PDA

Bekijk Volledige Versie : Steeds meer jonge Marokkanen vertrekken naar Marokko



MaRiaH
26-09-06, 00:55
Steeds meer jonge Marokkanen vertrekken naar Marokko

starttijd=00:17:21&speelduur=01:00:00

Op Éénvandaag:

Steeds meer hoogopgeleide, goedgeïntegreerde, tweede generatie Marokkanen verlaten Nederland. Ze zien te weinig economische mogelijkheden en voelen zich niet welkom in Nederland. In Marokko zoeken ze een nieuw leven.

Bekijk video (http://www.eenvandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=31119#)

Bron: 1Vandaag (http://www.eenvandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=31119#)

Qaiys
26-09-06, 00:58
Groot gelijk, fok dit hypocriete rotlandje. Als je het je kunt veroorloven gelijk wegwezen.

MaRiaH
26-09-06, 01:03
Geplaatst door Qaiys
Als je het je kunt veroorloven gelijk wegwezen.

Je hoeft niet meer te hebben dan een goede opleiding en/of een goed idee..

Als je het goed doet komt dat "veroorloven" vanzelf..
Met ondernemersbloed kun je het overal maken.

gh.wille
26-09-06, 01:16
Geplaatst door Qaiys
Groot gelijk, fok dit hypocriete rotlandje. Als je het je kunt veroorloven gelijk wegwezen.

Ik kan ze ook geen ongelijk geven ,maar dat (rotlandje ) was wel goed genoeg om er hun opleiding te doen.

:p

sidi bibi
26-09-06, 01:38
Geplaatst door MaRiaH
Je hoeft niet meer te hebben dan een goede opleiding en/of een goed idee..

Als je het goed doet komt dat "veroorloven" vanzelf..
Met ondernemersbloed kun je het overal maken. Ik denk dat met dat veroorloven bedoeld wordt dat je om te beginnen toch wel wat geld achter de hand moet hebben, in Marokko valt best wel het een en ander te beginnen, zeker als je je richt op de toch wel opkomende middenstand, die zich wat luxere dingen kunnen permiteren. Stroopwafels is iets nieuws, allicht te proberen, te hopen dat het hem lukt.

gh.wille
26-09-06, 01:52
Geplaatst door sidi bibi
Ik denk dat met dat veroorloven bedoeld wordt dat je om te beginnen toch wel wat geld achter de hand moet hebben, in Marokko valt best wel het een en ander te beginnen, zeker als je je richt op de toch wel opkomende middenstand, die zich wat luxere dingen kunnen permiteren. Stroopwafels is iets nieuws, allicht te proberen, te hopen dat het hem lukt.

Nou ik denk dat ook b.v artsen , tandartsen ,veeartsen elextriciens ,landbouwdeskundigen enz enz een goede aanwinst kunnen zijn in Marokko of heb ik het mis ?

sidi bibi
26-09-06, 02:25
Geplaatst door gh.wille
Nou ik denk dat ook b.v artsen , tandartsen ,veeartsen elextriciens ,landbouwdeskundigen enz enz een goede aanwinst kunnen zijn in Marokko of heb ik het mis ? Je hebt het echt mis, het barst van de electriciens, garages, kappers, artsen, veeartsen. Ik heb laatst een landbouwhogeschool hier in de buurt bezocht, zag er goed uit, laboratorium zag er redelijk uit. Er zijn trouwens veel vrouwelijke artsen en ook tandartsen, ik heb zelf een vrouwelijke tandarts. Ze volgen hun opleiding vaak in Frankrijk of lopen er stage. Ze doen hier best veel aan scholing, de kwaliteit zou ik zo niet kunnen beoordelen. Ik ken Marokko ongeveer 20 jaar, toen ik hier voor het eerst kwam was alles arm met een rijke bovengroep, dat is helemaal veranderd, er is nu al een behoorlijke middenklasse en daar moet je het van hebben. Zeker de laatste 3 jaar is alles in een stroomversnelling terechtgekomen, ik noem het zelf altijd: heel Marokko staat in de bouwsteigers, rondom Agadir zie je hele voorsteden uit de grond schieten, ook sociale woningbouw, in 2007 moet heel Marokko van de krotten af zijn. Overal worden ook plantsoenen aangelegd, echt mooie nieuwe toeristenhotels, ook heel mooie duurdere wijken, snelwegen overal, rond 2010 moet dat zo'n beetje voltooid zijn en in 2030 moet de TGV, die hogesnelheidstrein, voltooid zijn. Je waant je nu al een beetje in europa. Maar desondanks is er nog veel armoede en vaak weinig kansen, daarom goed dat goedopgeleide euromarocs het in Marokko proberen, helpen het land mee opbouwen.

mark61
26-09-06, 02:37
Dat 'steeds meer' is altijd zo optimistisch. Steeds meer griffo's worden moslim en vertrekken vervolgens naar sa. Ik zie Turken eerder teruggaan dan Marokkanen vanwege taalproblemen.

Witte78
26-09-06, 10:46
Geplaatst door Qaiys
Groot gelijk, fok dit hypocriete rotlandje. Als je het je kunt veroorloven gelijk wegwezen.


Inderdaad, gewoon gebruik maken van alle voordelen zolang het je uitkomt, en daarna wegwezen.

(das trouwens wel hypocriet)

John61
26-09-06, 11:05
Geplaatst door gh.wille
Ik kan ze ook geen ongelijk geven ,maar dat (rotlandje ) was wel goed genoeg om er hun opleiding te doen.

:p

Dit rotlandje heeft mij 10 jaar geleden opgenomen, heeft me alle kansen gegeven een goede opleiding te volgen en daarna een goede werkplek te vinden.
Vanaf het moment in het asielzoekerscentra tot nu heb ik van veel Nederlanders steun en help ontvangen.
Misschien dat ik ooit terug ga en dan zal mijn opleiding goed nuttig zijn in mijn geboorteland en zal ik met weemoed terugdenken aan de goede tijd en kansen hier.

Geen enkele samenleving is perfect en overal is er wat aan te merken.

Rabi'ah.
26-09-06, 11:06
Geplaatst door Witte78
Inderdaad, gewoon gebruik maken van alle voordelen zolang het je uitkomt, en daarna wegwezen.

(das trouwens wel hypocriet)

Vind je dat ook als autochtone Nederlanders dat doen, Witte?

Of als academici uit ontwikkelingslanden daar gaan waar de beste kansen voor hen zijn, nl. naar het Westen? (braindrain dus)

Of mogen Marokkanen niet weten aan welke kant hun brood geboterd is en daar gebruik van maken?

John61
26-09-06, 11:11
Geplaatst door Rabi'ah.
Vind je dat ook als autochtone Nederlanders dat doen, Witte?

Of als academici uit ontwikkelingslanden daar gaan waar de beste kansen voor hen zijn, nl. naar het Westen? (braindrain dus)

Of mogen Marokkanen niet weten aan welke kant hun brood geboterd is en daar gebruik van maken?

Het zal juist zinvol zijn als deze Marokkanen terugkeren en zo een bijdrage kunnen leveren aan Marokko.
Het is alleen de manier waarop het gesteld wordt, dat rotlandje, dat getuigt van weinig respect en dat zal verschillende mensen hier in het verkeerde keelgat schieten.

Maar het lijkt wel alsof respect hier een vies woord is...

~Panthera~
26-09-06, 11:11
Geplaatst door John61
Dit rotlandje heeft mij 10 jaar geleden opgenomen, heeft me alle kansen gegeven een goede opleiding te volgen en daarna een goede werkplek te vinden.
Vanaf het moment in het asielzoekerscentra tot nu heb ik van veel Nederlanders steun en help ontvangen.
Misschien dat ik ooit terug ga en dan zal mijn opleiding goed nuttig zijn in mijn geboorteland en zal ik met weemoed terugdenken aan de goede tijd en kansen hier.

Geen enkele samenleving is perfect en overal is er wat aan te merken.


:D Das mooi gezegd: waar kom je vandaan John ?

