PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Kinderen hebben pennen nodig’



Seif
23-09-06, 16:05
Ahmed Marcouch, voorzitter stadsdeel Amsterdam Slotervaart, over Marokkaanse ouders

‘Kinderen hebben pennen nodig’

Sheila Kamerman
Frederiek Weeda

Marokkaanse ouders moeten hun kinderen leren opvoeden, vindt Ahmed Marcouch, de eerste Marokkaanse ‘burgemeester’ van Nederland. „Het is ook luiheid.”

Als Ahmed Marcouch zich als kind misdroeg op straat, dan was er altijd wel iemand die hem zag. Een verre oom of een dorpsimam. Die gaven hem een duw en zeiden ‘wegwezen hier’. Niet dat hij spijbelde, dat kon niet want hij zat niet op school. Maar hij deed weleens onfatsoenlijk. „Dan kreeg mijn vader het te horen en als ik thuiskwam, wachtte een pak slaag.” Op het platteland in Marokko, zegt Marcouch, word je opgevoed door de community.

Volgens de leer: wie niet horen wil, moet voelen. Knuffels kreeg hij ook, van zijn oma die in het dorp woonde. Zijn moeder was overleden toen hij drie jaar was, zijn vader had veertien kinderen.

Ahmed Marcouch (40) was zes jaar geleden bijna perswoordvoerder van de Amsterdamse politie geworden. Hij werkte al tien jaar als agent in de hoofdstad en wilde hogerop. Maar het korps was nog niet toe aan een Marokkaan als publiek gezicht, kreeg hij te horen.

Marcouch is sinds zes maanden voorzitter van het stadsdeel Amsterdam Slotervaart, in Amsterdam-West. Hij is de eerste Marokkaanse ‘burgemeester’ va n Nederland. Democratisch gekozen, als lijsttrekker van de lokale PvdA.

De levensstrategie van Ahmed Marcouch is aanpassing: hij spreekt goed Nederlands, terwijl hij hier pas sinds zijn tiende woont en toen voor het eerst naar school ging. Hij gebruikt Nederlands jargon zoals ‘gebrek aan arbeidsethos’ en ‘passende arbeid’ (wat hij onzin vindt). Hij gelooft in overleg en gaat moeilijke gesprekken aan met gefrustreerde Hollandse buurtbewoners, afgestompte politieagenten, Marokkaanse jongens en, vooral, hun ouders.

De ouders. Zij zijn misschien wel de belangrijkste missie van Marcouch. Hij wil dat Marokkaanse ouders in Nederland hun kinderen gaan opvoeden, aangepast aan de samenleving waarin ze terecht zijn gekomen. Binnenshuis, maar vooral ook buitenshuis. „Want de community die in Marokko je kind buitenshuis in de gaten houdt, bestaat hier niet. Ik zeg steeds tegen ouders: we wonen in een grote stad, niet in een dorp.”

Als stadsdeelvoorzitter laat Marcouch zijn gezicht overal zien. Op straat, bij scholen, bij de moskee. Hij bracht ouders van Marokkaanse jongens bijeen met boze buurtbewoners, die door die jongens werden getreiterd.

Hij zei: dit is wat uw kinderen aanrichten, doe er wat aan. Die ouders waren gechoqueerd. Maar, vertelt hij, ze zeiden ook: „Hij verveelt zich zo, hij heeft geen vertier”. „‘Geen vertier?, zei ik. ‘Uit de hele wereld komen mensen naar Amsterdam voor vertier. Hij heeft op loopafstand een park, een bibliotheek en een zwembad. Hij kan met de tram naar het Leidseplein om naar meisjes te kijken.

Hoezo geen vertier?’”

Hij stuit ook op desinteresse. Op een bijeenkomst die hij plande om met ouders structureel slechte resultaten van een basisschool te bespreken, verscheen maar een handvol ouders. Terwijl van ouders in Nederland wordt verwacht dat ze zich actief opstellen. Ze worden geacht te komen opdagen op oudergesprekken met de juf, bij schoolvoorstellingen of zelfs op het politiebureau als hun minderjarige zoon is opgepakt.

Ouders moeten hun kind zelf naar zwemles of naar de dierentuin brengen.

Doen die niks, dan hangen de kinderen op straat of voor de televisie.

Voor leraren, welzijnswerkers en de politie is het in de loop der jaren een gegeven geworden dat veel Marokkaanse ouders niet meedoen. Ze komen zelden tot nooit opdagen. Briefjes die leraren meegeven aan kinderen, lezen ze niet. „Ze missen belangrijke dingen als even contact leggen met de leraar aan het begin van de dag. Daar kun je geen tolk voor meenemen. Dus loopt het meeste contact via de kinderen die vertalen.”

Daar staat tegenover dat leraren en de politie hen gemakshalve ook negeren, zegt Marcouch. „Er is tot op de dag van vandaag níémand bij de politie die rechtstreeks uitleg geeft aan ouders over het zoveelste delict dat hun zoon heeft gepleegd! En de leraar houdt informatie voor ouders achter, omdat de zoon anders thuis een pak slaag krijgt.

