PDA

Bekijk Volledige Versie : Paus Benedictus heeft het koranprincipe "Er is geen dwang in de godsdienst" verdedigd



Marsipulami
17-09-06, 23:48
De paus heeft in zijn toespraak -in het Duitse Regensburg- het koranprincipe: “Er is geen dwang in de godsdienst.” (Soera 2:256) met verve verdedigd en geweld op religieuze gronden duidelijk veroordeeld.

Middels het gewraakte citaat van die dooie keizer hield zijn toespraak een expliciete verwijzing in naar -minstens bepaalde stromingen binnen- de islam.

De overdreven verontwaardiging van veel moslims over zijn toespraak en het daaropvolgende geweld tegen christenen en kerken in de islamitische wereld bewijzen dat hij daar inderdaad een punt heeft waarover moslims (en christenen) dringend moeten nadenken.

In de gewraakte toespraak -die in essentie over de relatie tussen geloof en rede gaat- kritiseert hij echter niet zozeer moslims doch wel atheďsten (en hun fundamentalisten) die het geloof in God buiten het redelijk denken wensen te plaatsen en daarmee een -ook al rationele- dialoog tussen levensbeschouwingen onmogelijk maken.

De toespraak houdt dus een oproep in tot een op rede gebaseerde dialoog tussen diverse levensbeschouwingen waarvan gelovigen niet a priori uitgesloten worden. Dit alles ter bevordering van de eenheid, het wederzijds respect en de vrede binnen de mensenfamilie.

Ik ben wel trots op Benedictus XVI !

gh.wille
18-09-06, 00:19
Geplaatst door Marsipulami
De paus heeft in zijn toespraak het koranprincipe: “Er is geen dwang in de godsdienst.” (Soera 2:256) met verve verdedigd en geweld op religieuze gronden duidelijk veroordeeld.

Middels het gewraakte citaat van die dooie keizer hield zijn toespraak een expliciete verwijzing in naar -minstens bepaalde stromingen binnen- de islam.

De overdreven verontwaardiging in de islamitische wereld over zijn toespraak en het daaropvolgende geweld tegen christenen en kerken in de islamitische wereld bewijzen dat hij daar inderdaad een punt heeft waarover moslims (en christenen) dringend moeten nadenken.

In de gewraakte toespraak -die in essentie over de relatie tussen geloof en rede gaat- kritiseert hij echter niet zozeer moslims doch wel atheďsten (en hun fundamentalisten) die het geloof in God buiten het redelijk denken wensen te plaatsen en daarmee een -ook al rationele- dialoog tussen levensbeschouwingen onmogelijk maken.

De toespraak houdt dus een oproep in tot een op rede gebaseerde dialoog tussen diverse levensbeschouwingen waarvan gelovigen niet a priori uitgesloten worden ter bevordering van de eenheid, het wederzijds respect en de vrede binnen de mensenfamilie.

Ik ben wel trots op Benedictus XVI !

Denk je nu echt dat je hier antwoord op krijgt ?


In het verdraaien van de feiten en het verkeerd intrepeteren van en andermans woorden zijn we onderhand wel iets gewend in deze wereld .

:droef:

Marsipulami
18-09-06, 00:33
Geplaatst door gh.wille
Denk je nu echt dat je hier antwoord op krijgt ?


In het verdraaien van de feiten en het verkeerd intrepeteren van en andermans woorden zijn we onderhand wel iets gewend in deze wereld .

:droef:

Ach, ach, wat een pessimisme. Als katholiek heb ik een onverwoestbaar geloof in de (evt. verborgen) goedheid en oprechte vredeswil in het hart van mijn (evt. andersdenkende) medemensen.

MaRiaH
18-09-06, 00:36
Geplaatst door Marsipulami
Ach, ach, wat een pessimisme. Als katholiek heb ik een onverwoestbaar geloof in de (evt. verborgen) goedheid en oprechte vredeswil in het hart van mijn (evt. andersdenkende) medemensen.

Is dat iets typisch katholieks? :zozo:

Marsipulami
18-09-06, 00:40
Geplaatst door MaRiaH
Is dat iets typisch katholieks? :zozo:

Dat weet ik niet, om het antwoord op zo'n vraag te achterhalen moet men -zoals de paus al aangaf- een op redelijkheid gebaseerde dialoog durven aangaan met andersgelovigen en luisteren naar hun standpunt terzake.

mark61
18-09-06, 01:19
Geplaatst door MaRiaH
Is dat iets typisch katholieks? :zozo:

Tis in ieder geval niet protestants, zoveel is zeker.

Marsipulami
18-09-06, 01:24
Geplaatst door mark61
Tis in ieder geval niet protestants, zoveel is zeker.