Witte78
26-09-06, 11:17
Geplaatst door Rabi'ah.
Vind je dat ook als autochtone Nederlanders dat doen, Witte?

Of als academici uit ontwikkelingslanden daar gaan waar de beste kansen voor hen zijn, nl. naar het Westen? (braindrain dus)

Of mogen Marokkanen niet weten aan welke kant hun brood geboterd is en daar gebruik van maken?

Het is heel begrijpelijk. Maar het is ook egoistisch. Maakt mij niet uit wat de afkomst is van iemand. Ik beoordeel mensen daar niet op.

Rabi'ah.
26-09-06, 11:18
Geplaatst door John61
Het zal juist zinvol zijn als deze Marokkanen terugkeren en zo een bijdrage kunnen leveren aan Marokko.
Het is alleen de manier waarop het gesteld wordt, dat rotlandje, dat getuigt van weinig respect en dat zal verschillende mensen hier in het verkeerde keelgat schieten.

Maar het lijkt wel alsof respect hier een vies woord is...

Niet dat het uitmaakt, maar gh.wille is geen Marokkaan. En respect moet van twee kanten komen.

Rabi'ah.
26-09-06, 11:20
Geplaatst door Witte78
Het is heel begrijpelijk. Maar het is ook egoistisch. Maakt mij niet uit wat de afkomst is van iemand. Ik beoordeel mensen daar niet op.

Eens.

~Panthera~
26-09-06, 11:20
Geplaatst door Witte78
Het is heel begrijpelijk. Maar het is ook egoistisch. Maakt mij niet uit wat de afkomst is van iemand. Ik beoordeel mensen daar niet op.


En egoistisch is ?? een vies woord ??

barfly
26-09-06, 11:20
Geplaatst door MaRiaH
Op Éénvandaag:

Steeds meer hoogopgeleide, goedgeïntegreerde, tweede generatie Marokkanen verlaten Nederland. Ze zien te weinig economische mogelijkheden en voelen zich niet welkom in Nederland. In Marokko zoeken ze een nieuw leven.

Bekijk video (http://www.eenvandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=31119#)

Dus alle slimmerikken gaan terug en de debielen blijven achter? Das jammer zeg :(

sidi bibi
26-09-06, 11:24
Geplaatst door John61
Dit rotlandje heeft mij 10 jaar geleden opgenomen, heeft me alle kansen gegeven een goede opleiding te volgen en daarna een goede werkplek te vinden.
Vanaf het moment in het asielzoekerscentra tot nu heb ik van veel Nederlanders steun en help ontvangen.
Misschien dat ik ooit terug ga en dan zal mijn opleiding goed nuttig zijn in mijn geboorteland en zal ik met weemoed terugdenken aan de goede tijd en kansen hier.

Geen enkele samenleving is perfect en overal is er wat aan te merken.
In mijn omgeving ken ik 3 Marokkanen die teruggekeerd zijn, het is inderdaad met weemoed terugdenken

Witte78
26-09-06, 11:27
Geplaatst door ~Panthera~
En egoistisch is ?? een vies woord ??

Het is niet nobel, en je zal er geen respect door krijgen. Maar het is soms noodzakelijk. Ik denk dat als de mens niet egoistisch was, dat we al lang waren uitgestorven.

~Panthera~
26-09-06, 12:02
Geplaatst door Witte78
Het is niet nobel, en je zal er geen respect door krijgen. Maar het is soms noodzakelijk. Ik denk dat als de mens niet egoistisch was, dat we al lang waren uitgestorven.

Ehh.... volgens mij is een gezonde dosis egoisme niet verkeerd.
Je kunt tenslotte pas om een ander geven, als je eerst om jezelf kunt geven. :oeps:
En "nobel" ? Elke Nederlander die in een ander land een goeie job aangeboden krijgt, is toch ook vertrokken ? wat is daar niet nobel aan ?
Mensen willen zowiezo hun horizon verbreden, als ze de kans krijgen.
Mijn god, dat is al sinds het begin van de mensheid.

MaRiaH
26-09-06, 12:11
Geplaatst door ~Panthera~
Ehh.... volgens mij is een gezonde dosis egoisme niet verkeerd.
Je kunt tenslotte pas om een ander geven, als je eerst om jezelf kunt geven. :oeps:
En "nobel" ? Elke Nederlander die in een ander land een goeie job aangeboden krijgt, is toch ook vertrokken ? wat is daar niet nobel aan ?
Mensen willen zowiezo hun horizon verbreden, als ze de kans krijgen.
Mijn god, dat is al sinds het begin van de mensheid.

zo is dat.

Tis onzin dat mensen uit dankbaarheid moeten blijven.
Kom op zeg. Kansen moet je met twee handen grijpen.. daar is niks egoistisch aan!

Witte78
26-09-06, 12:26
Geplaatst door ~Panthera~
Ehh.... volgens mij is een gezonde dosis egoisme niet verkeerd.
Je kunt tenslotte pas om een ander geven, als je eerst om jezelf kunt geven. :oeps:
En "nobel" ? Elke Nederlander die in een ander land een goeie job aangeboden krijgt, is toch ook vertrokken ? wat is daar niet nobel aan ?
Mensen willen zowiezo hun horizon verbreden, als ze de kans krijgen.
Mijn god, dat is al sinds het begin van de mensheid.

Ja dat zeg ik toch ook. Hetgene wat er niet nobel aan is, is dat het niet nobel is. Of vind jij het wel nobel?

Ik beweer toch ook niet dat het altijd slecht is om egoistisch te zijn? Sterker nog, ik beweer het omgekeerde. Ik ben het zelf ook op zn tijd.

Maar dat hoeft niet te betekenen dat wat jij doet het beste is voor de samenleving, of zelfs de wereld waarin je leeft. We zijn allemaal gewoon mensen. En egoisme is nu eenmaal een onderdeel van mens zijn.

~Panthera~
26-09-06, 12:29
Geplaatst door Witte78
Ja dat zeg ik toch ook. Hetgene wat er niet nobel aan is, is dat het niet nobel is. Of vind jij het wel nobel?

Ik beweer toch ook niet dat het altijd slecht is om egoistisch te zijn? Sterker nog, ik beweer het omgekeerde. Ik ben het zelf ook op zn tijd.

Maar dat hoeft niet te betekenen dat wat jij doet het beste is voor de samenleving, of zelfs de wereld waarin je leeft. We zijn allemaal gewoon mensen. En egoisme is nu eenmaal een onderdeel van mens zijn.


Wat is er volgens jou dan niet "nobel" aan ? you lost me there. :hihi:

Witte78
26-09-06, 12:34
Geplaatst door ~Panthera~
Wat is er volgens jou dan niet "nobel" aan ? you lost me there. :hihi:

De afwezigheid van het nobel zijn maakt het niet nobel. Meer niet. Net zoals een witte sok niet zwart is.

~Panthera~
26-09-06, 12:36
Geplaatst door Witte78
De afwezigheid van het nobel zijn maakt het niet nobel. Meer niet. Net zoals een witte sok niet zwart is.


Schiet mij maar af.
Volgens mij heeft het nl geen ruk met nobel te maken. :hihi:

Witte78
26-09-06, 12:40
Geplaatst door ~Panthera~
Schiet mij maar af.
Volgens mij heeft het nl geen ruk met nobel te maken. :hihi:

Als je een nobele daad verricht krijg je daar respect voor. Als je een egoistische daad verricht krijg je dat niet.

Thats all.

~Panthera~
26-09-06, 12:44
Geplaatst door Witte78
Als je een nobele daar verricht krijg je daar respect voor. Als je een egoistische daad verricht krijg je dan niet.

Thats all.

En een nobele daad is in jouw ogen: een opleiding afmaken, en dan in het land blijven, waar je die opleiding gedaan hebt ? en als je dat niet doet dan is het geen nobele daad meer ?

