PDA

Bekijk Volledige Versie : Kerk moet minder jokken over Islam om bekering christelijke jongeren tegen te gaan



Qaiys
15-09-06, 15:07
Jeugd zoekt heil bij islam

MACHTELD VEEN
Metro-verslaggever

Gereformeerde kerken snijden zichzelf in de vingers. Mede doordat ze geen realistisch beeld van de islam schetsen, zoeken gereformeerde jongeren steeds vaker hun heil bij de islam. De eenvoud van het islamitische geloof trekt jonge gereformeerde jongeren aan. En de verleiding is sterk, want het aantal jongeren dat zich aansluit bij de islam neemt toe, stelde ds. Cees Rentier van de stichting Evangelie & Moslims vorige week in De Waarheidsvriend, tijdschrift van de Gereformeerde Bond.

Vandaag stelt Rentier in een vervolgartikel wat kerken moeten doen om de jeugd binnen te houden. Het meest belangrijke is dat jongerenwerkers en de predikant goede kennis moeten hebben van de islam, en er ook over moeten práten met de jeugd, stelt Rentier. Nu is het volgens hem zo dat jongeren het gevoel hebben niet aan te kunnen kloppen met vragen over de islam.

Vroeger hadden we niet zoveel te maken met de islam, maar tegenwoordig komen jongeren overal gelovigen tegen dus ook van die religie. Volgens Rentier moeten kerken wel goed nadenken wat voor informatie ze geven. Ze moeten een realistisch beeld schetsen en het niet alleen over de conflicten hebben. Als de kerk een onrealistisch beeld geeft, en jongeren komen in het dagelijks leven heel iets anders tegen denken ze dat de kerk liegt.

Rentier denkt dat vooral de eenvoud en overzichtelijkheid van de islam jeugd aantrekt. Het zijn allemaal heldere regels, en in ethisch opzicht is er veel herkenning voor jongeren. Het overstappen naar de islam veroorzaakt geen grote breuk in het geloofsgedrag.

Het vervolgartikel van Cees Rentier
verschijnt vandaag in ‘De Waarheidsvriend’.

Metro 14/09/06

Qaiys
15-09-06, 15:10
Jonge refo's vallen voor eenvoud islam

door onze redacteur Aldwin Geluk

AMERSFOORT - Een toenemend aantal jongeren uit de gereformeerde gezindte bekeert zich tot de islam, signaleert stichting Evangelie & Moslims. ,,Zij worden vooral aangetrokken door de eenvoud van het islamitische geloof'', zegt ds. Cees Rentier.
Er is nog geen sprake van massa's, maar het komt de laatste tijd wel vaker voor dat Evangelie & Moslims hoort van jongeren uit trouw kerkelijk meelevende gezinnen die zich aansluiten bij de islam. Rentier, die zich vooral baseert op gesprekken die hij heeft gehad met ouders, heeft het dan over jongeren uit de rechterflank van de Protestantse Kerk, de vrijgemaakt-gereformeerde, christelijk-gereformeerde en Nederlands-gereformeerde kerken en de Gereformeerden Gemeenten.

,,Het gaat waarschijnlijk in elk geval om een tiental jongeren per jaar'', zegt Cees Rentier, als predikant verbonden aan Evangelie & Moslims, een stichting die zich inzet voor een christelijk getuigenis onder moslims. Omdat christenjongeren op steeds meer plaatsen moslimjongeren tegenkomen, verwacht Rentier dat dit aantal de komende jaren nog toeneemt.

Sinds de eerste Turkse en Marokkaanse gastarbeiders naar Nederland kwamen, gebeurde het sporadisch al wel dat Nederlandse jongens of meisjes een islamitische partner kregen, waarna zij zich nogal eens aansloten bij de islam. ,,Dat is niet nieuw'', zegt Rentier. ,,Net zoals dat we elke zomer wel horen van meisjes die in Turkije op vakantie zijn geweest en daar verliefd zijn geworden op een Turk, waarna zij zich soms bekeren tot zijn geloof.''

Maar dat reformatorische jongeren zich, na contacten met - vaak hoger opgeleide en perfect Nederlands sprekende - moslimjongeren, uit volle overtuiging aansluiten bij de islam, is wel een nieuwe ontwikkeling. ,,Hierbij speelt mee dat christenjongeren steeds intensiever contact krijgen met moslimjongeren: op scholen voor beroepsonderwijs, hogescholen en universiteiten bijvoorbeeld. En jongeren die op reformatorische scholen zitten, komen moslims vanzelf wel tegen tijdens vakantie- of zaterdagbaantjes.''

Juist jongeren die tijdens hun pubertijd kritisch kijken naar de kerk en het geloof van hun ouders, voelen zich nogal eens aangetrokken tot de ,,eenvoud en overzichtelijkheid'' van de islam, is Rentiers ervaring. ,,Ze kunnen daar nog steeds in God geloven, ook in Jezus, al geldt hij in de islam slechts als profeet. Zeker jongeren die aanlopen tegen wat zij zien als lauwheid en naamchristendom in hun kerk, voelen zich dan aangesproken door het feit dat je in de islam iets kunt dóen om een goed gelovige te zijn. Dat ervaren zij als concreter dan de vrijblijvendheid van het christelijk geloof.''

Rentiers ervaring is dat christelijke jongeren die moslim worden, uiteindelijk vaak nog vromer en fanatieker blijken te zijn dan de meeste Turkse en Marokkaanse migranten.

Sommige jongeren, die wat rationeler zijn ingesteld, kiezen juist voor de islam omdat het in de kerk waaruit zij afkomstig zijn ,,steeds meer gaat over gevoel en beleving'', zegt Rentier. ,,Zij voelen zich juist thuis bij de onvoorwaardelijke manier waarop moslims hun geloof beredeneren.''

Uitverkiezing
Ook zijn er - in de bevindelijk-gereformeerde hoek - jongeren die vastlopen in de leer van de uitverkiezing. ,,De uitverkiezing heeft nu eenmaal iets ongrijpbaars. De islam zet daar een heel concrete regel tegenover'', zegt Rentier. ,,Zolang je Allah als enige god erkent, berouw toont over je zonden en ijverig bent in het doen van goede daden, mag je rekenen op Allahs barmhartigheid. Hier speelt mee dat je in de islam zelf iets aan je redding kunt bijdragen, en dat is net wat zulke jongeren willen horen.''

In De Waarheidsvriend, het tijdschrift van de Gereformeerde Bond, schrijft Rentier deze week een artikel over jongeren die overgaan naar de islam. Volgende week gaat hij in dat blad in op wat kerken kunnen doen om hun jongeren 'uit de moskee' te houden. In elk geval is het belangrijk dat kerken zich gaan realiseren dat jongeren hoe dan ook met moslims in aanraking zullen komen, zegt hij. ,,Dat geldt ook voor kerken in dorpjes op de Veluwe, waar misschien maar drie moslimgezinnen wonen. Ook die jongeren komen op school of op hun werk moslims tegen.''

Rentier verwijst naar de tijd van de Reformatie. Net zoals de protestanten toen in prediking en catechese de verschillen tussen het protestantisme en het katholicisme uitlegden, zouden zij dat nu met de islam moeten doen, vindt hij. ,,Benadruk in de catechese en in de vorming van jongeren duidelijker waarom wij in de kerk Jezus volgen, en niet de weg van de sharia'', raadt hij aan. ,,Jongeren moeten weten wat zij kunnen zeggen als zij moslims tegenkomen en met hen in gesprek raken over het geloof.''

Zijn ervaring is echter dat kerken nogal eens huiverig zijn om de islam bespreekbaar te maken. ,,Maar het lijkt me toch onvermijdelijk dat je naar de Schrift kijkt vanuit de vragen die in de samenleving spelen. Als het hele Journaal gaat over wat er aan de hand is met moslims, zul je die drempel als predikant toch eens moeten nemen.''

Bovendien vindt Rentier het van belang dat er in de kerk mensen zijn die zich hebben verdiept in de islam. ,,Als jongeren dan in contact komen met moslims en vragen hebben over het verschil tussen christendom en islam, kan het helpen als er in de kerk een jongerenwerker is naar wie ze toe kunnen. Want de ervaring leert dat als ze eenmaal overgegaan zijn naar de islam, het erg moeilijk is om nog in gesprek te komen.''


http://www.nd.nl/document.aspx?document=nd_artikel&vorigDocument=&id=77874

Nelis70
15-09-06, 18:00
niemand moet jokken over wat dan ook.

overigens wordt er in de artikelen niet over moedwillige verkeerde voorlichting gesproken, wat jokken is.

Qaiys
15-09-06, 18:12
Geplaatst door Nelis70
niemand moet jokken over wat dan ook.

overigens wordt er in de artikelen niet over moedwillige verkeerde voorlichting gesproken, wat jokken is.

Gereformeerde kerken snijden zichzelf in de vingers. Mede doordat ze geen realistisch beeld van de islam schetsen , zoeken gereformeerde jongeren steeds vaker hun heil bij de islam.

Als de kerk een onrealistisch beeld geeft, en jongeren komen in het dagelijks leven heel iets anders tegen denken ze dat de kerk liegt


lie·gen2 (onov.ww.)
1 bewust onwaarheid, leugens spreken => de waarheid geweld aandoen, de waarheid tekortdoen, een /onjuiste/verkeerde/ voorstelling van zaken geven, een /ruim/rekbaar/ geweten hebben, jokken, met spek schieten

tukkersterror
15-09-06, 18:14
Wat een slap gelul zeg!!!

De jeugd die bij ons nog in de kerk komt, zal niet zogouw overstappen naar een ander geloof en jongeren die niet in de kerk meer komen zullen niet overstappen naar een geloof, omdat die hun verworven vrijheid niet willen opofferen.

Nelis70
15-09-06, 18:21
Geplaatst door Qaiys
Gereformeerde kerken snijden zichzelf in de vingers. Mede doordat ze geen realistisch beeld van de islam schetsen , zoeken gereformeerde jongeren steeds vaker hun heil bij de islam.

Als de kerk een onrealistisch beeld geeft, en jongeren komen in het dagelijks leven heel iets anders tegen denken ze dat de kerk liegt


lie·gen2 (onov.ww.)
1 bewust onwaarheid, leugens spreken => de waarheid geweld aandoen, de waarheid tekortdoen, een /onjuiste/verkeerde/ voorstelling van zaken geven, een /ruim/rekbaar/ geweten hebben, jokken, met spek schieten

Het eerste woordje van de definitie die JIJ aanhaalt is: bewust, precies het woordje dat ik noemde: moedwillige verkeerde voorstelling van zaken

Hieruit begrijp ik dus dat je het helemaal met mij eens bent. Wel gek dan dat je allerlei woorden vet maakt, maar niet dat woordje 'bewust'.

Bar
15-09-06, 18:29
Zo zo, wel 10 refo's per jaar!
En dan ook nog omdat de islam zo lekker makkelijk is.
Laten we concluderen dat van die 10 er vijf geestelijk lui en vijf retarded zijn.

Daar mogen ze blij mee zijn.

Nelis70
15-09-06, 18:34
Geplaatst door Bar
Zo zo, wel 10 refo's per jaar!
En dan ook nog omdat de islam zo lekker makkelijk is.
Laten we concluderen dat van die 10 er vijf geestelijk lui en vijf retarded zijn.

Daar mogen ze blij mee zijn.

10 is inderdaad niet veel.
Overigens: dat er daarvan 5 retarded zijn lijkt me een vreemde conclusie.

Qaiys
15-09-06, 18:39
Geplaatst door Nelis70
Het eerste woordje van de definitie die JIJ aanhaalt is: bewust, precies het woordje dat ik noemde: moedwillige verkeerde voorstelling van zaken

Hieruit begrijp ik dus dat je het helemaal met mij eens bent. Wel gek dan dat je allerlei woorden vet maakt, maar niet dat woordje 'bewust'.

IK gebruikte daarom ook bewust het woord jokken. Een kinderlijke vorm van liegen. Verder als je tussen de regels door leest kun je er achter komen dat de kerklui bewust de negatieve aspcten benadrukken en geen realistische beeld schetst.

Als de kerk een onrealistisch beeld geeft, en jongeren komen in het dagelijks leven heel iets anders tegen denken ze dat de kerk liegt

Zijn ervaring is echter dat kerken nogal eens huiverig zijn om de islam bespreekbaar te maken

Julien
15-09-06, 18:43
Nou nou 10 jongeren per jaar... :rolleyes:
ik heb ook zo vaak verhalen gelezen over moslims die zich bekeren tot het christendom in Nederland, dus wat dat betreft denk ik dat het quitte staat.

Nelis70
15-09-06, 18:46
Geplaatst door Qaiys
IK gebruikte daarom ook bewust het woord jokken. Een kinderlijke vorm van liegen.

akkoord.


Verder als je tussen de regels door leest kun je er achter komen dat de kerklui bewust de negatieve aspcten benadrukken en geen realistische beeld schetst.

Als de kerk een onrealistisch beeld geeft, en jongeren komen in het dagelijks leven heel iets anders tegen denken ze dat de kerk liegt

mmm, mijn eerste associatie hierbij was eigenlijk dat jongeren geneigd zijn erg zwart-wit te denken, en snel met het woord liegen te komen.


Zijn ervaring is echter dat kerken nogal eens huiverig zijn om de islam bespreekbaar te maken
Bang voor het onbekende, gevoel van "ik moet ze houden voor de christelijke God" en weet ik veel wat voor motivaties, die niet echt op schieten.

Julien
15-09-06, 18:54
Overigens lees ik net in een bijdrage van pixelshade dat hij nog steeds denkt dat christenen in 3 goden geloven, en dat denken meer islamitische jongeren. Dat hebben ze niet van zichzelf, maar ook van imams, islamitische geleerden etc.
Wat dat betreft jokt de islam dus ook over christenen.

Julien
15-09-06, 20:08
Geplaatst door Jarir Tabari
Allah zegt in de Koran:

O, mensen van het Boek, overdrijft in uw godsdienst niet en zegt van God niets dan de waarheid. Voorwaar, de Messias, Jezus, zoon van Maria was slechts een boodschapper van God en Zijn woord tot Maria gegeven als barmhartigheid van Hem. Gelooft dus in God en Zijn boodschappers en zegt niet: "Drie (in één)." Houdt op, dat is beter voor u. Voorwaar, God is de enige God. Het is verre van Zijn heiligheid, dat Hij een zoon zou hebben. Aan Hem behoort wat in de hemelen en op aarde is en God is als Bewaarder afdoende. [4:171]

o.k., maar moslims die beweren dat christenen in 3 goden geloven (wat ik vaak hoor), liegen. Omdat het niet zo is.

Marsipulami
15-09-06, 21:03
Geplaatst door Qaiys
Een toenemend aantal jongeren uit de gereformeerde gezindte bekeert zich tot de islam, signaleert stichting Evangelie & Moslims. ,,Zij worden vooral aangetrokken door de eenvoud van het islamitische geloof''


Kijk, dit zal katholieke jongeren niet zo snel overkomen....


... (want die zijn er haast niet meer) :p

reallife
15-09-06, 21:41
Geplaatst door Jarir Tabari
Ik ben het ermee eens dat er wat misvattingen zijn over de drie-eenheid.

Er is dus zowel van de kant van het christendom alswel aan de kant van de islam, vaak te weinig kennis over elkaar.

reallife
15-09-06, 21:45
Geplaatst door Marsipulami
Kijk, dit zal katholieke jongeren niet zo snel overkomen....


... (want die zijn er haast niet meer) :p

en de wereldjongerendagen dan?

Wortel
15-09-06, 22:27
Kijk, dit zal katholieke jongeren niet zo snel overkomen....
... (want die zijn er haast niet meer)

Niet zo somber. Denk ook eens aan de Focolare-beweging.

Onbek_01
15-09-06, 23:21
Geplaatst door Julien
o.k., maar moslims die beweren dat christenen in 3 goden geloven (wat ik vaak hoor), liegen. Omdat het niet zo is.

Misschien moet je meer kennis opdoen over wat wij geloven en over dat er verschillende christelijke sekten waren in het middenoosten.
Het is zo dat er een christelijke sekte was die maria en jezus als twee goden naast Allah aanbaden.Er is geen verschillen tussen hen(het verloren sekte uit de quran)en de katholieken.De katholieken geloven dat jezus en heilige geesten goden zijn naast Allah maar ze zijn alle drie één.
Waarom wij moslims geloven dat katholieken twee goden naast Allah aanbidden is:
1.Jezus was de slaaf en profeet van Allah
2.Heilige geest is de engel Gabriel,de Engel Gabriel is de boodschapper van Allah.

Het kan mij eerlijk gezegd geen worst schelen dat de katholieken beweren in één God te geloven of dat zij beweren dat wij niets weten van hun verwrongen monotheisme,zij aanbidden twee goden(jezus vzmh en heilige Geest) naast Allah en dat is een ernstige zonde/Ash-Shirk al-Akbar.

Ze begaan het zelfde fout als de christelijke sekte uit de Edele Quran en dat is: helpers en beschermers naast Allah nemen terwijl hen dat verboden is om te doen in de bijbel waar zij uit lezen.
18) Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God.

29, En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israel, de Heere, onze God, is een enig Heere.

72. Zij lasteren God, die zeggen: "Waarlijk Allah, Hij is de Messias, de zoon van Maria," terwijl de Messias zelf zeide: "O, kinderen Israëls, aanbidt Allah, Die mijn Heer en uw Heer is." Gewis, voor hem die iets met Allah vereenzelvigt, heeft Allah de Hemel verboden en het Vuur zal zijn verblijfplaats zijn. Er is voor de onrechtvaardigen geen helper.

