PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokko vraagt/smeekt Marokkanen in het buitenland om in Marokko te investeren.



Qaiys
15-09-06, 06:58
Moroccans abroad asked to invest


Thursday 14 September 2006, 17:37 Makka Time, 14:37 GMT


Expats repatriated $2.58 billion in the first half of 2006


Morocco wants to lure back its citizens living abroad to reverse a brain drain and reduce poverty, but many say they have worked hard to carve out a life in Europe and to return would be a leap into the unknown.

The three million Moroccans living abroad represent around 10 per cent of the country's resident population and their money transfers are its biggest foreign currency source after tourism.

An official report early this year said Morocco must create 400,000 jobs annually over the next 10 years to prevent mass unemployment, especially among graduates.

The government is turning to expatriates to help build the businesses that will create those jobs.

But many of those who fled unemployment in Morocco now have good jobs, higher living standards and foreign-educated children.

Even those struggling in the European job market who feel discriminated against because of their origins say a return to Morocco holds risks and uncertain rewards.

"It's already hard enough getting by in France," said Jaouad Ouargo, a 21-year-old auto engineer from Paris, as he queued in the northern port of Tangier for the ferry to Spain. "If I try something new here, it'll be harder."

Government bid

The government is trying to boost sluggish economic growth by enacting investment-friendly reforms and making the banking sector more robust to cut lending rates.

High-value industrial exports are being nurtured with free trade deals and heavy transport infrastructure investment to reduce the economy's reliance on drought-prone agricultural.

While foreign investment in Morocco is booming, spurred on by large-scale tourism and property developments, expatriates appear loath to sink their money into smaller, job-creating enterprises.

Some $2.58 billion were repatriated in the first half of 2006, 24 per cent more than a year earlier, but most went to support families and build second homes.

Many Moroccans living abroad say they are put off starting a business by complex administrative procedures, the risk of long delays in getting the right documents, and a perception that you need powerful contacts in business and government.

"This reticence is linked to a totally outdated image," said Jelloul Samsseme, head of Morocco's northern regional investment centre, saying anyone wanting to start up a business could have all the documents they need from one location within 48 hours.

At annual meet-and-greet events to coincide with the summer exodus to the motherland, officials try to convince Moroccans based abroad that setting up shop at home has never been easier.

Procedures are far simpler, interest rates have fallen and the state offers tax breaks and help buying land.

Nezha Chekrouni, the minister for Moroccans living abroad, said: "Yes, there are still many problems but we are doing our best to solve them.

"We hope to establish new instruments ... including an investment fund."

Tough for children

Kamal Lahsen, 35, grows lettuce in Spain and says he is ready to come home. It would be tough for his children who speak only Spanish, but he wants to be near his family.

"It's got easier to create a company and I think I could get financial help," he said. "Next year I'll try to get some money together and then - who knows?"

Builder Jawad, 35, remains to be convinced.

"My father had a business here building shop interiors but he went bankrupt and the reason was corruption," he said.

"In Morocco you have to pay lots of money to win new business and he was behind paying his workers and lacked the cash."


Reuters

http://english.aljazeera.net/NR/exeres/2F5BBAF8-B51E-4890-A0C1-5B9E13758C18.htm

mark61
15-09-06, 08:14
Aanvulling: twee jaar geleden las ik al in de krant in Marokko dat 2/3 van de bestedingen van de MRE (Marocains Résidant à l'Étranger) ter plekke worden uitgegeven. Hoewel het totaalbedrag niet verandert nemen overmakingen aan familie af.

Ik begrijp dat je voor elke goede baan, bijv. politieman, zelf geld moet meenemen.

sidi bibi
15-09-06, 11:24
Geplaatst door mark61
Aanvulling: twee jaar geleden las ik al in de krant in Marokko dat 2/3 van de bestedingen van de MRE (Marocains Résidants à l'Étranger) ter plekke worden uitgegeven. Hoewel het totaalbedrag niet verandert nemen overmakingen aan familie af.

