebruiksklare explosieven en nachtkijkers. Negentien mensen werden opgepakt. Een niet onaanzienlijk deel van hen was beroepsmilitair. Zijn we ontsnapt aan een nieuwe CCC? Of: hoe ernstig was de dreiging?

'Ik dacht dat ik Bloed-Bodem-Eer-Trouw (BBET) vrij goed kende. Dat er bij die mensen wapens gevonden zijn, is gezien hun achtergrond niet zo verwonderlijk. Maar gebruiksklare explosieven en een onvoorstelbare hoop oorlogsmateriaal! Ik viel van mijn stoel toen ik het hoorde. Het is duidelijk dat BBET op een ander niveau speelt dan het kleine extreemrechts wat we voordien zagen' zegt Marco Van Haegenborgh, die namens het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) de extreemrechtse groeperingen Blood&Honour (BH) en BBET al enkele jaren volgt.

Er zullen wel meer mensen zich vorige week in de haren gekrabd hebben. Militant extreemrechts in Vlaanderen? Dat heette folklore te zijn, vooral uitgeoefend door reactionaire huisvaders en labiele studenten die er om god weet welke reden plezier in scheppen een dubbelleven te leiden op internet. Overdag brave en gehoorzame burger, 's avonds auteur van de meest gore traktaten over 'het Jodenvrij maken van het thuisland' of 'hoe het blanke zaad op grotere schaal te verspreiden'. Meestal blijft het bij dat soort kinderachtige maar al bij al vrij ongevaarlijke stoerdoenerij. De recente racistische incidenten zijn meestal terug te voeren op banale caféruzies of individuele ontsporingen. Een echt 'systeem', een gecoördineerde groep met een duidelijk afgelijnd doel, zat er nooit achter. Dat is net wat de recent opgerolde mantelgroep achter BBET zo gevaarlijk maakte.

Een korte situering: BBET werd opgericht als afscheuring van Blood&Honour Vlaanderen, de lokale tak van het neonazistische verbond dat in 1987 werd opgericht door de Engelse zanger Ian Stuart Donaldson. De oprichters van BBET oordeelden dat Blood&Honour te week was geworden, te veel bezig met het organiseren van concerten en drinkgelagen, en te weinig met de inhoudelijke verdieping van de blanke suprematie. Inhoudelijk zijn zowel Blood&Honour als BBET rabiaat neonazistisch. Er wordt openlijk gedweept met nazi-Duitsland en de oplossingen van toen gelden nog steeds: in de visie van BBET en BH Vlaanderen heeft de strijd tegen het Jodendom de absolute prioriteit. Het zionisme is immers de motor achter alles wat in de wereld fout loopt en kan als dusdanig ook dienen als zondebok voor de meest diverse frustraties. Opmerkelijk is trouwens dat er bij BBET en BH Vlaanderen nog vrij positief gesproken wordt over moslims-- al mag dat geen afbreuk doen aan het voor hen onomstotelijk bewezen feit dat het blanke ras superieur is. De fundamentalistische aanslagen in Israël en de recente ontkenning van de Holocaust door de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad hebben wat dat betreft veel goodwill gecreëerd. Een van BBET's trouwe publicisten, schuilnaam Saladin Yassin, beweert zelf moslim te zijn.
De nu opgerolde groepering wordt in de media aangeduid als BBET, maar eigenlijk klopt dat slechts gedeeltelijk. Van een vereniging die voor het grootste deel via het internet opereert, is het sowieso moeilijk te bepalen wie er nu precies 'lid' is - veel van de vaste leden van BBET, waar trouwens ook enkele Nederlanders bij zijn, waren niet op de hoogte van de gevaarlijke bocht die de groepering aan het maken was. Feit is wel dat de zelfverklaarde woordvoerder van BBET, online bekend onder de schuilnaam Paul Kruger, gearresteerd werd door het gerecht. Het gaat om Marc H., een informaticus uit Wilrijk. Het gerecht verdenkt hem ervan de ideologische leider van de bende te zijn, degene die verantwoordelijk is voor de internationale contacten ook. De leider op het terrein zou echter Thomas B. zijn, een beroepsmilitair uit Buggenhout, gestationeerd in Leopoldsburg. Dezelfde Thomas B. die men zich in de VKO-middenschool van Opwijk nog goed herinnert: hij stak die namelijk in brand tijdens zijn studententijd.

'Het feit dat Thomas B. genoemd wordt als spilfiguur, is voor mij het beste bewijs dat de hele zaak ongelooflijk hard is opgeblazen door het gerecht', horen we van een insider van de extreemrechtse groepjes (hij was betrokken bij BH Vlaanderen, voordat BBET zich afsplitste). 'Ik ken hem als een goeie en charismatische spreker, iemand die bijzonder fel overtuigd was van zijn idealen. B. stond ook wel bekend als een wapenfreak en hij had een grote mond. Maar aanslagen plegen? Dat geloof ik nooit.'