Zo schiet het niet op. Niemand op school betrekt ouders actief bij de school. Dat wordt gezien als hun eigen verantwoordelijkheid. Dat ís het ook.

Maar die nemen ze niet.”

De problemen met Marokkaanse jongens blijven groot. Vooral in Overtoomse Veld, het armere gedeelte van het stadsdeel Slotervaart, waar een derde van de 9.500 bewoners vanMarokkaanse afkomst is. In 1998 braken rellen uit tussen Marokkaanse jongens en de politie.

Veel jongeren zijn werkloos. Ze veroorzaken overlast bij zwembaden, in bioscopen waar ze in groepen naar films gaan, in de tram waar ze de conducteur het leven zuur maken en op straat waar ze buurtbewoners treiteren. In de hoofdstad zijn naar schatting 3.000 ‘harde kern’ draaideurcriminelen van Marokkaanse komaf.

En dan is er nog een kleine groep van nog geen 200 jongeren waar Marcouch zich zorgen over maakt omdat ze zich terugtrekken in de islam en zich afzetten tegen de Nederlandse samenleving.

Vaak vluchten ze in het geloof om af te rekenen met een onbevredigend crimineel verleden. „Je moet heel streng zijn in de leer omdat je veel goed te maken hebt. Dat kan doorslaan.” In zijn jeugd had hij een periode dat hij zich als moslim beter voelde dan christenen en joden. „Je bent jong en weet alles beter. Je leest een boekje en je denkt: ‘ik ben theoloog .’ Je moet jongeren begeleiden in hun religieuze speurtocht. Anders is er een gevaar dat ze afglijden naar extremisme en jihad.” Juist daarom heeft hij een deskundige aangetrokken die bekend is met verschillende stromingen binnen de Islam.

Waarom zijn de meeste Marokkaanse ouders zo passief? Ze willen toch ook het beste voor hun kinderen? „Als je een Marokkaanse moeder vraagt wat haar kind later moet worden, zegt ze: arts. Ze vergeten dat je er iets voor moet doen. Om succesvol te zijn op school, moeten er pennen in huis zijn, boeken en rust. Marokkaanse ouders onderschatten hoe belangrijk dat is. Ze denken: de kinderen zitten op school en die doet haar werk. Maar ouders moeten ook belangstelling tonen voor school. Het is plattelandscultuur; in mijn dorp gingen de kinderen niet naar school. Daar was niemand verontwaardigd over. „Het is ook luiheid. Lekker in je badjas op slippers je kind vanaf het balkon uitzwaaien. Het kost meer energie om ontbijt te maken, naar school te lopen en contact te maken met de juf. Vergeet niet dat veel Marokkaanse ouders niet bewust bezig zijn met kinderen krijgen en opvoeding, zoals veel Nederlanders.

Kinderen komen gewoon.”

De ouders stellen verkeerde prioriteiten, zegt Marcouch. „Gaan ze ’s avonds op visite met een kind dat de volgende ochtend weer naar school moet. Of ze laten hen buiten spelen tot het donker is, in de zomer is dat half elf! Ik zeg tegen hen: jullie moeten naar de klok kijken, zoals Nederlanders, niet naar de zon. „Marokkanen lachen om Nederlanders.

Haha, bij hen moet je zelfs een afspraak maken om koffie te drinken.

Maar ze zien niet dat het leven hier zo strak is ingedeeld omdat elk uur wordt benut. Ook de uren vrije tijd zijn belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Ik zeg tegen mijn zoon van zeventien: je moet je sportverplichtingen niet verwaarlozen. Sporten is geen luxe, dat is een onderdeel van je ontwikkeling. „Marokkaanse ouders”, zegt Marcouch, „maken zich druk als hun zoon een biertje drinkt met vrienden, omdat dat niet mag van de islam. Ik denk: als je zoon nou zijn opleiding in orde heeft en werkt, wat kan dat biertje dan kwaad?

Waarom winden ze zich niet op over de belangrijke dingen? Ze demonstreren wel tegen cartoons of de dood van een Marokkaanse tasjesdief – allemaal symboliek.

Maar nooit zie ik ze demonstreren voor wezenlijke onderwerpen als meer werk, betere behuizing of beter onderwijs.”

Eén van de grootste bedreigingen voor de Marokkaanse groep, zegt Marcouch, is het gebrek aan arbeidsethos. „We moeten toe naar een tijd dat het tof is om ’s morgens met je brood achterop op de fiets te stappen en naar je werk te gaan. Je wordt vast gediscrimineerd en je krijgt vast niet altijd passende arbeid.

Neem dan maar tijdelijk niet-passende arbeid en zoek door.”

Veel Marokkaanse ouders vinden dat hun kinderen met vijftien jaar voor zichzelf moeten zorgen. Waarom? „Ik hoor vaak: ‘ik heb talloze keren tegen Mustafa gezegd dat hij zijn huiswerk moet maken en dat hij op tijd thuis moet zijn. Maar hij luistert niet.

Wat kan ik dan doen? Hij is al vijftien’.

Het líjkt op modern ouderschap: geef je kinderen eigen verantwoordelijkheid.