Now you lost me completely. :nerd:

Witte78
26-09-06, 12:57
Geplaatst door ~Panthera~
En een nobele daad is in jouw ogen: een opleiding afmaken, en dan in het land blijven, waar je die opleiding gedaan hebt ? en als je dat niet doet dan is het geen nobele daad meer ?

Now you lost me completely. :nerd:

Nee dat zou normaal zijn. Nobel zou zijn iets in de trend van "Hoogopgeleiden marokkanen zetten zich in voor verbetering positie van marokkanen in nederland"

En egoistisch vind ik dus "Marokkanen gaan er vandoor na opleiding omdat ze geen goede mogelijkheden zien in nederland"

Misschien dat egoistisch een te sterke term is. Maak er maar van "Eigen belang boven algemeen belang stellen". En dat vind ik niet nobel nee. Maar het is gewoon begrijpelijk zoals ik al zei.

Vind jij het een goede zaak dat hoog opgeleide marokkanen er vandoor gaan?

MaRiaH
26-09-06, 13:15
Geplaatst door Witte78
Nee dat zou normaal zijn. Nobel zou zijn iets in de trend van "Hoogopgeleiden marokkanen zetten zich in voor verbetering positie van marokkanen in nederland"

En egoistisch vind ik dus "Marokkanen gaan er vandoor na opleiding omdat ze geen goede mogelijkheden zien in nederland"

Misschien dat egoistisch een te sterke term is. Maak er maar van "Eigen belang boven algemeen belang stellen". En dat vind ik niet nobel nee. Maar het is gewoon begrijpelijk zoals ik al zei.

Vind jij het een goede zaak dat hoog opgeleide marokkanen er vandoor gaan?

Ik vind het anders heel nobel dat goedopgeleide Marokkanen zich nuttig gaan maken in hun vaderland, zodat zij bijdragen aan de werkgelegenheid en welvaart van hun land.

Voor Nederland is het een groot verlies.. maar zolang de Nederlanders dat niet zien, zullen de Marocs gaan..

Tis maar vanuit welk perspectief je het bekijkt.. :)

~Panthera~
26-09-06, 13:19
Geplaatst door Witte78
Nee dat zou normaal zijn. Nobel zou zijn iets in de trend van "Hoogopgeleiden marokkanen zetten zich in voor verbetering positie van marokkanen in nederland"

Dat blijkt dus niet te kunnen, vanwege het feit dat ze niet gewild zijn door werkgevers hier.


En egoistisch vind ik dus "Marokkanen gaan er vandoor na opleiding omdat ze geen goede mogelijkheden zien in nederland"

Dat is dus het resultaat van het vorige.


Misschien dat egoistisch een te sterke term is. Maak er maar van "Eigen belang boven algemeen belang stellen". En dat vind ik niet nobel nee. Maar het is gewoon begrijpelijk zoals ik al zei.

Ik moet echt de eerste nog zien, die eigenbelang niet vóór laat gaan, boven algemeen belang.
Dat is een fabeltje.


Vind jij het een goede zaak dat hoog opgeleide marokkanen er vandoor gaan?

Ik vind het een normale gang van zaken; als je een goede opleiding hebt gehad, en je vind hier geen werk, dan ga je het ergens anders proberen.
Wat wil je dan ?? Als ze het NIET zouden doen, en hier in de WW zouden belanden, dan hebben de meeste Nederlanders weer wat te zeiken: dan is het: ze vertikken het om te werken, houden hun handje op etc: het is dus nooit goed, blijkbaar. :moe:

Stuck between a rock and a hard place.

Witte78
26-09-06, 13:25
Geplaatst door MaRiaH
Ik vind het anders heel nobel dat goedopgeleide Marokkanen zich nuttig gaan maken in hun vaderland, zodat zij bijdragen aan de werkgelegenheid en welvaart van hun land.

Voor Nederland is het een groot verlies.. maar zolang de Nederlanders dat niet zien, zullen de Marocs gaan..

Tis maar vanuit welk perspectief je het bekijkt.. :)

Daar heb je wel gelijk in. Het gaat uiteindelijk om het motief. Het motief wat jij beschrijft kan het natuurlijk wel nobel zijn, en inderdaad, het is maar net van welke kant je het bekijkt.

Ik denk echer dat het voor nederland en nederlandse marokkanen niet echt positief is.

Witte78
26-09-06, 13:34
Geplaatst door ~Panthera~
Dat blijkt dus niet te kunnen, vanwege het feit dat ze niet gewild zijn door werkgevers hier.


Natuurlijk kan je je daar voor inzetten. Of het effect heeft is een andere vraag. Maar vertrekken zal het in ieder geval niet oplossen



Dat is dus het resultaat van het vorige.


Je gaar er dus eigenlijk van uit dat het een onoplosbare uitzichloze situatie is. Met zon instelling zal het inderdaad nooit verbeteren.



Ik moet echt de eerste nog zien, die eigenbelang niet vóór laat gaan, boven algemeen belang.
Dat is een fabeltje.


Ik heb het ook over daden, niet over de aard. Iemand met een egoistische aard kan alsnog een nobele daad verrichten.



Ik vind het een normale gang van zaken; als je een goede opleiding hebt gehad, en je vind hier geen werk, dan ga je het ergens anders proberen.
Wat wil je dan ?? Als ze het NIET zouden doen, en hier in de WW zouden belanden, dan hebben de meeste Nederlanders weer wat te zeiken: dan is het: ze vertikken het om te werken, houden hun handje op etc: het is dus nooit goed, blijkbaar. :moe:

Stuck between a rock and a hard place.

Ik weet de oplossing van de problemen ook niet, maar het probleem simpelweg ontlopen lost het zeker niet op.

Ik denk trouwens niet dat het vertrekken van hoog opgeleide marokkanen een positief effect zal hebben op het beeld dat nederlanders hebben van marokkanen.

~Panthera~
26-09-06, 14:05
Geplaatst door Witte78


Ik weet de oplossing van de problemen ook niet, maar het probleem simpelweg ontlopen lost het zeker niet op.

Ik denk trouwens niet dat het vertrekken van hoog opgeleide marokkanen een positief effect zal hebben op het beeld dat nederlanders hebben van marokkanen.


Ontlopen vind ik het ook niet, mensen zoeken gewoon de beste kansen voor zichzelf, en daar is niks mis mee.
DAT vind ik al een vreemde discussie: alsof het zoeken van een betere toekomst iets mafs is. :verward:
Bovendien vind ik, dat mensen de vrijheid moeten hebben, om te gaan en staan waar ze willen.

En dat positieve beeld heb je of heb je niet, ik denk dat dat erg veel afhangt welke ervaringen je hebt met mensen.
Heb je eenmaal een beeld, dan veranderd dat meestal niet zo snel, WAT mensen ook doen.

Witte78
26-09-06, 14:17
Geplaatst door ~Panthera~
Ontlopen vind ik het ook niet, mensen zoeken gewoon de beste kansen voor zichzelf, en daar is niks mis mee.
DAT vind ik al een vreemde discussie: alsof het zoeken van een betere toekomst iets mafs is. :verward:
Bovendien vind ik, dat mensen de vrijheid moeten hebben, om te gaan en staan waar ze willen.


Volgens mij staat dit ook niet ter discussie. Ik heb niemand het tegendeel zien beweren.



En dat positieve beeld heb je of heb je niet, ik denk dat dat erg veel afhangt welke ervaringen je hebt met mensen.
Heb je eenmaal een beeld, dan veranderd dat meestal niet zo snel, WAT mensen ook doen.

Ik ben geen psycholoog, dus kan ik niet veel over zeggen. Toch denk ik dat iets doen beter is dan niets doen.

azulay
26-09-06, 16:16
Geplaatst door Qaiys
Groot gelijk, fok dit hypocriete rotlandje. Als je het je kunt veroorloven gelijk wegwezen.

De realiteit in het land zelf is dat 80% van de jongeren daar weg willen. Zij willen graag naar het beloofde Europa (ook hoogopgeleiden) en soms bekopen ze dat zelf met de dood.

