PDA

Bekijk Volledige Versie : Tijd om te gaan bidden!



Ins
16-09-06, 20:48
Wat handug toch, zo'n online athan!

Seif
16-09-06, 21:05
Geplaatst door Ins
Wat handug toch, zo'n online athan!

Al tijden vraag ik me af wat mensen nou precies allemaal doen tijdens het bidden. Wanneer men 5x daags God aanroept, dan kan het toch niet anders dan dat men snel door het aantal onderwerpen heen is. Ooit heb ik eens een topic geopend met deze vraag. Maar afgezien van Orakel die voorstelde om met mij te bidden, kreeg ik niet echt een antwoord. Volgens mij is het zelfs door Angkor verwijderd toen.

ZwYgStErr
16-09-06, 21:12
Geplaatst door Seif
Al tijden vraag ik me af wat mensen nou precies allemaal doen tijdens het bidden. Wanneer men 5x daags God aanroept, dan kan het toch niet anders dan dat men snel door het aantal onderwerpen heen is. Ooit heb ik eens een topic geopend met deze vraag. Maar afgezien van Orakel die voorstelde om met mij te bidden, kreeg ik niet echt een antwoord. Volgens mij is het zelfs door Angkor verwijderd toen.

Gewoon, bidden h่?

Wat is/was je vraag prussies dan?

ZwYgStErr
16-09-06, 21:14
Geplaatst door Ins
Wat handug toch, zo'n online athan!

Ja h่? Vooral als het geluid hard staat en je wordt van je stoel geflikkerd als je Allahu Akbar hoort. :slaap:

Khad dat ding hier ergens, moet nog ff installeren.

Seif
16-09-06, 21:14
Geplaatst door ZwYgStErr
Gewoon, bidden h่?

Wat is/was je vraag prussies dan?

Nou, wat er precies door je hoofd gaat dan. Vraagt men God om wereldvrede ofzo. Of om welzijn voor zijn/haar dierbaren. Maar daar krijg je na een paar dagen toch snel genoeg van lijkt me.

ZwYgStErr
16-09-06, 21:18
Geplaatst door Seif
Nou, wat er precies door je hoofd gaat dan. Vraagt men God om wereldvrede ofzo. Of om welzijn voor zijn/haar dierbaren. Maar daar krijg je na een paar dagen toch snel genoeg van lijkt me.

O.a.

Soms gaat er door je hoofd wat voor pizza je voor het avondeten in de oven gaat gooien. :watte?:

Ik krijg er iig geen genoeg van na een paar dagen. De mens maakt soweiso constant fouten, daar moet je vergeing voor vragen. De mens heeft constant dingen nodig, daar moet je steeds naar vragen.

Is een soort bewustzijn I guess. Bij mij zorgt het voor zoveel dingen! Het gebed is: :love:

Mjah, je hebt diepte en hoogtepunten, ook in het gebed.

Bid jij?

Seif
16-09-06, 21:24
Geplaatst door ZwYgStErr
Bid jij?

Ik ben atheist/agnost.

Tot m'n 8ste was ik officieel katholiek. Maar ook toen deed ik nooit bidden.

ZwYgStErr
16-09-06, 21:27
Geplaatst door Seif
Ik ben atheist/agnost.

Tot m'n 8ste was ik officieel katholiek. Maar ook toen deed ik nooit bidden.

Bidden athe๏sten niet? Tjah, tis maar wat je onder bidden verstaat, natuurlijk.

Ok: hoop je wel eens?

Ins
16-09-06, 21:30
Geplaatst door Seif
Al tijden vraag ik me af wat mensen nou precies allemaal doen tijdens het bidden. Wanneer men 5x daags God aanroept, dan kan het toch niet anders dan dat men snel door het aantal onderwerpen heen is. Ooit heb ik eens een topic geopend met deze vraag. Maar afgezien van Orakel die voorstelde om met mij te bidden, kreeg ik niet echt een antwoord. Volgens mij is het zelfs door Angkor verwijderd toen.