Ik begrijp dat je voor elke goede baan, bijv. politieman, zelf geld moet meenemen. Nou of je als politieman een goede baan hebt betwijfel ik, elke dag aan dezelfde rotonde in de zon, spataderen krijg je ervan, maar het inderdaad zo dat je je vaak moet inkopen, zeg corruptie moet betalen voor het verkrijgen van een baan. Die overmakingen nemen ook af en investeringen zijn ook meestal een tweede huis die of niet afgebouwd worden of leeg blijven staan. Als er dan wel geinvesteerd wordt is het vaak bv het openen van een kapperszaak, kruidenierswinkel, garage, teleboutiek enz, zaken die al in overvloed aanwezig zijn, wat alleen het effect heeft dat een ander het brood weer uit de mond gestoten wordt, het zet geen zoden aan de dijk, hoogstens wat buitenlandse valuta dat binnenkomt. Wil je investeren dan lijkt het me raadzaam om te richten op de groeiende middenklasse die in MA aan het ontstaan is en dan eventueel in combinatie met export. Marokko zou ook gewoon over kunnen gaan om de weg van buitenlanse investeerders wat makkelijker te maken, wil je investeren in de landbouw of tuinbouw dan is het onmogelijk om grond te kopen voor een buitenlander, je moet een goed bevriende Marokkaan opzoeken en het daarmee samen doen, wordt letterlijk gezegt, of allerlei andere idiote constructies. Of een terrein huren van de overheid, nou, voor je dat voor elkaar krijgt moet je al zoveel "vrienden" van tevoren maken maken dat je de lust ook al ontgaat, dus rest: lekker op je kont blijven zitten. Ik heb het zelf uitgeprobeert, als je niet uitkijkt ga je d'r zelf aan onderdoor. Ik heb al wat drama's gezien hier in de omgeving, voorlopig, bedankt

gh.wille
15-09-06, 15:42
Geplaatst door sidi bibi
Nou of je als politieman een goede baan hebt betwijfel ik, elke dag aan dezelfde rotonde in de zon, spataderen krijg je ervan, maar het inderdaad zo dat je je vaak moet inkopen, zeg corruptie moet betalen voor het verkrijgen van een baan. Die overmakingen nemen ook af en investeringen zijn ook meestal een tweede huis die of niet afgebouwd worden of leeg blijven staan. Als er dan wel geinvesteerd wordt is het vaak bv het openen van een kapperszaak, kruidenierswinkel, garage, teleboutiek enz, zaken die al in overvloed aanwezig zijn, wat alleen het effect heeft dat een ander het brood weer uit de mond gestoten wordt, het zet geen zoden aan de dijk, hoogstens wat buitenlandse valuta dat binnenkomt. Wil je investeren dan lijkt het me raadzaam om te richten op de groeiende middenklasse die in MA aan het ontstaan is en dan eventueel in combinatie met export. Marokko zou ook gewoon over kunnen gaan om de weg van buitenlanse investeerders wat makkelijker te maken, wil je investeren in de landbouw of tuinbouw dan is het onmogelijk om grond te kopen voor een buitenlander, je moet een goed bevriende Marokkaan opzoeken en het daarmee samen doen, wordt letterlijk gezegt, of allerlei andere idiote constructies. Of een terrein huren van de overheid, nou, voor je dat voor elkaar krijgt moet je al zoveel "vrienden" van tevoren maken maken dat je de lust ook al ontgaat, dus rest: lekker op je kont blijven zitten. Ik heb het zelf uitgeprobeert, als je niet uitkijkt ga je d'r zelf aan onderdoor. Ik heb al wat drama's gezien hier in de omgeving, voorlopig, bedankt

Als leek vraag ik mij toch af waarom Marokko niet veel meer exporteerd , als ik ,m pak weg 20 jaar geleden een mandarijntje kocht zat er een papiertje omheen met MAROC!
Wel onlangs spercibonen gekocht uit Marokko goede kwaliteit voor een redelijke prijs het kan dus blijkbaar wel.

Qaiys
15-09-06, 15:49
Geplaatst door gh.wille
Als leek vraag ik mij toch af waarom Marokko niet veel meer exporteerd , als ik ,m pak weg 20 jaar geleden een mandarijntje kocht zat er een papiertje omheen met MAROC!
Wel onlangs spercibonen gekocht uit Marokko goede kwaliteit voor een redelijke prijs het kan dus blijkbaar wel.