MaRiaH
15-09-06, 23:36
Geplaatst door Onbek_01
Misschien moet je meer kennis opdoen over wat wij geloven

idem voor jou over christenen.


Het is zo dat er een christelijke sekte was die maria en jezus als twee goden naast Allah aanbaden. Er is geen verschillen tussen hen(het verloren sekte uit de quran)en de katholieken.
De katholieken geloven dat jezus en heilige geesten goden zijn naast Allah maar ze zijn alle drie één.

Waar haal jij die onzin vandaan? Dat geloven katholieken helemaal niet.


Waarom wij moslims geloven dat katholieken twee goden naast Allah aanbidden is:
1.Jezus was de slaaf en profeet van Allah
2.Heilige geest is de engel Gabriel,de Engel Gabriel is de boodschapper van Allah.

Nog nooit zo n onzin gehoord.
Jij weet niet eens wat de drie-eenheid betekent.

God maakt geen slaven. :jammer:
Waarom vereer jij dan Mohammed? Of was dat geen slaaf van Allah?


Het kan mij eerlijk gezegd geen worst schelen dat de katholieken beweren in één God te geloven of dat zij beweren dat wij niets weten van hun verwrongen monotheisme,zij aanbidden twee goden(jezus vzmh en heilige Geest) naast Allah en dat is een ernstige zonde/Ash-Shirk al-Akbar.

Een ernstige zonde is een oordeel te vellen over de vermeende zonden van anderen.


Ze begaan het zelfde fout als de christelijke sekte uit de Edele Quran en dat is: helpers en beschermers naast Allah nemen terwijl hen dat verboden is om te doen in de bijbel waar zij uit lezen.
18) Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God.

29, En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israel, de Heere, onze God, is een enig Heere.

72. Zij lasteren God, die zeggen: "Waarlijk Allah, Hij is de Messias, de zoon van Maria," terwijl de Messias zelf zeide: "O, kinderen Israëls, aanbidt Allah, Die mijn Heer en uw Heer is." Gewis, voor hem die iets met Allah vereenzelvigt, heeft Allah de Hemel verboden en het Vuur zal zijn verblijfplaats zijn. Er is voor de onrechtvaardigen geen helper.

Ik heb geen zin er nu diep op in te gaan maar het klopt niet wat jij schrijft. Ik heb zelfs nog nooit zo'n onzin gehoord over Katholieken.
EDIT: Gelukkig kan ik je vwb de drie-eenheid verwijzen naar een post van Wortel :hihi:: drie-eenheid (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=3017136#post3017136)

Bovendien zou het dan gelden voor alle christenen, dus ook voor protestanten, die Jezus als de enige weg naar God zien.
Katholieken doen wel aan Maria-verering maar dat heeft niets met de drie-eenheid te maken. Zij wordt ge-eerd als de moeder van Jezus/Isa.
Net als in de Islam. Al is het katholicisme wat mystieker.

Wat jij Christenen verwijt over Jezus, doen Moslims exact zo met Mohammed. Mohammed wijst de weg naar Allah (leef zoals hij). Net als de Christenen met Jezus doen. Mohammed neemt naast Allah net zo goed een veel te prominente plaats in. Is dat dan geen geen Ash-Shirk al-Akbar?

Aan de andere kant kun je ook zeggen: Ieder zijn ding.
En heb respect voor elkaar. Iedere gelovige èn ongelovige heeft nu eenmaal zijn eigen waarheid =geloof.

gh.wille
16-09-06, 01:56
Geplaatst door MaRiaH
idem voor jou over christenen.



Waar haal jij die onzin vandaan? Dat geloven katholieken helemaal niet.



Nog nooit zo n onzin gehoord.
Jij weet niet eens wat de drie-eenheid betekent.

God maakt geen slaven. :jammer:
Waarom vereer jij dan Mohammed? Of was dat geen slaaf van Allah?



Een ernstige zonde is een oordeel te vellen over de vermeende zonden van anderen.



Ik heb geen zin er nu diep op in te gaan maar het klopt niet wat jij schrijft. Ik heb zelfs nog nooit zo'n onzin gehoord over Katholieken.
EDIT: Gelukkig kan ik je vwb de drie-eenheid verwijzen naar een post van Wortel :hihi:: drie-eenheid (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=3017136#post3017136)

Bovendien zou het dan gelden voor alle christenen, dus ook voor protestanten, die Jezus als de enige weg naar God zien.
Katholieken doen wel aan Maria-verering maar dat heeft niets met de drie-eenheid te maken. Zij wordt ge-eerd als de moeder van Jezus/Isa.
Net als in de Islam. Al is het katholicisme wat mystieker.

Wat jij Christenen verwijt over Jezus, doen Moslims exact zo met Mohammed. Mohammed wijst de weg naar Allah (leef zoals hij). Net als de Christenen met Jezus doen. Mohammed neemt naast Allah net zo goed een veel te prominente plaats in. Is dat dan geen geen Ash-Shirk al-Akbar?

Aan de andere kant kun je ook zeggen: Ieder zijn ding.
En heb respect voor elkaar. Iedere gelovige èn ongelovige heeft nu eenmaal zijn eigen waarheid =geloof.

Helemaal goed !
:duim:

Qaiys
16-09-06, 02:11
Geplaatst door MaRiaH
Wat jij Christenen verwijt over Jezus, doen Moslims exact zo met Mohammed. Mohammed wijst de weg naar Allah (leef zoals hij). Net als de Christenen met Jezus doen. Mohammed neemt naast Allah net zo goed een veel te prominente plaats in. Is dat dan geen geen Ash-Shirk al-Akbar?

Onzin natuurlijk. De profeet neemt een prominente rol in als profeet en staat nooit naast en gelijk aan Allah.

MaRiaH
16-09-06, 02:18
Geplaatst door Qaiys
Onzin natuurlijk. De profeet neemt een prominente rol in als profeet en staat nooit naast en gelijk aan Allah.

Je hebt natuurlijk gelijk. Voor Jezus, de profeet, geldt hetzelfde.
Vandaar de doorgetrokken vergelijking op basis van Onbek_01's stelling dat Jezus een God zou zijn.

Jezus neemt voor de Christenen een prominente plaats in, Mohammed voor de Moslims. Waarschijnlijk omdat het de "laatste" profeet in hun boek is?

In ieder geval zijn beiden niet gelijk aan God/Allah
Dat bedoel ik dus. :knipoog:

reallife
16-09-06, 08:24
Geplaatst door Onbek_01

Het kan mij eerlijk gezegd geen worst schelen dat de katholieken beweren in één God te geloven of dat zij beweren dat wij niets weten van hun verwrongen monotheisme,zij aanbidden twee goden(jezus vzmh en heilige Geest) naast Allah en dat is een ernstige zonde/Ash-Shirk al-Akbar.



Met dit soort opmerkingen sla je een discussie helemaal dicht. Respect moet van twee kanten komen.

De Drie eenheid is zelfs voor veel christenen moeilijk te bevatten en uit te leggen. Alle respect voor Wortel. :) Het is gewoon een moeilijk begrip die voor veel verwarring zorgt.

reallife
16-09-06, 08:33
Geplaatst door MaRiaH

Bovendien zou het dan gelden voor alle christenen, dus ook voor protestanten, die Jezus als de enige weg naar God zien.

Aan jeugd in de kerk wordt Jezus ook wel vergeleken met een brug. De zonde maakt een kloof tussen God en mensen en Jezus is de Brug om weer tot God te kunnen naderen.


[i]Aan de andere kant kun je ook zeggen: Ieder zijn ding.
En heb respect voor elkaar. Iedere gelovige èn ongelovige heeft nu eenmaal zijn eigen waarheid =geloof. [/B]

:duim:

Qaiys
16-09-06, 11:53
Geplaatst door MaRiaH
Je hebt natuurlijk gelijk. Voor Jezus, de profeet, geldt hetzelfde.
Vandaar de doorgetrokken vergelijking op basis van Onbek_01's stelling dat Jezus een God zou zijn.

Jezus neemt voor de Christenen een prominente plaats in, Mohammed voor de Moslims. Waarschijnlijk omdat het de "laatste" profeet in hun boek is?

In ieder geval zijn beiden niet gelijk aan God/Allah
Dat bedoel ik dus. :knipoog:

Come on Mariah ! Ik ben niet gek, in de drie-eenheid heeft Jezus een Goddelijke status.

Wortel
16-09-06, 12:02
Ik ben niet gek, in de drie-eenheid heeft Jezus een Goddelijke status.

Een status die evenwel het onderscheid tussen Vader en Zoon laat staan. Het is zelfs nog sterker, namelijk dat de leer van de Drie-eenheid juist het licht heeft gezien om zich af te zetten tegen het veelgodendom van de antieke grieks/romeinse wereld.

Je bent misschien niet gek, maar wel erg hardleers.

Qaiys
16-09-06, 12:16
Geplaatst door Wortel
Een status die evenwel het onderscheid tussen Vader en Zoon laat staan. Het is zelfs nog sterker, namelijk dat de leer van de Drie-eenheid juist het licht heeft gezien om zich af te zetten tegen het veelgodendom van de antieke grieks/romeinse wereld.

Je bent misschien niet gek, maar wel erg hardleers.

Het is gewoon heel duidelijk, in het Christendom wordt aan Jezus een Goddelijke status toegekend. In de Islam niet. De profeet Mohammed neemt een prominente plaats in maar hem een goddelijke status toewijzen is uit den boze. Daar ging de discussie over. Waarom ik hardleers ben snap ik niet.
............................

Niet-christenen stelden vragen aangaande dit spreken over God als Vader, Zoon en Heilige Geest en aangaande het aanbidden van Jezus. Een bekende joodse schrijver die hieromtrent vragen had was Tryphon (tweede eeuw na Christus).

In deze context waren de christelijke theologen genoodzaakt zich te verdedigen.

Zo kwam het trinitarisch vraagstuk op de agenda te staan. Hoe moest God worden gezien? Is God één of is God drie? En hoe zit dat met de eerbewijzen aan Jezus als de Zoon (Christus)? Met andere woorden wilde men het christendom behouden als monotheïstische godsdienst (Jezus zelf dacht uitgesproken monotheïstisch) en tevens vasthouden aan het goddelijk eerbewijs aan Jezus en aan de Heilige Geest dan moest onontkoombaar antwoord gegeven worden op de vragen rond de triniteit. De drie-eenheid (of triniteit) van God is daarom een belangrijk thema in het christendom....
...

...De leer van de goddelijke drie-eenheid werd in de vierde eeuw tot dogma verheven. Na alle discussies in de voorgaande eeuwen was de directe aanleiding het standpunt van de Egyptische priester Arius die meende dat de Zoon omdat Hij door de Vader was verwekt niet altijd zou hebben bestaan en daarom een lagere positie zou innemen.

Hiertegen kwam verzet van de kant van bisschop Athanasius die stelde dat de Zoon geheel gelijkwaardig was aan de Vader. In de uitspraken van het Concilie van Nicea (325) werd die gelijkwaardigheid vastgelegd. In 381 na Chr. op het Concilie van Constantinopel I werd de Heilige Geest aan deze goddelijke gelijkwaardigheid toegevoegd. Definitief werd de leer van de drie-eenheid vastgesteld op het Concilie van Chalcedon in 451 na Chr..

De uiteindelijke discussie ging over hoe men de verhouding van de Zoon ten opzichte van de Vader moest omschrijven. Enerzijds was daar de Griekse term homoiousios (gelijkend in wezen), anderzijds de term homoousios (hetzelfde wezen). De eerste term liet ruimte voor speculaties over de verhouding tussen de Vader en de Zoon, de tweede niet.

Met de leer van de drie-eenheid samenhangend en daarvan onderdeel uitmakend is de twee-naturenleer van de Zoon. Die houdt in dat de Zoon zowel mens als God is en dat kwam het beste tot uiting in de tweede term homoousios Het is dan ook vanwege dit gegeven dat deze term de overwinning heeft behaald op het Concilie van Chalcedon.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Triniteit

Wortel
16-09-06, 12:33
Goddelijke status is nog wat anders dan geheel God zelf en dat heeft dus te maken met de reikwijdte van Gods genade. De kwestie van homoousios of homoiousios is uiteindelijk een academische kwestie die zin had binnen het wereldbeeld van de klassieke neo-platoonse filosofie.
Dat is een wereldbeeld waar de westerse mensheid allang vandaan is gegroeid.
Uiteindelijk gaat het vandaag om de vraag of Jezus een zodanig aparte plaats had bij God, dat mensen IN HEM God gewaar kunnnen worden.
Daarin heeft hij bij christenen zeker een goddelijke status, maar verwar dat niet met de leer van Tawheed want dat is appels met peren vergelijken.

Qaiys
16-09-06, 12:39
Geplaatst door Wortel
Goddelijke status is nog wat anders dan geheel God zelf en dat heeft dus te maken met de reikwijdte van Gods genade. De kwestie van homoousios of homoiousios is uiteindelijk een academische kwestie die zin had binnen het wereldbeeld van de klassieke neo-platoonse filosofie.
Dat is een wereldbeeld waar de westerse mensheid allang vandaan is gegroeid.
Uiteindelijk gaat het vandaag om de vraag of Jezus een zodanig aparte plaats had bij God, dat mensen IN HEM God gewaar kunnnen worden.
Daarin heeft hij bij christenen zeker een goddelijke status, maar verwar dat niet met de leer van Tawheed want dat is appels met peren vergelijken.

Lees mijn discussie met Mariah en kijk waar ik uiteindelijk op inga.

Tomas
16-09-06, 12:41
Precies 1 god aanbidden is een zware zonde.

mark61
16-09-06, 12:50
Geplaatst door Qaiys
Onzin natuurlijk. De profeet neemt een prominente rol in als profeet en staat nooit naast en gelijk aan Allah.

Officieel niet natuurlijk, maar de praktijk laat wat heel anders zien. Een profeet die niet afgebeeld mag worden, of anders zonder gezicht. Een profeet die onfeilbaar wordt geacht, maar dat niet was, want mens. Een profeet die zelf zei dat hij niet nagevolgd moest worden, maar wiens handelingen en uitspraken tegenwoordig eigenlijk meer invloed hebben dan de Koran zelf...

Beetje vaag.

MaRiaH
16-09-06, 13:03
Geplaatst door Qaiys
Come on Mariah ! Ik ben niet gek, in de drie-eenheid heeft Jezus een Goddelijke status.

De theologische uitleg moet je echt van Wortel hebben.
Ik kan je niet helpen.

Maar opgevoed als katholiek kan ik je wel vertellen dat Jezus bij ons geen enkele goddelijke status heeft. Jezus bracht een belangrijke boodschap namens God. Derhalve neemt hij dus een prominente plaats in.

De zoon is symbolisch. God is de vader van iedereen. (de Schepper)
Jezus was een mens en stierf ook als een mens voor onze zonden.
God, onze vader, zijn wil geschiede.. was de enige God die ik heb leren kennen.

Zo hebben ze het me geleerd vroeger. Had Jezus een goddelijke status gehad dan had ik dat geweten.
Voor zover mij bekend is de plaats van Jezus binnen de protestante kerken wel prominenter dan binnen het katholicisme.

Wij leerden vroeger dat God vergeeft, dat we tot God moesten bidden en dat hij alwetend is en dat hij vergeeft omdat hij van ons houdt.
Van de duivel kwam het kwaad, van God het goede..

Eigenlijk werd het me als kind voorgesteld dat God oneindige liefde was..
Naast mijn ouders, was er altijd God die van me hield.

Godvrezendheid, toorn van God en al dat soort onzin.. dat leerden wij niet.. :melig2:

Tomas
16-09-06, 13:06
Geplaatst door MaRiaH

Godvrezendheid, toorn van God en al dat soort onzin.. dat leerde wij niet.. :melig2:

Dat is dan erg jammer. Je hebt nu dan misschien wel een wat plezanter leventje, maar straks -eerder dan je denkt!- zal je eeuwig spijt hebben van deze lichtzinnigheid.

MaRiaH
16-09-06, 13:07
Geplaatst door mark61
Officieel niet natuurlijk, maar de praktijk laat wat heel anders zien. Een profeet die niet afgebeeld mag worden, of anders zonder gezicht. Een profeet die onfeilbaar wordt geacht, maar dat niet was, want mens. Een profeet die zelf zei dat hij niet nagevolgd moest worden, maar wiens handelingen en uitspraken tegenwoordig eigenlijk meer invloed hebben dan de Koran zelf...

Beetje vaag.

Nou ja, net zo prominent als Jezus dus.. :lachu:
Dat is trouwens mijn kritiek op de Islam en het christendom.

+ nog wat andere zaken..

Qaiys
16-09-06, 13:08
Geplaatst door MaRiaH
De theologische uitleg moet je echt van Wortel hebben.
Ik kan je niet helpen.

Maar opgevoed als katholiek kan ik je wel vertellen dat Jezus bij ons geen enkele goddelijke status heeft. Jezus bracht een belangrijke boodschap namens God. Derhalve neemt hij dus een prominente plaats in.

De zoon is symbolisch. God is de vader van iedereen. (de Schepper)
Jezus was een mens en stierf ook als een mens voor onze zonden.
God, onze vader, zijn wil geschiede.. was de enige God die ik heb leren kennen.

Zo hebben ze het me geleerd vroeger. Had Jezus een goddelijke status gehad dan had ik dat geweten.
Voor zover mij bekend is de plaats van Jezus binnen de protestante kerken wel prominenter dan binnen het katholicisme.

