PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Nederlandse predikanten twijfelen aan God'



Seif
22-09-06, 13:43
'Nederlandse predikanten twijfelen aan God'

Uitgegeven: 22 september 2006 12:36
Laatst gewijzigd: 22 september 2006 13:04

HILVERSUM - Een op de zes predikanten weet niet of er een God of hogere macht bestaat of gelooft er zelfs helemaal niet in. Dat blijkt uit een vrijdag gepresenteerd onderzoek van godsdienstsocioloog Hijme Stoffels van de Vrije Universiteit.

Het onderzoek is in opdracht van de IKON verricht onder de bij die omroep aangesloten kerken. Aanleiding is het 60-jarige bestaan van de IKON. Ruim achthonderd voorgangers werd gevraagd naar hun godsbeeld.

De verschillen tussen de kerken zijn erg groot. Voorgangers van het Leger des Heils en de Gereformeerde Bond twijfelen helemaal niet aan het bestaan van God terwijl 42 procent van Remonstrantse Broederschap zegt te twijfelen.

Bron: NU.nl (http://www.nu.nl/news/831711/10/%27Nederlandse_predikanten_twijfelen_aan_God%27.ht ml)

knuppeltje
22-09-06, 14:41
Geplaatst door Seif
'Nederlandse predikanten twijfelen aan God'

Uitgegeven: 22 september 2006 12:36
Laatst gewijzigd: 22 september 2006 13:04

HILVERSUM - Een op de zes predikanten weet niet of er een God of hogere macht bestaat of gelooft er zelfs helemaal niet in. Dat blijkt uit een vrijdag gepresenteerd onderzoek van godsdienstsocioloog Hijme Stoffels van de Vrije Universiteit.

Het onderzoek is in opdracht van de IKON verricht onder de bij die omroep aangesloten kerken. Aanleiding is het 60-jarige bestaan van de IKON. Ruim achthonderd voorgangers werd gevraagd naar hun godsbeeld.

De verschillen tussen de kerken zijn erg groot. Voorgangers van het Leger des Heils en de Gereformeerde Bond twijfelen helemaal niet aan het bestaan van God terwijl 42 procent van Remonstrantse Broederschap zegt te twijfelen.

Bron: NU.nl (http://www.nu.nl/news/831711/10/%27Nederlandse_predikanten_twijfelen_aan_God%27.ht ml)

Nou, daar ben je mooi klaar mee als Remonstrant.

reallife
22-09-06, 22:08
Waarom zijn ze dan eigenlijk predikant? :vreemd:
Kunnen ze beter gaan vakkenvullen!

Juliette
22-09-06, 22:13
Geplaatst door reallife
Waarom zijn ze dan eigenlijk predikant? :vreemd:
Kunnen ze beter gaan vakkenvullen!

Nah. Dat hele predikanten / priesterding klopt langs geen kanten denk ik. Ik ben zelf niet gelovig maar de meeste gelovigen die ik ken en die daar op een mooie manier mee omgaan (zo'n manier dat ik er soms jaloers op zou worden) vinden dat in zichzelf. Hebben ze helemaal geen priester / predikantenfunctie voor nodig.

mark61
22-09-06, 23:03
Waarom zou een predikant in God moeten geloven? Een gelovige die niet twijfelt is helemaal geen gelovige, maar een wetert. Betwetert, meestal. I should know.

Kees Droog
25-09-06, 00:22
De Pottenbakker: Wij lezen in Jesaja 29:9-16: Zij vertoeven, daarom verwondert u; zij zijn vrolijk, derhalve roept gijlieden; zij zijn dronken, maar niet van wijn; zij waggelen, maar niet van sterken drank. Want de HEERE heeft over ulieden uitgegoten een geest des diepen slaaps, en Hij heeft uw ogen toegesloten; de profeten, en uw hoofden, en de zieners heeft Hij verblind. Daarom is ulieden alle gezicht geworden als de woorden van een verzegeld boek, hetwelk men geeft aan een, die lezen kan, zeggende: Lees toch dit; en hij zegt: Ik kan niet, want het is verzegeld. Of men geeft het boek aan een, die niet lezen kan, zeggende: Lees toch dit; en hij zegt: Ik kan niet lezen. Want de Heere heeft gezegd: Daarom dat dit volk tot Mij nadert met zijn mond, en zij Mij met hun lippen eren, doch hun hart verre van Mij doen; en hun vreze, waarmede zij Mij vrezen, mensengeboden zijn, die hun geleerd zijn; Daarom, ziet, Ik zal voorts wonderlijk handelen met dit volk, wonderlijk en wonderbaarlijk; want de wijsheid zijner wijzen zal vergaan, en het verstand zijner verstandigen zal zich verbergen. Wee dengenen, die zich diep versteken willen voor den HEERE, hun raad verbergende; en welker werken in duisterheid geschieden, en zij zeggen: Wie ziet ons, en wie kent ons? Ulieder omkeren is, alsof de pottenbakker geacht werd als leem, dat het maaksel zeide van zijn maker: Hij heeft mij niet gemaakt; en het geformeerde vat van zijn pottenbakker zeide: Hij verstaat het niet.