De Eropese markt wordt met torenhoge belastingen beschermd, zodat het bijna niet meer loont om daar naar toe te exporteren. Daarnaast worden de Europese producten met subsidies kunstmatig laag gehouden.

NIS
15-09-06, 15:54
Geplaatst door gh.wille
Als leek vraag ik mij toch af waarom Marokko niet veel meer exporteerd , als ik ,m pak weg 20 jaar geleden een mandarijntje kocht zat er een papiertje omheen met MAROC!
Wel onlangs spercibonen gekocht uit Marokko goede kwaliteit voor een redelijke prijs het kan dus blijkbaar wel.

Marokko exporteert meer dan je denkt. Helaas worden die stickertjes door spaanse, franse, italiaanse etc. vervangen.

Was pas bij een marmerboer. Die vertelde me, dat Italianen veel opkochten in Marokko en in Europa voor Italiaanse marmer verkochten. Zo is het ook met wijn uit Frankrijk.

Pas las ik ook over een mislukte olijfoogst in Italie. Handelaartjes als ze zijn, gingen ze het uit Marokko halen om onder hun eigen vlag het de wereld in te helpen.

Dus, veel Marokkaanse vis, sinaasappel, olijfolie, wijn etc worden onder andere vlaggen in Europa verkocht.

Investeren in Marokko zou ik zeker doen. Lekker veel grond kopen voor handel en een mooie Riad bouwen, waar ik kan ontstressen.. :cola:

Marokko gaat een hele mooie tijd tegemoet. Er worden steeds meer wegen aangelegd. Spoorwegen, snelwegen etc. Daarnaast investeren tegenwoordig wereldbedrijven in Marokko.

Marokko is voor mij: :duim:

NIS
15-09-06, 15:58
Geplaatst door Qaiys
De Eropese markt wordt met torenhoge belastingen beschermd, zodat het bijna niet meer loont om daar naar toe te exporteren. Daarnaast worden de Europese producten met subsidies kunstmatig laag gehouden.

Stap voor stap zijn ze met Marokko de invoerrechten aan het verwijderen. Lees dit bericht: http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:22000A0318(01):NL:HTML

Voor bedrijven is het straks heel erg interessant. Marokko vergelijk ik met Spanje vroeger. Dor als het was en onderontwikkeld. Kijk Spanje nu! Die kant gaat Marokko Insh-Allah ook..

Qaiys
15-09-06, 16:04
Geplaatst door NIS
Stap voor stap zijn ze met Marokko de invoerrechten aan het verwijderen. Lees dit bericht: http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:22000A0318(01):NL:HTML

Voor bedrijven is het straks heel erg interessant. Marokko vergelijk ik met Spanje vroeger. Dor als het was en onderontwikkeld. Kijk Spanje nu! Die kant gaat Marokko Insh-Allah ook..

Marokko kun je niet met Spanje vergelijken. Spanje kreeg miljarden van de EU om haar economie op peil te brengen. Verder had Spanje helemaal geen belemmeringen om hun producten op de Europese markt te brengen.

Verder is Marokko zo corrupt als de neten, zolang daar niets aan gedaan wordt zal de kapitalistische economie een ramp voor de burgers zijn.

Een kapitalistische economie zonder democratische controle mechanismes leidt er toe dat er een soort woekereconomie ontstaat waar de gewone man met huid en haar opgevreten zal worden en het land voor een schijntje doorverkocht zal worden. Uiteindelijk komt het niet het volk ten goede maar een kleine elite zoals het al jaren aan toe gaat in Marokko.

Ik hoop dat ik ongelijk zal krijgen.

knuppeltje
15-09-06, 16:09
Geplaatst door NIS
Stap voor stap zijn ze met Marokko de invoerrechten aan het verwijderen. Lees dit bericht: http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:22000A0318(01):NL:HTML

Voor bedrijven is het straks heel erg interessant. Marokko vergelijk ik met Spanje vroeger. Dor als het was en onderontwikkeld. Kijk Spanje nu! Die kant gaat Marokko Insh-Allah ook..

Die kant moet het ook op.

Alle landbouwsubsidies moeten zo snel mogelijk worden veranderd.

sidi bibi
15-09-06, 17:18
Geplaatst door NIS
Marokko exporteert meer dan je denkt. Helaas worden die stickertjes door spaanse, franse, italiaanse etc. vervangen.