Wij leerden vroeger dat God vergeeft, dat we tot God moesten bidden en dat hij alwetend is en dat hij vergeeft omdat hij van ons houdt.
Van de duivel kwam het kwaad, van God het goede..

Eigenlijk werd het me als kind voorgesteld dat God oneindige liefde was..
Naast mijn ouders, was er altijd God die van me hield.

Godvrezendheid, toorn van God en al dat soort onzin.. dat leerde wij niet.. :melig2:

Je hoeft me niet te helpen, het leerstuk over de drie-eenheid is voldoende om te zien dat Jezus een Goddelijke status krijgt in het Christendom. Daar kan wortel zoveel om draaien als ie wil maar het leerstuk kan hij niet veranderen. Vandaar dat er een groot verschil is in de zienswijze van de Islam en het Christendom inzake de profeten.

IbnRushd
16-09-06, 13:12
Geplaatst door mark61
Een profeet die onfeilbaar wordt geacht, maar dat niet was, want mens.

Huh? Onfeilbaar? De profeet Mohammed (vzmh) werd verbeterd door Jibriel (vzmh) zodat zijn boodschap en voorbeeld geen fouten bevinden.


Geplaatst door mark61

Een profeet die zelf zei dat hij niet nagevolgd moest worden, maar wiens handelingen en uitspraken tegenwoordig eigenlijk meer invloed hebben dan de Koran zelf...

Beetje vaag.

Huh, nog een keer? Wat is dat voor een onzin. Ga je huiswerk maken.

MaRiaH
16-09-06, 13:16
Geplaatst door Tomas
Dat is dan erg jammer. Je hebt nu dan misschien wel een wat plezanter leventje, maar straks -eerder dan je denkt!- zal je eeuwig spijt hebben van deze lichtzinnigheid.

:hihi:

Nou dat is wel grappig dat je dat zegt..
maar de gewetensvorming mede door het geloof maakt je juist erg bewust van wat je anderen aandoet. Maar zonder onnodige last van schuldgevoelens over dingen waarover je geen schuld hoeft te voelen.

Zonder dwang en zonder angst worden normen en waarden veel dieper ingebed, vind ik.

Wortel
16-09-06, 13:18
Vandaar dat er een groot verschil is in de zienswijze van de Islam en het Christendom inzake de profeten.

Natuurlijk is er wat dat betreft een groot verschil. Maar het is echter kletskoek om te beweren dat christenen in drie goden zouden geloven.

mark61
16-09-06, 13:20
Geplaatst door Qaiys
Je hoeft me niet te helpen, het leerstuk over de drie-eenheid is voldoende om te zien dat Jezus een Goddelijke status krijgt in het Christendom. Daar kan wortel zoveel om draaien als ie wil maar het leerstuk kan hij niet veranderen. Vandaar dat er een groot verschil is in de zienswijze van de Islam en het Christendom inzake de profeten.

Er is de theorie en de praktijk, in beide gevallen.

MaRiaH
16-09-06, 13:26
Geplaatst door Qaiys
Je hoeft me niet te helpen, het leerstuk over de drie-eenheid is voldoende om te zien dat Jezus een Goddelijke status krijgt in het Christendom. Daar kan wortel zoveel om draaien als ie wil maar het leerstuk kan hij niet veranderen. Vandaar dat er een groot verschil is in de zienswijze van de Islam en het Christendom inzake de profeten.

ow, oké, dan help ik je niet. :ego: :hihi:

Afijn, zoals ik al zei, zelfs christenen kun je niet over één kam scheren.
:verrassin

mark61
16-09-06, 13:28
Geplaatst door MaRiaH
Nou ja, net zo prominent als Jezus dus.. :lachu:
Dat is trouwens mijn kritiek op de Islam en het christendom.

+ nog wat andere zaken..

Aan Jezus' leven zijn geen lijvige commentaren gewijd om den gelovige tot in detail te vertellen wat ie moet doen en laten, op grond van dat leven.

Tis niet vergelijkbaar, de drieëenheid etc. zijn theologisch-filosofische leerstellingen voor de hardcore gelovige, niet de doorsnee-gelovige. Die geen enkele invloed hebben op het alledaagse leven. Terwijl Mohammed vnl. dient voor regeltjesneukerij, iets waar Hij zelf denk ik van gruwde, magoed.

Ik weet niet waarom de islam zo'n last heeft van polytheïsme-paniek. Ws. om zich af te zetten tegen de toenmalige concurrenten. Maar waarom dat vandaag de dag zo'n rol speelt...minderwaardigheidscomplex to. het christendom denk ik.

De twee godsdiensten hebben een nauwe gemeenschappelijke basis maar zijn zo verschillend ontwikkeld qua focus.

Nog ff tussendoor: er zijn historici die de Maria-verering koppelen aan voorchristelijke, Keltische matriarchale tendenzen. Voor en buiten Europa speelde Maria nauwelijks een rol.

In de katholieke kerk wordt Maria toch ook aanbeden? Met een eigen gebed, en beelden? En verzoeken speciaal aan haar gericht, niet aan God?

Julien
16-09-06, 13:30
Geplaatst door Onbek_01
Misschien moet je meer kennis opdoen over wat wij geloven en over dat er verschillende christelijke sekten waren in het middenoosten.
Het is zo dat er een christelijke sekte was die maria en jezus als twee goden naast Allah aanbaden.Er is geen verschillen tussen hen(het verloren sekte uit de quran)en de katholieken.De katholieken geloven dat jezus en heilige geesten goden zijn naast Allah maar ze zijn alle drie één.
Waarom wij moslims geloven dat katholieken twee goden naast Allah aanbidden is:
1.Jezus was de slaaf en profeet van Allah
2.Heilige geest is de engel Gabriel,de Engel Gabriel is de boodschapper van Allah.

Het kan mij eerlijk gezegd geen worst schelen dat de katholieken beweren in één God te geloven of dat zij beweren dat wij niets weten van hun verwrongen monotheisme,zij aanbidden twee goden(jezus vzmh en heilige Geest) naast Allah en dat is een ernstige zonde/Ash-Shirk al-Akbar.

Ze begaan het zelfde fout als de christelijke sekte uit de Edele Quran en dat is: helpers en beschermers naast Allah nemen terwijl hen dat verboden is om te doen in de bijbel waar zij uit lezen.
18) Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God.

29, En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israel, de Heere, onze God, is een enig Heere.

72. Zij lasteren God, die zeggen: "Waarlijk Allah, Hij is de Messias, de zoon van Maria," terwijl de Messias zelf zeide: "O, kinderen Israëls, aanbidt Allah, Die mijn Heer en uw Heer is." Gewis, voor hem die iets met Allah vereenzelvigt, heeft Allah de Hemel verboden en het Vuur zal zijn verblijfplaats zijn. Er is voor de onrechtvaardigen geen helper.

Jij bent het levende bewijs van gejok van moslims over christenen.

Qaiys
16-09-06, 13:31
Geplaatst door MaRiaH
Afijn, zoals ik al zei, zelfs christenen kun je niet over één kam scheren.
:verrassin

Nee natuurlijk niet, zie bijvoorbeeld de unitaristen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Unitarisme

Juliette
16-09-06, 13:32
Geplaatst door Qaiys
Je hoeft me niet te helpen, het leerstuk over de drie-eenheid is voldoende om te zien dat Jezus een Goddelijke status krijgt in het Christendom. Daar kan wortel zoveel om draaien als ie wil maar het leerstuk kan hij niet veranderen. Vandaar dat er een groot verschil is in de zienswijze van de Islam en het Christendom inzake de profeten.

Da's eerder jouw interpretatie.

Ik ben katholiek opgevoed (er later wel afgevallen maggoe. Dat had meer met de kerk te maken). Maar dat van dat goddelijke status van Jezus klopt gewoon niet.

Qaiys
16-09-06, 13:36
Geplaatst door Wortel
Natuurlijk is er wat dat betreft een groot verschil. Maar het is echter kletskoek om te beweren dat christenen in drie goden zouden geloven.

Ik heb geen uitlatingen gedaan over dat Christenen in drie goden geloven. Ik zeg dat de Christelijke dogmatiek Jezus een Goddelijke status toekent.

prikkerd
16-09-06, 13:38
Geplaatst door mark61
Officieel niet natuurlijk, maar de praktijk laat wat heel anders zien. Een profeet die niet afgebeeld mag worden, of anders zonder gezicht.
Dat geldt voor alle profeten zodat men die niet gaat aandbidden
Een profeet die onfeilbaar wordt geacht, maar dat niet was, want mens.
Hij is door Allah geleid om als voorbeeld voor de mensheid te fungeren en het feit dat hij in koran vermaand werd toen hij een blinde man negeerde toont aan dat hij een mens is die zich kan vergissen, maar zondes begaan is hij door Allah daarvoor behoed
Een profeet die zelf zei dat hij niet nagevolgd moest worden
Waar zei hij dat? Bij mijn kennis is het tegenovergestelde in verscheidene authentieke overleveringen verkondigd
, maar wiens handelingen en uitspraken tegenwoordig eigenlijk meer invloed hebben dan de Koran zelf...
Tegenwoordig? was dat voorheen niet het geval? In de koran zelf staat letterlijk dat je de profeet als voorbeeld moet volgen/moet gehoorzamen/lief hebben etc....

Beetje vaag.
Ik vind hetgene wat je hier plaats eigenlijk een beetje vaag

David
16-09-06, 13:39
Geplaatst door Qaiys
Ik heb geen uitlatingen gedaan over dat Christenen in drie goden geloven. Ik zeg dat de Christelijke dogmatiek Jezus een Goddelijke status toekent.


Da's niet wat meneer pastoor vroeger vertelde, maar goed, jij zult het wel beter weten.

mark61
16-09-06, 13:40
Geplaatst door David
Da's niet wat meneer pastoor vroeger vertelde, maar goed, jij zult het wel beter weten.

Die nichtenkitten, heb je daar ook katholieke catechisatieversies van?

prikkerd
16-09-06, 13:42
Geplaatst door Qaiys
Ik heb geen uitlatingen gedaan over dat Christenen in drie goden geloven. Ik zeg dat de Christelijke dogmatiek Jezus een Goddelijke status toekent.

Hij is het vlees-geworden woord en de zoon van God
:maf2:
Hoe kom je erbij dat hij een goddelijke status heeft, GEK!


:hihi:

mark61
16-09-06, 13:44
Geplaatst door prikkerd
Dat geldt voor alle profeten zodat men die niet gaat aandbidden

Het gekke is dat die angstvalligheid dus een tegengesteld effect heeft.


Hij is door Allah geleid om als voorbeeld voor de mensheid te fungeren en het feit dat hij in koran vermaand werd toen hij een blinde man negeerde toont aan dat hij een mens is die zich kan vergissen, maar zondes begaan is hij door Allah daarvoor behoed

Dus 99,9% onfeilbaar? Beetje gezocht.


Waar zei hij dat?

Hadith sahih volgens Ajouaou.


Tegenwoordig? was dat voorheen niet het geval? In de koran zelf staat letterlijk dat je de profeet als voorbeeld moet volgen/moet gehoorzamen/lief hebben etc....

Ik denk de laatste tijd in Europa meer ja. Wat ik weet van de wereld van de islam, toen die nog niet door het westen bedreigd werd, is een ontspannener omgang met het geloof. Vooral voor de 13e eeuw dus. Ijtihad en zo.


Ik vind hetgene wat je hier plaats eigenlijk een beetje vaag

Concreter kon ik nauwelijks zijn. Moest nog denken aan die film over het leven van de Profeet waarin hij afgebeeld wordt, op de rug.

mark61
16-09-06, 13:46
Geplaatst door prikkerd
Hij is het vlees-geworden woord en de zoon van God
:maf2:

In feite is elk deel van de schepping het vleesgeworden woord van God, no?

MaRiaH
16-09-06, 13:46
Geplaatst door mark61
Aan Jezus' leven zijn geen lijvige commentaren gewijd om den gelovige tot in detail te vertellen wat ie moet doen en laten, op grond van dat leven.

Hij heeft wel degelijk invloed op het alledaagse leven.
Hij gaf voorbeeldgedrag. Er werd me wel geleerd dat te volgen (let wel: MIJ, geen idee hoe dat voor anderen is.)


De twee godsdiensten hebben een nauwe gemeenschappelijke basis maar zijn zo verschillend ontwikkeld qua focus.

De overeenkomsten zijn veel groter dan de verschillen, althans in theorie. Het zijn de mensen achter de godsdiensten die elkaar bestrijden. Ik zie de verschillen niet zo, maaja wie ben ik.. (in dat verband dan) ik hang niet eens een geloof aan. Ik heb de boel lekker gemixed en hang een soort universeel God-geloof aan.


In de katholieke kerk wordt Maria toch ook aanbeden? Met een eigen gebed, en beelden? En verzoeken speciaal aan haar gericht, niet aan God?

Niet aanbeden. Ze wordt vereerd. Maria was de moeder van Jezus. Hij was de vrucht uit haar schoot. Derhalve is zij de gezegende onder de vrouwen. Jezus ' lijdensweg is ook haar offer.
Verder is zij geen profeet oid.

Er is een wees gegroetje ja. Zij is de gezegende onder vrouwen en gezegend was Jezus de vrucht van haar schoot.

Kaarsjes branden voor Maria moet je symbolisch zien, zij was in staat het offer dat zij bracht te dragen, het verlies van haar zoon op een gruwelijke manier. God gaf haar de kracht dit verlies te dragen, dus is zij een voorbeeld voor kracht in moeilijke tijden.

Verzoeken worden niet aan haar gericht. maar via haar aan God.
Omdat de heer met haar is. Zij wordt verzocht om voor ons te bidden.

Afijn allemaal mystiek en mijn interpretatie op grond van mijn katholieke opvoeding. Om te weten hoe dat theologisch verklaarbaar is, zei ik al, moet je niet bij mij zijn.

Wat betreft die beelden.. MOOI he? :jeweetog:

Bart.NL
16-09-06, 13:47
Dat drie eenheid gedoe is theologisch broddelwerk van de eerste orde.

Het is een politiek besluit geweest van 1600 jaar geleden. Dat druipt er nu nog metersdik vanaf.

De meeste Christenen in het Midden Oosten accepteerden dit ook niet. Daarom gingen ze ook relatief makkelijk over op de Islam.

MaRiaH
16-09-06, 13:50
Geplaatst door Juliette
Da's eerder jouw interpretatie.

Ik ben katholiek opgevoed (er later wel afgevallen maggoe. Dat had meer met de kerk te maken). Maar dat van dat goddelijke status van Jezus klopt gewoon niet.

Zie je wel, dat zeg ik dus ook.. als opgevoed katholiek.. :hihi:

Tomas
16-09-06, 13:50
Ik heb de positie van de heilige-geest altijd wat zwakjes gevonden binnen de drie-eenheid. Zegge en schrijven kwam die maar één keer naar voren.

Juliette
16-09-06, 13:54
Geplaatst door Tomas
Ik heb de positie van de heilige-geest altijd wat zwakjes gevonden binnen de drie-eenheid. Zegge en schrijven kwam die maar één keer naar voren.

Slechte pr? :argwaan:

Qaiys
16-09-06, 13:54
Geplaatst door Juliette
Da's eerder jouw interpretatie.

Ik ben katholiek opgevoed (er later wel afgevallen maggoe. Dat had meer met de kerk te maken). Maar dat van dat goddelijke status van Jezus klopt gewoon niet.

Ik denk dat je te jong was om dat te snappen en je als kind niet met dergelijke theologische dogmatiek lastig gevallen werd. Dat je het je niet meer als zodanig kunt herrineren en/of gehad hebt wil niet zeggen dat het leerstuk niet bestaat. Vast staat dat het een prominente rol neemt in de Christelijke leerstukken, misschien wel het prominentste leerstuk.

MaRiaH
16-09-06, 13:54
Geplaatst door prikkerd
Hij is het vlees-geworden woord en de zoon van God
:maf2:
Hoe kom je erbij dat hij een goddelijke status heeft, GEK!


:hihi:

Dat zijn we allemaal domoor.
God is de vader, de schepper.

Symboliek prikkerd.

IbnRushd
16-09-06, 13:54
Geplaatst door mark61

Dus 99,9% onfeilbaar? Beetje gezocht.

Hij werd wel vaker verbeterd door Jibriel, nogmaals. Hoevaak is irrelevant. Onfeilbaar is zijn boodschap en bijgevolg voorbeeld, niet als mens.



Geplaatst door mark61

Hadith sahih volgens Ajouaou.

De geciteerde hadith van ajouaou gaat helemaal niet over het niet navolgen van zijn voorbeeld/boodschap. Het ging met name over het vastleggen op schrift oid. En dat had een reden.

mark61
16-09-06, 13:56
Geplaatst door MaRiaH
Hij heeft wel degelijk invloed op het alledaagse leven.
Hij gaf voorbeeldgedrag. Er werd me wel geleerd dat te volgen (let wel: MIJ, geen idee hoe dat voor anderen is.)

Ken je er ook stapels lijvige boekwerken over die je vertellen hoe je je tanden moet poetsen en je neus moet snuiten? Want over dat onderscheid heb ik het hier.


De overeenkomsten zijn veel groter dan de verschillen, althans in theorie. Het zijn de mensen achter de godsdiensten die elkaar bestrijden. Ik zie de verschillen niet zo, maaja wie ben ik.. (in dat verband dan) ik hang niet eens een geloof aan. Ik heb de boel lekker gemixed en hang een soort universeel God-geloof aan.

Dat is ook zo. In feite hebben historisch gezien moslims altijd veel meer ruimte gehad een eigen interpretatie aan hun geloof te geven, bij gebrek aan hiërarchische structuren.


