PDA

Bekijk Volledige Versie : Mogelijk militaire coup in Thailand



Mark
19-09-06, 17:50
Mogelijk militaire coup in Thailand

Uitgegeven: 19 september 2006 17:43
Laatst gewijzigd: 19 september 2006 17:45

BANGKOK - In de Thaise hoofdstad Bangkok hebben meer dan tien legertanks de toegangswegen naar de gebouwen van de regering geblokkeerd, meldden ooggetuigen. Op de Thaise legertelevisie worden liederen gedraaid en afbeeldingen van de koninklijke familie getoond, wat in het verleden vaak de opmaat voor een staatsgreep vormde.

De Thaise premier Thaksin Shinawatra, die in New York bij de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties is, heeft via de televisie de noodtoestand uitgeroepen voor Bangkok. Hij heeft alle legeronderdelen bevolen om zich niet "illegaal te bewegen". Thaksin zou van plan zijn donderdag huiswaarts te keren, een dag eerder dan gepland.

Thailand verkeert in een politieke crisis sinds de verkiezingen van 2 april. Door een boycot van de oppositie konden niet alle parlementszetels worden bezet. De oppositie wilde protesteren tegen de omstreden Thaksin, die zij beschuldigt van machtsmisbruik en corruptie.

Het Hooggerechtshof verklaarde de verkiezingen in mei ongeldig. Op 15 oktober staat een nieuwe stembusgang gepland.

Mark
19-09-06, 17:51
Ik zit nu in Thailand, in Chiang Mai.. merk er nu weinig van maar ga over een paar dagen terug naar Bangkok... ben benieuwd..

Aicha1976
19-09-06, 17:56
Geplaatst door Mark
Ik zit nu in Thailand, in Chiang Mai.. merk er nu weinig van maar ga over een paar dagen terug naar Bangkok... ben benieuwd..

Je eerste staatsgreep zeker :ego:

MaRiaH
19-09-06, 17:59
Hmz, een vriend van me zit in bangkok voor zaken..
ik zal em es bellen..

Had zulk nieuws eerlijk gezegd niet direct uit Thailand verwacht..

mark61
19-09-06, 18:02
Chiang Mai lijkt me ruiger van hieraf.

Mark
19-09-06, 18:03
chiang mai is alleen ruig als je een ladyboy inhuurt.

verder zit ik lekker dicht bij birma en laos dus kan er nog altijd vandoor, de thaise mensen om me heen doen er een beetje lacherig om

Joesoef
19-09-06, 18:20
Kreeg een sms-je terug dat ze er niets van merken, op de staatstelevisie na dan.

Mark
19-09-06, 18:27
hier in het centrum is ook niks te merken.....

Mark
20-09-06, 08:32
Hier in chiang mai is alles nog steeds rustig, gisteren werden wel alle buitenlandse zenders uit de lucht gehaald en op de thaise tv is alleen maar muziek en fotos van de koning te zien... internet is nog wel ongecensureerd.

Spoetnik
20-09-06, 13:08
Geplaatst door MaRiaH
Had zulk nieuws eerlijk gezegd niet direct uit Thailand verwacht..

Thailand is nog maar pas een democratie hoor, tis jarenlang geregereerd door een militaire junta.

Anyways, het was wel te verwachten die Premier Taksin, is een corrupte rat die de macht niet wilde overdragen.

Ik denk dat in dit geval het leger er goed aan heeft gedaan om Taksin af te zetten. Het is te hopen dat ze hun belofte houden en er binnen twee weken een care-taker premier wordt aangesteld.

mark61
20-09-06, 13:33
Geplaatst door Spoetnik
Thailand is nog maar pas een democratie hoor, tis jarenlang geregereerd door een militaire junta.

Om met het laatste te beginnen: dat kan niet als je de grondwet hebt afgeschaft.

Thaksin is wel met meer dan 50% van de stemmen in eerlijke verkiezingen gekozen. Het is de middenklasse die tegen hem is. Hij is de Chavez van Thailand, in zekere zin. Of de Lopez Obrador.

Thailand is een democratie sinds 1932, vertelde de BBC mij vanmorgen.

Spoetnik
20-09-06, 14:06
Geplaatst door mark61
Om met het laatste te beginnen: dat kan niet als je de grondwet hebt afgeschaft.

Thaksin is wel met meer dan 50% van de stemmen in eerlijke verkiezingen gekozen. Het is de middenklasse die tegen hem is. Hij is de Chavez van Thailand, in zekere zin. Of de Lopez Obrador.

Thailand is een democratie sinds 1932, vertelde de BBC mij vanmorgen.

Toen Taksin werd verkozen inderdaad. Maar het gaat meer over wat hij daarna heeft gedaan. Hij heeft smerige dealtjes gesloten om zijn familie miljarden rijker te laten worden.

De laatste verkiezingen waren niet bepaald democratisch en er was dan ook een oppositie boycot. Vandaar dat die verkiezingen illegaal werden verklaard door de Thaise hogerechtshof. Als er eerlijke verkiezingen zouden worden gehouden dan zal de partij van Taksin zeker niet de meerderheid behalen.

Wat betreft de democratie. Ja in 1932 was Thailand inderdaad een constitionele monarchie. Maar na de tweede wereld oorlog is Thailand van ene militaire junta in de andere militaire junta overgegaan. Pas in de jaren tachtig begon het land te democratiseren. Overigens in overeenstemming met de geschiedenis van deze regio.

888
21-09-06, 10:18
Geplaatst door Mark
Ik zit nu in Thailand, in Chiang Mai.. merk er nu weinig van maar ga over een paar dagen terug naar Bangkok... ben benieuwd..

Er worden tanks naar het Zuiden van Thailand getransporteerd.