Ach zo. Ja, het is wel zo dat je altijd hetzelfde ritueel volgt. Ik denk trouwens dat we het 'psychologisch' helemaal verkeerd aanpakken en dat het voor sommigen routine is geworden. Eigenlijk zou het een meditatiemoment moeten zijn...Een moment waarop je tot rust komt in de drukke cyclus van het dagelijkse bestaan. Ik vrees dat mensen in hun haast soms gewoon soeras aflopen en daarna hun gebedsmatje opruimen, maar voor de profeet (vzmh) zelf bad, mediteerde hij. Dus ik denk dat het gebed dezelfde kalmerende, verruimende functie heeft.

Alleen leent het tempo van de Westerse maatschappij zich heel slecht tot zo'n beleving van je gebeden, weet je.

Seif
16-09-06, 21:36
Op een lokale Rotterdamse omroep heb ik een imam wel eens zien vertellen dat vrouwen appart zitten omdat de mannen anders tijden het bidden naar de kont van de vrouw voor hen zitten te staren. :haha:

Als dat echt zo is, dan kan dat bidden niet zoveel voorstellen. :)

Qaiys
16-09-06, 21:37
Geplaatst door Seif
Ik ben atheist/agnost.

Tot m'n 8ste was ik officieel katholiek. Maar ook toen deed ik nooit bidden.

Atheist staat niet gelijk aan Agnost.

ZwYgStErr
16-09-06, 21:40
Geplaatst door Qaiys
Atheist staat niet gelijk aan Agnost.

Ik zou toch zweren dat hij eerst had gepost: Ik ben athe๏st. :s Ik zag dat agnost niet.

Maar idd, kan je beide zijn? :watte?:

Seif
16-09-06, 21:40
Geplaatst door Qaiys
Atheist staat niet gelijk aan Agnost.

Ik ben allebei. Ik ontken God zoals een atheist, en geloof dat we de allereerste oorzaak niet kunnen kennen, zoals een agnost.

ZwYgStErr
16-09-06, 21:41
Geplaatst door Seif
Op een lokale Rotterdamse omroep heb ik een imam wel eens zien vertellen dat vrouwen appart zitten omdat de mannen anders tijden het bidden naar de kont van de vrouw voor hen zitten te staren. :haha:

Als dat echt zo is, dan kan dat bidden niet zoveel voorstellen. :)

Ja, voor sommigen stelt het niet veel voor. Bewustzijn, he...

ZwYgStErr
16-09-06, 21:43
Geplaatst door Seif
Ik ben allebei. Ik ontken God zoals een atheist, en geloof dat we de allereerste oorzaak niet kunnen kennen, zoals een agnost.

We333,

:watte?:.

Ins
16-09-06, 21:43
Geplaatst door Seif
Op een lokale Rotterdamse omroep heb ik een imam wel eens zien vertellen dat vrouwen appart zitten omdat de mannen anders tijden het bidden naar de kont van de vrouw voor hen zitten te staren. :haha:

Als dat echt zo is, dan kan dat bidden niet zoveel voorstellen. :)

Je zegt het fout. Als dat zo is, kan het mannelijke concentratievermogen niet zoveel voorstellen :hihi:

Als ik moet bidden en een man loopt (even naked) zijn kont voor me neus te schudden. Ik kijk niet hoor... :rambo:

Qaiys
16-09-06, 21:55
Geplaatst door Seif
Ik ben allebei. Ik ontken God zoals een atheist, en geloof dat we de allereerste oorzaak niet kunnen kennen, zoals een agnost.

Als je gelooft dat je de allereerste oorzaak (God) niet kunt kennen dan kun je ook God niet ontkennen.

Hoe kun je iets ontkennen als je tevoren zegt dat je het niet kunt kennen?

Ins
16-09-06, 22:00
Geplaatst door Qaiys
Als je gelooft dat je de allereerste oorzaak (God) niet kunt kennen dan kun je ook God niet ontkennen.

Hoe kun je iets ontkennen als je tevoren zegt dat je het niet kunt kennen?


Precies. Want je weet dan niet wat die eerste oorzaak is en dus moet je God als mogelijkheid open laten en dus kan je dat alvast niet ontkennen, want als je het zou ont-kennen, zou je daar een motivatie voor moeten hebben en die heb je niet, want als agnost zeg je: ik weet het niet (agnoscere-agnosco).

Seif
16-09-06, 22:13
Geplaatst door Qaiys
Als je gelooft dat je de allereerste oorzaak (God) niet kunt kennen dan kun je ook God niet ontkennen.

