PDA

Bekijk Volledige Versie : Helft allochtonen verlaat school zonder diploma



Juliette
16-09-06, 13:01
zaterdag 16 september 2006 - Bron: De Standaard

Een op de twee leerlingen van Noord-Afrikaanse en Turkse oorsprong maakt het secundair onderwijs niet af.

De dramatische ongelijkheid tussen allochtone en autochtone leerlingen blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). De helft van de allochtone leerlingen in de Vlaamse Gemeenschap verlaat de middelbare school zonder enig diploma. Dat is bijna vier keer meer dan bij autochtone leerlingen.

De vaststelling bevestigt vroegere onrustwekkende onderzoeksgegevens. Allochtonen zitten meer dan anderen in het beroepsonderwijs (BSO), ze slagen minder vaak in het hoger onderwijs en ze behalen minder goede studieresultaten.

Volgens Nils Duquet, die het onderzoek uitvoerde, heeft dat vooral met het begin van de schoolloopbaan te maken. ,,Er loopt duidelijk iets mis in de vroege jaren van het onderwijs'', zei hij gisteren op de VRT-radio. Kinderen komen de school binnen met een taal- en cultuurachterstand. En van die achterstand geraken ze niet meer verlost.

Hij stelde in zijn onderzoek vooral bij de meisjes een probleem vast: ,,We merken dat meisjes van thuis uit geblokkeerd worden om verder te studeren. Jongens worden daarentegen meer gepusht om goede resultaten te halen.''

Daarom pleit Duquet ervoor om de inspanningen op de eerste jaren te concentreren. ,,Hoe vroeger we met taallessen beginnen, hoe meer kansen we creëren voor de verdere schoolloopbaan van die jongeren.''

In het beleid van de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), worden enkele aanzetten gegeven om precies in de eerste jaren op school de lat voor allochtonen hoog genoeg te leggen.

Zo wordt iedereen aangespoord om zijn kind naar de kleuterschool te sturen. Nu begint de leerplicht pas op zes jaar. Een algemene leerplichtverlaging komt er niet, omdat het te veel administratie en extra controles zou vergen. Wel komen er sensibiliseringscampagnes om zo vroeg mogelijk, vanaf 2,5 jaar, naar school te komen. Ervaring leert namelijk dat vooral de sociaal zwaksten en allochtonen hun kinderen pas later voor het eerst naar school brengen.

Een ander initiatief zijn de taaltoetsen. Zowel bij de overgang van het kleuter- naar het lager onderwijs als bij de stap van de lagere naar de middelbare school, komen er testen Nederlands. Als blijkt dat de taalkennis onvoldoende is, wordt de overgang uitgesteld. Op die manier moet een te grote taalkloof in de klas vermeden worden.

In hoeverre dergelijke maatregelen zullen volstaan, is nog afwachten. Dat het probleem nijpend is, bewijst alleszins de VUB-studie.

Meer gegevens over het onderzoek wilde Nils Duquet gisteren niet geven. Volgende maand komt de studie in boekvorm uit.

Van onze redacteur Pieter Lesaffer

Ins
16-09-06, 13:03
Damn Juliette,

Vind je dit niet vermoeiend?

mark61
16-09-06, 13:08
Geplaatst door Ins
Damn Juliette,

Vind je dit niet vermoeiend?

Is ie de minister van onderwijs ofzo?

Juliette
16-09-06, 13:10
Geplaatst door Ins
Damn Juliette,

Vind je dit niet vermoeiend?

Wat?

Ik vind dit vooral erg. Dat kinderen blijkbaar minder kans hebben op een diploma.

mulan
16-09-06, 13:15
Geplaatst door mark61
Is ie de minister van onderwijs ofzo?

Important things first, 'ie' als in man? :vreemd: Nooit geweten.

mark61
16-09-06, 13:17
Geplaatst door mulan
Important things first, 'ie' als in man? :vreemd: Nooit geweten.

Oei, blew a kavver here :hihi:

Juliette
16-09-06, 13:22
Geplaatst door mulan
Important things first, 'ie' als in man? :vreemd: Nooit geweten.

Yup.

Juliette
16-09-06, 13:23
Geplaatst door mark61
Oei, blew a kavver here :hihi:

Had ik zelf al gedaan. :nijn: :hihi:

mark61
16-09-06, 13:32
Geplaatst door Juliette
Had ik zelf al gedaan. :nijn: :hihi:

Weet ik, anders had ik het niet gedurfd. :belgie:

Ins
16-09-06, 13:33
Ik denk dat ik hier deze week alleen al een 20-tal berichten over heb gelezen.

Wide-O
16-09-06, 14:47
Geplaatst door Ins
Ik denk dat ik hier deze week alleen al een 20-tal berichten over heb gelezen.

Het lijkt me dan ook 1000 keer erger dan pakweg het gedoe rond de paus eerlijk gezegd.