Maar bij Marokkaanse ouders is het machteloosheid. Ze denken dat ze als ouder geen rol meer hebben als hun kind 15 jaar is. Het komt voort uit een simpele kijk op opvoeding. Zolang lijfstraffen uitdelen mogelijk is, heb je zeggenschap over je kinderen. Als ze te groot zijn geworden om een klap te geven, ben je je machtsmiddel kwijt. „Dat slaan is een reflex, ze hebben het geduld niet om te praten. Ze geloven ook niet dat praten effect heeft, met hen is ook nooit gepraat. Ík denk dat ouders nog goed hun zoon van 28 kunnen verleiden tot goed gedrag. Door hem voor te leven, door te praten, door te vragen wat ze doen, waar ze zijn geweest.”

Hoe houdt u uw zeventienjarige zoon in het gareel? „Ik praat met mijn kinderen. Het lukt mij ook niet altijd. Ik betrap mezelf op preekgedrag. Dan preek ik dat het belangrijk is om ook in je vrije tijd zinnige dingen te doen. Ik probeer hun discipline bij te brengen. Ze mogen wel tv kijken, maar ze moeten eerst hun huiswerk maken. Ik vind het ook belangrijk dat ze hun eigen taken hebben in de huishouding .”

Hoe kan het dat ú uw kinderen zo anders opvoedt dan u zelf werd opgevoed? „Ik moest thuis stofzuigen hoor. Ik werd uitgelachen door traditionele familieleden diemij zagen stofzuigen, als jongen. Maar hetmoest van mijn vader.

Ik vind het ook belangrijk. Niet alleen voor de discipline, ook om respect te ontwikkelen voor de klus. Mijn vader stuurde ons naar de markt om de beste tomaten te kopen voor een zo laag mogelijke prijs. Zo toetste mijn vader ons gevoel voor verantwoordelijkheid. Hij werkte in een fabriek en op Schiphol.

Hij zei: als je niet als je vader wilt eindigen, dan moet je studeren. Hier heb je de mogelijkheden.”

Hoe lang blijft de eerste generatie bestaan?

Veel jonge mannen halen een analfabete bruid uit Marokko. „De samenleving denkt dat we al met de derde generatie zitten, die hier op school heeft gezeten. Maar er zijn nog veel ongeschoolde, eerste generatie ouders.

De wat hoger opgeleide ouders zijn wel meer betrokken bij de schoolcarrière van hun kinderen. Dat ouders werkloos zijn, hoeft overigens niet erg te zijn, als ze hun tijd maar goed benutten.

Dus: de klok zetten, de kinderen schone kleren aantrekken en een ontbijtje voorzetten. Goed nadenken ook, over vrijetijdsbesteding.”

Het is geen kwestie van armoede, zegt Marcouch, maar van belangstelling. „Marokkanen zijn in dit land gehospitaliseerd.

Het is absurd dat jongens drie jaar lang gesubsidieerde activiteiten in een buurthuis volgen. Ze moeten dat tijdelijk doen, misschien, en dan zelf lid worden van een club. Als je 18 bent, moet je geleerd hebben hoe je je vrije tijd invult. Dat zeg ik tegen welzijnswerkers en tegen ouders.”

Begrijpen die ouders de westerse samenleving? „Nee. Enerzijds zien ze de gevaren niet: kinderen van vijf die de hele middag op straat spelen, zijn vogelvrij. Kunnen onder een auto komen of door een pedofiel worden benaderd. Anderzijds kunnen de ouders ‘g e va r e n ’ zoals biertjes en schaars geklede vrouwen niet relativeren.

Kleding, muziek, verliefdheid, seksualiteit, die dingen nemen veel tijd van de jeugd in beslag. Ouders hebben geen vocabulaire om die dingen te bespreken.

Ze hebben zelf ook niet geleerd om erover te praten.”

Verwarring alom? „Ja. Marokkaanse ouders hebben de neiging om de islamitisch Marokkaanse cultuur over te brengen op een onaantrekkelijke manier: door de Nederlandse cultuur af te kraken. Kinderen raken daardoor in verwarring. Die krijgen te horen dat de juf een rare boodschap heeft terwijl zij haar juist lief vinden.”

Als politieman bereikte u dat jonge Marokkaanse delinquenten bekenden, terwijl ze normaal altijd ontkennen. Hoe? „Ik sprak ze aan op hun verantwoordelijkheid: waar ben je mee bezig? Je bent maar één keer vijftien, als je dit verpest ben je straks 22 en heb je zelfs nog geen vmbo-diploma. Bedank jij je ouders zo?

Ze sussen hun geweten met smoesjes, die ik neutraliseerde. Je hoort gewoon niet te jatten, ook niet van een winkelketen.

Voordeel is dat ik, als moslim, mijn kennis kon gebruiken. ‘Hoe kan je beweren dat je moslim bent als je dat soort dingen doet?’ Ik zei ook: je maakt een fout maar dat is geen drama. Volharden in fouten, dát is pas een drama.

Daardoor gingen ze over tot een bekentenis.

Om een nieuwe start te maken. Ik ontbood ook de ouders. Ik zei: je zoon handelt op dat plein. En weet je welke woorden hij gebruikt tegen oude vrouwen?

Daar gruwen de ouders van.”

Bron: NRC Handelsblad

mark61
23-09-06, 16:41
Nou nou tut tut, en dat bij het begin van de ramadan.

tr_imparator
23-09-06, 18:47
Ik denk: als je zoon nou zijn opleiding in orde heeft en werkt, wat kan dat biertje dan kwaad?

:fplet:

Nee.

mark61
23-09-06, 19:02
Geplaatst door tr_imparator
:fplet:

Nee.


Idd., kan helemaal geen kwaad vergeleken bij roaming the streets in a gang.

MaRiaH
23-09-06, 21:59
Geplaatst door Seif
Ahmed Marcouch, voorzitter stadsdeel Amsterdam Slotervaart, over Marokkaanse ouders

Het is geen kwestie van armoede, zegt Marcouch, maar van belangstelling. „Marokkanen zijn in dit land gehospitaliseerd.



Ik heb hier al heel lang over nagedacht...
Ik heb met veel Marokkanen hierover gesproken..

en denk inderdaad dat Marcouch hier de kern van het probleem raakt bij een grote groep Marokkaanse jongeren van de tweede generatie.

Bij de derde generatie speelt dit veel en veel minder.

Ik schat in dat het bij de komende generaties geen issue meer is.

mark61
24-09-06, 03:24
Geplaatst door MaRiaH
Ik heb hier al heel lang over nagedacht...
Ik heb met veel Marokkanen hierover gesproken..

en denk inderdaad dat Marcouch hier de kern van het probleem raakt bij een grote groep Marokkaanse jongeren van de tweede generatie.

Bij de derde generatie speelt dit veel en veel minder.

Ik schat in dat het bij de komende generaties geen issue meer is.

Behalve bij die semi-derde generatie die eigenlijk 2e is, zoals hij ook zegt.

tr_imparator
24-09-06, 05:08
Geplaatst door MaRiaH

en denk inderdaad dat Marcouch hier de kern van het probleem raakt


Het is geen kwestie van armoede, zegt Marcouch, maar van belangstelling. „Marokkanen zijn in dit land gehospitaliseerd.




Oorzaken?

-isolatie
-alles wat men zelf kan, wordt overgenomen, beslissingen worden voor hun gemaakt.
-verzakelijking
- ?


Schuldvraag?
- ?


Conclusie artikel: Ouders tonen weinig belangstelling(dit is echter een gevolg).


:slapen:

sjaen
24-09-06, 07:59
Slaan is altijd een uiting van onmacht.
Opvoedcursus voor jonge ouders werkt wellicht beter dan huidige verplichte inburgerings cursus. twee vliegen in een klap.

mark61
24-09-06, 15:41
Geplaatst door tr_imparator
Oorzaken?

-isolatie
-alles wat men zelf kan, wordt overgenomen, beslissingen worden voor hun gemaakt.
-verzakelijking
- ?
Schuldvraag?
- ?
Conclusie artikel: Ouders tonen weinig belangstelling(dit is echter een gevolg).


:slapen:

ALTIJD maar schuld afschuiven. Ouders zijn ziek, zwak en misselijk.

Wat men zelf kan, DOET men niet. Heb je het artikel eigenlijk gelezen?

Met de moed der wanhoop nemen de instanties essentiële ouderlijke taken over. Pappie en mammie zijn houdt NIET op bij eten erin gooien en kleren aantrekken.

Van wat is dat gebrek aan belangstelling een gevolg in godsnaam? Het is de oorzaak. Lees het artikel.

tr_imparator
24-09-06, 16:04
Geplaatst door mark61
ALTIJD maar schuld afschuiven. Ouders zijn ziek, zwak en misselijk.

Wat men zelf kan, DOET men niet. Heb je het artikel eigenlijk gelezen?

Met de moed der wanhoop nemen de instanties essentiële ouderlijke taken over. Pappie en mammie zijn houdt NIET op bij eten erin gooien en kleren aantrekken.

Van wat is dat gebrek aan belangstelling een gevolg in godsnaam? Het is de oorzaak. Lees het artikel.


Ik schuif niet de schuld af, maar het is wel zo dat die gebrek aan belangstelling mede onstaat door de paternalistisch houding van sommige instanties. Zij weten het altijd beter, het moet altijd zoals zij het zeggen. Duidelijke uitleg geven ze niet, maar wat JIJ doet is altijd fout. Gevolg is dat je vreemd gaat vinden wat je zelf doet, je toont geen initiatief meer. Je bemoeit je er niet meer mee: je wordt passief. Met alle gevolgen van dien.


Oplossing: educatie, overtuigen, erbij betrekken, maar niet taken overnemen.

Primaire oorzaak is: onkunde en gebrek aan educatie(meeste ouders hebben niet eens bassischool afgemaakt in land van herkomst). Die weten gewoon niet hoe het moet, ook omdat alles wat zij doen niet goed gevonden wordt.