Hoe kun je iets ontkennen als je tevoren zegt dat je het niet kunt kennen?

Omdat met de aanname van een God, het probleem verplaatst wordt. Als God het heelal heeft geschapen, wie heeft God dan geschapen? God als ongeschapen schepper? Maar dan kun je net zo goed uitgaan van een ongeschapen heelal.

Ins
16-09-06, 22:24
Geplaatst door Seif
Omdat met de aanname van een God, het probleem verplaatst wordt. Als God het heelal heeft geschapen, wie heeft God dan geschapen? God als ongeschapen schepper? Maar dan kun je net zo goed uitgaan van een ongeschapen heelal.


Wel dan, als je God niet kent. Hoe kun je dan zo'n sterke uitspraken doen?

Wat jij doet is: Je benadert God vanuit een wereldse fysica, maar het universum is groot, erg groot. Het zou bijna arrogant zijn te stellen dat onze wetten van de fysica op elk niveau in het universum van toepassing zijn. Je moet verder denken dan dit wereldbeeld je toelaat en dat kan je niet omdat je niet anders kent, omdat het menselijke brein niet anders werkt en dus kan je nooit begrijpen wat het betekent dat het wezen God, een ongeschapen schepper is.

Ins
16-09-06, 22:25
Bijgevolg: Je kan niet ont-kennen wat je niet-kent.

Zelfde principe als: waar tot het tegendeel bewezen is.

Seif
16-09-06, 22:42
Geplaatst door Ins
Wel dan, als je God niet kent. Hoe kun je dan zo'n sterke uitspraken doen?

Omdat van alle geschriften die zogenaamd van God afkomstig zijn, zoals bijvoorbeeld de Koran, het bewezen is dat ze door mensen zijn geschreven. En over die God hebben we het toch? Het niet uit te sluiten dat er een god is. Maar het is wel uit te sluiten dat het die God is.

Qaiys
16-09-06, 22:48
Geplaatst door Seif
Omdat met de aanname van een God, het probleem verplaatst wordt. Als God het heelal heeft geschapen, wie heeft God dan geschapen? God als ongeschapen schepper? Maar dan kun je net zo goed uitgaan van een ongeschapen heelal.

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Je weet gewoon niet wie of wat het heelal geschapen heeft. Een agnost betreft het niet kennen van de eerste oorzaak c.q. God.

Wat is een ongeschapen heelal?

Ins
17-09-06, 09:11
Geplaatst door Seif
Omdat van alle geschriften die zogenaamd van God afkomstig zijn, zoals bijvoorbeeld de Koran, het bewezen is dat ze door mensen zijn geschreven. En over die God hebben we het toch? Het niet uit te sluiten dat er een god is. Maar het is wel uit te sluiten dat het die God is.

Ow, dus als ik nou schrijf-en ik ben een mens :D :

Er is een God die ons makede, Hij draagt ons op in vrede met mekaar te leven, etc. etc. Dan bestaat God ineens niet meer? Omdat ik, als mens, schrijf dat Hij wel bestaat?

Rabi'ah.
17-09-06, 11:23
Geplaatst door Seif
Al tijden vraag ik me af wat mensen nou precies allemaal doen tijdens het bidden. Wanneer men 5x daags God aanroept, dan kan het toch niet anders dan dat men snel door het aantal onderwerpen heen is. Ooit heb ik eens een topic geopend met deze vraag. Maar afgezien van Orakel die voorstelde om met mij te bidden, kreeg ik niet echt een antwoord. Volgens mij is het zelfs door Angkor verwijderd toen.

In de islam heb je 2 soorten gebeden:

Het rituele gebed of salat, dat 5 keer per dag wordt gebeden.

Het persoonlijke gebed/smeekbee of du'a, dat in principe altijd kan worden gezegd.

Tijdens de salat maak je gebruik van vaste handelingen, zoals rituele buigingen en nederwerpingen (ruku en sudjood) en lees je verzen uit de Qor'an. Bij dit gebed staat het meeste vast.

De salat wordt ook verricht op vaste tijden, is altijd in het Arabisch en tijdens de salat moet je ritueel rein zijn.

Een du'a daarentegen kun je altijd zeggen, daar is ook geen vaste vorm voor en die kan ook in iedere taal gezegd worden. Of je rein bent of niet rein maakt daarvoor ook niet uit.