Die mening wordt geëchood in de kazerne van Leopoldsburg. Niemand had in Thomas B. een gevaarlijk man gezien, al is men toch ook wel fel geschrokken van de grote hoeveelheid oorlogsmateriaal die bij hem en zijn medestanders gevonden werd. Dat B. genoemd wordt als spilfiguur in een neonazistische terreurgroep is bij zijn collega's een enorme verrassing... en toch ook weer niet helemaal. Op professioneel vlak is B. een man met een onbesproken staat van dienst. Hij staat bekend als een modelsoldaat, een bijzonder gedreven kerel ook. Zijn extreemrechtse sympathieën waren echter hoegenaamd geen geheim in de kazerne van Leopoldsburg, maar tegelijk maakte niemand zich daar echt zorgen over. 'Er zijn tegenwoordig wel meer mensen die er geen graten in zien om zich te outen als racist. En het leger is ook maar een afspiegeling van de maatschappij. U weet ook op wie er tegenwoordig veel gestemd wordt', horen we van een collega van B.

Of de mantelgroep achter BBET nu ooit tot geweld zou zijn overgegaan of niet, het feit dat het merendeel van de verdachten militairen zijn geeft meer gewicht aan de zaak. Nochtans blijkt de scheepslading oorlogstuig die werd aangetroffen niet afkomstig uit legerdepots. De bende haalde haar wapens bij een relatief klein netwerk van illegale wapenhandelaars, opgerold in de nasleep van de arrestaties binnen het neonazistische clubje. De reden dat men trouwens besloot om vorige week in te grijpen binnen de extreemrechtse groepering, was dat men een op til zijnde illegale wapentransactie wou vermijden. Het oorlogstuig waarover de bende rond Thomas B. beschikte, is bijzonder duur. Wellicht is dat de reden waarom de bende wapens ging verhandelen. Als een junkie die begint te dealen om zijn eigen verslaving te financieren.

Bij het leger is men ondertussen volop bezig aan Operatie Schadebeperking. In naam van het onderzoek, dat nochtans door het federale parket wordt gevoerd en niet door het leger zelf, geeft niemand commentaar over de zaak rond Thomas B. In de aanloop naar de grote manoeuvres van 18 september, die niet alleen een oefening zijn in militaire coördinatie maar ook in public relations, kan de legerleiding negatieve publiciteit missen als kiespijn. Maar er blijven heel wat open vragen. Hoe kan het dat Thomas B. en de zijnen door de psychologische screening zijn geraakt, bijvoorbeeld, en hoe was het mogelijk dat de soldaat legerterreinen kon gebruiken voor zijn private commandotrainingen? 'In theorie worden de legerterreinen goed bewaakt. Maar het domein hier in Leopoldsburg is enorm groot. Een soldaat die een beetje op zijn tellen past, kan hier volgens mij zonder probleem doen wat hij wil', vertelt een militair die gelegerd is in Leopoldsburg. 'Onze grootste bezorgdheid nu is onze reputatie', geeft de ongeruste militair nog mee. 'Binnenkort vertrekken onze Carabiniers-Grenadiers naar Libanon. Het is goed mogelijk dat zij worden aangevuld met soldaten uit Bevrijding-5e Linie, het regiment waarin Thomas B. zat. Gaat die stempel aan ons blijven kleven? Want in een oorlogszone waarin ook Israëli's aanwezig zijn, hoop ik dat onze jongens niet bekend staan als antisemieten.' Of zoals een andere collega van Thomas B. het bondig verwoordde: 'Laten we hopen dat men vlug vergeet dat die ontspoorden bij het leger waren.'

TOEKOMST
'De harde kern van BBET kan nooit uit meer dan twintig man bestaan hebben - vermoedelijk degenen die nu door het gerecht werden opgepakt', zegt CGKR-medewerker Van Haegenborgh. 'Daarrond circuleert nog een grotere groep van meestal vrij jonge mensen, die de xenofobe propaganda mee lezen en zelf met de dag radicaler worden. Hen vind ik op termijn een groter gevaar, omdat je niet weet welke impact die radicale praat op hen zal hebben. Hans Van Themsche (de jongeman die in mei in Antwerpen drie mensen neerschoot) bezocht bijvoorbeeld voortdurend de sites van Blood&Honour en BBET.' Van Haegenborgh vermoedt dat er achter de vrijblijvendheid van het web toekomstige drama's verscholen zitten. Natuurlijk komt het bij de meeste bezoekers van extremistische sites zo ver niet; de stap van de internetidentiteit naar het echte leven is nog groot. Maar de aanslagen op de Londense metro werden ook gepleegd door moslimfundamentalisten die aanvankelijk alleen maar wat opruiende taal lazen op het internet.

DOOR JEF VAN BAELEN

Bron: Knack Magazine - 13-09-2006

Juliette
14-09-06, 19:15
En met een steen erin op de oceaanbodem bedoel ik. :roker: