PDA

Bekijk Volledige Versie : Rellen in centrum Brussel na overlijden (Noordafrikaanse) gevangene in Vorst



Marsipulami
25-09-06, 23:56
Rellen in centrum Brussel na overlijden gevangene in Vorst

Maandagavond hebben er zich in het centrum van Brussel relletjes voorgedaan met Noord-Afrikaanse jongeren. Daarbij zijn een café en verschillende wagens in brand gestoken, zo melden de lokale brandweer en politie. Aanleiding zou het overlijden van een man in de gevangenis van Vorst zijn. De man, een 25-jarige verdachte van verschillende autodiefstallen, zat in voorhechtenis en verbleef in een isoleercel. Omdat hij onrustig was, kreeg hij kalmeermiddelen toegediend. Toen cipiers enkele uren later gingen kijken, troffen ze de man levenloos aan.

Politie
Dat gebeurde zondag maar het nieuws raakte pas maandagavond bekend en het leidde tot onlusten in het centrum. Aan de Zuidlaan staken een vijftigtal jongeren van Noord-Afrikaanse origine omstreeks 21u een café en enkele wagens in brand. De politie moest massaal ter plaatse komen om de gemoederen onder controle te houden. Rond 23u moest de brandweer echter opnieuw uitrukken omdat er in de Loofstraat een wagen in brand was gestoken.

Elf wagens
In de nacht van vrijdag op zaterdag waren in Schaarbeek ook al verschillende wagens in de vlammen opgegaan. Op de parking van een garage, op de parking van een GB-grootwarenhuis en in de Huart Hamoirlaan werden in totaal elf wagens in brand gestoken. (belga/hln)

Marsipulami
25-09-06, 23:57
Verdacht overlijden in gevangenis Vorst

Een 25-jarige man is dit weekend overleden in de isoleercel van de gevangenis in Vorst. De man zat in voorhechtenis. Zelfmoord is uitgesloten, meldt televisiezender RTL-TVI maandagavond.

De man wordt verdacht van een reeks autodiefstallen. Sinds zaterdag werd hij in een isoleercel opgesloten en kreeg hij kalmeermiddelen toegediend. Zondag overleed de twintiger in de cel.

De familie en de advocaat van de gedetineerde vragen zich af waarom hij de medicatie kreeg toegediend zonder dat zijn gezondheid werd onderzocht. Het parket heeft een onderzoek ingesteld. (belga/hln)

Marsipulami
26-09-06, 00:01
starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

observer
26-09-06, 00:15
Geplaatst door Marsipulami
[SIZE=4]De familie en de advocaat van de gedetineerde vragen zich af waarom hij de medicatie kreeg toegediend zonder dat zijn gezondheid werd onderzocht. Het parket heeft een onderzoek ingesteld. (belga/hln) volgens de regels moet dat ook, mischien dachten ze wel dat als je een auto kan stelen het wel met je gezondheid goed moet zitten

Dat is geen excuus, maar zijn dood is ook geen excuus om brand te gaan stichten

(en als zijn vrienden op tv gaan vertellen dat het zo'n goede jongen was ga ik overgeven)

Marsipulami
26-09-06, 01:05
Geplaatst door observer
volgens de regels moet dat ook, mischien dachten ze wel dat als je een auto kan stelen het wel met je gezondheid goed moet zitten


Hmm, ik weet niet. Het is een beetje moeilijk om een gedegen medisch onderzoek uit te voeren op een moment dat iemand doorflipt en zijn opgekropte frustraties en agressie botviert. Zo'n medisch onderzoek moet ook praktisch haalbaar zijn. Anderzijds vind ik het bevreemdend dat hij een kalmeringsmiddel toegediend kreeg nog voordat hij bedaard was. In zo'n isoleercel mag men in regel naar hartelust schreeuwen, stampen en slaan tegen de muren dus een kalmeringsmiddel hoeft niet echt.


Dat is geen excuus, maar zijn dood is ook geen excuus om brand te gaan stichten

Nee, maar het gebeurt wel vaker dat verdriet omslaat in woede. Maar het blijft heel erg verkeerd.


(en als zijn vrienden op tv gaan vertellen dat het zo'n goede jongen was ga ik overgeven)

Ik niet, ik geloof wel in de mogelijkheid dat goede mensen ook serieuze fouten kunnen maken op bepaalde momenten. Het is heel goed mogelijk dat het een goede jongen was die een blunder heeft begaan. Bovendien zat hij in voorarrest wat betekent dat zijn schuld nog niet vaststond maar dat er slechts aanwijzingen van schuld waren. Misschien werd hij vals beschuldigd door anderen en wie gelooft er nu een Marokkaan als die zegt dat hij niets te maken heeft met gepleegde misdaad terwijl (leugenachtige) getuigen of (mede-)daders hem ten onrechte betrekken bij een bepaalde zaak. Misschien was hij wel zo boos en opgewonden omdat hij ten onrechte werd opgesloten.

observer
26-09-06, 19:50
een kalmeringsmiddel toegediend kreeg nog voordat hij bedaard was. In zo'n isoleercel mag men in regel naar hartelust schreeuwen, stampen en slaan tegen de muren dus een kalmeringsmiddel hoeft niet echt. zover ik kan zien is het een isoleercel in een gevangenis, dan praten ze denk ik over een cel waarin je alleen zit niet het soort als in een pycho ziekenhuis met gewatteerde muren en dwangbuizen

dus dan kan ik me voorstellen dat ze hem iets geven al was het maar om hemzelf te beschermen (en iemand iets geven nadat hij bedaard is is overbodig denk ik?)