PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Donner en Dekker treden af'



Couscousje
21-09-06, 12:51
'Donner en Dekker treden af'
(RTL Nieuws / Teletekst)
Gepubliceerd: donderdag 21 september 2006 @ 13:48

Minister Piet Hein Donner en Sybila Dekker treden af naar aanleiding van het keiharde rapport over de Schipholbrand, dat meldt RTL nieuws zojuist. NOS Teletekst meldt vooralsnog alleen dat het kabinet in spoedoverleg bijeen is.

Cc

Joesoef
21-09-06, 13:14
:hihi:


Bakellende is voor de 3e keer gevallen. En dit maal in een record tijd.



Jaja, ik weet het, nog niet gevallen, gaat nog gebeuren. Volgende stap.

Joesoef
21-09-06, 13:27
Donner en Dekker treden af na rapport
DEN HAAG (ANP) - De ministers Piet Hein Donner (Justitie) en Sybilla Dekker (VROM) treden af na de vernietigende kritiek over de Schipholbrand in het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Ingewijden hebben dat donderdag bevestigd.

De twee ministers overlegden donderdagochtend met premier Jan Peter Balkenende en vicepremier Gerrit Zalm in het Catshuis in Den Haag. Ook de fractievoorzitters Maxime Verhagen (CDA) en Mark Rutte (VVD) waren erbij. Even daarvoor had de onderzoeksraad onder leiding van prof. mr. Pieter van Vollenhoven elders in de stad het keiharde rapport over de brand gepresenteerd.

Daarin stelt de raad dat bij de Schipholbrand ,,minder of geen'' doden waren gevallen, als de overheid zich aan de regels van brandveiligheid had gehouden. Vooral de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), die onder Donner valt, krijgt veel kritiek. Maar ook de Rijksgebouwendienst, die onder VROM valt, en de gemeente Haarlemmermeer zijn tekort geschoten. De drie instanties hebben te weinig aan veiligheid en vooral aan brandveiligheid gedaan.

De brand kostte eind oktober vorig jaar aan elf mensen het leven.

_h4T3D_sE7eN
21-09-06, 13:58
Dekker: terecht.
Donner: onterecht.

wytze
21-09-06, 14:35
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Dekker: terecht.
Donner: onterecht.


jij hebt wat met die man he :haha:
waarom onterecht?

IbnRushd
21-09-06, 17:13
Hmm op deze foto lijkt Dekker de schuldige:

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00093/donner_co_93633b.jpg

Bar
21-09-06, 17:22
Geplaatst door IbnRushd
Hmm op deze foto lijkt Dekker de schuldige:


Men is niet schuldig. Men is verantwoordelijk.

Schuldig is degene die brand heeft gesticht.

IbnRushd
21-09-06, 17:30
Geplaatst door Bar
Men is niet schuldig. Men is verantwoordelijk.

Schuldig is degene die brand heeft gesticht.

Ik snap je wel:

schul·dig (bn.)
2 verantwoordelijk voor wat men verkeerd heeft gedaan of nagelaten

mark61
21-09-06, 18:31
Geplaatst door Bar
Men is niet schuldig. Men is verantwoordelijk.

Schuldig is degene die brand heeft gesticht.

Niemand is schuldig aan brandstichting, hier.

Schuldig is een overheid that doesn't put it's money where it's mouth is.

Stoer illegalen uitzetten maar ze eerst opbergen in goedkope plastic moordcellen. :duim:

mark61
21-09-06, 18:33
Demissionaire ministers die aftreden. Go fuck yselves.

Rourchid
21-09-06, 19:25
Geplaatst door mark61
Demissionaire ministers die aftreden.
Wij zijn zeer fatsoenlijk en wij nemen onze verantwoordelijkheid dus stem bij de komende verkiezingen op ons.

_h4T3D_sE7eN
21-09-06, 20:06
Geplaatst door wytze
jij hebt wat met die man he :haha:
waarom onterecht?

Ik vind het een uiterst integere man, maar de reden daarvoor heeft hier niets mee te maken.

Het DJI valt onder zijn verantwoording en de taak van het DJI is slechts de opsluiting, begeleiding en verzorging van gedetineerden. Het budget dat MinJus hiervoor beschikbaar heeft maakt ook niet meer dan dat mogelijk. Ik heb het rapport over de Schipholbrand inmiddels gelezen (voordeel van een ambtenaar).

De verantwoordelijkheid voor de staat van alle PI-gebouwen ligt bij VROM. Het budget dat VROM beschikbaar stelt om alle PI-gebouwen, TBS-klinieken, Jeugdinrichtingen, etc. te onderhouden is immens. In ieder geval voldoende om indirect de dood van de 11 slachtoffers in dit geheel te hebben kunnen voorkomen. En dat heeft het VROM nagelaten, niet DJI.

Het ergste waar je DJI op kunt pakken is de eventuele onbekwaamheid waarmee gehandeld is door de gevangenisbewaarders, die nadrukkelijk protocollen in geval van brandgevaar (iets wat iedere beetje instelling in NL heeft) hebben genegeerd. Je kunt niet verwachten dat Donner met de sleutel bij de cellen gaat zitten en in de gaten gaat zitten houden wie heel misschien een vuurtje zou kunnen gaan stoken.

Dit hele verhaal, als je het inhoudelijk zou bekijken zonder alle media-hype en haantjesgedrag van ik-wil-koppen-zien-rollen-oppositiemensjes eromheen, is volledig toe te schrijven aan de incompetentie van VROM om de gebouwen naar Europees vastgestelde normen te onderhouden. Terwijl het geld er wel voor aanwezig is.

rikkie
22-09-06, 06:20
Ik vind het niet vreemd dat de minister die het meest onder vuur heeft gelegen, vlak na de brand (Rita), nu totaal niet genoemd wordt door Van Vollenhoven en ook nog eens tijdelijk Justitie in haar portefeuille erbij krijgt. Wanneer houdt die demonisering op, vraag ik me wel eens af... Ik vind dat zij die haat onheus van moord en ik weet niet wat hebben beschuldigd, haar eigenlijk een excuus moeten maken.

Joesoef
22-09-06, 06:37
Zou er dan toch heel goed over het rapport zijn nagedacht? Het harde rapport heeft voor en nadelen, voordeel is dat de slachtoffers makkelijker verhaal kunnen halen. Nadeel is dat het rapport dermate hard is dat verantwoordelijke politici een argument hebben om meteen op te stappen en niet eerst debatten af te wachten.
Met de aankomende verkiezingen durfen de politici het debat niet aan omdat het schadelijk zou kunnen zijn voor imago van de partij en dus stemmen zou kunnen kosten.
Belangen van slachtoffers wegen sterker dan verkiezingsuitslagen. Hulde voor onze piano spelende Nader.

Joesoef
22-09-06, 06:38
Was trouwens een goed betoog van Donner.

sater
22-09-06, 12:01
Geplaatst door Bar
Men is niet schuldig. Men is verantwoordelijk.

Schuldig is degene die brand heeft gesticht.

:boos: Hetgeen zijn advocaat aanvecht.
Hoofdschuldige is de bewindsman - vrouw die roken op de [afgesloten] cel toestond.

En ja, de afgetreden justitie- en vromminister zitten terecht op de blaren van de Schipholbrand. Onvoldoende gehouden aan eigen wet- en regelgeving nietwaar? En de achteraf controlerende Tweede Kamer?Had deze haar verantwoordelijkheid niet eerder moeten nemen? Vooraf moeten [laten] controleren of het cellencomplex op Schiphol wel voldoende brandveilig was? Gaat de Tweede Kamer eigenlijk wel volledig vrijuit?

wytze
22-09-06, 12:12
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Ik vind het een uiterst integere man, maar de reden daarvoor heeft hier niets mee te maken.

Het DJI valt onder zijn verantwoording en de taak van het DJI is slechts de opsluiting, begeleiding en verzorging van gedetineerden. Het budget dat MinJus hiervoor beschikbaar heeft maakt ook niet meer dan dat mogelijk. Ik heb het rapport over de Schipholbrand inmiddels gelezen (voordeel van een ambtenaar).

De verantwoordelijkheid voor de staat van alle PI-gebouwen ligt bij VROM. Het budget dat VROM beschikbaar stelt om alle PI-gebouwen, TBS-klinieken, Jeugdinrichtingen, etc. te onderhouden is immens. In ieder geval voldoende om indirect de dood van de 11 slachtoffers in dit geheel te hebben kunnen voorkomen. En dat heeft het VROM nagelaten, niet DJI.

Het ergste waar je DJI op kunt pakken is de eventuele onbekwaamheid waarmee gehandeld is door de gevangenisbewaarders, die nadrukkelijk protocollen in geval van brandgevaar (iets wat iedere beetje instelling in NL heeft) hebben genegeerd. Je kunt niet verwachten dat Donner met de sleutel bij de cellen gaat zitten en in de gaten gaat zitten houden wie heel misschien een vuurtje zou kunnen gaan stoken.

Dit hele verhaal, als je het inhoudelijk zou bekijken zonder alle media-hype en haantjesgedrag van ik-wil-koppen-zien-rollen-oppositiemensjes eromheen, is volledig toe te schrijven aan de incompetentie van VROM om de gebouwen naar Europees vastgestelde normen te onderhouden. Terwijl het geld er wel voor aanwezig is.




Het staat mij toch bij dat het Donner was die zei dat het allemaal zo goedkooop mogelijk moest met die detentiecentra.
En dat ie de gemeente dwong om het weer open te doen, nadat ze het wilden sluiten ivm brandgevaarlijkheid