Was pas bij een marmerboer. Die vertelde me, dat Italianen veel opkochten in Marokko en in Europa voor Italiaanse marmer verkochten. Zo is het ook met wijn uit Frankrijk.

Pas las ik ook over een mislukte olijfoogst in Italie. Handelaartjes als ze zijn, gingen ze het uit Marokko halen om onder hun eigen vlag het de wereld in te helpen.

Dus, veel Marokkaanse vis, sinaasappel, olijfolie, wijn etc worden onder andere vlaggen in Europa verkocht.

Investeren in Marokko zou ik zeker doen. Lekker veel grond kopen voor handel en een mooie Riad bouwen, waar ik kan ontstressen.. :cola:

Marokko gaat een hele mooie tijd tegemoet. Er worden steeds meer wegen aangelegd. Spoorwegen, snelwegen etc. Daarnaast investeren tegenwoordig wereldbedrijven in Marokko.

Marokko is voor mij: :duim: Lekker veel grond kopen kan alleen met een Marokkaans paspoort, heb je overigens naar de prijs gekeken, vaak twee tot drie keer zo duur dan vergelijkbare grond in Spanje of Portugal, wat je er hier voor betaald haal je er nooit meer uit. Welke wereldbedrijven investeren in Marokko?

sidi bibi
15-09-06, 17:21
Geplaatst door Qaiys
De Eropese markt wordt met torenhoge belastingen beschermd, zodat het bijna niet meer loont om daar naar toe te exporteren. Daarnaast worden de Europese producten met subsidies kunstmatig laag gehouden. Marokko kan zonder belasting te betalen naar nederland exporteren, voor de overige EU landen weet ik dat niet, zie ook EVD- landeninformatie, ongeveer 48 velletjes als je het uitprint

sidi bibi
15-09-06, 17:26
Geplaatst door gh.wille
Als leek vraag ik mij toch af waarom Marokko niet veel meer exporteerd , als ik ,m pak weg 20 jaar geleden een mandarijntje kocht zat er een papiertje omheen met MAROC!
Wel onlangs spercibonen gekocht uit Marokko goede kwaliteit voor een redelijke prijs het kan dus blijkbaar wel. Alle Maroc land en tuinbouwprodukten zijn van super kwaliteit, de kwaliteit zie je ook van jaar tot jaar verbeteren, ik denk dat er niet meer wordt geexporteerd door schaarste aan water, ook gaat een groot deel naar binnenlandse behoefte, productie is niet ongelimiteerd.

Qaiys
15-09-06, 17:27
Geplaatst door sidi bibi
Marokko kan zonder belasting te betalen naar nederland exporteren, voor de overige EU landen weet ik dat niet, zie ook EVD- landeninformatie, ongeveer 48 velletjes als je het uitprint

Dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Graag een link geven waar ik bovenstaande beweringen kan controleren. Je mag ze zelf ook citeren en hier plaatsen.

sidi bibi
15-09-06, 17:34
Geplaatst door Qaiys
Marokko kun je niet met Spanje vergelijken. Spanje kreeg miljarden van de EU om haar economie op peil te brengen. Verder had Spanje helemaal geen belemmeringen om hun producten op de Europese markt te brengen.

Verder is Marokko zo corrupt als de neten, zolang daar niets aan gedaan wordt zal de kapitalistische economie een ramp voor de burgers zijn.

Een kapitalistische economie zonder democratische controle mechanismes leidt er toe dat er een soort woekereconomie ontstaat waar de gewone man met huid en haar opgevreten zal worden en het land voor een schijntje doorverkocht zal worden. Uiteindelijk komt het niet het volk ten goede maar een kleine elite zoals het al jaren aan toe gaat in Marokko.