Niet aanbeden. Ze wordt vereerd.

Wel s van Jezuïeten gehoord? Of de van Dale doet ook. :hihi:


Verzoeken worden niet aan haar gericht. maar via haar aan God.

Oho, ik ken honderden vnl. Franse kerken waar marmeren tegels in gemetseld zijn om te Maria te bedanken dat zij iets geregeld heeft. Het woord Dieu komt daar niet in voor.

Jij bent hier eigenlijk een Weesgegroetje aan het oplezen. :hihi:

In de praktijk heeft elke godsdienst zoveel heidense elementen, resultaat van historische compromissen om de meute binnenboord te houden. De Maria-verering is er maar 1 voorbeeld van. In de islam zijn er ook talrijke heiligen die iets ritselen voor je.


Wat betreft die beelden.. MOOI he? :jeweetog:

Sommige wel. Ik vind ze soms te sexy. :lachu:

MaRiaH
16-09-06, 13:58
Geplaatst door Qaiys
Ik denk dat je te jong was om dat te snappen en je als kind niet met dergelijke theologische dogmatiek lastig gevallen werd. Dat je het je niet meer als zodanig kunt herrineren en of gehad hebt wil niet zeggen dat die leerstuk niet bestaat. Vast staat dat het een prominente rol neemt in de Christelijke leerstukken, misschien wel het prominentste leerstuk.

Nee, dat is onjuist.
Als het zo was geweest was het ook wel zo geleerd.
We leerden toch ook dat God God was..

Tomas
16-09-06, 13:58
Geplaatst door Juliette
Slechte pr? :argwaan:

Juist niet. Één klein onbeduidend gastrolletje gespeeld, maar wel vereeuwigd en vermoend in de typisch christelijke dogmatiek. Doen er niet veel na. Jezus moest zich laten geselen en kruisigen.

mark61
16-09-06, 13:58
Geplaatst door IbnRushd
Hij werd wel vaker verbeterd door Jibriel, nogmaals. Hoevaak is irrelevant. Onfeilbaar is zijn boodschap en bijgevolg voorbeeld, niet als mens.

Dat voorbeeld was zijn gedrag en uitspraken, dus zijn reële leven. Niet alleen als doorgeefluik van de Boodschap.


De geciteerde hadith van ajouaou gaat helemaal niet over het niet navolgen van zijn voorbeeld/boodschap. Het ging met name over het vastleggen op schrift oid. En dat had een reden.

Ik heb het daar niet over. Ik heb het over: de gelovigen moeten mij NIET navolgen.

Waarom zou je anders iets niet vastleggen, trouwens? Dat je het dan beter kan navolgen? :vreemd:

Qaiys
16-09-06, 14:01
Geplaatst door MaRiaH
Nee, dat is onjuist.
Als het zo was geweest was het ook wel zo geleerd.
We leerden toch ook dat God God was..

Dus je ontkent het bestaan van de dogmatiek van de drie-eenheid binnen de Christelijke kerken?

IbnRushd
16-09-06, 14:09
Geplaatst door mark61
Dat voorbeeld was zijn gedrag en uitspraken, dus zijn reële leven. Niet alleen als doorgeefluik van de Boodschap.

Daar heb ik 't ook over. Gedrag en uitspraken werden verbeterd. Dat was overigens een onderdeel van zijn boodschap.



Geplaatst door mark61

Ik heb het daar niet over. Ik heb het over: de gelovigen moeten mij NIET navolgen.

'T heeft een context. Er zijn tientallen (en wellicht honderden) overleveringen die aangeven dat wij juist zijn voorbeeld 'moeten' navolgen. Ook in de Koran staat iets dergelijks in.

Ik ken wel een hadith waarin de profeet (vzmh) tegen de gelovigen zei dat zij hem niet moesten nabootsen wat betreft het gebed in de nacht (2/3 geloof ik).

MaRiaH
16-09-06, 14:12
Geplaatst door mark61
[B]Ken je er ook stapels lijvige boekwerken over die je vertellen hoe je je tanden moet poetsen en je neus moet snuiten? Want over dat onderscheid heb ik het hier.

Nee, het betreft gedrag tov. de medemens, waar ik op doel.
En ja ik weet wat je bedoelt. Dat is ook waarom ik nooit moslim zou willen/kunnen zijn. Het is me iets te bekrompen/benauwd allemaal.

Maar was ik moslim geweest en dat had maar zo gekund, dan had ik ook niet beter geweten.. en diezelfde regels mogelijk verdedigd..
zo gaat dat toch?


Wel s van Jezuïeten gehoord? Of de van Dale doet ook. :hihi:

Zeker. dat is een orde. Zoals ik al zei: Je kunt ze niet allemaal over één kam scheren.
Maria aanbidding bestaat niet. Wel Maria-verering.



Oho, ik ken honderden vnl. Franse kerken waar marmeren tegels in gemetseld zijn om te Maria te bedanken dat zij iets geregeld heeft. Het woord Dieu komt daar niet in voor.

Ja daar hoef je niet voor naar Frankrijk.
Dat sluit toch naadloos aan bij wat ik al eerder zei..
Zei heeft de heer met zich, door haar te vragen voor ons te bidden, bereiken ze God.


In de praktijk heeft elke godsdienst zoveel heidense elementen, resultaat van historische compromissen om de meute binnenboord te houden. De Maria-verering is er maar 1 voorbeeld van. In de islam zijn er ook talrijke heiligen die iets ritselen voor je.

Ja en? lijkt me logisch, denk maar aan de kerstboom.

Hoe zit dat met die jezus aanbidding in het protestantisme?
Daar heb ik bijv. ernstige bezwaren tegen. Het gaat nooit over God, altijd over Jezus. Jezus vergeeft.. etc. Is dat dan die goddelijke status?

Katholieken kennen dat niet. Ik weet het dus niet.

Nou ja toe maar.. ik ben katholiek opgevoed..ik weet niet beter :hihi:
ben ervan door.. :zwaai:

MaRiaH
16-09-06, 14:15
Geplaatst door Qaiys
Dus je ontkent het bestaan van de dogmatiek van de drie-eenheid binnen de Christelijke kerken?

Ik ontken dat Jezus een goddelijke status heeft binnen het Katholicisme.

Wortel
16-09-06, 14:19
Hoe zit dat met die jezus aanbidding in het protestantisme?
Daar heb ik bijv. ernstige bezwaren tegen. Het gaat nooit over God, altijd over Jezus. Jezus vergeeft.. etc.
Katholieken kennen dat niet.

Hét Protestantisme, als eenvormige bloedgroep bestaat niet.
Die Jezus-spiritualiteit bestaat binnen enkele, meer evangelicale, stromingen. Daarnaast bestaan er nog veel meer Protestantse stromingen.

Qaiys
16-09-06, 14:20
Geplaatst door MaRiaH
Ik ontken dat Jezus een goddelijke status heeft binnen het Katholicisme.

Dan ken je de leer van de Katholieke kerk niet goed genoeg.

Juliette
16-09-06, 14:23
Geplaatst door Qaiys
Dan ken je de leer van de Katholieke kerk niet goed genoeg.

En jij als moslim wel? :rolleyes:

MaRiaH
16-09-06, 14:24
Geplaatst door Wortel
Hét Protestantisme, als eenvormige bloedgroep bestaat niet.
Die Jezus-spiritualiteit bestaat binnen enkele, meer evangelicale, stromingen. Daarnaast bestaan er nog veel meer Protestantse stromingen.

Ja dat weet ik..
Idem bij Katholieken.

maar voor mijn gevoel kun je in het algemeen zeggen dat de plaats van Jezus binnen de Protestantse stromingen veel groter is, toch?

Qaiys
16-09-06, 14:26
Geplaatst door Juliette
En jij als moslim wel? :rolleyes:

Ik weet zeker dat de leer van de drie-eenheid bij de Katholieke kerk hoort. Dit ontkennen terwijl elke bron daarover spreekt snap ik niet van jullie.

MaRiaH
16-09-06, 14:28
Geplaatst door Qaiys
Dan ken je de leer van de Katholieke kerk niet goed genoeg.

:hihi:

Ik ben er een product van, schat.. :ego:
Al heb ik niks met de kerk of Paus.

Maagoed, deze discussie zou je niet met mij moeten voeren, maar met een priester of zo.:fpetaf:

MaRiaH
16-09-06, 14:30
Geplaatst door Qaiys
Ik weet zeker dat de leer van de drie-eenheid bij de Katholieke kerk hoort. Dit ontkennen terwijl elke bron daarover spreekt snap ik niet van jullie.

correctie: de christelijke kerk!

de drie-eenheid hoort zeker bij de katholieke kerk.
Je uitleg ervan-waarin je beweert dat Jezus een goddelijke status heeft- alleen niet.

Rourchid
16-09-06, 17:58
Geplaatst door Qaiys
Ik weet zeker dat de leer van de drie-eenheid bij de Katholieke kerk hoort. Dit ontkennen terwijl elke bron daarover spreekt snap ik niet van jullie.
In het katholicisme is bij het zogeheten 'slaan van het kruis', de standaardformulering: In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, Amen.

Qaiys
16-09-06, 18:26
Geplaatst door MaRiaH
correctie: de christelijke kerk!

de drie-eenheid hoort zeker bij de katholieke kerk.
Je uitleg ervan-waarin je beweert dat Jezus een goddelijke status heeft- alleen niet.

Come on mariah, dat is nu juist de kern van de katholieke kerk.

Qaiys
16-09-06, 18:29
Geplaatst door Rourchid
In het katholicisme is bij het zogeheten 'slaan van het kruis', de standaardformulering: In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, Amen.

Klopt.

Ook zegt de Paus:

"In de diepte van ons bestaan, waar zelfs onze starende blikken niet kunnen binnen dringen, zijn de Vader, Zoon en Heilige Geest, één God in drie personen, aanwezig door genade. Ver van alleen een droge intellectuele waarheid, is het mysterie van de Drie-eenheid het leven dat in ons verblijft en ons draagt".

Hij eindigt één van zijn overwegingen (Audiëntie 31 mei 2000) met een aanroeping van de liturgie van de Oosterse kerken:

"Kom, mensen, laten wij de God in drie Personen aanbidden: de Vader in de Zoon met de Heilige Geest. Want de Vader verwekte in alle eeuwigheid een Zoon die met Hem leeft en regeert, en de Heilige Geest is in de Vader, verheerlijkt met de Zoon, één macht, één wezen, één God….Heilige Drie-eenheid, eer zij U!" (Vespers van Pinksteren).

http://www.drieeenheid.nl/

reallife
16-09-06, 18:31
Geplaatst door Tomas
Ik heb de positie van de heilige-geest altijd wat zwakjes gevonden binnen de drie-eenheid. Zegge en schrijven kwam die maar één keer naar voren.

Welnee. De Heilige Geest komt veel vaker in de bijbel voor. Maar op de meest uitgesproken manier met pinksteren, dat wel.

reallife
16-09-06, 18:33
Geplaatst door MaRiaH
Ja daar hoef je niet voor naar Frankrijk.
Dat sluit toch naadloos aan bij wat ik al eerder zei..
Zei heeft de heer met zich, door haar te vragen voor ons te bidden, bereiken ze God.

Hmm, mijn protestandse hartje is het hier niet mee eens. Maria was een uitverkoren vrouw maar geen voorspreekster bij God.



[i]
Ja en? lijkt me logisch, denk maar aan de kerstboom..[/B]

Ik heb zo'n hekel aan kerstbomen! Kitcherig en het heeft echt niets met kerst te maken. :wat?!:

[i]
Hoe zit dat met die jezus aanbidding in het protestantisme?
Daar heb ik bijv. ernstige bezwaren tegen. Het gaat nooit over God, altijd over Jezus. Jezus vergeeft.. etc. Is dat dan die goddelijke status?

Katholieken kennen dat niet. Ik weet het dus niet.

Nou ja toe maar.. ik ben katholiek opgevoed..ik weet niet beter :hihi:
ben ervan door.. :zwaai: [/B]

Het is meer het besef dat Hij geleden heeft voor ons en dat Zijn bloed ons reinigt van zonden en schuld. Leren ze dat in de katholieke kerk dan helemaal niet? Dat vind ik dan eigenlijk wel erg.

Maar Jezus neemt niet de plaats in van God. In het onze Vader wordt Jezus zelfs niet genoemd en dat gebed is het voorbeeld wat Jezus zelf in de bijbel leert.


Geplaatst door MaRiaH
Ja dat weet ik..
Idem bij Katholieken.

maar voor mijn gevoel kun je in het algemeen zeggen dat de plaats van Jezus binnen de Protestantse stromingen veel groter is, toch?

Ik denk het wel ja (ik ken niet veel katholieken die praktiserend zijn) Jezus neemt vaak de centrale rol in binnen de preek. Persoonlijk ga ik daarvoor ook wel naar de kerk, naast het samenzijn met medegelovigen.
Geplaatst door MaRiaH
correctie: de christelijke kerk!

de drie-eenheid hoort zeker bij de katholieke kerk.
Je uitleg ervan-waarin je beweert dat Jezus een goddelijke status heeft- alleen niet.

Vandaar dat je veel beelden ziet waarbij Jezus als kind op de arm van Maria zit. ;)

Maar hoe zit het dan volgens jou met de gekruisigde, de lijdende Jezus? (ik bedoel in de kerkelijke leer van de katholieke kerk)

ps: je hebt toch met dit prachtige weer niet de hele middag zitten prikken hè?

:)

Tomas
16-09-06, 18:38
Geplaatst door reallife
Welnee. De Heilige Geest komt veel vaker in de bijbel voor. Maar op de meest uitgesproken manier met pinksteren, dat wel.

Kan je daar wat voorbeelden van geven?

reallife
16-09-06, 19:06
Geplaatst door Tomas
Kan je daar wat voorbeelden van geven?

No problem die bijbel zoekfuncties zijn reuze handig:

Gen 41,38
‘Zouden we ooit iemand kunnen vinden als deze man, iemand die zo vervuld is van Gods geest?’ zei de farao tegen hen.
Deze tekst slaat op Jozef als hij de dromen van de farao uitlegt.

Num 11,17
Ik zal neerdalen om daar met jou te spreken, en een deel van de geest die op jou rust zal ik op hen overdragen. Dan kunnen zij samen met jou de last van het volk dragen en hoef je dat niet langer alleen te doen.

4. Num 11,25
Toen daalde de HEER af, in de wolk. Hij sprak tot Mozes en droeg een deel van de geest die op hem rustte, op de zeventig oudsten over. Zodra de geest op hen rustte begonnen ze te profeteren. Dat is daarna niet opnieuw gebeurd.

Jes 32,15
Zo zal het blijven totdat van boven een geest over ons wordt uitgegoten. Dan zal de woestijn een boomgaard worden, een boomgaard die is als een woud.

Jes 63,11
Toen dacht hij aan de dagen van weleer, aan Mozes en zijn volk. Waar is hij die zijn volk door de zee voerde, waar zijn de herders van zijn kudde? Waar is hij die hen bezielde met zijn heilige geest?

Mat 3,11
Ik doop jullie met water ten teken van jullie nieuwe leven, maar na mij komt iemand die meer vermag dan ik; ik ben zelfs niet goed genoeg om zijn sandalen voor hem te dragen. Hij zal jullie dopen met de heilige Geest en met vuur;


Rom 15,30
Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus en met een beroep op de liefde van de Geest, vraag ik u dringend om samen met mij vurig tot God te bidden.




Het waren 500 teksten ofzo. Maar dit is wel genoeg denk ik. :engel:

reallife
16-09-06, 19:14
Geplaatst door Qaiys
Klopt.

Ook zegt de Paus:

"In de diepte van ons bestaan, waar zelfs onze starende blikken niet kunnen binnen dringen, zijn de Vader, Zoon en Heilige Geest, één God in drie personen, aanwezig door genade. Ver van alleen een droge intellectuele waarheid, is het mysterie van de Drie-eenheid het leven dat in ons verblijft en ons draagt".

Hij eindigt één van zijn overwegingen (Audiëntie 31 mei 2000) met een aanroeping van de liturgie van de Oosterse kerken:

"Kom, mensen, laten wij de God in drie Personen aanbidden: de Vader in de Zoon met de Heilige Geest. Want de Vader verwekte in alle eeuwigheid een Zoon die met Hem leeft en regeert, en de Heilige Geest is in de Vader, verheerlijkt met de Zoon, één macht, één wezen, één God….Heilige Drie-eenheid, eer zij U!" (Vespers van Pinksteren).

http://www.drieeenheid.nl/

Dat is erg mooi vooral het eerste. :)

Het tweede weet ik niet helemaal hoe ik dat moet plaatsen, vooral als ik deze woorden uit het boek handelingen 2:32 ernaast leg...

32 Jezus is door God tot leven gewekt, daarvan getuigen wij allen. 33 Hij is door God verheven, zit aan zijn rechterhand, en heeft van de Vader de heilige Geest, die ons beloofd is, ontvangen. Die Geest heeft hij op ons doen neerdalen, en dat is wat u ziet en hoort.

Tomas
16-09-06, 19:49
Geplaatst door reallife

Het waren 500 teksten ofzo. Maar dit is wel genoeg denk ik. :engel:

Nooit geweten dat die zovaak voorkwam. Maar zo te zien het ie soms geest en soms heilige geest. Zelf vind ik het maar vreemd om uit deze beeldsdpraak een eenheid van de heilige drie-eenheid te halen. Zo kan je er ook wel een vier-eenheid van maken door de adem gods als vierde te zien.

reallife
16-09-06, 19:56
Geplaatst door Tomas
Nooit geweten dat die zovaak voorkwam. Maar zo te zien het ie soms geest en soms heilige geest. Zelf vind ik het maar vreemd om uit deze beeldsdpraak een eenheid van de heilige drie-eenheid te halen. Zo kan je er ook wel een vier-eenheid van maken door de adem gods als vierde te zien.