De realiteit is dat 40% onder de armoede grens leeft. De rest wordt met name onderhouden door het geld uit EUropa of van de drugs (belangrijke peilers voor de Marokkaanse economie).

Een land waar jaarlijks tienduizenden afstuderen en maar 100 banen gecreerd worden

een land waar de koning 70% van de beus van Casa Blanca bezit (zie laatste telquel bijvoorbeeld)

een land waar de erchters oordelen naar rang en stand (een van de grootste corrupte landen in de wereld)

Een land waar je gediscrimeneerd wordt vanwege je religie en ras (wil ej vorobeelden?)

En ga zo maar door.

Als ik mocht kiezen dan wist ik het wel.

tukkersterror
26-09-06, 16:25
Geplaatst door sidi bibi
Je hebt het echt mis, het barst van de electriciens, garages, kappers, artsen, veeartsen. Ik heb laatst een landbouwhogeschool hier in de buurt bezocht, zag er goed uit, laboratorium zag er redelijk uit. Er zijn trouwens veel vrouwelijke artsen en ook tandartsen, ik heb zelf een vrouwelijke tandarts. Ze volgen hun opleiding vaak in Frankrijk of lopen er stage. Ze doen hier best veel aan scholing, de kwaliteit zou ik zo niet kunnen beoordelen. Ik ken Marokko ongeveer 20 jaar, toen ik hier voor het eerst kwam was alles arm met een rijke bovengroep, dat is helemaal veranderd, er is nu al een behoorlijke middenklasse en daar moet je het van hebben. Zeker de laatste 3 jaar is alles in een stroomversnelling terechtgekomen, ik noem het zelf altijd: heel Marokko staat in de bouwsteigers, rondom Agadir zie je hele voorsteden uit de grond schieten, ook sociale woningbouw, in 2007 moet heel Marokko van de krotten af zijn. Overal worden ook plantsoenen aangelegd, echt mooie nieuwe toeristenhotels, ook heel mooie duurdere wijken, snelwegen overal, rond 2010 moet dat zo'n beetje voltooid zijn en in 2030 moet de TGV, die hogesnelheidstrein, voltooid zijn. Je waant je nu al een beetje in europa. Maar desondanks is er nog veel armoede en vaak weinig kansen, daarom goed dat goedopgeleide euromarocs het in Marokko proberen, helpen het land mee opbouwen.

Eindelijk eens een positief stukje over maroco, een goede zaak!

Qaiys
26-09-06, 16:33
Geplaatst door azulay
Als ik mocht kiezen dan wist ik het wel.

Lafaards, weglopers en zwakkelingen die alleen voor hun buik kiezen heb je overal. Als Abdelkrim weg zou zijn gelopen voor de Spanjaarden dan had je niets om trots op te zijn.

Sallahddin
26-09-06, 19:08
Geplaatst door MaRiaH
Steeds meer jonge Marokkanen vertrekken naar Marokko

starttijd=00:17:21&speelduur=01:00:00

Op Éénvandaag:

Steeds meer hoogopgeleide, goedgeïntegreerde, tweede generatie Marokkanen verlaten Nederland. Ze zien te weinig economische mogelijkheden en voelen zich niet welkom in Nederland. In Marokko zoeken ze een nieuw leven.

Bekijk video (http://www.eenvandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=31119#)

Bron: 1Vandaag (http://www.eenvandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=31119#)



:jumping:

sidi bibi
26-09-06, 19:39
Geplaatst door tukkersterror
Eindelijk eens een positief stukje over maroco, een goede zaak! Niet alles is negatief in Marokko, tis wel zo dat op iets positiefs zelden word gereageerd, wel op negative dingen en dan blijft het nog bij kretologie, zonder een verhaal erbij, of hoe ze het anders zouden willen zien, ik verdenk velen ervan dat ze geen donder van hun land afweten

Seif
26-09-06, 20:37
Geplaatst door Qaiys
Lafaards, weglopers en zwakkelingen die alleen voor hun buik kiezen heb je overal. Als Abdelkrim weg zou zijn gelopen voor de Spanjaarden dan had je niets om trots op te zijn.

Vind je niet dat je ietwat makkelijk praten hebt?

azulay
26-09-06, 21:04
Geplaatst door Qaiys
Lafaards, weglopers en zwakkelingen die alleen voor hun buik kiezen heb je overal. Als Abdelkrim weg zou zijn gelopen voor de Spanjaarden dan had je niets om trots op te zijn.

Ten eerste de vergelijking met Abd Elkrim is niet van toepassing en totaal uit zijn verband gerukt. Het is een heel ander context.

Voor mij is het geen teken van lafheid of weglopen, maar een hoop voor een perspectief, toekomst, waardig en beter leven. Persoonlijk ben ik blij en god dankbaar dat ik die mogelijkheid heb gekregen.

Als jij het zo bekijkt (idd makkelijk praten voor hetzelfde geld had je niet eens geld om brood te kopen laat staan met je luie reet van achter het internet...) Dan ben jij de grootste lafaard. Wat doe jij dan hier.

De feiten die ik noemde, naast veel andere die ik niet noemde, waren alleen om maar aan te geven dat terugkeren niet automatisch betekent dat je in een betre land terecht komt. Sterker nog je komt in een achterlijke land waar macht en geld voor het zeggen hebben. Een land waar moslims bij bosjes opgepakt worden (alleen al de afgelopen weken zijn zoveel mensen opgepakt dat er zeker tientallen onschuldigen tussen zitten. Wat dat betreft heeft Samir A. de grootste geluk van zijn leven.

Qaiys
26-09-06, 22:01
Geplaatst door azulay
Ten eerste de vergelijking met Abd Elkrim is niet van toepassing en totaal uit zijn verband gerukt. Het is een heel ander context.

Voor mij is het geen teken van lafheid of weglopen, maar een hoop voor een perspectief, toekomst, waardig en beter leven. Persoonlijk ben ik blij en god dankbaar dat ik die mogelijkheid heb gekregen.

Als jij het zo bekijkt (idd makkelijk praten voor hetzelfde geld had je niet eens geld om brood te kopen laat staan met je luie reet van achter het internet...) Dan ben jij de grootste lafaard. Wat doe jij dan hier.

De feiten die ik noemde, naast veel andere die ik niet noemde, waren alleen om maar aan te geven dat terugkeren niet automatisch betekent dat je in een betre land terecht komt. Sterker nog je komt in een achterlijke land waar macht en geld voor het zeggen hebben. Een land waar moslims bij bosjes opgepakt worden (alleen al de afgelopen weken zijn zoveel mensen opgepakt dat er zeker tientallen onschuldigen tussen zitten. Wat dat betreft heeft Samir A. de grootste geluk van zijn leven.

De vergelijking gaat zeer zeker op met Abdelkrim. Abdelkrim en zijn familie hadden het veel beter dan de andere Riffijnen. Zij werkten in eerste instantie mee met de Spanjolen en hoefde niet in verzet te gaan. Toch koos hij voor de andere weg om in verzet te gaan dan verder te collaboreren.

Zijn keus was dus niet zijn buikje en zijn portomonaie te spekken maar hij koos voor een ideaal.

Verder moet je beter lezen als je op mijn reaktie ingaat: Ik schreef namelijk:

Groot gelijk, fok dit hypocriete rotlandje. Als je het je kunt veroorloven gelijk wegwezen.

Als je je het kunt veroorloven maar je blijft toch kiezen voor de makkelijkste weg ben je gewoonweg een egoistische lafaard. Je laat je landgenoten in de steek om voor je eigen gemakkelijke leventje te kiezen.

Om jouw veraderlijke terminologie te gebruiken, dat achterlijke land gaat niet veranderen als je steeds maar weer wegvlucht.

Aicha1976
27-09-06, 03:55
Geplaatst door Qaiys
Als je je het kunt veroorloven maar je blijft toch kiezen voor de makkelijkste weg ben je gewoonweg een egoistische lafaard. Je laat je landgenoten in de steek om voor je eigen gemakkelijke leventje te kiezen.