Maar die gebrek aan belangstelling is niet helemaal te wijten aan de ouders zelf. Ook niet de lage niveau die ze hebben.

mark61
24-09-06, 16:13
Geplaatst door tr_imparator
Ik schuif niet de schuld af, maar het is wel zo dat die gebrek aan belangstelling mede onstaat door de paternalistisch houding van sommige instanties. Zij weten het altijd beter, het moet altijd zoals zij het zeggen. Duidelijke uitleg geven ze niet, maar wat JIJ doet is altijd fout. Gevolg is dat je vreemd gaat vinden wat je zelf doet, je toont geen initiatief meer. Je bemoeit je er niet meer mee: je wordt passief. Met alle gevolgen van dien.

Het begint ermee dat de ouders de taal niet spreken en geen tolk regelen. Die zijn er zat, zowel dani$ma als familie als tolkentelefoon (= GRATIS).

Vervolgens hebben ze schijt aan hun ouderlijke verplichtingen. Pa zit in het café te triktrakken en ma heeft het zo al druk genoeg met het huishouden.

Ze komen niet op school, ook niet na herhaaldelijke oproepen. Uit pure ellende gaan leraren op huisbezoek, absoluut niet hun taak, uit puur idealisme. Ouders doen niet open, of laten leraar lullen en hopen dat ie snel oprot.

Kinderen worden niet van jongsafaan gestimuleerd iets te DOEN. In het dorp van herkomst ontwikkelen kinderen vanzelf motoriek door buiten rond te baggeren; in de stad zitten ze binnen en kunnen ze als ze op de basisschool komen niet eens een pen vasthouden. Nog nooit eerder van dichtbij gezien, zo'n ding. Ouders kopen geen speelgoed, geen papier, geen potloden. Vroeger was dat dramatisch, nu zal het wel beter gaan. Er zijn godbetert speciale 'motorisatie'-programma's voor ontworpen.


Oplossing: educatie, overtuigen, erbij betrekken, maar niet taken overnemen.

Waar denk je dat honderdduizenden mensen elke dag keihard mee bezig zijn? Zelfs de Marokkaanse en Turkse vrijwilligers en professionals die daaraan meedoen worden wanhopig.


Primaire oorzaak is: onkunde en gebrek aan educatie(meeste ouders hebben niet eens bassischool afgemaakt in land van herkomst). Die weten gewoon niet hoe het moet, ook omdat alles wat zij doen niet goed gevonden wordt.

Ze doen niks. Ze douwen er vreten in en hangen er kleren aan, en denken dat ie zo wel Dokter wordt. Lees het artikel.


Maar die gebrek aan belangstelling is niet helemaal te wijten aan de ouders zelf. Ook niet de lage niveau die ze hebben.

Jawel. Je kinderen zijn Goud. Dat is waar ze allemaal voor doen. Zeggen ze altijd. Triktrakken en zo.

tr_imparator
24-09-06, 16:40
Geplaatst door mark61
Het begint ermee dat de ouders de taal niet spreken en geen tolk regelen. Die zijn er zat, zowel dani$ma als familie als tolkentelefoon (= GRATIS).

Vervolgens hebben ze schijt aan hun ouderlijke verplichtingen. Pa zit in het café te triktrakken en ma heeft het zo al druk genoeg met het huishouden.

Ze komen niet op school, ook niet na herhaaldelijke oproepen. Uit pure ellende gaan leraren op huisbezoek, absoluut niet hun taak, uit puur idealisme. Ouders doen niet open, of laten leraar lullen en hopen dat ie snel oprot.

Kinderen worden niet van jongsafaan gestimuleerd iets te DOEN. In het dorp van herkomst ontwikkelen kinderen vanzelf motoriek door buiten rond te baggeren; in de stad zitten ze binnen en kunnen ze als ze op de basisschool komen niet eens een pen vasthouden. Nog nooit eerder van dichtbij gezien, zo'n ding. Ouders kopen geen speelgoed, geen papier, geen potloden. Vroeger was dat dramatisch, nu zal het wel beter gaan. Er zijn godbetert speciale 'motorisatie'-programma's voor ontworpen.



Waar denk je dat honderdduizenden mensen elke dag keihard mee bezig zijn? Zelfs de Marokkaanse en Turkse vrijwilligers en professionals die daaraan meedoen worden wanhopig.



Ze doen niks. Ze douwen er vreten in en hangen er kleren aan, en denken dat ie zo wel Dokter wordt. Lees het artikel.



Jawel. Je kinderen zijn Goud. Dat is waar ze allemaal voor doen. Zeggen ze altijd. Triktrakken en zo.


Ik heb het artikel gelezen. Niet steeds zeggen dat ik het moet lezen. Grrr..met je triktrakken..wat is dat hoooor.. :haha:


Heb je dr ervaring mee?

mark61
24-09-06, 17:07
Geplaatst door tr_imparator
Ik heb het artikel gelezen. Niet steeds zeggen dat ik het moet lezen. Grrr..met je triktrakken..wat is dat hoooor.. :haha:


Heb je dr ervaring mee?