Dit is dramatisch. We kunnen lullen over integratie en bla bla, maar wat doe je in hemelsnaam met die mensen zonder diploma in een steeds competitiever maatschappij. Als ik minister was zou dit voor mij prioriteit nummer één zijn.

Overigens heb ik het cijfer van 50 % voor België nog niet eerder gelezen. (kan het zijn dat jij op de VUB zit en het daarom al zo vaak gelezen hebt ?)

MaRiaH
16-09-06, 14:55
Geplaatst door Wide-O
Het lijkt me dan ook 1000 keer erger dan pakweg het gedoe rond de paus eerlijk gezegd.

Dit is dramatisch.

Inderdaad! :duim:

Juliette
16-09-06, 15:03
Geplaatst door Wide-O
Het lijkt me dan ook 1000 keer erger dan pakweg het gedoe rond de paus eerlijk gezegd.

Dit is dramatisch. We kunnen lullen over integratie en bla bla, maar wat doe je in hemelsnaam met die mensen zonder diploma in een steeds competitiever maatschappij. Als ik minister was zou dit voor mij prioriteit nummer één zijn.

Overigens heb ik het cijfer van 50 % voor België nog niet eerder gelezen. (kan het zijn dat jij op de VUB zit en het daarom al zo vaak gelezen hebt ?)

Dit zijn nieuw onderzoek. Vandaag gepubliceerd in de krant. En persoonlijk denk ik dat het nog erger is, of zoniet, snel erger wordt.

Wide-O
16-09-06, 15:06
Geplaatst door Juliette
Dit zijn nieuw onderzoek. Vandaag gepubliceerd in de krant. En persoonlijk denk ik dat het nog erger is, of zoniet, snel erger wordt.

Ik weten ;)

Ik lezen. Ik willen plaatsen, maar denken "ach, laten maar FF gaan". Toen jij plaatsen :p

Ins
16-09-06, 15:56
Ok dan, waarom doen we dan niks constructievers en stellen we hier en nu gezamenlijk een brief op naar de desbetreffende minister.


Geachte minister [...]

Graag vestigen wij op deze manier uw aandacht op het steeds toenemende aantal allochtone jongeren zonder diploma.


Wie doet verder of verbetert?

tr_imparator
16-09-06, 16:03
Geplaatst door Ins
Ok dan, waarom doen we dan niks constructievers en stellen we hier en nu gezamenlijk een brief op naar de desbetreffende minister.


Geachte minister [...]

Graag vestigen wij op deze manier uw aandacht op het steeds toenemende aantal allochtone jongeren zonder diploma.


Wie doet verder of verbetert?

Heb net een brief gestuurd(3 pagina's met 13 pagina's literatuur) naar dienst maatschappelijke ontwikkeling inzake het onderwijs in Amsterdam. :wijs:

Ins
16-09-06, 16:04
Geplaatst door tr_imparator
Heb net een brief gestuurd(3 pagina's met 13 pagina's literatuur) naar dienst maatschappelijke ontwikkeling inzake het onderwijs in Amsterdam. :wijs:

Echt? Mogen we hem ook lezen, of verraadt dat je identiteit?

Wide-O
16-09-06, 16:12
Geplaatst door Ins
Ok dan, waarom doen we dan niks constructievers en stellen we hier en nu gezamenlijk een brief op naar de desbetreffende minister.


Geachte minister [...]

Graag vestigen wij op deze manier uw aandacht op het steeds toenemende aantal allochtone jongeren zonder diploma.


Wie doet verder of verbetert?

Adres:

Vice-minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming
Hendrik Consciencegebouw - Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel
Tel.: 02 552 68 00 Fax: 02 552 68 01
E-mail: [email protected]
Internet: www.vlaanderen.be/regering
Frank Vandenbroucke, vice-minister-president van de Vlaamse Regering

tr_imparator
16-09-06, 16:16
.

mark61
17-09-06, 02:11
Geplaatst door Ins
Ok dan, waarom doen we dan niks constructievers en stellen we hier en nu gezamenlijk een brief op naar de desbetreffende minister.


Geachte minister [...]

Graag vestigen wij op deze manier uw aandacht op het steeds toenemende aantal allochtone jongeren zonder diploma.


Wie doet verder of verbetert?

Waarom is dat in de 1e plaats de verantwoordelijkheid / schuld van de minister?

Volgens mij van de ouders.

Wat is dat toch dat iedereen altijd naar de overheid kijkt en mekkert?

mark61
17-09-06, 02:15
Geplaatst door Wide-O
Het lijkt me dan ook 1000 keer erger dan pakweg het gedoe rond de paus eerlijk gezegd.

Dit is dramatisch. We kunnen lullen over integratie en bla bla, maar wat doe je in hemelsnaam met die mensen zonder diploma in een steeds competitiever maatschappij. Als ik minister was zou dit voor mij prioriteit nummer één zijn.

Yep. 50% is krankzinnig. Sociale zelfmoord in a way.