Dat is wel interessant als je de volgende tekst bekijkt (cursief)en de uitleg.

Genesis 1:2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water. (1:2) Gods geest zweefde over het water – Gods geest, of: ‘Gods adem’. Ook mogelijk is de vertaling: ‘een hevige wind joeg het water op’.

En dan in Job 32: 8
Maar het is de geest van God in de mens, de adem van de Ontzagwekkende die inzicht brengt.

Job 33:4
De geest van God heeft mij gemaakt, de adem van de Ontzagwekkende doet mij leven.

mark61
17-09-06, 02:00
Geplaatst door MaRiaH
Nee, het betreft gedrag tov. de medemens, waar ik op doel.
En ja ik weet wat je bedoelt. Dat is ook waarom ik nooit moslim zou willen/kunnen zijn. Het is me iets te bekrompen/benauwd allemaal.

Tis maar één opvatting hoor, die hier in NL en op maroc sterk naar voren komt. Het gros van de moslims is bij mijn weten echt niet zo.


Maar was ik moslim geweest en dat had maar zo gekund, dan had ik ook niet beter geweten.. en diezelfde regels mogelijk verdedigd..
zo gaat dat toch?

Niet in de islam, die heeft geen spoorboekje of een paus. Maar er blijken mensen te zijn die daar sterk behoefte aan hebben. :)

Wel zeggen 'experts' dat de islam veel meer een rationalistische, wettische godsdienst is en het christendom meer theologisch gericht.


Zeker. dat is een orde. Zoals ik al zei: Je kunt ze niet allemaal over één kam scheren.
Maria aanbidding bestaat niet. Wel Maria-verering.

Ik bedoelde dat voor mij het onderscheid tussen de twee begrippen moeilijk te maken is.


Ja daar hoef je niet voor naar Frankrijk.
Dat sluit toch naadloos aan bij wat ik al eerder zei..
Zei heeft de heer met zich, door haar te vragen voor ons te bidden, bereiken ze God.

Waarom komt God dan niet in dat verhaal voor? Die noemen ze niet. Waarom zouden ze niet direct iets van God vragen?

Als kind van 1 protestant en 1 katholiek, allebei van geloof gekukeld, zou ik het niet weten.

MaRiaH
17-09-06, 02:01
Geplaatst door Qaiys
Come on mariah, dat is nu juist de kern van de katholieke kerk.

Jawel, het kruisje slaan en zo..

Maar wallah, ik heb nooit geleerd dat Jezus een goddelijke status heeft.

Ehm, hoe zal ik het uitleggen: Vergelijk het met de 99 schone namen voor Allah (Swt). Alleen zijn dit er maar twee: de vader en de heilige geest =God.
verder wordt hij trouwens ook de Almachtige, De rechtvaardige, de Alwetende, de Barmhartige, etc. genoemd.. Kunnen er goed ook 99 zijn. ;)

De zoon is Jezus, en zoals gezegd is die belangrijk in het christendom omdat hij is gestorven voor onze zonden. Hij wordt ook gegroet in het kruis slaan, omdat hij een belangrijke profeet is. Niet omdat hij God is.
Een goddelijke status heb ik nooit kunnen ontdekken\, wel een centrale plaats.

Het kan best te maken hebben met de soort opvoeding, kerk enz.
Daarom zei ik al, ik ben niet de aangewezen persoon voor een theologische discussie.

MaRiaH
17-09-06, 02:40
Geplaatst door reallife
Hmm, mijn protestandse hartje is het hier niet mee eens. Maria was een uitverkoren vrouw maar geen voorspreekster bij God.

Dat is uiteraard je goed recht.
Dat ze uitverkoren was, maakt haar bijzonder.
Uiteraard is zij geen voorspreekster bij God, dat heb ik zo ook niet gezegd, maar goed, dat maakt den mens ervan.. :hihi:

Omdat ik katholiek ben opgevoed heeft ze bij mij wel een speciaal plekje..



Ik heb zo'n hekel aan kerstbomen! Kitcherig en het heeft echt niets met kerst te maken. :wat?!:

Ik vind het zo gezellig! Ik heb trouwens 2 marokkaanse vriendinnen die dat ook vinden..
Ze mochten er niet eens aan denken van hun vader, maar nu ze op zichzelf wonen, doen ze toch mee met de kerstboom..
en waarom ook niet.. tis gewoon een heidens gebruik..



Het is meer het besef dat Hij geleden heeft voor ons en dat Zijn bloed ons reinigt van zonden en schuld. Leren ze dat in de katholieke kerk dan helemaal niet? Dat vind ik dan eigenlijk wel erg.

Tuurlijk leren ze dat wel. Ze moeten nota bene iedere mis ter communie om te vieren welk offer hij voor de mensheid heeft gebracht. :strik:


Maar Jezus neemt niet de plaats in van God. In het onze Vader wordt Jezus zelfs niet genoemd en dat gebed is het voorbeeld wat Jezus zelf in de bijbel leert.

Ik ken het nog hoor.. ;)


Ik denk het wel ja (ik ken niet veel katholieken die praktiserend zijn) Jezus neemt vaak de centrale rol in binnen de preek. Persoonlijk ga ik daarvoor ook wel naar de kerk, naast het samenzijn met medegelovigen.

Ja, dat idee heb ik inderdaad van de protestante kerken.
Het accent ligt toch anders ja. Nou ja, dat zeg ik nou wel.. ben al 100 jaar niet bij een kerkmis geweest, tenzij begravenissen en huwelijken.
Ik put uit het verleden nu.


Maar hoe zit het dan volgens jou met de gekruisigde, de lijdende Jezus? (ik bedoel in de kerkelijke leer van de katholieke kerk)

Ow dat verschilt nauwelijks. Hij stierf voor onze zonden
Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven! Hij is voor onze zonden aan het kruis gestorven, etc.
De nadruk van de mis/dienst ligt op het offer dat hij voor ons bracht. Dat vieren ze dmv de eucharistie.

Binnen het protestantisme wordt Jezus lijden voor de zonden herdacht.
(dus: het offer <> het lijden)
Significant verschil.


ps: je hebt toch met dit prachtige weer niet de hele middag zitten prikken hè?:)

Zeker niet. thnx for asking.
Moet altijd even wachten tot mijn dochtertje haar middagslaapje heeft gedaan. :blij:

mark61
17-09-06, 03:25
Nu we toch bezig zijn, wat moet dat kannibalisme in de katholieke kerk?

MaRiaH
17-09-06, 03:34
Geplaatst door mark61
Nu we toch bezig zijn, wat moet dat kannibalisme in de katholieke kerk?

Dat is niet alleen in de katholieke kerk zo.

De Eucharistie werd door Jezus ingesteld aan de vooravond van zijn kruisiging tijdens het Laatste Avondmaal. Jezus nam ongezuurd brood, zegde dank, brak het en deed een opdracht waaronder Hij zei: "Dit is mijn Lichaam." Hij deelde het uit aan zijn apostelen, nam een kelk met wijn, zegde dank en zei: "Dit is mijn Bloed." Ook dit deelde Hij uit aan zijn leerlingen, met de opdracht deze handelingen telkens te herhalen om Hem te gedenken. Na de verrijzenis van Jezus herhaalden de mensen die zijn leer aanvaardden iedere zondag - zeer vroeg in de morgen - dit ritueel.

Vergelijking met Heilig Avondmaal
In vergelijking met de Rooms-Katholieke Kerk, wordt het Heilig Avondmaal in de meeste protestante kerken minder frequent gevierd: van eenmaal per week tot slechts enkele malen per jaar.

Een belangrijk verschil tussen de Rooms-Katholieke Kerk (en sommige andere kerken) enerzijds en de meeste protestante kerken anderzijds ligt in de interpretatie van wat er gebeurt met het brood en de wijn. Volgens de katholieke en oosters-orthodoxe leer worden het brood en de wijn, die in de kerk tijdens de eucharistie worden geconsacreerd, daadwerkelijk Lichaam en Bloed van Christus (transsubstantiatie). Katholieken en oosters-orthodoxen geloven dat in het zogenaamde heilig Misoffer Jezus Christus, die zichzelf aan het kruis offerde tot vergeving van de zonden van de mensheid, met zijn Lichaam, Bloed, ziel en Godheid onder de schijnbare gedaanten van brood en wijn aanwezig komt. De Mis is dus een offerviering.

Volgens de luthers-protestantse kerken worden brood en wijn door het geloof van het volk tijdens de viering werkelijk Lichaam en Bloed van Christus (consubstantiatie).
Volgens andere protestantse kerken (calvinisme) echter zijn het brood en de wijn louter symbolen.

Bofko
17-09-06, 04:35
de heilige drie-eenheid

Je moet een beetje abstract kunnen denken om dit concept te kunnen bevatten. Trek maar een parallel met een Kubus. Die heeft een Vooraanzicht , een Zij-aanzicht en een Bovenaanzicht. Drie verschijningsvormen van een en hetzelfde ding, dus.

God hoort een beetje complex te zijn, vind ik. Eigenlijk horen wij hem niet te kunnen bevatten.

BTW Groetjes uit het land van de grote Satan. :bril:

mark61
17-09-06, 05:46
Geplaatst door MaRiaH
Dat is niet alleen in de katholieke kerk zo.

...

Volgens andere protestantse kerken (calvinisme) echter zijn het brood en de wijn louter symbolen.

Was ook niet aan het papenbashen :hihi:

Ik zie alleen geen waarom. Blijft kannibalisme

Aicha1976
17-09-06, 05:59
Geplaatst door mark61


Ik zie alleen geen waarom. Blijft kannibalisme


Nah, het wordt gewoon gemaakt door een bakker en daarna gezegend :student:

kan·ni·ba·lis·me (het ~)
1 het eten van vlees van een soortgenoot, m.n. het eten van mensenvlees door mensen => antropofagie

mark61
17-09-06, 08:21
Geplaatst door Aicha1976
Nah, het wordt gewoon gemaakt door een bakker en daarna gezegend :student:

kan·ni·ba·lis·me (het ~)
1 het eten van vlees van een soortgenoot, m.n. het eten van mensenvlees door mensen => antropofagie

Ow gracias, dat had ik nog niet helemaal door. Eh virtueel kannibalisme dan. De intentie is er wel, maar geen vlees. In het katholicisme telt de intentie dacht ik even zwaar als de daad zelve.

MaRiaH
17-09-06, 12:44
Geplaatst door mark61
Was ook niet aan het papenbashen :hihi:

Ik zie alleen geen waarom. Blijft kannibalisme

Omdat Jezus het deed..?

ach allemaal mystieke rituelen om één te worden met God.

Door de eucharistie worden de deelnemende gelovigen verenigd met de Heer en worden zó tot Volk Gods. Het gaat dus om vereniging met de Heer, om later, in het gewone leven de Heer uit te dragen. Men ontvangt dus het Lichaam van Christus (de hostie) om Zijn lichaam (kerk) te worden.

Ik heb ff gezocht voor je.. dat zal het waarom zijn..
ehm, nooit geweten trouwens.. :hihi:

reallife
17-09-06, 12:57
Geplaatst door MaRiaH
Omdat Jezus het deed..?

ach allemaal mystieke rituelen om één te worden met God.

Door de eucharistie worden de deelnemende gelovigen verenigd met de Heer en worden zó tot Volk Gods. Het gaat dus om vereniging met de Heer, om later, in het gewone leven de Heer uit te dragen. Men ontvangt dus het Lichaam van Christus (de hostie) om Zijn lichaam (kerk) te worden.

Ik heb ff gezocht voor je.. dat zal het waarom zijn..
ehm, nooit geweten trouwens.. :hihi:

Wel indrukwekkend hoor. Net als het avondmaal.

Tenminste, het avondmaal is wel mooi toch?

Bij de evangelische kerken vieren ze ook elke dienst avondmaal. Daar wordt het doorgegeven. Maar om eerlijk te zijn vind ik het bij ons mooier. Er worden tafels vooraan in de kerk klaargezet met mooie witte tafelkleden en de vaak mooie avondmaals bekers en schalen. En om de beurt gaan de gemeenteleden aan tafel. En daar wordt het brood en de wijn doorgegeven.

In de evangelische kerk kwam het op mij wat rommelig over. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Juliette
17-09-06, 13:08
Geplaatst door reallife
Wel indrukwekkend hoor. Net als het avondmaal.

Tenminste, het avondmaal is wel mooi toch?

Bij de evangelische kerken vieren ze ook elke dienst avondmaal. Daar wordt het doorgegeven. Maar om eerlijk te zijn vind ik het bij ons mooier. Er worden tafels vooraan in de kerk klaargezet met mooie witte tafelkleden en de vaak mooie avondmaals bekers en schalen. En om de beurt gaan de gemeenteleden aan tafel. En daar wordt het brood en de wijn doorgegeven.

In de evangelische kerk kwam het op mij wat rommelig over. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Je kan hier eens een kijkje nemen. Kan je interesseren. Mariah ook trouwens.

Chevetogne (http://www.monasterechevetogne.com/)

Een klooster in Wallonië waar orthodoxie en katholiek geloof naast elkaar bestaan. Met veel aandacht voor en onderzoek naar de oorpronkelijke rituelen. Héél mooi en interessant allemaal. Zonder misplaatste nostalgie of engdenkendheid.

Ik heb daar als ongelovige ooit een heel interessant, fijn weekend doorgebracht.

reallife
17-09-06, 13:15
Geplaatst door Juliette
Je kan hier eens een kijkje nemen. Kan je interesseren. Mariah ook trouwens.

Chevetogne (http://www.monasterechevetogne.com/)

Een klooster in Wallonië waar orthodoxie en katholiek geloof naast elkaar bestaan. Met veel aandacht voor en onderzoek naar de oorpronkelijke rituelen. Héél mooi en interessant allemaal. Zonder misplaatste nostalgie of engdenkendheid.

Ik heb daar als ongelovige ooit een heel interessant, fijn weekend doorgebracht.

Dank je, dat ga ik vanmiddag of vanavond eens rustig lezen. :)

Wortel
17-09-06, 13:19
Omdat Jezus het deed..?
ach allemaal mystieke rituelen om één te worden met God.

Door de eucharistie worden de deelnemende gelovigen verenigd met de Heer en worden zó tot Volk Gods. Het gaat dus om vereniging met de Heer, om later, in het gewone leven de Heer uit te dragen. Men ontvangt dus het Lichaam van Christus (de hostie) om Zijn lichaam (kerk) te worden.

In de Protestantse kerk noemen we dat inderdaad Avondmaal, en voor wie het meemaakt is het een heel indringende ervaring van de nabijheid van Christus. Daar zit zeker het element van mystieke vervoering in.
Zeker in de viering op Witte Donderdag, als ouverture naar de Goede Vrijdag, is dit alles zeer indringend.

Overigens is de term "transubstantiatie" gelanceerd tijdens het Lateraans concilie van 1215. Dat is al even geleden, dus. Tegenwoordig legt men veel meer het accent op de "transfinalisatie" om het maar fijn op zijn studeerkamergeleerds te zeggen. De officiele Roomse leer blijft overigens vasthouden aan de term "transsubstantiatie".

H.P.Pas
17-09-06, 13:33
Geplaatst door Wortel
De officiele Roomse leer blijft overigens vasthouden aan de term "transsubstantiatie".

Dat staat een beetje haaks op inzichten uit de kernfysica. Is dat nu, in het licht van Benedictus' Regensburger toespraak, voor de katholieke leer relevant of niet ?

Onbek_01
18-09-06, 21:11
Geplaatst door Tomas
Ik heb de positie van de heilige-geest altijd wat zwakjes gevonden binnen de drie-eenheid. Zegge en schrijven kwam die maar één keer naar voren.

Vind ik ook.
Als je Maria vergelijkt met de heilige geest(engel Gabriel)dan lijkt het dat maria grotere afgod is dan de heilige Geest.
Beste katholieken,luistert goed:
Wat houdt de drie-eenheid in?
Drie personen/aparten/deeltjes in éénheid.
De Vader=God
De zoon=god
De heilige Geest=god
Al die drie personen/aparten/deeltjes zijn Goden in éénheid.
Nu zullen katholieken vast zeggen:zeg niet goden in eenheid maar God in éénheid.
Ik zal u even uitlachen waarom ik zeg goden in éénheid:
In de islam is de profeet Jezus een profeet van Allah en de heilige Geest(Engel gabriel)een boodschapper van Allah maar in het christendom(katholieke) maken zij deeluit van het katholieke drie-eenheid dus zal ik vanuit islamitische perspectief zeggen dat de christenen naast Allah nog twee af-goden aanbidden.
Zo zit het precies met de joden.De joden geloven totaal niet in jezus als hij(een mens)word aanbeden in het christendom dan is dat fout volgens de joden.
De yahuuds/joden geloven ook in de Ruah kodesh maar zij zien hem niet als God, natuurlijk zullen zij(de joden) het vreemd vinden dat hij aanbeden word in het christendom(katholieke) en dus zullen zij zeggen:Hey die christenen aanbidden Ruah Kodesh,dat is niet juist.

Het allerbekendste vragen die ik heb voor de christenen is natuurlijk.
Brengt mij twee zinnen uit de bijbel waar Profeet Jezus vzmh zelf met zijn eigen woorden zegt bijvoorbeeld:
1.Ik ben God
2.Aanbid mij want ik ben god/Zoon de God.