Ja mang ik ben beroerd. Met Scrabble ben ik al niet beter. Als ze met woorden als 'mâ' aankomen zetten weet ik er ook nog wel eentje. Weet jij wat het Turkse woord 'mâ' betekent? Nou dan, bu ne yaaa.

Rabi'ah.
25-09-06, 10:16
Geplaatst door mark61
Idd., kan helemaal geen kwaad vergeleken bij roaming the streets in a gang.

Het slag Marokkanen dat bier drinkt, is vaak hetzelfde slag dat de straten in groepen afschuimt.

Rabi'ah.
25-09-06, 10:19
Geplaatst door mark61
Nou nou tut tut, en dat bij het begin van de ramadan.

Hoezo dat? De Ramadan is juist de aangewezen periode voor bezinning en zelfonderzoek.





Owja, en voor braspartijen, soapseries en koekjes bakken. :)

mark61
25-09-06, 10:22
Geplaatst door Rabi'ah.
Het slag Marokkanen dat bier drinkt, is vaak hetzelfde slag dat de straten in groepen afschuimt.

als je zoon nou zijn opleiding in orde heeft en werkt, wat kan dat biertje dan kwaad?

mark61
25-09-06, 10:25
Geplaatst door Rabi'ah.
Hoezo dat? De Ramadan is juist de aangewezen periode voor bezinning en zelfonderzoek.

Owja, en voor braspartijen, soapseries en koekjes bakken. :)

U beantwoordt de vraag zelve. :fpetaf:

Rabi'ah.
25-09-06, 10:25
Geplaatst door mark61
als je zoon nou zijn opleiding in orde heeft en werkt, wat kan dat biertje dan kwaad?

Nog mooier zou het zijn als hij zijn opleiding in orde had, werkte en dat biertje liet staan.

Dit voorbeeld vind ik niet zo ideaal gekozen, maar ik snap zijn punt wel. Prioriteiten stellen is een kunst.

Juliette
25-09-06, 13:37
Geplaatst door mark61
als je zoon nou zijn opleiding in orde heeft en werkt, wat kan dat biertje dan kwaad?

't is een goed stuk maar hier laat de schrijver zich een beetje kennen. Hij had tig andere voorbeelden kunnen geven van kleine misdragingen die niet zo erg zijn eens de zoon z'n opleiding af heeft gemaakt en werkt.

Beetje treiterend.

mark61
25-09-06, 13:48
Geplaatst door Juliette
't is een goed stuk maar hier laat de schrijver zich een beetje kennen. Hij had tig andere voorbeelden kunnen geven van kleine misdragingen die niet zo erg zijn eens de zoon z'n opleiding af heeft gemaakt en werkt.

Beetje treiterend.

De schrijver? Dit komt uit de mond van Ahmed Marcouch, de geïnterviewde, een keurig moslim (verder).

Mag hij dat (niet) zeggen?

mark61
25-09-06, 13:49
Geplaatst door Rabi'ah.
Nog mooier zou het zijn als hij zijn opleiding in orde had, werkte en dat biertje liet staan.

Je begrijpt de context niet.

Juliette
25-09-06, 13:53
Geplaatst door mark61
De schrijver? Dit komt uit de mond van Ahmed Marcouch, de geïnterviewde, een keurig moslim (verder).

Mag hij dat (niet) zeggen?

Oeps. Weer een kans gemist om te zwijgen. http://www.cosgan.de/images/midi/frech/a050.gif

mark61
25-09-06, 14:44
Geplaatst door Juliette
Oeps. Weer een kans gemist om te zwijgen. http://www.cosgan.de/images/midi/frech/a050.gif

:hihi:

Rabi'ah.
26-09-06, 04:20
Geplaatst door mark61
Je begrijpt de context niet.

Wat is de context dan volgens jou?

tr_imparator
26-09-06, 04:25
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat is de context dan volgens jou?

dat een biertje drinken relatief veel minder erg is dan een bank beroven..

m.a.w. dat je het moet zien in de juiste proporties. Denk ik.


(volgens zijn `kader` van denken dan)


Ik vind gewoon dat je geen bier mag drinken. Ruikt ook ontzettend vies. :lekpuh:

Rabi'ah.
26-09-06, 04:35
Geplaatst door tr_imparator


Morning! :)

Ja, relatief gezien dan. Zie ook mijn vorige post. Met ( met mate!) bier drinken schaad je alleen jezelf en jer elatie tot Allah swt. Wat trouwens al erg genoeg is.

Met een bank beroven en de straat terroriseren schaad je ook anderen.

En ja, bier ruikt goor. Vooral warm, oud en verschaald bier. :jammer:

mark61
26-09-06, 17:48
Geplaatst door tr_imparator
dat een biertje drinken relatief veel minder erg is dan een bank beroven..

m.a.w. dat je het moet zien in de juiste proporties. Denk ik.


(volgens zijn `kader` van denken dan)

Wat een raar denkkader, no?

vlegeltje
26-09-06, 17:52
Huh?

Bier?

mark61
26-09-06, 18:34
Geplaatst door vlegeltje
Huh?

Bier?

Ja joh.

Divine_70
26-09-06, 19:53
Geplaatst door Rabi'ah.
Het slag Marokkanen dat bier drinkt, is vaak hetzelfde slag dat de straten in groepen afschuimt.

Jemig, dat is wel heel erg kort door de bocht. :vreemd:

vlegeltje
26-09-06, 21:39
Geplaatst door mark61
Ja joh.

Nou, 1 pilsje dan.
Het is nog te vroeg in het jaar voor Bokbier.


Maar ontopic, wij hebben een zaalvoetbalproject. Doen zo'n 75 jongens aan mee. Hoofdzakelijk mocro's tussen 9 en 16 jaar.

Ouders erbij betrekken heben we al lang geleden opgegeven, da's trekken aan een dood paard. Maar oudere broers en oudere neven erbij betrekken gaat heel erg goed. Ze helpen bij de training, rijden naar uitwedstrijden. Die jongens zijn heel enthousiast en gemotiveerd om vrijwilligerswerk te verrichten.

tr_imparator
26-09-06, 21:58
Geplaatst door vlegeltje
Nou, 1 pilsje dan.
Het is nog te vroeg in het jaar voor Bokbier.


Maar ontopic, wij hebben een zaalvoetbalproject. Doen zo'n 75 jongens aan mee. Hoofdzakelijk mocro's tussen 9 en 16 jaar.

Ouders erbij betrekken heben we al lang geleden opgegeven, da's trekken aan een dood paard. Maar oudere broers en oudere neven erbij betrekken gaat heel erg goed. Ze helpen bij de training, rijden naar uitwedstrijden. Die jongens zijn heel enthousiast en gemotiveerd om vrijwilligerswerk te verrichten.


Ik ben om 9 uur opgestaan en heb tot kwart voor drie een bezwaarschrift geschreven. 4 pagina's. 2000 woorden. Waterdicht. En het ging over 't onderwijs in Amsterdam. En nu moet ik me eigen huiswerk maken... :moe:

(wacht maar ik ga ervoor zorgen dat men de huidige (school)systeem weer gaat veranderen). :)

vlegeltje
26-09-06, 22:03
Geplaatst door tr_imparator
Waterdicht.

Heb jij ook al zo'n plastificeer apparaat?

tr_imparator
26-09-06, 22:08
Geplaatst door mark61
Wat een raar denkkader, no?


Eigenlijk wel. Het is zoiets als. Hmm...Zeggen dat je per dag een half uur lang moet sporten tegen een obese patient en dat je daarna wel verdient om een sigaretje op te steken.

(Ach ja.,. tis maar 1 sigaretje)

1 Sigaret per dag kan vrijwel geen kwaad, maar laten we wel zo wezen: welke patient zal het advies van deze dokter volgen?


Gerçekçi ol, imkansizi iste.

tr_imparator
26-09-06, 22:12
Geplaatst door vlegeltje
Heb jij ook al zo'n plastificeer apparaat?


Dat zou me een fortuin kosten, ik heb het wel 20 keer gewijzigd(6x opnieuw geprint). :argwaan:


(waarvan 1x omdat ik nieuw papier moest laden, die was witter..Grrr. Halfwittere bezwaarschrift beviel me niet)

vlegeltje
26-09-06, 22:37
Geplaatst door tr_imparator
Dat zou me een fortuin kosten, ik heb het wel 20 keer gewijzigd(6x opnieuw geprint). :argwaan:


(waarvan 1x omdat ik nieuw papier moest laden, die was witter..Grrr. Halfwittere bezwaarschrift beviel me niet)

http://discountoffice.nl/shop/p/d/gbc-lamineermachine-creative-foto/ :hihi:

Niet vergeten om aangetekend te versturen :student:

tr_imparator
27-09-06, 00:13
Geplaatst door vlegeltje
http://discountoffice.nl/shop/p/d/gbc-lamineermachine-creative-foto/ :hihi:

Niet vergeten om aangetekend te versturen :student:

:haha:


Erg is dat he, als ze beweren dat ze niks hebben ontvangen. Kijk daar ben ik zwaar allergisch voor. Dan wordt mijn volgende brief dubbelzwaar..en je wilt niet weten wat ik er nog allerlei extra dingetjes iin zet. Altijd leuk een zakelijk brief met een vleugje emotion.

:p

Aicha1976
27-09-06, 04:02
Geplaatst door Rabi'ah.
En ja, bier ruikt goor. Vooral warm, oud en verschaald bier. :jammer:

Hang dan ook niet in van die groezelige barretjes rond :rolleyes:

Juliette
27-09-06, 12:16
Geplaatst door Aicha1976
Hang dan ook niet in van die groezelige barretjes rond :rolleyes:

Tegen sluitingstijd als de laatste klanten horizontaal zijn. :roker:

Rabi'ah.
27-09-06, 15:39
Geplaatst door Divine_70
Jemig, dat is wel heel erg kort door de bocht. :vreemd:

Dat is anders wel mijn persoonlijke ervaring. Het zijn juist de niet-praktiserende, straat-achtige types die voor overlast zorgen.

Jongens die regelmatig bidden, vasten en met het geloof bezig zijn, schuimen niet de straten af, vallen geen vrouwen lastig en stelen niet.

Over het algemeen dan.

Divine_70
27-09-06, 17:06
Geplaatst door Rabi'ah.
Dat is anders wel mijn persoonlijke ervaring. Het zijn juist de niet-praktiserende, straat-achtige types die voor overlast zorgen.

Jongens die regelmatig bidden, vasten en met het geloof bezig zijn, schuimen niet de straten af, vallen geen vrouwen lastig en stelen niet.

Over het algemeen dan.

Maar om er nu van uit te gaan dat bijna elke bierdrinkende Marokkaan uitschot is gaat ook wel weer een beetje ver.
Je hebt over het slag dat bier drinkt, drinken is een breed begrip Rab`ah, misschien geldt dit voor de extreme drinkers, maar dan doet de Nederlandse man zeker niet voor ze onder.

Rabi'ah.
27-09-06, 17:09
Geplaatst door Divine_70
Maar om er nu van uit te gaan dat bijna elke bierdrinkende Marokkaan uitschot is gaat ook wel weer een beetje ver.

Het woord uitschot heb ik niet gebruikt.

Maar de ervaring leert dat het breken van 1 regel van de islam, vaak hand in hand gaat met het breken van andere gedragsnormen.

En sowieso gaat (overmatig!) gebruik van alcohol vaak gepaard met wangedrag.


Geplaatst door Divine_70

Je hebt over het slag dat bier drinkt, drinken is een breed begrip Rab`ah, misschien geldt dit voor de extreme drinkers, maar dan doen ze nog steeds niet onder voor de Nederlandse bierzuipende man.

Het is Rabi'ah. Dat je drinken en drinken hebt weet ik ook wel.

Een Nederlandse bierzuipende man is even vervelend als een Marokkaanse, met dit verschil dat vrijwel alle Marokkanen moslim zijn en dus niet mogen drinken.

De gemiddelde Nederlander heeft niets met de voorschriften van de islam te maken en overtreedt dus ook geen verbod.

Divine_70
27-09-06, 17:12
Geplaatst door Rabi'ah.
[/QUOTEDaarom schreef ik ook vaak . Dat is iets heel anders dan altijd.


Het is Rabi'ah. Dat je drinken en drinken hebt weet ik ook wel. [/B]


Ach, vergeef me Koninklijke Hoogheid dat ik de i vergeten was. :rolleyes:


Geplaatst door Rabi'ah.
Een Nederlandse bierzuipende man is even vervelend als een Marokkaanse, met dit verschil dat vrijwel alle Marokkanen moslim zijn en dus niet mogen drinken.

De gemiddelde Nederlander heeft niets met de voorschriften van de islam te maken en overtreedt dus ook geen verbod.

Dan nog is het absurd om marokkaanse bierdrinkende mannen als uitschot te bestempelen.
Geniet, maar drink met mate is mijn motto, moslim of niet. :tik:

Rabi'ah.
27-09-06, 17:18
Geplaatst door Divine_70
Ach, vergeef me Koninklijke Hoogheid dat ik de i vergeten was. :rolleyes:

Mijns inziens is iemands naam juist spellen een teken van respect voor de naam en de drager daarvan.

Overigens is Rabah een totaal andere naam dan Rabi'ah.


Geplaatst door Divine_70

Dan nog is het absurd om marokkaanse bierdrinkende mannen als uitschot te bestempelen.

Check de wijziging. Ik heb aardig wat Marokkanen gekend. En mijn persoonlijke ervaring en observatie is dat degenen die geen alcohol drinken, meestal over de gehele linie fatsoenlijker zijn.


Geplaatst door Divine_70

Geniet, maar drink met mate is mijn motto, moslim of niet. :tik:

Dat is niet het motto van de islamitische wetgeving en mroaal. :zwaai:

Divine_70
27-09-06, 17:41
Geplaatst door Rabi'ah.
Mijns inziens is iemands naam juist spellen een teken van respect voor de naam en de drager daarvan.

Overigens is Rabah een totaal andere naam dan Rabi'ah.

Je hebt helemaal gelijk Rabbi`ah. :gniffel: :moe:




Geplaatst door Rabi'ah.
Check de wijziging. Ik heb aardig wat Marokkanen gekend. En mijn persoonlijke ervaring en observatie is dat degenen die geen alcohol drinken, meestal over de gehele linie fatsoenlijker zijn.



Dat is niet het motto van de islamitische wetgeving en mroaal. :zwaai:

Ik attendeer je er alleen op dat niet alle bierdrinkende Marokkanen slampampers zijn en niet alle nietdrinkende Nederlanders brave Hendrikken. :o

Btw, het is moraal.
Geeft niet hoor, tikfoutjes maken we allemaal.

Rabi'ah.
27-09-06, 23:02
Geplaatst door Divine_70

Ik attendeer je er alleen op dat niet alle bierdrinkende Marokkanen slampampers zijn en niet alle nietdrinkende Nederlanders brave Hendrikken. :o



Dat heb ik ook nergens gezegd.