Nou doe je Wortel alweer te kort die zich met zijn (grote) hart en ziel inzet voor een groter wederzijds begrip tussen moslims en christenen.

mark61
18-09-06, 01:33
Geplaatst door Marsipulami
Nou doe je Wortel alweer te kort die zich met zijn (grote) hart en ziel inzet voor een groter wederzijds begrip tussen moslims en christenen.

Das die spreekwoordelijke uitzondering.

Wortel
18-09-06, 06:22
Das die spreekwoordelijke uitzondering.

:haha:

Mijn dank, Mars, voor je goede woorden. Ik denk dat de gemiddelde protestant zou zeggen dat hij of zij een onverwoestbaar geloof heeft in het geloof van de Eeuwige in mensen, en daarmee zowel menselijke goede wil als al te menselijk onvermogen voor lief neemt.

Daar zit trouwens ook meteen mijn kritiek op al die ophef rondom de paus. Sommigen geven nogal eens indruk dat de volmaaktheid van de Eeuwige wel heel erg parallel loopt met hun eigen gevoel van trots dan wel gekrenkte trots.

Wat dat betreft sprak dhr. Khatami uit Iran wat mij betreft zeer wijze woorden. Als ik hem goed begrepen heb verdedigde hij de stelling dat de neo-cons uit de VS en mensen als dhr. Ahmadinejad, als twee druppels water op elkaar lijken. Alweer: Zeer wijze woorden.

Coolassprov MC
18-09-06, 06:39
Geplaatst door Marsipulami
De paus heeft in zijn toespraak -in het Duitse Regensburg- het koranprincipe: “Er is geen dwang in de godsdienst.” (Soera 2:256) met verve verdedigd en geweld op religieuze gronden duidelijk veroordeeld.

Middels het gewraakte citaat van die dooie keizer hield zijn toespraak een expliciete verwijzing in naar -minstens bepaalde stromingen binnen- de islam.

De overdreven verontwaardiging van veel moslims over zijn toespraak en het daaropvolgende geweld tegen christenen en kerken in de islamitische wereld bewijzen dat hij daar inderdaad een punt heeft waarover moslims (en christenen) dringend moeten nadenken.

In de gewraakte toespraak -die in essentie over de relatie tussen geloof en rede gaat- kritiseert hij echter niet zozeer moslims doch wel atheďsten (en hun fundamentalisten) die het geloof in God buiten het redelijk denken wensen te plaatsen en daarmee een -ook al rationele- dialoog tussen levensbeschouwingen onmogelijk maken.

De toespraak houdt dus een oproep in tot een op rede gebaseerde dialoog tussen diverse levensbeschouwingen waarvan gelovigen niet a priori uitgesloten worden. Dit alles ter bevordering van de eenheid, het wederzijds respect en de vrede binnen de mensenfamilie.

Ik ben wel trots op Benedictus XVI !

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=200838


... The address is more complex and subtle than the press on it represents. But let me just signal that what is most troubling of all is that the Pope gets several things about Islam wrong, just as a matter of fact.

He notes that the text he discusses, a polemic against Islam by a Byzantine emperor, cites Qur'an 2:256: "There is no compulsion in religion." Benedict maintains that this is an early verse, when Muhammad was without power.

His allegation is incorrect. Surah 2 is a Medinan surah revealed when Muhammad was already established as the leader of the city of Yathrib (later known as Medina or "the city" of the Prophet). The pope imagines that a young Muhammad in Mecca before 622 (lacking power) permitted freedom of conscience, but later in life ordered that his religion be spread by the sword. But since Surah 2 is in fact from the Medina period when Muhammad was in power, that theory does not hold water.

In fact, the Qur'an at no point urges that religious faith be imposed on anyone by force. This is what it says about the religions:


' [2:62] Those who believe (in the Qur'an), and those who follow the Jewish (scriptures), and the Christians and the Sabians-- any who believe in God and the Last Day, and work righteousness, shall have their reward with their Lord; on them shall be no fear, nor shall they grieve. '


See my comments On the Quran and peace.

The idea of holy war or jihad (which is about defending the community or at most about establishing rule by Muslims, not about imposing the faith on individuals by force) is also not a Quranic doctrine. The doctrine was elaborated much later, on the Umayyad-Byzantine frontier, long after the Prophet's death. In fact, in early Islam it was hard to join, and Christians who asked to become Muslim were routinely turned away. The tyrannical governor of Iraq, al-Hajjaj, was notorious for this rejection of applicants, because he got higher taxes on non-Muslims. Arab Muslims had conquered Iraq, which was then largely pagan, Zoroastrian, Christian and Jewish. But they weren't seeking converts and certainly weren't imposing their religion.

The pope was trying to make the point that coercion of conscience is incompatible with genuine, reasoned faith. He used Islam as a symbol of the coercive demand for unreasoned faith.

But he has been misled by the medieval polemic on which he depended.
...