Snappie? :)

Zie ook dit artikel. (http://www.wijblijvenhier.nl/index.php?/archives/673-Salaat-voor-dummies.html)


:zwaai:

Juliette
17-09-06, 11:33
Geplaatst door Seif
Al tijden vraag ik me af wat mensen nou precies allemaal doen tijdens het bidden. Wanneer men 5x daags God aanroept, dan kan het toch niet anders dan dat men snel door het aantal onderwerpen heen is. Ooit heb ik eens een topic geopend met deze vraag. Maar afgezien van Orakel die voorstelde om met mij te bidden, kreeg ik niet echt een antwoord. Volgens mij is het zelfs door Angkor verwijderd toen.

Ik denk dat door de herhaling het een soort trance / roes kan worden. Meditatief. Rustgevend etc... Da's volgens mij de essentie van gebeden en rituelen in alle godsdiensten. Heel mystiek eigenlijk.

Rabi'ah.
17-09-06, 11:36
Geplaatst door Juliette
Ik denk dat door de herhaling het een soort trance / roes kan worden. Meditatief. Rustgevend etc... Da's volgens mij de essentie van gebeden en rituelen in alle godsdiensten. Heel mystiek eigenlijk.

Ja, je zou de salat het beste met een soort meditatie kunnen vergelijken.

Iets interessants is trouwens, dat boeddisten zich precies zo op de grond neerwerpen (prostreren) als moslims. :vreemd:

Juliette
17-09-06, 11:41
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja, je zou de salat het beste met een soort meditatie kunnen vergelijken.

Iets interessants is trouwens, dat boeddisten zich precies zo op de grond neerwerpen (prostreren) als moslims. :vreemd:

Kan wel. Is dat niet een soort teken van nederigheid of overgave ofzo. Ik vergelijk de islam eredienst (sorry hoor - ik ken de exacte begrippen niet ) Met orthodoxe vieringen. Rondjes rond het altaar, knielen, bezwerende gezangen, ...

Die kunnen soms ook uren duren. Je hoeft geeneens gelovig te zijn om te beseffen / voelen dat dat iets doet met mensen.

reallife
17-09-06, 12:49
Geplaatst door Rabi'ah.
In de islam heb je 2 soorten gebeden:

Het persoonlijke gebed/smeekbee of du'a, dat in principe altijd kan worden gezegd.

Een du'a daarentegen kun je altijd zeggen, daar is ook geen vaste vorm voor en die kan ook in iedere taal gezegd worden. Of je rein bent of niet rein maakt daarvoor ook niet uit.

Snappie? :)

Zie ook dit artikel. (http://www.wijblijvenhier.nl/index.php?/archives/673-Salaat-voor-dummies.html)


:zwaai:

Leuk, dat wist ik niet dat er binnen de islam ze ook 'persoonlijke,' gebeden mogenlijk zijn. :)

Thermopylae
17-09-06, 13:30
Een gelovige is ervan overtuigt dat God bestaat, maar kan dat niet bewijzen.
Een atheist is ervan overtuigt dat God niet bestaat, maar kan dat ook niet bewijzen.

Overigens is atheisme in die zin een merkwaardige denkrichting, doordat het niet alleen ontkent dat God bestaat, maar ook de bestaanbaarheid of bewijsbaarheid van (een persoonlijke) God ontkent.
Hoe kan men met 100 % zekerheid weten, dat er geen God zou KUNNEN
bestaan, of dat het onmogelijk is dat bestaan te KUNNEN bewijzen?
In principe zou het bewijs mogelijk kunnen zijn, als op enig moment God - tenzij God de God volgens de opvatting van Spinoza is - zich in "persoon" voor de mensen op aarde zou tonen. Ik denk dat dit niet zal gebeuren, maar kan het ook niet uitsluiten.
Agnosticisme lijkt mij in dit opzicht redelijker. Het ontbreekt de mens aan de mogelijkheden om de eerste oorzaak der dingen(God, het absolute) te kennen.

Spoetnik
17-09-06, 14:31
Geplaatst door Seif
Maar dan kun je net zo goed uitgaan van een ongeschapen heelal.

God = het heelal.

Die hele big bang theorie riekt naar creationisme, vind je ook niet?