Ben je ook een egoistische lafaard wanneer je je moerstaal niet beheerst :zozo:

Ik bedoel, ik meen me te herinneren dat jij zat te jammeren dat je gedoemd was hier te blijven wonen omdat je geen woord over de grens spreekt :hihi:


Ga op cursus en verhuis je egoistische lafaardass naar Maroc :fpetaf:

binloser
27-09-06, 07:11
Geplaatst door MaRiaH
Steeds meer jonge Marokkanen vertrekken naar Marokko

starttijd=00:17:21&speelduur=01:00:00

Op Éénvandaag:

Steeds meer hoogopgeleide, goedgeïntegreerde, tweede generatie Marokkanen verlaten Nederland. Ze zien te weinig economische mogelijkheden en voelen zich niet welkom in Nederland. In Marokko zoeken ze een nieuw leven.

Bekijk video (http://www.eenvandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=31119#)

Bron: 1Vandaag (http://www.eenvandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=31119#)


Zal lang niet de enige reden zijn; het klimaat speelt mee en de economische vooruitgang aldaar plus dat je onder gelijkgestemden bent. Zelfs als ongelovige Nederlander lijkt het me wel wat; het wordt hier alleen maar minder en slechter en daar meer en beter.

sidi bibi
27-09-06, 11:47
Geplaatst door binloser
Zal lang niet de enige reden zijn; het klimaat speelt mee en de economische vooruitgang aldaar plus dat je onder gelijkgestemden bent. Zelfs als ongelovige Nederlander lijkt het me wel wat; het wordt hier alleen maar minder en slechter en daar meer en beter. Precies en hier heeft geen mens me ooit lastig gevallen omdat ik ongelovig ben, tis hier onderhand liberaler dan in Nederland

pingelaar
27-09-06, 17:43
Geen stageplaats vanwege discriminatie? fuckoff, geloof er niks van.

Ten eerste:
Wanneer een bedrijf je niet als stagair wilt hebben dan heeft dat niks te maken met discriminatie. Het is het bedrijf die kosten maakt wanneer jij voor hun stage loopt, denk aan directe en indirecte-kosten die een bedrijf maakt vanwege jou aanwezigheid.

Ten tweede:
De meeste mokro's ("mannen") volgen rare opleidingen zoals: administratie,sjm, spw, sph cmv etc etc. Is het dan niet logisch dat je niet wordt aangenomen, want er studeren van deze opleidingen elk jaar in 1 stad 1000en bloedmooie meiden af. Waarom zou een werkgever jou aannemen??? Het is net alsof je een snackbar opent naast 10 andere snackbars.

Wees een echte man en kies een echte vak, mokro mannen in de techniek kennen dit probleem niet (MTS/HTS).

Ps: Het is de wet van vraag en aanbod

Poesjkin
28-09-06, 00:26
(even als "autochtone", christelijke Nederlander gezegd)

Ik vind het triest dat "jullie" (even generaliserend) je niet welkom voelen in Nederland. Het spijt mij enorm dat dit land zo met "jullie" om meent te moeten gaan. Ik zie het persoonlijk als een verlies. Misschien dat het wat knuffelig en soft overkomt, maar ik heb persoonlijk nooit een punt gemaakt dat er Nederlanders van Marokkaanse afkomst in Nederland hebben rondgelopen.

Als ik voor mezelf mag spreken: ik blijf deze mensen zien als mensen die Nederlands iets te bieden hebben. Daarom vind ik het jammer dat deze mensen zich niet (langer) thuisvoelen in Nederland, hoewel ik er wel begrip voor kan opbrengen. Nederland heeft zich niet altijd als een gastvrij land getoond. Als Nederlander van geboorte kan ik, hoewel ik persoonlijk echt niet verantwoordelijk ben voor wat er zoal speelt, niets anders zeggen dan dat ik deze mensen als een verrijking voor Nederland vind.

Als mensen besluiten elders hun geluk te zoeken: ik hoop dat jullie het vinden. Maar neem deze boodschap mee: er zijn mensen die jullie afwezigheid als een verlies beschouwen. En hoewel ik persoonlijk echt niet superbelangrijk kan zijn en dat ook niet wil zijn: ik beschouw jullie vertrek als een verlies.

Maar ondanks mijn persoonlijke ideeën hierover: ik hoop dat jullie elders vinden wat jullie in Nederland hebben moeten missen.

Nogmaals, dit mag knuffelig, hypocriet, emotioneel en als mosterd na de maaltijd klinken: ik meen het serieus.

Sorry dat het zo is gelopen.
Het ga jullie goed.

Stopnaald
28-09-06, 15:27
Geplaatst door MaRiaH
Ik vind het anders heel nobel dat goedopgeleide Marokkanen zich nuttig gaan maken in hun vaderland, zodat zij bijdragen aan de werkgelegenheid en welvaart van hun land .

Voor Nederland is het een groot verlies.. maar zolang de Nederlanders dat niet zien, zullen de Marocs gaan..

Tis maar vanuit welk perspectief je het bekijkt.. :)


Ik geef ze groot gelijk dat ze proberen een betere toekomst voor zichzelf op te bouwen, maar ik ben het faliekant met je oneens dat ze dat doen in HUN land. Dit is de 2e generatie en dus gewoon NEDERLANDERS!!!

Maar als je mentaliteit blijft zeggen dat je geen nederlander bent....tja, wat wil je dan? Ook dát is een kwestie van perspectief....

Poesjkin
28-09-06, 16:40
Het is een verlies voor Nederland. Ik vind het triest dat men zich niet (meer) welkom voelt in Nederland. Echt, ik wil hier niet als "knuffelaar" tekeer gaan en ik verwacht van "nieuwkomers" echt wel enige aanpassing, maar het feit dat mensen nu al dan niet gefrurstreerd Nederland verlaten, vind ik oprecht waardeloos.

Ik hoop dat veel Maro-Nederlanders niet vergeten, dat er ook nog altijd Neder-Nederlanders zijn die Maro-Nederlanders gewoon als medemensen zien.

Persoonlijk ben ik één van die Neder-Nederlanders en, in vredesnaam, laat je niet wegpesten.

sidi bibi
28-09-06, 18:36
Geplaatst door Stopnaald
Ik geef ze groot gelijk dat ze proberen een betere toekomst voor zichzelf op te bouwen, maar ik ben het faliekant met je oneens dat ze dat doen in HUN land. Dit is de 2e generatie en dus gewoon NEDERLANDERS!!!

Maar als je mentaliteit blijft zeggen dat je geen nederlander bent....tja, wat wil je dan? Ook dát is een kwestie van perspectief....
Het zal allemaal zo'n vaart niet lopen, het is helemaal geen makkie om in maroc iets te beginnen, er bestaat een veel te rooskleurig beeld over. In marokko zijn genoeg mensen die ook niks te kort komen en handelsgeest hebben, zo gauw er ergens een gat in de markt valt word dat meteen weer opgevuld. En iets beginnen wat al honderdduizenden marokkanen doen is bij voorbaat tot mislukken gedoemd, hoewel voor degenen die het wel proberen, succes toegewenst

Stopnaald
28-09-06, 20:24
Geplaatst door sidi bibi
Het zal allemaal zo'n vaart niet lopen, het is helemaal geen makkie om in maroc iets te beginnen, er bestaat een veel te rooskleurig beeld over. In marokko zijn genoeg mensen die ook niks te kort komen en handelsgeest hebben, zo gauw er ergens een gat in de markt valt word dat meteen weer opgevuld. En iets beginnen wat al honderdduizenden marokkanen doen is bij voorbaat tot mislukken gedoemd, hoewel voor degenen die het wel proberen, succes toegewenst

Niet lullig bedoeld hoor, maar ook hier in nederland is het echt niet zo makkelijk om een eigen zaak te beginnen...
Er komt gewoon veel meer bij kijken dan alleen maar handelsgeest....
Administratie, belastingen en andere regels en zo....