Ik hoop dat ik ongelijk zal krijgen. Helemaal mee eens, Spanje is overigens ook aan het verwoestijnen, (voor Knuppeltje). Ik dacht dat 8 % van de landeigenaren 40 % van het landbouwareaal in handen hebben, terwijl meer dan 40 % van de Marokkanen van landbouw afhankelijk zijn

sidi bibi
15-09-06, 17:37
Geplaatst door Qaiys
Dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Graag een link geven waar ik bovenstaande beweringen kan controleren. Je mag ze zelf ook citeren en hier plaatsen. Gewoon googelen, EVD, landeninformatie, Marokko en dan gehele lijst Marokko, je vind het wel, is van min. economische zaken

Qaiys
15-09-06, 17:41
Geplaatst door sidi bibi
Gewoon googelen, EVD, landeninformatie, Marokko en dan gehele lijst Marokko, je vind het wel, is van min. economische zaken

Angezien je het toch al gelezen hebt en precies weet waar het staat, citeer het even en plaats het hier aub. Het is teveel werk voor mij om het te gaan zoeken terwijl jij precies weet waar het zou moeten staan.

sidi bibi
15-09-06, 18:00
Geplaatst door Qaiys
Angezien je het toch al gelezen hebt en precies weet waar het staat, citeer het even en plaats het hier aub. Het is teveel werk voor mij om het te gaan zoeken terwijl jij precies weet waar het zou moeten staan. Moet het zelf ook even opzoeken, ik kom straks terug, geeft wel goeie informatie

sidi bibi
15-09-06, 18:14
Geplaatst door Qaiys
Angezien je het toch al gelezen hebt en precies weet waar het staat, citeer het even en plaats het hier aub. Het is teveel werk voor mij om het te gaan zoeken terwijl jij precies weet waar het zou moeten staan. Ben er weer, als je de volledige lijst over Marokko hebt, dan ongeveer in het midden bij: MAROKKO VERDRAGEN, iets eronder : Handelsverdragen EU en EVA, volgens mij is export in de hele EU al vrij, heb het ook vlug gelezen, lees ik iets fout dan hoor ik het wel

Al Sawt
15-09-06, 20:14
Geplaatst door NIS
Marokko exporteert meer dan je denkt. Helaas worden die stickertjes door spaanse, franse, italiaanse etc. vervangen.
Onzin!

Waarom zouden Europeanen Marokkaanse fruit opkopen en vervolgens onder eigen vlag verkopen, terwijl ze zelf met overtolige voorraden overhouden?



Was pas bij een marmerboer. Die vertelde me, dat Italianen veel opkochten in Marokko en in Europa voor Italiaanse marmer verkochten. Zo is het ook met wijn uit Frankrijk. Misvatting.

Jouw Marokko is helaas niet zo ontwikkeld als je denkt. Marokaanse verpakkingsindustrie stelt niets voor. Zelfs zo onder de maat, dat ze gedwongen zijn om wijn en sinasappelsap naar Frankrijk sturen om het daar in flessen te laten gieten.





Pas las ik ook over een mislukte olijfoogst in Italie. Handelaartjes als ze zijn, gingen ze het uit Marokko halen om onder hun eigen vlag het de wereld in te helpen. Dat betwijfel ik ten zeerste.


Dus, veel Marokkaanse vis, sinaasappel, olijfolie, wijn etc worden onder andere vlaggen in Europa verkocht.
Onzin!

Marokko gaat een hele mooie tijd tegemoet. Er worden steeds meer wegen aangelegd. Spoorwegen, snelwegen etc. Daarnaast investeren tegenwoordig wereldbedrijven in Marokko. Cijfers, aub!

Want wat ik lees, is omgekeerd. Ik lees alleen berichten dat buitenlandse bedrijven hun fabrieken in Marokko sluiten en die vervolgens in China of India openen.

Zelfs Marokkaanse handelaren in textiel kopen hun producten in China of India, om het cladestien in Marokko in te voeren.


Marokko is voor mij: :duim: Ja, jouw Marokko. Mijn Marokko is die van Netwerk reportage (http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=242256) van gisteren!

mark61
15-09-06, 20:22
Geplaatst door Qaiys
De Eropese markt wordt met torenhoge belastingen beschermd, zodat het bijna niet meer loont om daar naar toe te exporteren. Daarnaast worden de Europese producten met subsidies kunstmatig laag gehouden.

Op basis van een handelsovereenkomst van de EU met Marokko kunnen de invoerrechten worden verlaagd en in sommige gevallen is er zelfs sprake van vrijstelling.

mark61
15-09-06, 20:24
Geplaatst door Qaiys
Marokko kun je niet met Spanje vergelijken. Spanje kreeg miljarden van de EU om haar economie op peil te brengen. Verder had Spanje helemaal geen belemmeringen om hun producten op de Europese markt te brengen.