Jullie kunnen dat niet natuurlijk want de profeet Jezus gaf als antwoord toen een yahuud/jood hem vroeg:Rabbijn/meester wat is het eerste gebod.
Zei Jezus vzmh:Het eerste gebod is 'drie-eenheid' of zei Hij vzmh het eerste gebod is 'Vader verwekt zijn eigen geboren Zoon'.
Denk even na waarom de profeet Jezus vzmh als antwoord gaf:
Marcus 12 vers 29; Jezus antwoordde: Het eerste is : Hoor, Israel, de Here, onze God is een.
''And he said, "Amen, I say to you, no prophet is accepted in his own native place. <Hier zegt Jezus met zijn eigen woorden woorden dat hij een profeet is,een profeet die geloochend zal worden door het joodsevolk.
Matthew 21:11
En de scharen zeiden: Deze is Jezus, de Profeet van Nazareth in Galilea''


Conclusie:Profeet Jezus vzmh zag in zich zelf als profeet van Allah,hij claimde nooit goddelijkheid,hij refeerde naar zichzelf als zoon van God maar is dit een reden om hem te aanbidden?
Hoeveel mensen in het OT en NT zijn niet zonen van God genoemd?

Adam was geboren zonder vader én moeder:moet adam nu aanbeden worden?
Enoch werd opgelift naar de hemel,moet hij ook aanbeden worden?

Subhanallah.

Het allerbelangrijkste bewijs tegen drie-eenheid is dat dit tot onderdeel(dogma)van het christelijke geloof werd verklaard 300 jaar na profeet Jezus vzmh!


64. Zeg: "O, mensen van het Boek, komt tot één woord, waarin wij met elkander overeenstemmen: dat wij niemand dan Allah aanbidden en dat wij niets met Hem vereenzelvigen en dat sommigen onzer geen anderen tot goden nemen, buiten Allah." Maar, als zij zich afwenden, zegt dan: "Getuigt, dat wij Moslims zijn."

Dat was slechts uitnoding,indien jullie de uitnodiging afwijzen dan dit maar:

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "O gij ongelovigen,

2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt(Jezus vzmh,Heilige Geest),

3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid(christenen vooral de katholieken zeggen dat Allah is niet hun God dus zij aanbidden niet wat ik aanbid).

4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt(nogmaals ik aanbid de profeet Jezus niet noch wil ik de heilige Geest aanbidden),

5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid(katholieken willen niet Allah als hun God hebben,het zij zo).

6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."(<oplossing voor het hele probleem)

Wortel
18-09-06, 22:09
Beste katholieken,luistert goed:
Wat houdt de drie-eenheid in?
Drie personen/aparten/deeltjes in éénheid.
De Vader=God
De zoon=god
De heilige Geest=god
Al die drie personen/aparten/deeltjes zijn Goden in éénheid.
Nu zullen katholieken vast zeggen:zeg niet goden in eenheid maar God in éénheid.
Ik zal u even uitlachen waarom ik zeg goden in éénheid:
In de islam is de profeet Jezus een profeet van Allah en de heilige Geest(Engel gabriel)een boodschapper van Allah maar in het christendom(katholieke) maken zij deeluit van het katholieke drie-eenheid dus zal ik vanuit islamitische perspectief zeggen dat de christenen naast Allah nog twee af-goden aanbidden.

God, geef mij sabr. Het is toch ook een life-time job om uit te leggen dat het in het christendom zo dus juist niet zit.
Er zijn echter van die momenten, op feestjes b.v., dat je net een hap van je appeltaart in je mond wilt steken, maar dat er juist op dat moment altijd wel weer zo'n theologant iets in jouw richting roept in de trant van: "Er is maar één God, he?!" Dat zijn die momenten dat ik geen zin heb om te werken, en de theologanten graag overlaat aan hun eigen kromme beeldvorming over andermans geloof.

MaRiaH
18-09-06, 22:16
Geplaatst door Wortel
God, geef mij sabr. Het is toch ook een life-time job om uit te leggen dat het in het christendom zo dus juist niet zit.
Er zijn echter van die momenten, op feestjes b.v., dat je net een hap van je appeltaart in je mond wilt steken, maar dat er juist op dat moment altijd wel weer zo'n theologant iets in jouw richting roept in de trant van: "Er is maar één God, he?!" Dat zijn die momenten dat ik geen zin heb om te werken, en de theologanten graag overlaat aan hun eigen kromme beeldvorming over andermans geloof.

Luke 23:34
“Father, forgive them for they know not what they do.”

in dit geval "say" :knipoog:

Onbek_01
18-09-06, 22:23
Geplaatst door Wortel
God, geef mij sabr. Het is toch ook een life-time job om uit te leggen dat het in het christendom zo dus juist niet zit.
Er zijn echter van die momenten, op feestjes b.v., dat je net een hap van je appeltaart in je mond wilt steken, maar dat er juist op dat moment altijd wel weer zo'n theologant iets in jouw richting roept in de trant van: "Er is maar één God, he?!" Dat zijn die momenten dat ik geen zin heb om te werken, en de theologanten graag overlaat aan hun eigen kromme beeldvorming over andermans geloof.

Hoezo??
Oke,een simpele vraag voor jou:
Is Jezus in jouw ogen god-ingeworden-mens/incarnatie of een profeet?
Wees nou toch duidelijk.
Tjonge,je maakt er een hele drama ervan.
Hoe komt het dat ik meer weet van het katholieke godsdienst dan dat jij het weet :verrassin

Je kan wel steeds roepen van:Hey malloot ik geloof niet drie goden maar in één God.Maar je hebt nog steeds een probleem.Er is nog een zo iets als drie(personen)-eenheid.
Hoe kunnen drie nou éénheid vormen,waarom geen 14-eenheid of 100-eenheid.
En zo worden katholieken gek van dat en dus gaan ze kiezen voor een godsdienst als de islam(soenitische)waar alles heel simpel uitgelegd is:God is één,niets 3-eenheid of 6-eenheid of 2000-eenheid enzovoort.

Onbek_01
18-09-06, 22:24
Geplaatst door MaRiaH
Luke 23:34
“Father, forgive them for they know not what they do.”

in dit geval "say" :knipoog:

Zoek(de waarheid=islam)en gij zult vinden

MaRiaH
18-09-06, 22:26
Geplaatst door Onbek_01
Hoezo??
Oke,een simpele vraag voor jou:
Is Jezus in jouw ogen god-ingeworden-mens/incarnatie of een profeet?
Wees nou toch duidelijk.
Tjonge,je maakt er een hele drama ervan.
Hoe komt het dat ik meer weet van het katholieke godsdienst dan dat jij het weet :verrassin



Ik zal je uit je droom helpen: je weet er helemaal NIKS van.

lees nou dat hele topic nog es door en daar zul je het antwoord op je vragen vinden.
Die zijn allang beantwoord.


En zo worden katholieken gek van dat en dus gaan ze kiezen voor een godsdienst als de islam(soenitische)waar alles heel simpel uitgelegd is

Het zijn NIET de katholieke jongeren maar de protestantse gereformeerde jongeren die in een enkel geval naar de Islam trekken.

(zie eerste post)

MaRiaH
18-09-06, 22:27
Geplaatst door Onbek_01
Zoek(de waarheid=islam)en gij zult vinden

de waarheid ligt niet in één religie.. maar in allen.

reallife
18-09-06, 22:29
Geplaatst door Onbek_01
Vind ik ook.
Als je Maria vergelijkt met de heilige geest(engel Gabriel)dan lijkt het dat maria grotere afgod is dan de heilige Geest.
Beste katholieken,luistert goed:
Wat houdt de drie-eenheid in?
Drie personen/aparten/deeltjes in éénheid.
De Vader=God
De zoon=god
De heilige Geest=god
Al die drie personen/aparten/deeltjes zijn Goden in éénheid.
Nu zullen katholieken vast zeggen:zeg niet goden in eenheid maar God in éénheid.
Ik zal u even uitlachen waarom ik zeg goden in éénheid:
In de islam is de profeet Jezus een profeet van Allah en de heilige Geest(Engel gabriel)een boodschapper van Allah maar in het christendom(katholieke) maken zij deeluit van het katholieke drie-eenheid dus zal ik vanuit islamitische perspectief zeggen dat de christenen naast Allah nog twee af-goden aanbidden.
Zo zit het precies met de joden.De joden geloven totaal niet in jezus als hij(een mens)word aanbeden in het christendom dan is dat fout volgens de joden.
De yahuuds/joden geloven ook in de Ruah kodesh maar zij zien hem niet als God, natuurlijk zullen zij(de joden) het vreemd vinden dat hij aanbeden word in het christendom(katholieke) en dus zullen zij zeggen:Hey die christenen aanbidden Ruah Kodesh,dat is niet juist.

Het allerbekendste vragen die ik heb voor de christenen is natuurlijk.
Brengt mij twee zinnen uit de bijbel waar Profeet Jezus vzmh zelf met zijn eigen woorden zegt bijvoorbeeld:
1.Ik ben God
2.Aanbid mij want ik ben god/Zoon de God.

Jullie kunnen dat niet natuurlijk want de profeet Jezus gaf als antwoord toen een yahuud/jood hem vroeg:Rabbijn/meester wat is het eerste gebod.
Zei Jezus vzmh:Het eerste gebod is 'drie-eenheid' of zei Hij vzmh het eerste gebod is 'Vader verwekt zijn eigen geboren Zoon'.
Denk even na waarom de profeet Jezus vzmh als antwoord gaf:
Marcus 12 vers 29; Jezus antwoordde: Het eerste is : Hoor, Israel, de Here, onze God is een.
''And he said, "Amen, I say to you, no prophet is accepted in his own native place. <Hier zegt Jezus met zijn eigen woorden woorden dat hij een profeet is,een profeet die geloochend zal worden door het joodsevolk.
Matthew 21:11
En de scharen zeiden: Deze is Jezus, de Profeet van Nazareth in Galilea''


Conclusie:Profeet Jezus vzmh zag in zich zelf als profeet van Allah,hij claimde nooit goddelijkheid,hij refeerde naar zichzelf als zoon van God maar is dit een reden om hem te aanbidden?
Hoeveel mensen in het OT en NT zijn niet zonen van God genoemd?

Adam was geboren zonder vader én moeder:moet adam nu aanbeden worden?
Enoch werd opgelift naar de hemel,moet hij ook aanbeden worden?

Subhanallah.

Het allerbelangrijkste bewijs tegen drie-eenheid is dat dit tot onderdeel(dogma)van het christelijke geloof werd verklaard 300 jaar na profeet Jezus vzmh!


64. Zeg: "O, mensen van het Boek, komt tot één woord, waarin wij met elkander overeenstemmen: dat wij niemand dan Allah aanbidden en dat wij niets met Hem vereenzelvigen en dat sommigen onzer geen anderen tot goden nemen, buiten Allah." Maar, als zij zich afwenden, zegt dan: "Getuigt, dat wij Moslims zijn."

Dat was slechts uitnoding,indien jullie de uitnodiging afwijzen dan dit maar:

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "O gij ongelovigen,

2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt(Jezus vzmh,Heilige Geest),

3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid(christenen vooral de katholieken zeggen dat Allah is niet hun God dus zij aanbidden niet wat ik aanbid).

4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt(nogmaals ik aanbid de profeet Jezus niet noch wil ik de heilige Geest aanbidden),

5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid(katholieken willen niet Allah als hun God hebben,het zij zo).

6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."(<oplossing voor het hele probleem)

Ik denk dat je je vergist als je stelt dat juist katholieken dit allemaal denken. De bijbelkennis wordt er bij ons in de protestantse traditie veel meer ingegoten dan bij de (uitzonderingen daargelaten) katholieken.
Of Allah een andere God is? Ik denk wel dat er vanuit de bijbel een heel ander Godsbeeld geschetst wordt dan in de koran en dan niet alleen omdat veel protestanten niet zullen erkennen dat Mohammed een ware profeet is maar het verschil begint inderdaad al bij de schepping. Het geloof dat wij mensen naar Gods beeld en gelijkenis geschapen zijn en de welbekende erfzonde enz.

Verder vind ik hetzelf niet zo zinvol om bijbelteksten hiertegenover te stellen. Zeker niet tegenover koranteksten omdat deze voor mij (met alle respect) geen gezaghebbende bron zijn. Zo zul jij de teksten die ik evt. vanuit de bijbel zou citeren niet als gezaghebbende bron ervaren. Dus ik sluit me aan bij punt 6. :)

Juliette
18-09-06, 22:31
Geplaatst door Onbek_01

En zo worden katholieken gek van dat en dus gaan ze kiezen voor een godsdienst als de islam(soenitische)waar alles heel simpel uitgelegd is:God is één,niets 3-eenheid of 6-eenheid of 2000-eenheid enzovoort.

Wat doe je dan met de sjieten? Of de Soefi's? etc ... Zijn dat geen moslims die mee naar die Umma moeten streven?

Onbek_01
18-09-06, 22:32
Geplaatst door MaRiaH
Ik zal je uit je droom helpen: je weet er helemaal NIKS van.

lees nou dat hele topic nog es door en daar zul je het antwoord op je vragen vinden.
Die zijn allang beantwoord.



Het zijn NIET de katholieke jongeren maar de protestantse gereformeerde jongeren die in een enkel geval naar de Islam trekken.

(zie eerste post)


Ik heb steeds ernaar gevraagd of jullie jezus vzmh aanbidden(beelden van hem zegt al genoeg),ik kreeg er geen antwoord op dan neem ik aan dat jullie hem niet aanbidden dus hij is geen god,geen onderdeel van de drie-eenheid.
Wat is het nou???
Marriah ik geloof dat jij geen fuk weet van het katholisme.

Onbek_01
18-09-06, 22:36
Geplaatst door Juliette
Wat doe je dan met de sjieten? Of de Soefi's? etc ... Zijn dat geen moslims die mee naar die Umma moeten streven?

Ze behoren tot de muslim Ummah maar of zij het pure islam aanhangen twijfel ik sterk.

MaRiaH
18-09-06, 22:37
Geplaatst door Onbek_01
Ik heb steeds ernaar gevraagd of jullie jezus vzmh aanbidden(beelden van hem zegt al genoeg),ik kreeg er geen antwoord op dan neem ik aan dat jullie hem niet aanbidden dus hij is geen god,geen onderdeel van de drie-eenheid.
Wat is het nou???
Marriah ik geloof dat jij geen fuk weet van het katholisme.

Ok heel kort:

Wordt Mohammed aanbeden? ws. zeg je nu nee.
Dan Jezus ook niet.

Jezus is een boodschapper van God, geen God.
Binnen het christelijke geloof wordt hij niet als God gezien.
punt.

reallife
18-09-06, 22:37
Geplaatst door MaRiaH
de waarheid ligt niet in één religie.. maar in allen.

Hmmm.


:duizelig:

MaRiaH
18-09-06, 22:39
Geplaatst door reallife
Hmmm.


:duizelig:

Dat is natuurlijk persoonlijk. maar dat is wat ik geloof.
Uiteindelijk hebben we het in de kern ook nog eens allemaal over hetzelfde.. :italie:

reallife
18-09-06, 22:40
Geplaatst door MaRiaH
Ok heel kort:

Wordt Mohammed aanbeden? ws. zeg je nu nee.
Dan Jezus ook niet.

Jezus is een boodschapper van God, geen God.
Binnen het christelijke geloof wordt hij niet als God gezien.
punt.

Even stoken....

Hij vormt wel een eenheid met God. Aanbidden we als we het Onze Vader bidden dus ook niet Jezus. In ieder geval is Zijn lijden en sterven wel een bedankje waard denk ik.

;)

Onbek_01
18-09-06, 22:41
Geplaatst door reallife
Ik denk dat je je vergist als je stelt dat juist katholieken dit allemaal denken. De bijbelkennis wordt er bij ons in de protestantse traditie veel meer ingegoten dan bij de (uitzonderingen daargelaten) katholieken.
Of Allah een andere God is? Ik denk wel dat er vanuit de bijbel een heel ander Godsbeeld geschetst wordt dan in de koran(Als we over godsbeeld hebben dan kunnen we zeker zeggen dat de god uit OT een hele andere beeld word toegekend dan de god uit NT.De God uit OT word door sommigen omschreven als strijder,maar de god uit NT word als vredeliefhebbende God afgebeeld.Hoe zit dat dan??????????) en dan niet alleen omdat veel protestanten niet zullen erkennen dat Mohammed een ware profeet is maar het verschil begint inderdaad al bij de schepping. Het geloof dat wij mensen naar Gods beeld en gelijkenis geschapen zijn en de welbekende erfzonde enz.

Verder vind ik hetzelf niet zo zinvol om bijbelteksten hiertegenover te stellen. Zeker niet tegenover koranteksten omdat deze voor mij (met alle respect) geen gezaghebbende bron zijn. Zo zul jij de teksten die ik evt. vanuit de bijbel zou citeren niet als gezaghebbende bron ervaren. Dus ik sluit me aan bij punt 6. :)

Sommige verzen uit de bijbel die niet in conflict raken met de edele quran word door mij zeker geplaatst op dit forum in de toekomst.

Onbek_01
18-09-06, 22:42
Geplaatst door MaRiaH
Ok heel kort:

Wordt Mohammed aanbeden? ws. zeg je nu nee.
Dan Jezus ook niet.

Jezus is een boodschapper van God, geen God.
Binnen het christelijke geloof wordt hij niet als God gezien.
punt.
Zie je afbeeldingen van de profeet Moehammed vzmh in ons moskeén?Knielen we neer voor de afbeelding van de profeet Moehammed vzmh in ons moskeén zoals de katholieken dat doen met hun standbeelden??