Al met al heb ik er niet zo heel veel vertrouwen in, maar ja dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.

sidi bibi
28-09-06, 22:13
Geplaatst door Stopnaald
Niet lullig bedoeld hoor, maar ook hier in nederland is het echt niet zo makkelijk om een eigen zaak te beginnen...
Er komt gewoon veel meer bij kijken dan alleen maar handelsgeest....
Administratie, belastingen en andere regels en zo....

Al met al heb ik er niet zo heel veel vertrouwen in, maar ja dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken. Is helemaal waar, maar dat is in Marokko vandaag de dag ook zo, stapje voor stapje gaat het helemaal naar het europese model, alleen in nederland is het wat zakelijker, hier word je met het "vriendenprobleem" geconfronteerd men verwacht kadootjes voor geleverde diensten, je komt in een mistige wereld terecht die voor europeanen soms moeilijk te verteren zijn.

mark61
29-09-06, 13:40
Geplaatst door Seif
Vind je niet dat je ietwat makkelijk praten hebt?

Tis vooral gek dat hij het over zijn ouders heeft. Kan ik niet anders dan constateren.

_h4T3D_sE7eN
29-09-06, 17:10
Geplaatst door Poesjkin
laat je niet wegpesten.

Als dat de reden is om NL te verlaten, ben je in mijn ogen al bij voorbaat een mislukkeling. Ongeacht de grootse plannen die je in Marokko zou kunnen hebben.

tr_imparator
29-09-06, 17:13
Wellicht ga ik ook terug naar mijn eigen land, maar dat heeft weinig te maken met discriminatie enzo...heb er geen ervaringen mee ,..maar ik weet niet...als ik het me kan vooroorloven zoals Q dat zegt, dan zou ik vertrekken...

Ik denk echt niet dat er een betere toekomst voor mij te wachten staat daar....(wel betere weer :hihi: )

Maar dit is een feit: I :Iluvu: AMSTERDAM.



Haarlem... :fplet:

:fpuh:

mark61
29-09-06, 17:18
Geplaatst door azulay
Wat doe jij dan hier.

Hij heeft een Taalprobleem en zit opgesloten in een Nederlands hok.

Sjo zielig.

Sjo dramatisch.

mark61
29-09-06, 17:19
Geplaatst door Qaiys
De vergelijking gaat zeer zeker op met Abdelkrim. Abdelkrim en zijn familie hadden het veel beter dan de andere Riffijnen. Zij werkten in eerste instantie mee met de Spanjolen en hoefde niet in verzet te gaan. Toch koos hij voor de andere weg om in verzet te gaan dan verder te collaboreren.

Oh is dat zo? Typical Ché Guevara / Pol Pot werk. Higher middle class, rebel without a cause, generatieconflict met papa, lekker stoer doen.

mark61
29-09-06, 17:23
Geplaatst door Aicha1976
Ben je ook een egoistische lafaard wanneer je je moerstaal niet beheerst :zozo:

Ik bedoel, ik meen me te herinneren dat jij zat te jammeren dat je gedoemd was hier te blijven wonen omdat je geen woord over de grens spreekt :hihi:


Ga op cursus en verhuis je egoistische lafaardass naar Maroc :fpetaf:

WORD

mark61
29-09-06, 17:25
Geplaatst door tr_imparator
Wellicht ga ik ook terug naar mijn eigen land,

Waarom is NL niet je eigen land? Zonder een ander uit te sluiten.

Ik vind dit een gek gevoel. Zo zou ik hier niet kunnen opgroeien en leven.

tr_imparator
29-09-06, 17:42
Geplaatst door mark61
Waarom is NL niet je eigen land? Zonder een ander uit te sluiten.

Nee, zo bedoelde ik het niet. Ik voel me hier ook `thuis`.

_h4T3D_sE7eN
29-09-06, 17:53
Geplaatst door tr_imparator
Ik voel me hier ook `thuis`.

Vooruit, soms wel.

mark61
29-09-06, 17:55
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Vooruit, soms wel.

Ken je 'schoorvoetend' :hihi:

~Panthera~
30-09-06, 00:11
Geplaatst door tr_imparator

:fpuh:


:ego: :blowen:

Rabi'ah.
30-09-06, 09:18
Geplaatst door tr_imparator


Maar dit is een feit: I :Iluvu: AMSTERDAM.

:duim: :duim: :duim:



Geplaatst door tr_imparator


Haarlem... :fplet:

:fpuh:

:hihi:


Hoezo, wonen er daar teveel Turken? :D

~Panthera~
30-09-06, 14:10
Geplaatst door Rabi'ah.


:hihi:


Hoezo, wonen er daar teveel Turken? :D


Gewoon teveel Dorito's gegeten. :ego:

:hihi:

Ourzazate
30-09-06, 19:04
Er is mi niets beters dan in Marokko een bestaan opbouwen. Zoals eerder werd aangegeven heb je daar ongekende mogelijkheden. Met een goed idee of e. 10.000,- (of een combi) kun je daar beter verdienen dan een gemiddelde manager hier in NL. En als je dan ook nog eens geen huur/hypotheek hoeft te dokken kun je daar heerlijk leven. Een andere route is via Dubai naar Marokko gaan. Eerst als Marokkaans-Nederlandse academicus zo'n 3-4 jaar je zakken vullen in het golfstaatje en dat geld investeren in een eigen bedrijf in Marokko...:).

sidi bibi
30-09-06, 22:11
Geplaatst door Ourzazate
Er is mi niets beters dan in Marokko een bestaan opbouwen. Zoals eerder werd aangegeven heb je daar ongekende mogelijkheden. Met een goed idee of e. 10.000,- (of een combi) kun je daar beter verdienen dan een gemiddelde manager hier in NL. En als je dan ook nog eens geen huur/hypotheek hoeft te dokken kun je daar heerlijk leven. Een andere route is via Dubai naar Marokko gaan. Eerst als Marokkaans-Nederlandse academicus zo'n 3-4 jaar je zakken vullen in het golfstaatje en dat geld investeren in een eigen bedrijf in Marokko...:). Met die 10.000 euro ben ik het niet mee eens, zet daar maar gerust een nulletje achter, zeker als je ook een huis wilt kopen, wil je nog iets beginnen, zonder een lening aan te gaan, vermenigvuldig dan rustig nog eens met 2 of 3. Als je komt moet je echt met iets nieuws komen, het heeft weinig zin om een kapperszaak, teleboutiek, garagebedrijf of installatiebedrijf te beginnen, daar barst het al van. Wat wilde je met die combie doen, vrachtjes vervoeren of zo, moet je kijken wat een lange dagen je moet maken in die gloeiende zon, er staan overal al rijen met combies te wachten op een vrachtje. En denk vooral niet dat het altijd goed afloopt, bij mij in de omgeving zie je best veel faillisementen, soms al voor het gebouw af is en je raakt het aan de straatstenen niet meer kwijt, aan de andere kant zie ik ook wel mensen bij wie het wel gelukt is ( agrarische sector ) en dan heb je best een leuk leven, hoewel echt keihard werken, lange dagen. En de ambtenarij is slopend, om een ding te regelen moet je vaak verschillende personen af. Klein voorbeeld, om een automatische betaling te regelen was ik 4 halve dagen kwijt plus 80 km rijden

binloser
01-10-06, 07:25
vraag aan Sidi BIbi; hoeveel geld heb je per maand nodig om redelijk luxe te kunnen leven in een van de kustplaatsen? Is het een goed land voor gepensioneerden? Nu gaan ze veelal naar Spanje.

mark61
01-10-06, 10:43
Geplaatst door binloser
vraag aan Sidi BIbi; hoeveel geld heb je per maand nodig om redelijk luxe te kunnen leven in een van de kustplaatsen? Is het een goed land voor gepensioneerden? Nu gaan ze veelal naar Spanje.