Marokko moet dan ook gewoon in de EU. Maar met het huidige klimaat en die heisa met Turkije gaat het nog wel even duren. Ook dat is een gevolg van 9/11. Gedeeltelijk dan. Voor een ander deel zijn veel EU-burgers het dus gewoon zat, zie referenda NL en F.

mark61
15-09-06, 20:34
Marokko heeft een groot deel van zijn visserijrechten aan de EU 'verkocht'. Dat vind ik erg stom. Die grijpstuiver is de moeite niet. Ipv. zelf te investeren in een moderne visserij laten ze hun zee leegvissen.

Dan heb je nog de fosfaatindustrie (Safi) die lijdt verlies geloof ik. Verder niet bijster veel. Wat voedingsindustrie. 1 autofabriek?

Moroccan economic policies brought macroeconomic stability to the country in the early 1990s but have not spurred growth sufficient to reduce unemployment that nears 20% in urban areas. Poverty has actually increased due to the volatile nature of GDP, Morocco's continued dependence on foreign energy, and its inability to promote the growth of small and medium size enterprises. Despite structural adjustment programs supported by the IMF, the World Bank, and the Paris Club, the dirham is only fully convertible for current account transactions and Morocco's financial sector is rudimentary. Moroccan authorities understand that reducing poverty and providing jobs is key to domestic security and development. In 2004, Moroccan authorities instituted measures to boost foreign direct investment and trade by signing a free trade agreement with the US and selling government shares in the state telecommunications company and in the largest state-owned bank. The Free Trade agreement went into effect in January 2006. In 2005, GDP growth slipped to 1.2% and the budget deficit rose sharply - to 7.5% of GDP - because of substantial increases in wages and oil subsidies. Long-term challenges include preparing the economy for freer trade with the US and European Union, improving education and job prospects for Morocco's youth, and raising living standards, which the government hopes to achieve by increasing tourist arrivals and boosting competitiveness in textiles.

Unemployment rate: 11% (2005 est.)
Population below poverty line: 19% (2005 est.)

https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/mo.html#Econ

Voor het gemak. :)

Er komen elk jaar een half mln Marokkanen bij (1,5% bevolkingsgroei). Dat lijkt mij veel te veel. Maja, voortplanting is Heilig.

Als je niet bevriend bent met de Makhzen dan valt er in Marokko dacht ik niet grootschalig te ondernemen. Las destijds in de TelQuel over welgeteld één enfant terrible, een grote ondernemer die in de clinch lag met de koning.

Rourchid
15-09-06, 20:39
Geplaatst door mark61
Op basis van een handelsovereenkomst van de EU met Marokko kunnen de invoerrechten worden verlaagd en in sommige gevallen is er zelfs sprake van vrijstelling.
De landbouwsector in Marokko is grotendeels buiten een vrijhandelsverdrag met de EU gebleven. Maar door het vrijhandelsverdrag met Washington krijgt de Amerikaanse landbouwindustrie belastingvrij toegang tot deze sector, wat Marokkaanse boeren in hun levensonderhoud bedreigt: 40 procent van deze boeren is voor het levensonderhoud afhankelijk van de landbouw. Amerikaanse maïs en sojabonen hebben al een gat geslagen in de landbouw in Marokko.

Door het vrijhandelsverdrag tussen Marokko en de VS wordt de Marokkaanse dienstensector opengegooid voor Amerikaanse investeerders. Hiertoe behoren onder andere de telecommunicatiesector, de computer- en aanverwante dienstverlening, het toerisme, de energie – en transportsector, de financiële dienstverlening, het verzekeringswezen en de amusementsindustrie.

Met richtlijnen voor intellectueel eigendom die strenger zijn dan die van de WTO kan het vrijhandelsverdrag tussen Marokko en de VS de toegang tot medicijnen in gevaar brengen. In de overeenkomst wordt de duur van de octrooibescherming verlengd van 20 tot 30 jaar. Het vrijhandelsverdrag is een bedreiging voor het voortbestaan van de merkloze-geneesmiddelenindustrie in Marokko, waarin duizenden mensen werken en die het ministerie van Gezondheid jaarlijks miljoenen dirhams bespaart.