Ik denk niet dat jij een katholieke bent.
Ik denk juist dat de katholieken on eens zijn met wat jij nu aan het zeggen bent.

reallife
18-09-06, 22:42
Geplaatst door MaRiaH
Dat is natuurlijk persoonlijk. maar dat is wat ik geloof.
Uiteindelijk hebben we het in de kern ook nog eens allemaal over hetzelfde.. :italie:

Kijk... dat denk ik ook tot op zekere hoogte. We zijn allemaal geschapen naar Gods beeld en gelijkenis dus we zoeken Hem denk ik ergens allemaal. :)

MaRiaH
18-09-06, 22:44
Geplaatst door reallife
Even stoken....

Hij vormt wel een eenheid met God. Aanbidden we als we het Onze Vader bidden dus ook niet Jezus. In ieder geval is Zijn lijden en sterven wel een bedankje waard denk ik.

;)


nee, niet mee eens.
het onze vader daar komt geen Jezus in voor.

Zijn lijden en sterven geven aan dat hij een mens was met een boodschap, geen God.

Onbek_01
18-09-06, 22:46
Geplaatst door reallife
Even stoken....

Hij vormt wel een eenheid met God. Aanbidden we als we het Onze Vader bidden dus ook niet Jezus. In ieder geval is Zijn lijden en sterven wel een bedankje waard denk ik.

;)

Hij vormt eenheid met God lijkt alsof je zegt dat Jezus gelijk staat tot God oftewel hij is god.
Hoe verklaar je dat?

MaRiaH
18-09-06, 22:49
Geplaatst door Onbek_01
Zie je afbeeldingen van de profeet Moehammed vzmh in ons moskeén?Knielen we neer voor de afbeelding van de profeet Moehammed vzmh in ons moskeén zoals de katholieken dat doen met hun standbeelden??

Ik denk niet dat jij een katholieke bent.
Ik denk juist dat de katholieken on eens zijn met wat jij nu aan het zeggen bent.

wat jij denkt moet jij weten.

Binnen het katholicisme denkt niet iedereen hetzelfde over de dingen..
Bovendien verwar je ook nog de verschillen tussen kath vs. prot.

Onbek_01
18-09-06, 22:51
Geplaatst door MaRiaH
wat jij denkt moet jij weten.

Binnen het katholicisme denkt niet iedereen hetzelfde over de dingen..
Bovendien verwar je ook nog de verschillen tussen kath vs. prot.


Ergens had jij gezegd dat jij het katholisme aanhangt dan hoe komt het dat jouw ideeén zoals dat Jezus een dienaar/slaaf van God is oftewel boodschapper van God tegenstrijdig bezig is met wat meeste katholieken geloven namelijk Jezus is 'zoon de God'.

reallife
18-09-06, 22:52
Geplaatst door Onbek_01
Sommige verzen uit de bijbel die niet in conflict raken met de edele quran word door mij zeker geplaatst op dit forum in de toekomst.

Je bent een beetje lastig te Quoten :)


[i]Als we over godsbeeld hebben dan kunnen we zeker zeggen dat de god uit OT een hele andere beeld word toegekend dan de god uit NT.De God uit OT word door sommigen omschreven als strijder,maar de god uit NT word als vredeliefhebbende God afgebeeld.Hoe zit dat dan??????????[/B]

Doordat de toorn van God over de zonden werd gestild door het verlossende bloed van Christus.

Hierdoor leven we door Christus in genadetijd. (dit wordt wel een beetje refo/evangelie talk) Uiteindelijk zal de wereld niet ontkomen aan de toorn van God. Het is een vergissing om te denken dat God uit het oude testament een andere is dan God uit het nieuwe testament.

Geen prettige kant van het geloof om bij na te denken. :droef:

MaRiaH
18-09-06, 22:52
Geplaatst door Onbek_01
Hij vormt eenheid met God lijkt alsof je zegt dat Jezus gelijk staat tot God oftewel hij is god.
Hoe verklaar je dat?

Bij protestanten ligt dat weer anders.. daar is de verlossing door Jezus de enige weg naar God.

Onbek_01
18-09-06, 22:53
Geplaatst door Onbek_01
Ergens had jij gezegd dat jij het katholisme aanhangt dan hoe komt het dat jouw ideeén zoals dat Jezus een dienaar/slaaf van God is oftewel boodschapper van God tegenstrijdig bezig is met wat meeste katholieken geloven namelijk Jezus is 'zoon de God'.
We geloven eerlijk gezegd als we het hebben over Jezus.Jij gelooft dat hij de profeet van God is,ik ook.Jij kent aan jezus vzmh geen goddelijkheid toe,ik ook.Dat is mooi om te weten.

MaRiaH
18-09-06, 22:53
Geplaatst door Onbek_01
Ergens had jij gezegd dat jij het katholisme aanhangt dan hoe komt het dat jouw ideeén zoals dat Jezus een dienaar/slaaf van God is oftewel boodschapper van God tegenstrijdig bezig is met wat meeste katholieken geloven namelijk Jezus is 'zoon de God'.

Ik heb in de katholieke kerk altijd geleerd dat dat symboliek is..

jij bent ook een zoon een van God, hij is onze Vader.
(de schepper)

Ik hang het niet meer aan.. ik ben zo opgevoed.
Maar ik kan inderdaad niet zeggen dat wat ik zeg voor alle katholieken zo is. :lachu:

Tomas
18-09-06, 22:56
Ik blijf het toch maar monty python vinden dat gediscusseer van jullie.

Onbek_01
18-09-06, 22:57
Geplaatst door MaRiaH
Ik heb in de katholieke kerk altijd geleerd dat dat symboliek is..

jij bent ook een zoon een van God, hij is onze Vader.
(de schepper)


Hij word niet voor niets zo genoemd>Zoon de God
Om het uit te leggen:kathos geloven jezus is de zoon van God maar hij is ook God zelf (m.a.w God kwam als kind naar buiten[istaqfurallah],hij dronk,at,deed zijn behoeften)en hij vormt samen met Vader de God +heilige geest de god een eenheid.

MaRiaH
18-09-06, 22:58
Geplaatst door Tomas
Ik blijf het toch maar monty python vinden dat gediscusseer van jullie.

en? vermaak je je?
ik vind monthy python altijd errug leuk.. :gniffel:

Onbek_01
18-09-06, 22:59
Geplaatst door Tomas
Ik blijf het toch maar monty python vinden dat gediscusseer van jullie.


Het verbaast mij dat een moslim als ik meer afweet van het katholisme(het aanbidden van Jezus cetra)dan mariah.
Mariah schaam je :) .

Tomas
18-09-06, 23:00
Geplaatst door MaRiaH
en? vermaak je je?
ik vind monthy python altijd errug leuk.. :gniffel:

'k heb beter gelezen.

Tomas
18-09-06, 23:01
Geplaatst door Onbek_01
Het verbaast mij dat een moslim als ik meer afweet van het katholisme(het aanbidden van Jezus cetra)dan mariah.
Mariah schaam je :) .

Nou volgens mij verbaas jij je daar echt niet over hoor. Volgens mij weet jij altijd al beter wat anderen denken te geloven.

MaRiaH
18-09-06, 23:02
Geplaatst door Onbek_01
Hij word niet voor niets zo genoemd>Zoon de God
Om het uit te leggen:kathos geloven jezus is de zoon van God maar hij is ook God zelf (m.a.w God kwam als kind naar buiten[istaqfurallah],hij dronk,at,deed zijn behoeften)en hij vormt samen met Vader de God +heilige geest de god een eenheid.

wie heeft dat bedacht??

:hihi:

ik geef het op..
laat Wortel het maar uitleggen.

Zo en zal ik jou nu eens gaan vertellen wat jij eigenlijk gelooft?
en dat ik dat beter weet dan jij?

Onbek_01
18-09-06, 23:07
Geplaatst door MaRiaH
wie heeft dat bedacht??

:hihi:

ik geef het op..
laat Wortel het maar uitleggen.

Zo en zal ik jou nu eens gaan vertellen wat jij eigenlijk gelooft?
en dat ik dat beter weet dan jij?



Waar ik+ alle muslims erin geloven is heel simpel:

136. Zegt: "Wij geloven in Allah en in hetgeen ons is geopenbaard en in hetgeen tot Abraham, Ismaël, Izaäk, Jacob en de stammen werd nedergezonden en in hetgeen aan Mozes en Jezus werd gegeven en in hetgeen aan alle andere profeten werd gegeven door hun Heer. Wij maken geen onderscheid tussen hen en aan Hem onderwerpen wij ons.

MaRiaH
18-09-06, 23:10
Geplaatst door Onbek_01
Het verbaast mij dat een moslim als ik meer afweet van het katholisme(het aanbidden van Jezus cetra)dan mariah.
Mariah schaam je :) .

Jongen, je weet er werkelijk niks van.

Je denkt er wat van te weten..
bovendien sta je niet open voor enige uitleg, dus zul je altijd blijven denken dat jij het beter weet.

Ik pretendeer trouwens niet alles van het katholicisme te weten. Ik ben geen theoloog. En van theologen weten we ook dat ze het niet met elkaar eens zijn.

Een absolute waarheid bestaat niet, iedereen heeft zijn eigen waarheid.

MaRiaH
18-09-06, 23:12
Geplaatst door Onbek_01
Waar ik+ alle muslims erin geloven is heel simpel:

136. Zegt: "Wij geloven in Allah en in hetgeen ons is geopenbaard en in hetgeen tot Abraham, Ismaël, Izaäk, Jacob en de stammen werd nedergezonden en in hetgeen aan Mozes en Jezus werd gegeven en in hetgeen aan alle andere profeten werd gegeven door hun Heer. Wij maken geen onderscheid tussen hen en aan Hem onderwerpen wij ons.

Dat is grappig.. dat geloven christenen ook.. :melig2:

reallife
18-09-06, 23:13
Geplaatst door Onbek_01
Hij vormt eenheid met God lijkt alsof je zegt dat Jezus gelijk staat tot God oftewel hij is god.
Hoe verklaar je dat?

Toch maar even een tekst ter verduidelijking:

Hand 2,33
Hij is door God verheven, zit aan zijn rechterhand, en heeft van de Vader de heilige Geest, die ons beloofd is, ontvangen. Die Geest heeft hij op ons doen neerdalen, en dat is wat u ziet en hoort.

Wat Thomas al stelde. (ik bedoel de prikker Thomas niet de bijbelse :)
De taak van de heilige Geest is vaak erg onderschat, ook binnen juist de reformatorische kerken. Het is de heilige Geest die samenbindt en éénmaakt. Het is een letterlijk geestelijke éénheid. Je kunt het ook verklaren als hetzelfde doel hebben. Jezus en Zijn Vader hebben hetzelfde doel en dat maakt Hun één.

Openbaring 14:1 Toen zag ik dit: het lam stond op de Sion, en bij het lam waren honderdvierenveertigduizend mensen die zijn naam en die van zijn Vader op hun voorhoofd hadden.

Je ziet, in het bijbelboek openbaringen waarin het zoals je ws wel weet gaat over de eindtijd en het oordeel over de wereld wordt er gesproken over Zijn naam en die van Zijn Vader. Lam staat in de bijbel voor christus.

MaRiaH
18-09-06, 23:23
En in de Edele Koran lezen we:

“Zij (=Maria) zei:’O mijn Heer, hoe kan ik een kind krijgen terwijl geen man mij heeft aangeraakt?’Hij (Allah) zei: ‘Zo is het: Allah schept wat Hij wil, als Hij over een zaak bepaalt, dan zegt Hij er slechts tegen:’Wees’, en het is’.”
(de Edele Koran, de familie van Imran 3:47)

Zoals christenen geloven, dat de geboorte van Jezus een wonder was, zo ook geloven de moslims dat de geboorte van Jezus een wonder was.

Dus geloven Moslims ook in de heilige geest..
Allah, de heilige geest en Jezus

De heilige geest = Allah
Jezus is door Allah nedergezonden als de zoon van Maria.
Capice?

MaRiaH
18-09-06, 23:33
Geplaatst door Tomas
'k heb beter gelezen.

Zeker..
Zelfs "the Life of Brian" heeft meer inhoud.. :hihi:

Wortel
19-09-06, 05:47
laat Wortel het maar uitleggen.

Ben nu nog bezig met mijn "appeltaart", zeg maar.

Dus:
-Even de zoekfunctie van Maroc.nl activeren.
-Links invullen 'Drie-eenheid', rechts invullen 'Wortel'.

Ik zal aan je nadere commentaar snel genoeg weten of je het echt allemaal gelezen hebt.

Succes!

reallife
19-09-06, 09:00
Geplaatst door Wortel
Ben nu nog bezig met mijn "appeltaart", zeg maar.

Dus:
-Even de zoekfunctie van Maroc.nl activeren.
-Links invullen 'Drie-eenheid', rechts invullen 'Wortel'.

Ik zal aan je nadere commentaar snel genoeg weten of je het echt allemaal gelezen hebt.

Succes!

Denk je wel om je broodnodige vitamientjes? Appeltaart als ontbijt...

Wortel
19-09-06, 14:14
Appeltaart als ontbijt...

Misschien sprak ik in raadselen, maar het was een intentionele appeltaart. :wink:
Maar heel heel erg bedankt voor de oprechte zorg. :)

~Panthera~
19-09-06, 14:56
In het katholieke geloof heb je het over God de Vader, God de zoon en God de Heilige Geest.
Een 3-eenheid, die ook wel degelijk alle 3 als Goddelijk worden gezien.

Onbek_01
19-09-06, 15:08
Geplaatst door MaRiaH
En in de Edele Koran lezen we:

“Zij (=Maria) zei:’O mijn Heer, hoe kan ik een kind krijgen terwijl geen man mij heeft aangeraakt?’Hij (Allah) zei: ‘Zo is het: Allah schept wat Hij wil, als Hij over een zaak bepaalt, dan zegt Hij er slechts tegen:’Wees’, en het is’.”
(de Edele Koran, de familie van Imran 3:47)

Zoals christenen geloven, dat de geboorte van Jezus een wonder was, zo ook geloven de moslims dat de geboorte van Jezus een wonder was.

Dus geloven Moslims ook in de heilige geest..
Allah, de heilige geest en Jezus

De heilige geest = Allah
Jezus is door Allah nedergezonden als de zoon van Maria.
Capice?

97. Zeg: "Al wie een vijand van Gabriël is" - want waarlijk, hij openbaarde het op Allah's bevel aan uw hart, vervullende datgene, wat voordien kwam, een leidraad zijnde en een blijde mare voor de gelovlgen. -(Surah 2)

En

102. Zeg: "De Geest van heiligheid heeft het van uw Heer met waarheid nedergebracht, opdat Hij degenen die geloven, moge versterken en als leiding en blijde tijding voor hen die zich onderwerpen."

De Heilige Geest=Engel Gabriel
Maar in jullie godsdienst is de Heilige Geest een god,hij maakt deeluit van de drie-eenheid.

Onbek_01
19-09-06, 15:12
Geplaatst door ~Panthera~
In het katholieke geloof heb je het over God de Vader, God de zoon en God de Heilige Geest.
Een 3-eenheid, die ook wel degelijk alle 3 als Goddelijk worden gezien.

Inderdaad,dat is wat katholieken geloven.
Jezus vzmh is een god in de katholieke leer,de Heilige Geest is ook een god in de katholieke leer.In de islam zijn zij de slaven van Allah Meest Verhevene.
Het monotheisme die christenen aanhangen is niet hetzelfde als de monotheism die moslims aanhangen.Je kan spreken van dat de moslims pure monotheisme aanhangen waarbij zelf de profeet Moehammed vzmh niet word aanbeden noch word er van hem afbeeldingen gemaakt.
Ik geloof daarom dat Abraham een moslim was,een volgeling van de islamitische monotheisme.


Volgens de katholieken ziet de drie-eenheid er zo uit:

http://www.whyislam.org/forum/forum_posts.asp?TID=14279

~Panthera~
19-09-06, 15:17
Geplaatst door Onbek_01
Inderdaad,dat is wat katholieken geloven.
Jezus vzmh is een god in de katholieke leer,de Heilige Geest is ook een God in de katholieke leer.
Volgens de katholieken ziet de drie-eenheid er zo uit:

http://www.whyislam.org/forum/forum_posts.asp?TID=14279

Nou, "un God" is het ook weer niet, het is en blijft toch één God, alleen in 3en gesplitst.
Meer iets van geestelijk, lichamelijk (jezus) en HET geheel.

Waarvan De vader en Jezus aanbeden worden, de Geest neemt niet een heel erg belangrijke plaats in, die is meer symbolisch.

Onbek_01
19-09-06, 15:22
Geplaatst door ~Panthera~
Nou, "un God" is het ook weer niet, het is en blijft toch één God, alleen in 3en gesplitst.
Meer iets van geestelijk, lichamelijk (jezus) en HET geheel.

Volgens mij zeggen hindoes dat ook.
Zij zeggen ook van:wij geloven in één God maar god heeft verschillende identiteiten dus Vishnu is een hele andere aparte god dan Brahma maar ze vormen een éénheid.
Zij geloven ook dat God menselijke vormen nam om het kwaad te bestrijden,tja het lijkt wel beetje op het katholisme waarbij volgens hen god naar de aarde kwam in menselijke vorm om voor ons zonden(het kwaad van ons)te sterven.