Algerije is alvast stukken goedkoper. Wel af en toe even bukken. :)

sidi bibi
01-10-06, 11:32
Geplaatst door binloser
vraag aan Sidi BIbi; hoeveel geld heb je per maand nodig om redelijk luxe te kunnen leven in een van de kustplaatsen? Is het een goed land voor gepensioneerden? Nu gaan ze veelal naar Spanje. Wanneer je een rustig normaal leven leidt kun je hier met 300 à 400 euro heel goed rondkomen, ik betaal voor gas (flessen butaan), water, electriciteit, tel en internet 60 euro per maand en ben echt niet zuinig. Voor 20 tot 25 duizend euro koop je een redelijk goed afgebouwd huis, in mijn geval in een dorp vlak bij een stad met alle voorzieningen, vliegveld, zee, grote stad alles in kwartier. Je koopt overigens al een huis voor 10 duizend euro maar dan moet er wel wat aan gedaan worden. Tis zeker een goed land voor gepensioneerden, je moet wel Frans spreken, zowat alle Marokkanen spreken redelijk tot zeer goed Frans. Marokko mist een kans om daar niet op in te spelen, Turkije doet dat wel. En verder moet je wel tegen de rotzooi kunnen, als je een beetje proper bent uitgevallen kun je beter elders iets zoeken. Laten we zeggen, als je het leven aan de makkelijke kant neemt en je kunt tegen een stootje is het hier aardig toeven.

sidi bibi
01-10-06, 11:45
Geplaatst door mark61
Algerije is alvast stukken goedkoper. Wel af en toe even bukken. :) Zou best kunnen, maar in mijn geval kijk ik ook naar verbindingen, zoals bv vliegtuig, ik wil ook al en toe naar nederland en vliegverbindingen zijn erg goedkoop geworden, elke dag als je wilt en als je dat ticketje bij levensonderhoud indeelt spaar je nog erg veel uit tov levensonderhoud in nederland, ik krijg ook heel veel visite uit nederland. Algerije ken ik niet maar misschien is het daar ook ideaal toeven. Wat bedoel je met af en toe bukken?

Ourzazate
01-10-06, 21:49
Geplaatst door sidi bibi
Met die 10.000 euro ben ik het niet mee eens, zet daar maar gerust een nulletje achter, zeker als je ook een huis wilt kopen, wil je nog iets beginnen, zonder een lening aan te gaan, vermenigvuldig dan rustig nog eens met 2 of 3. Als je komt moet je echt met iets nieuws komen, het heeft weinig zin om een kapperszaak, teleboutiek, garagebedrijf of installatiebedrijf te beginnen, daar barst het al van. Wat wilde je met die combie doen, vrachtjes vervoeren of zo

Ligt eraan of je goede contacten hebt in Marokko. Als je weet wat te zeggen en tegen wie dan kun je met 10.000 iets aardigs opzetten. Tav huis: elke Marokkaan heeft in Marokko wel 1 of meerdere huizen...:).

sidi bibi
01-10-06, 22:22
Geplaatst door Ourzazate
Ligt eraan of je goede contacten hebt in Marokko. Als je weet wat te zeggen en tegen wie dan kun je met 10.000 iets aardigs opzetten. Tav huis: elke Marokkaan heeft in Marokko wel 1 of meerdere huizen...:). Daar heb ik nou precies geen zin in, iemand kennen die mij vooruit helpt, die gluiperts kosten alleen maar geld. Da's mijn eerste gouden regel hier, stel je nooit afhankelijk van een ander op, ze zien dat als zwak en je wordt tot op het bot uitgevreten. D'r is hier in de omgeving niet een diender die een kado aan mij vraagt, ik dien konsekwent ALTIJD een aanklacht in, duidelijkheid is belangrijk, wanner dat tot ze doorgedrongen is ben je gelijk van dat glibberige gezeik af. En als ik hier niet op een normaal zakelijke manier iets op poten kan zetten doe ik het gewoon niet, zakelijk betekend voor mij ook het afdragen van belasting en allerlei andere regels, op het moment dat je daarvan afwijkt hebben ze je, dan zit je in hun systeem. Elke Marokkaan heeft misschien wel een huis maar als ik hier in de omgeving een beetje rondkijk is er niet eentje afgebouwd, wachten tot er weer poen is om het verder te voltooien en ik betwijfel of die huizen wel van jongeren zijn, ook een leuk vooruitzicht om nog 30 jaar te werken en dan er eindelijk heen gaan, in een huis die dan vervallen is of door de familie bezet is, die huizen, daar zitten ze zich in Rabat kapot om te lachen

bowie
02-10-06, 12:42
Geplaatst door MaRiaH
Ik vind het anders heel nobel dat goedopgeleide Marokkanen zich nuttig gaan maken in hun vaderland, zodat zij bijdragen aan de werkgelegenheid en welvaart van hun land.

Voor Nederland is het een groot verlies.. maar zolang de Nederlanders dat niet zien, zullen de Marocs gaan..

Tis maar vanuit welk perspectief je het bekijkt.. :) ik vind het goed dat ze hun land gaan opbouwen zo hoort het ook

Ourzazate
02-10-06, 19:36
Geplaatst door sidi bibi
Daar heb ik nou precies geen zin in, iemand kennen die mij vooruit helpt, die gluiperts kosten alleen maar geld. Da's mijn eerste gouden regel hier, stel je nooit afhankelijk van een ander op, ze zien dat als zwak en je wordt tot op het bot uitgevreten. D'r is hier in de omgeving niet een diender die een kado aan mij vraagt, ik dien konsekwent ALTIJD een aanklacht in, duidelijkheid is belangrijk, wanner dat tot ze doorgedrongen is ben je gelijk van dat glibberige gezeik af. En als ik hier niet op een normaal zakelijke manier iets op poten kan zetten doe ik het gewoon niet, zakelijk betekend voor mij ook het afdragen van belasting en allerlei andere regels, op het moment dat je daarvan afwijkt hebben ze je, dan zit je in hun systeem. Elke Marokkaan heeft misschien wel een huis maar als ik hier in de omgeving een beetje rondkijk is er niet eentje afgebouwd, wachten tot er weer poen is om het verder te voltooien en ik betwijfel of die huizen wel van jongeren zijn, ook een leuk vooruitzicht om nog 30 jaar te werken en dan er eindelijk heen gaan, in een huis die dan vervallen is of door de familie bezet is, die huizen, daar zitten ze zich in Rabat kapot om te lachen

Ik had het over contacten die je geen geld kosten, want juist als je niemand kent en je wil je zaakjes snel afhandelen dien je te dokken...:).

Raar, in Etten-Leur, Hoeven, Oudenbosch (en Breda) waar ik heb gewoond hebben alle Marokkaanse gezinnen waar ik weet van heb minimaal 1 huis in Marokko en velen zelfs 2. Afgebouwd en wel. Dat geldt ook voor Marokkanen die ik ken in Amsterdam en Utrecht...:).

Overigens is een huisje niet duur om te bouwen. Voor 25.000 heb je een huisje en voor 15.000 heb je een appartementje. Veel kenissen die ik heb hier in NL, hebben een appartementje gekocht in Maroc. Zelfs studenten. Je betaalt e. 2500,- tot e. 3000,- vooraf en daarna hooguit e. 100,- per mnd als aflossingsbedrag...:).

sidi bibi
02-10-06, 21:48
Geplaatst door Ourzazate
Ik had het over contacten die je geen geld kosten, want juist als je niemand kent en je wil je zaakjes snel afhandelen dien je te dokken...:).

Raar, in Etten-Leur, Hoeven, Oudenbosch (en Breda) waar ik heb gewoond hebben alle Marokkaanse gezinnen waar ik weet van heb minimaal 1 huis in Marokko en velen zelfs 2. Afgebouwd en wel. Dat geldt ook voor Marokkanen die ik ken in Amsterdam en Utrecht...:).

Overigens is een huisje niet duur om te bouwen. Voor 25.000 heb je een huisje en voor 15.000 heb je een appartementje. Veel kenissen die ik heb hier in NL, hebben een appartementje gekocht in Maroc. Zelfs studenten. Je betaalt e. 2500,- tot e. 3000,- vooraf en daarna hooguit e. 100,- per mnd als aflossingsbedrag...:). Zou misschien ook het noorden en midden van Marokko kunnen zijn, ik woon zelf in een dorp vlakbij een grote stad, in het zuiden, het meeste is hier niet afgebouwd. Tis wel zo dat in de stad (buitenwijken) op het moment veel appartementen in aanbouw zijn die je voor een heel redelijke prijs kunt kopen. In en om het centrum is het waanzinnig duur. Voor een buitenlander is het wel lastig om ergens helemaal op het platteland te wonen, je mag alleen een huis in geurbaniseerd gebied kopen en dan alleen met een zgn titer, landbouwgrond is ook niet toegestaan. Landbouwgrond kan ik wel met een ander kopen met allerlei constructies maar dat wil ik niet, men is wel bezig om dat wat liberaler te maken maar dat zal nog wel enkele jaren gaan duren. Je kunt wel van de overheid huren, zelfs voor een periode van 100 jaar, ik ken een Francaise die dat gedaan heeft.

Ins
07-10-06, 11:17
Steeds meer jongeren (?) vertrekken naar Marokko? Waar halen ze het geld vandaan? Sociale zekerheid valt weg, lonen liggen lager (prijzen van sommige dingen ook, maar goed...), ...Heeft iemand zich al eens de logische vraag gesteld waarom ouderen niet eerder op dat idee gekomen waren? Die zijn hier toch al veel langer en hebben toch al aardig een stuiver kunnen sparen, dus nogmaals: Waar halen ze het geld vandaan?

Ins
07-10-06, 11:23
Geplaatst door Witte78
Inderdaad, gewoon gebruik maken van alle voordelen zolang het je uitkomt, en daarna wegwezen.

(das trouwens wel hypocriet)

Voordelen...Je doet het klinken alsof Marokkanen dat niet zouden "verdienen". Eigenlijk hebben we het hier toch over rechten. Financiële rechten weliswaar die ook maar voortkomen uit bijdragen van diezelfde mensen die aanspraak willen maken op die rechten.

Ik pik het niet dat ik elke dag vroeg opsta (heel graag trouwens: ik leef voor mijn beroep), de hele dag werk, verschillende belastingen en allerlei sociale bijdragen wordt opgelegd om daarna afgedaan te worden als iemand die het "geluk " heeft te kunnen "profiteren" van de "voordelen" die "het goede Westen" die "arme Marokkaantjes" biedt.

Als ik er voor werk staan we gelijk, niks Marokkaan of Nederlander.

En als ik daarna besluit te vertrekken even goede vrienden. Heb dan toch zoveel jaren bijgedragen aan het draaien van deze maatschappij (waarvoor we dan eigenlijk bij wijze van beleefdheid en afscheid - vind ik- voor bedankt mogen worden) en dan ga ik gewoon mijzelf elders in investeren.

Waarom zou dat niet mogen?

Ins
07-10-06, 11:26
dubbeltje (verwijderd)

Thermopylae
07-10-06, 11:50
Geplaatst door Ins
Voordelen...Je doet het klinken alsof Marokkanen dat niet zouden "verdienen". Eigenlijk hebben we het hier toch over rechten. Financiële rechten weliswaar die ook maar voortkomen uit bijdragen van diezelfde mensen die aanspraak willen maken op die rechten.

Ik pik het niet dat ik elke dag vroeg opsta (heel graag trouwens: ik leef voor mijn beroep), de hele dag werk, verschillende belastingen en allerlei sociale bijdragen wordt opgelegd om daarna afgedaan te worden als iemand die het "geluk " heeft te kunnen "profiteren" van de "voordelen" die "het goede Westen" die "arme Marokkaantjes" biedt.

Als ik er voor werk staan we gelijk, niks Marokkaan of Nederlander.

En als ik daarna besluit te vertrekken even goede vrienden. Heb dan toch zoveel jaren bijgedragen aan het draaien van deze maatschappij (waarvoor we dan eigenlijk bij wijze van beleefdheid en afscheid - vind ik- voor bedankt mogen worden) en dan ga ik gewoon mijzelf elders in investeren.

Waarom zou dat niet mogen?

Mee eens. Mensen mogen hun eigen toekomst bepalen, dus ook besluiten om te emigreren. Dat geldt derhalve ook voor een ieder in dit land.

Ins
07-10-06, 20:36
Geplaatst door Thermopylae
Mee eens. Mensen mogen hun eigen toekomst bepalen, dus ook besluiten om te emigreren. Dat geldt derhalve ook voor een ieder in dit land.

Maar nu weet ik dus nog niet waarom net zoveel jongeren terugkeren...of hoe ze dat kunnen, financieel.

Thermopylae
07-10-06, 20:47
Misschien geld gespaard en hebben ze het idee dat ze een gat in de (Marokkaanse) markt hebben gevonden en gaan ze er voor.

Ins
07-10-06, 21:10
Man, ik spaar elke zomer om op reis te kunnen en dat is een pak geld dat zo verdwenen is...Ik weet niet of het echt zoveel makkelijker is.

Mensen hechten er ook veel meer dan je denkt belang aan materiële dingen. Ik merk altijd een grote concurrentiestrijd op vlak van bijvoorbeeld: wie heeft het mooiste huis?

Mijn schoonmoeder bijvoorbeeld, heeft een huis laten bouwen. Voor hun is het "gewoon" een huis, maar voor mij is dit huis een villa...Alles bezet in Fessi-stijl zelij, grond in marmer, pilaren, gipsversiering op plafond, gouden randtegels,....Vind het een beetje decadent eigenlijk, maar ja.

Gelijkvloers: garage, salon, twee ruime kamers (zeg maar: een zaal en een kamer), badkamer, gang. Eerste verdieping: drie slaapkamers, groot salon, keuken, wasruimte, badkamer. Derde verdieping: groot terras. Als je het hier verkoopt, krijg je er zo 300.000 EUR voor. Maar als je ze zelf over het huis hoort praten, lijkt het nooit genoeg. Er moet nog een verdieping bij, nog een salon, nog meer tegelbezetting.

Er is nooit genoeg geld. Jah, logisch lijkt me...En als er dan geld is, gaat het naar zo'n zaken...Ben je dan nog arm als je het geld niet hebt, vraag ik me af.

Dan kom je terug naar hier, rijke Westen btw, in je kleine flat waar je bij wijze van spreken amper je benen in strekt...Klopt toch niet.

Thermopylae
07-10-06, 21:16
In landen waar weinig werk is, is het leven vaak goedkoop in verhouding met hier, maar omdat er geen werk is, kun je je er niet vestigen, tenzij je veel geld hebt of een pensioen waar je van kunt leven b.v.

Ins
07-10-06, 21:19
Geplaatst door Thermopylae
In landen waar weinig werk is, is het leven vaak goedkoop in verhouding met hier, maar omdat er geen werk is, kun je je er niet vestigen, tenzij je veel geld hebt of een pensioen waar je van kunt leven b.v.

Dat bedoel ik net: tenzij je veel geld hebt of een pensioen. Als je 20 bent heb je normaal gesproken toch niet zoveel geld (al) dat je voor de rest van je leven probleemloos kan gaan wonen in een land zonder werk.

Stopnaald
10-10-06, 15:04
Geplaatst door Ins
Maar nu weet ik dus nog niet waarom net zoveel jongeren terugkeren...of hoe ze dat kunnen, financieel.

Vraag is al beantwoord. Kwestie van risico's (eigen zaak beginnen) niet zo goed kunnen inschatten. Jonge mensen zijn eerder geneigd om (grotere) risico's te nemen dan ouderen....

That's all. Ik denk alleen dat ze (meestal) van een koude kermis thuiskomen. Zoals jij al zei: geen sociale zekerheid...

Hajras
11-10-06, 21:18
Marokko is niet goed .Nederland is niet goed.Blijkbaar heeft men moeite met beschaving en zelfkritiek ho maar.