De Marokkaanse anti-AIDS-organisatie Association de Lutte contre le SIDA (ALCS) heeft ervoor gewaarschuwd dat het vrijhandelsverdrag “een serieuze precedent schept waarvoor de zuidelijke landen Marokko de schuld zullen geven; deze landen zullen echter blijven strijden voor toegang tot merkloze medicijnen.”

De Industry Functional Advisory Committee on Intellectual Property Rights for Trade Policy Matters van de Amerikaanse regering (waarin afgevaardigden plaatshebben uit Amerikaanse bedrijven op het gebied van biotechnologie, farmaceutische industrie en infotainment) verklaarde juichend dat het vrijhandelsverdrag tussen Marokko en de VS “het meest vooruitstrevende hoofdstuk [over intellectueel eigendom] bevat van alle vrijhandelsverdragen waarover men tot dusver onderhandeld heeft”.

Chadwane Bensalmia schrijft in het Casablancaanse tijdschrift Tel Quel dat hij er zich zorgen over maakt dat de Amerikanen, naast de impact die zij hebben op de Marokkaanse landbouw en farmaceutische industrie, de culturele industrie van de kaart zullen vegen. Het aanvaarden van het verdrag betekent volgens hem “het opgeven van onze identiteit”.

bron: http://www.globalinfo.nl/article/articleview/383/1/1

mark61
15-09-06, 20:51
Geplaatst door Rourchid
De landbouwsector in Marokko is grotendeels buiten een vrijhandelsverdrag met de EU gebleven. Maar door het vrijhandelsverdrag met Washington krijgt de Amerikaanse landbouwindustrie belastingvrij toegang tot deze sector,

Landbouw heeft sowieso niet de toekomst, nergens. Hoe eerder Marokko ermee kapt hoe beter. Sloopt het milieu maar. Verdragen met de VS zijn naatje idd.


Door het vrijhandelsverdrag tussen Marokko en de VS wordt de Marokkaanse dienstensector opengegooid voor Amerikaanse investeerders. Hiertoe behoren onder andere de telecommunicatiesector, de computer- en aanverwante dienstverlening, het toerisme, de energie – en transportsector, de financiële dienstverlening, het verzekeringswezen en de amusementsindustrie.

Das geen ramp, Marokko presteert als een natte krant op dit gebied. Denk maar es aan die banken, pfoei.


Chadwane Bensalmia schrijft in het Casablancaanse tijdschrift Tel Quel dat hij er zich zorgen over maakt dat de Amerikanen, naast de impact die zij hebben op de Marokkaanse landbouw en farmaceutische industrie, de culturele industrie van de kaart zullen vegen. Het aanvaarden van het verdrag betekent volgens hem “het opgeven van onze identiteit”.

Huh? Naar mijn bescheiden indruk overleven in Marokko juist de traditionele handicrafts & architectuur door de enorme vraag uit mn de VS en Frankrijk. Dit itt bijv. Turkije, waar alles industrieel is. Marokkanen zelf kopen ook liever blik uit HongKong.

Of bedoelen ze dat Madonna Nass el Ghiwane verdringt?

sidi bibi
15-09-06, 22:11
Geplaatst door Al Sawt
Onzin!



Jouw Marokko is helaas niet zo ontwikkeld als je denkt. Marokaanse verpakkingsindustrie stelt niets voor. Zelfs zo onder de maat, dat ze gedwongen zijn om wijn en sinasappelsap naar Frankrijk sturen om het daar in flessen te laten gieten.



zelfs Marokkaanse handelaren in textiel kopen hun producten in China of India, om het cladestien in Marokko in te voeren.

Ja, jouw Marokko. Mijn Marokko is die van Netwerk reportage (http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=242256) van gisteren! Sinaasappelsap wordt ingedikt om transportkosten te beperken, wijn wordt in bulk vervoerd, gewicht flessen, minder transportkosten. Gaat in Marokko andersom met bier, wordt in Marokko weer in flessen gedaan, aanvoer is ook bulk, rest ben ik mee eens, zowat alles in chinees, maar de Russen komen eraan