~Panthera~
19-09-06, 15:24
Geplaatst door Onbek_01
Volgens mij zeggen hindoes dat ook.
Zij zeggen ook van:wij geloven in één God maar god heeft verschillende identiteiten dus Vishnu is een hele andere aparte god dan Brahma maar ze vormen een éénheid.
Zij geloven ook dat God menselijke vormen nam om het kwaad te bestrijden,tja het lijkt wel beetje op het katholisme waarbij volgens hen god naar de aarde kwam in menselijke vorm om voor ons zonden(het kwaad van ons)te sterven.



Zo zou je het kunnen zien, ja.

reallife
19-09-06, 15:31
Geplaatst door Onbek_01
97. Zeg: "Al wie een vijand van Gabriël is" - want waarlijk, hij openbaarde het op Allah's bevel aan uw hart, vervullende datgene, wat voordien kwam, een leidraad zijnde en een blijde mare voor de gelovlgen. -(Surah 2)

En

102. Zeg: "De Geest van heiligheid heeft het van uw Heer met waarheid nedergebracht, opdat Hij degenen die geloven, moge versterken en als leiding en blijde tijding voor hen die zich onderwerpen."

De Heilige Geest=Engel Gabriel
Maar in jullie godsdienst is de Heilige Geest een god,hij maakt deeluit van de drie-eenheid.

Je bedoeld dat volgens de koran de heilige Geest en de engel Gabriël dezelfde zouden zijn. En daarom zouden wij de engel Gabriël gelijk stellen aan de heilige Geest!?

Vreemde redenatie want in het christendom is de engel Gabriël echt niet de verpersoonlijking van de heilige Geest.


ps Wortel: ken jij die romans van Peretti, m.n. die over engelen. Best leuk om te lezen :)

MaRiaH
19-09-06, 15:36
Geplaatst door reallife
Je bedoeld dat volgens de koran de heilige Geest en de engel Gabriël dezelfde zouden zijn. En daarom zouden wij de engel Gabriël gelijk stellen aan de heilige Geest!?

Vreemde redenatie want in het christendom is de engel Gabriël echt niet de verpersoonlijking van de heilige Geest.



Precies.
:duim:

@Onbek_1: En jezus is -nogmaals- geen God.

Onbek_01
19-09-06, 15:36
Geplaatst door reallife
Je bedoeld dat volgens de koran de heilige Geest en de engel Gabriël dezelfde zouden zijn. En daarom zouden wij de engel Gabriël gelijk stellen aan de heilige Geest!?

Vreemde redenatie want in het christendom is de engel Gabriël echt niet de verpersoonlijking van de heilige Geest.


ps Wortel: ken jij die romans van Peretti, m.n. die over engelen. Best leuk om te lezen :) :vreemd:

Ja,in de islam is de Heilige Geest en de engel Gabriel dezelfde schepsel.
Als je dat niet wist,dan weet je het nu.

Onbek_01
19-09-06, 15:39
Geplaatst door MaRiaH
Precies.
:duim:

@Onbek_1: En jezus is -nogmaals- geen God.

Volgens forum'ers als jonfan(katholiek) is jezus vzmh toch wel een god.

http://www.whyislam.org/forum/forum_posts.asp?TID=14279

MaRiaH
19-09-06, 15:39
Geplaatst door Onbek_01
:vreemd:

Ja,in de islam is de Heilige Geest en de engel Gabriel dezelfde schepsel.
Als je dat niet wist,dan weet je het nu.

Ik denk dat jij het verkeerd leest..

In de bijbel is de heilige geest niet de engel Gabriel.

Onbek_01
19-09-06, 15:41
Geplaatst door MaRiaH
Ik denk dat jij het verkeerd leest..

In de bijbel is de heilige geest niet de engel Gabriel.

Wie had het nou over de bijbel? :laser:

MaRiaH
19-09-06, 15:44
Geplaatst door Onbek_01
Wie had het nou over de bijbel? :laser:

Jij. Jij beweert dat Gabriel en de heilige geest één zijn..
dat ontkennen wij.

Jij stelt dat het in de Koran wel zo is.
Ik denk dat je dat verkeerd leest.


In de bijbel dus niet. Dus jij hebt geen reden te stellen hier dat wij de engel Gabriel ook nog es als God zien, zoals je steeds deed.

Hieronder nog een citaat van Wortel over de drie-eenheid:


Kort en goed: Het gaat er in de leer van de Drie-eenheid absoluut NIET om een voorstelling van God in drie delen. Zo ongeveer op de manier dat je een appel in drieeën snijdt, en als je er een elastiekje omheen doet heb je weer een hele god. De Drie-eenheid bedoelt aan te geven dat Jezus en de Heilige Geest uitvloeiingen zijn van de Eeuwige in zijn schepping voor wat betreft de reikwijdte van Zijn ontferming en bedoeling met mensen.

en verder ben ik wel klaar met jouw welles-nietes. :D

~Panthera~
19-09-06, 15:44
Nee, Gabriel is Gabriel, een engel. waarvan er meer zijn.
Gabriel is God's boodschapper.

En dat is NIET de H.Geest.

reallife
19-09-06, 16:11
Geplaatst door Onbek_01
Volgens mij zeggen hindoes dat ook.
Zij zeggen ook van:wij geloven in één God maar god heeft verschillende identiteiten dus Vishnu is een hele andere aparte god dan Brahma maar ze vormen een éénheid.
Zij geloven ook dat God menselijke vormen nam om het kwaad te bestrijden,tja het lijkt wel beetje op het katholisme waarbij volgens hen god naar de aarde kwam in menselijke vorm om voor ons zonden(het kwaad van ons)te sterven.

Ze waren ons ver voor... :)

Vanaf ca 1200 v.Chr. verschuift het godenpantheon langzaam naar een nieuw drietal, Brahma, Sjiva en Visnu, zonder dat de oorspronkelijke goden hiermee geheel uit het zicht verdwijnen.
- Brahma wordt het onpersoonlijke opperwezen, alles doordringend, bron en schepper
- Shiva, wordt de 'vernietiger' en de asceet (vgl herfst/winter) is in bepaalde opzichten de opvolger van Waroena. (een bekende beeltenis van Shiva is die als de balancerende vierarmige danser).
- Visnu wordt de 'bewaarder' (vlg de winter/lente).
Daarnaast komen er vele andere goden of incarnaties van goden op zoals Ganesja (de wijze, afgebeeld met een olifantskop), de zoon van Sjiva. In Durga (ook Kali of Parvati geheten) welke wordt gezien als Shiva;s vrouw, komt rond 500 v.C. de oude Indogermaanse godinmoeder weer boven water.
Onder invloed van Christendom en Islam is er in recente tijd opnieuw een tendens om alle Goden als afgeleid (als facet) van de ene absoluut opgevatte God Brahma te beschouwen.http://home.hccnet.nl/am.siebers/reli-hindoe.html

Rourchid
20-09-06, 09:35
Geplaatst door Qaiys
Klopt.

Ook zegt de Paus:

"In de diepte van ons bestaan, waar zelfs onze starende blikken niet kunnen binnen dringen, zijn de Vader, Zoon en Heilige Geest, één God in drie personen, aanwezig door genade. Ver van alleen een droge intellectuele waarheid, is het mysterie van de Drie-eenheid het leven dat in ons verblijft en ons draagt".

Hij eindigt één van zijn overwegingen (Audiëntie 31 mei 2000) met een aanroeping van de liturgie van de Oosterse kerken:

"Kom, mensen, laten wij de God in drie Personen aanbidden: de Vader in de Zoon met de Heilige Geest. Want de Vader verwekte in alle eeuwigheid een Zoon die met Hem leeft en regeert, en de Heilige Geest is in de Vader, verheerlijkt met de Zoon, één macht, één wezen, één God….Heilige Drie-eenheid, eer zij U!" (Vespers van Pinksteren).

http://www.drieeenheid.nl/
Op de site http://www.drieeenheid.nl/ is het vertrekpunt/bewijs Genesis 18:3 ("drie mannen").
Het gaat echter nog veel verder. Uit Genesis 18:16 tot en met Genesis 19:1 is volgens de katholieke theorie af te deduceren dat de "drie mannen" drie engelen zijn. Twee van de engelen gaan naar Sódom en Gomórra. De engel die achter blijft zou God Zelf zijn Die vermomd als engel met Abraham spreekt.

Rourchid
20-09-06, 09:48
Geplaatst door MaRiaH

De heilige geest = Allah
Jezus is door Allah nedergezonden als de zoon van Maria.
Capice?


Lucas 3 (Nieuwe Testament)
22 En dat de Heilige Geest op hem nederdaalde, in lichamelijke gedaante, gelijk een duif; en dat er een stem geschiedde uit den hemel, zeggende: Gij zijt Mijn geliefde Zoon, in U heb Ik Mijn welbehagen!

Rourchid
20-09-06, 09:51
Geplaatst door Onbek_01

De Heilige Geest=Engel Gabriel
Maar in jullie godsdienst is de Heilige Geest een god,hij maakt deeluit van de drie-eenheid.
Diegenen die Gabriël mogen zien/horen worden vervuld met de Heilige Geest.

reallife
20-09-06, 10:27
Geplaatst door Rourchid
Op de site http://www.drieeenheid.nl/ is het vertrekpunt/bewijs Genesis 18:3 ("drie mannen").
Het gaat echter nog veel verder. Uit Genesis 18:16 tot en met Genesis 19:1 is volgens de katholieke theorie af te deduceren dat de "drie mannen" drie engelen zijn. Twee van de engelen gaan naar Sódom en Gomórra. De engel die achter blijft zou God Zelf zijn Die vermomd als engel met Abraham spreekt.

Zo staat het in de statenvertaling met kanttekeningen:

Gen 18:1 Daarna verscheen hem de HEERE1 aan de eikenbossen2 van Mamre, als hij in de deur der tent zat, toen de dag heet werd.

2 En hij hief zijn ogen op en zag; en ziet, daar stonden drie mannen3 tegenover hem; als hij hen zag, zo liep hij hun tegemoet van de deur der tent, en boog zich4 ter aarde.

3 En hij zeide: Heere!5 heb ik nu6 genade gevonden in Uw ogen, zo gaat toch niet aan Uw knecht voorbij.

4 Dat toch een weinig waters gebracht worde,8 en wast Uw9 voeten, en leunt onder10 dezen boom.


3) mannen
In gedaante en naar de mening van Abraham; maar in waarheid twee engelen en de derde de HEERE zelf, die voor den tijd van dit gezantschap met menselijke lichamen zich vertoonden; met welke zij gingen, zaten, spraken en aten; zie Hebr. 13:2. Dat de een de HEERE God was, blijkt hier vs. 1, en uit het vervolg van deze historie.

En zo in de NBV: 1 De HEER verscheen opnieuw aan Abraham, bij de eiken van Mamre. Op het heetst van de dag zat Abraham in de ingang van zijn tent. 2 Toen hij opkeek, zag hij even verderop plotseling drie mannen staan. Onmiddellijk snelde hij de tent uit, naar hen toe. Hij boog diep 3 en zei: ‘Heer, wees toch zo goed uw dienaar niet voorbij te gaan. 4 Ik zal wat water voor u laten halen zodat u uw voeten kunt wassen, maak het u hier onder de boom intussen gemakkelijk.

Je kunt lezen dat de Heere zich niet als engel had vermomd, maar als man. In diverse plaatsen in de bijbel wordt verteld dat een mens niet in staat is de aanblik van God te verdragen zonder te sterven. Hoe dan ook, Abraham herkende Hem vrijwel direct.

naam
20-09-06, 16:31
Het zou mooi zijn als mensen eens een ander geloof zouden respecteren en open zouden staan voor andere zienswijze. Hier merk ik dat andersgelovigen nog beter weten hoe andere geloven in elkaar zitten en wat zij moeten en denken.

Doet me denken aan de hit van de positivo's:
Wat hieronder voor het westen staat kun je ook tegenwoordig omdraaien en invullen voor een andere godsdienst.



Onze God is de beste
Onze God is kampioen
Daarom zijn wij in het westen
Relatief in goede doen
Kijk die andere religies
Wat een puinhoop heerst er daar
Baby's vol met vieze vliegies
Hele volk'ren de sigaar

Moeten ze maar niet zo maf zijn
Om te zweren bij een God
Waardoor ze arm of slechter af zijn
Ontevreden met hun lot

Mohammed doet in leproze
Kijk maar bij de evenaar
Hindoes wonen zelfs in dozen
Boeddha maakt je bedelaar

Brahma is één van de booste
Shiva een grote klier
Al die gozers uit het Oosten
Nee, die moeten wij niet hier

Ja, wij zijn hier in het westen
Nog het best in goede doen
Onze Heer blijft toch de beste
Hij is wereldkampioen

Hij is wereldkampioen

naam
20-09-06, 16:34
Nog even een mooie tekst over Jezus.

Als je weten wil wie Jezus was
Moet je denken aan een simpel glas
Jezus rookte hasj noch sigaret
Jezus ging altijd op tijd naar bed
Jezus spoot zich niet met hard drugs vol
Jezus ging bij het eten uit zijn bol
Van dat ene glaasje rode wijn
Zou ook jij niet zo verstandig zijn?

Jezus had genoeg aan wijn
Daar hoef je niet voor in de kroeg te zijn
Jezus had genoeg aan wijn
En dat behoeft geen grande cru te zijn
Jezus had genoeg aan wijn
Jezus zou ook nu tevreden zijn
Met een wijntje zonder flauwekul
Zoals Jezus dronk in het Wijnjaar Nul

Als je weten wil wie Jezus was
Denk dan aan een blanco giropas
Jezus had geen bank of credit kaart
Want zijn woord was al miljoenen waard
Jezus reed niet in een auto rond
Had geen motor onder zijne kont
Dat zou trouwens onverantwoord zijn
Want 's avonds dronk hij liters tafelwijn

Jezus had genoeg aan wijn
Daar hoef je niet voor in de kroeg te zijn
Jezus had genoeg aan wijn
En dat behoeft geen grande cru te zijn
Jezus had genoeg aan wijn
Jezus zou ook nu tevreden zijn
Met een wijntje zonder flauwekul
Zoals Jezus dronk in het Wijnjaar Nul

En dan brak ie daar alleen een lekker stukkie droog brood bij, zo!

Seif
20-09-06, 16:42
Geplaatst door naam
Jezus rookte hasj noch sigaret

Jesus 'healed using cannabis'

Duncan Campbell in Los Angeles
Monday January 6, 2003
The Guardian

Jesus w as almost certainly a cannabis user and an early proponent of the medicinal properties of the drug, according to a study of scriptural texts published this month. The study suggests that Jesus and his disciples used the drug to carry out miraculous healings.

The anointing oil used by Jesus and his disciples contained an ingredient called kaneh-bosem which has since been identified as cannabis extract, according to an article by Chris Bennett in the drugs magazine, High Times, entitled Was Jesus a Stoner? The incense used by Jesus in ceremonies also contained a cannabis extract, suggests Mr Bennett, who quotes scholars to back his claims.

"There can be little doubt about a role for cannabis in Judaic religion," Carl Ruck, professor of classical mythology at Boston University said.

Referring to the existence of cannabis in anointing oils used in ceremonies, he added: "Obviously the easy availability and long-established tradition of cannabis in early Judaism _ would inevitably have included it in the [Christian] mixtures."

Mr Bennett suggests those anointed with the oils used by Jesus were "literally drenched in this potent mixture _ Although most modern people choose to smoke or eat pot, when its active ingredients are transferred into an oil-based carrier, it can also be absorbed through the skin".

Quoting the New Testament, Mr Bennett argues that Jesus anointed his disciples with the oil and encouraged them to do the same with other followers. This could have been responsible for healing eye and skin diseases referred to in the Gospels.

"If cannabis was one of the main ingredients of the ancient anointing oil _ and receiving this oil is what made Jesus the Christ and his followers Christians, then persecuting those who use cannabis could be considered anti-Christ," Mr Bennett concludes.

Bron: The Guardian (http://www.guardian.co.uk/international/story/0,3604,869273,00.html)

:D

naam
21-09-06, 07:46
Geplaatst door Seif
Jesus 'healed using cannabis'

Duncan Campbell in Los Angeles
Monday January 6, 2003
The Guardian

Jesus w as almost certainly a cannabis user and an early proponent of the medicinal properties of the drug, according to a study of scriptural texts published this month. The study suggests that Jesus and his disciples used the drug to carry out miraculous healings.

The anointing oil used by Jesus and his disciples contained an ingredient called kaneh-bosem which has since been identified as cannabis extract, according to an article by Chris Bennett in the drugs magazine, High Times, entitled Was Jesus a Stoner? The incense used by Jesus in ceremonies also contained a cannabis extract, suggests Mr Bennett, who quotes scholars to back his claims.

"There can be little doubt about a role for cannabis in Judaic religion," Carl Ruck, professor of classical mythology at Boston University said.

Referring to the existence of cannabis in anointing oils used in ceremonies, he added: "Obviously the easy availability and long-established tradition of cannabis in early Judaism _ would inevitably have included it in the [Christian] mixtures."

Mr Bennett suggests those anointed with the oils used by Jesus were "literally drenched in this potent mixture _ Although most modern people choose to smoke or eat pot, when its active ingredients are transferred into an oil-based carrier, it can also be absorbed through the skin".

Quoting the New Testament, Mr Bennett argues that Jesus anointed his disciples with the oil and encouraged them to do the same with other followers. This could have been responsible for healing eye and skin diseases referred to in the Gospels.

"If cannabis was one of the main ingredients of the ancient anointing oil _ and receiving this oil is what made Jesus the Christ and his followers Christians, then persecuting those who use cannabis could be considered anti-Christ," Mr Bennett concludes.

Bron: The Guardian (http://www.guardian.co.uk/international/story/0,3604,869273,00.html)

:D


Ok, you win. :nerveus: