PDA

Bekijk Volledige Versie : Goud voor Cornu op WK tijdrijden beloften.



Juliette
20-09-06, 20:02
woensdag 20 september 2006 | Bron: belga

http://www.cycling4fans.de/typo3temp/pics/2c85a614d7.jpg


SALZBURG - Dominique Cornu heeft woensdag goud veroverd in het tijdrijden bij de beloften op het WK wielrennen in het Oostenrijkse Salzburg. De 20-jarige Cornu, die in juli in Valkenburg al brons behaalde op het EK tijdrijden, legde de 39,5 km af in 49:28, en was daarmee 37 seconden sneller dan de Rus Mikhail Ignatiev. De Fransman Jérôme Coppel werd derde op 44 seconden.

Vijf jaar na Jurgen Van den Broeck bij de junioren in Lissabon heeft België dus opnieuw een wereldkampioen tijdrijden. Het is Dominique Cornu uit het Wase Beveren bij de beloften. Een medaille die er zat aan te komen na zijn vierde plaats bij de junioren in Hamilton (2003) en zijn vierde plaats bij de beloften in Bardolino (2004). Maar in Madrid vorig jaar viel het tegen met een elfde plaats.

Een resultaat waar de Waaslander samen met de toenmalige bondscoach José De Cauwer lessen uit getrokken heeft. Gedaan met alles op de tijdrit te zetten, heette het. En dus ging Cornu zich bekwamen op de weg. Met succes want hij wist inmiddels een profcontract bij Davitamon-Lotto af te dwingen.

Het leverde hem tegelijk de beoogde wereldtitel op. Een wereldtitel, behaald met overduidelijk verschil. De Waaslander verpletterde gewoon de tegenstand. Bij de twee tussenpunten zette hij de beste tijden neer. Mikhail Ignatiev, de wereldkampioen van vorig jaar, moest zich reppen om nog tweede te kunnen worden. Hij had een achterstand van meer dan een halve minuut. De Fransman Jérôme Coppel werd derde, op meer dan veertig seconden.

Glunderend zette Cornu zijn verhaal neer. ,,Het is mijn geluk geweest dat ik de voorbije maanden zo hard gewerkt heb om op de weg sterker te worden en meer fond te kweken'', begon hij. ,,Ik heb op meerdere wedstrijden bij de beloften mijn stempel kunnen drukken. Maar de echt grote stap zette ik de voorbije weken. Weken aan een stuk heb ik boven mijn niveau van bij de beloften gekoerst. Eerst in de Ronde van de Toekomst. Die verliet ik vroegtijdig tot ongenoegen van bondscoach Jean-Pierre Dubois. Nu zal hij wel beseffen dat het toen een juiste beslissing geweest is. Daarna wilde ik nog de finale van de GP van Wallonië rijden. Dat is me gelukt en tegen mannen als Tom Boonen, Philippe Gilbert en Nick Nuyens wilde dat in volle finale toch wat zeggen. Maar ik had het nodig om hier goed te zijn.''

,,Ik had me zelf niet zo goed verwacht. De eerste twee hellingen waren moordend lastig. Ik dacht dat mijn benen zouden ontploffen. Maar toen ik achteraf de tijdsverschillen hoorde, werden mijn benen met de minuut beter'', aldus Cornu.

,,Hoe het nu verder moet?'', keek Cornu naar zijn verdere toekomst. ,,Deze trui zal ik nog moeilijk kunnen dragen. Volgend jaar ben ik immers prof. En ik hoop een volwaardige profrenner te worden. Maar tegelijk hoop ik dat ik bij Davitamon-Lotto de kans krijg om als pistier ook op een selectie voor de Olympische Spelen in Peking te mikken. Tenslotte gaat het maar om het WK en om een wedstrijd voor de Wereldbeker waarin ik me moet bewijzen. Ik hoop dat ze daar begrip voor kunnen opbrengen, ook al zijn zij het die me zullen betalen. Maar de Olympische Spelen zijn als een droom voor mij en ik hoop die te kunnen realiseren.''

,,Zaterdag is er nog de wegrit. Denk maar niet dat ik daar nu foert tegen zeg. Ik laat België en mijn vier ploegmakkers niet in de steek. Misschien maakt deze wereldtitel ons allemaal wel sterker. Aan zelf de dubbel realiseren, wil ik voorlopig niet denken. In een tijdrit wint de beste. Dat is in een wegrit niet altijd het geval'', besloot Cornu. jav

Seif
20-09-06, 20:11
Viva la Belgique!