PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Nederlanders betalen rekeningen te laat'



~Panthera~
26-09-06, 19:36
'Nederlanders betalen rekeningen te laat'

Uitgegeven: 26 september 2006 12:45
Laatst gewijzigd: 26 september 2006 15:33

DEN HAAG - Het economisch herstel dat het kabinet waarneemt, werkt niet door in het betalingsgedrag van de Nederlander. De betalingsachterstanden blijven oplopen, in het bijzonder in de zorg. Rekeningen van ziekenhuizen, verzekeraars, apotheken, tandartsen en huisartsen worden steeds vaker niet op tijd betaald.

Dat concludeert incassobureau Intrum Justitia in een dinsdag gepubliceerde analyse van ruim 1,5 miljoen consumentenvorderingen.

"In 2005 betaalden Nederlanders twee miljoen rekeningen niet of niet op tijd. Naar schatting blijven er in 2006 nog eens 200.000 facturen meer liggen, een stijging met 10 procent", aldus Marc van Alphen van Intrum Justitia.

Balkenende

Volgens het incassobureau zijn tijdens het bewind van de drie kabinetten Balkenende de waarde van een gemiddelde openstaande rekening met 145 euro opgelopen. Voor het aantreden van Balkenende bedroeg een gemiddelde vordering 318,50 euro, tegen 463,50 euro dit jaar.

De toename schrijft Intrum Justitia voor een deel toe aan internationale ontwikkelingen, zoals olieprijzen, oorlogen en de invoering van de euro. Echter ook overheidsbeleid - onder meer stijgende boetes, gematigde loonontwikkeling en het nieuwe zorgstelsel - hebben volgens het incassobureau gezorgd voor stijgende kosten.

De betalingsachterstanden nemen onder alle leeftijden toe, maar het incassobureau maakt zich vooral zorgen over de 65-plussers.

Betaalmoraal

Ouderen hebben volgens een woordvoerster over het algemeen de beste betaalmoraal, maar ook op het gebied van primaire levensbehoeften zorg, huur en energie stijgt bij 65-plussers het aantal onbetaalde rekeningen. Concrete aantallen kan Intrum Justitie niet noemen, behalve dat het in de zorg om een stijging van 20 procent gaat.

De grootste groep met schulden blijven de jongeren (tot 35 jaar). Bijna de helft van de vorderingen (48 procent) is toe te schrijven aan deze leeftijdsgroep. Vooral de trend van nu direct willen hebben en niet sparen, speelt hen volgens de zegsvrouw parten.

tukkersterror
26-09-06, 19:49
Verborgen armoede...

mark61
26-09-06, 19:53
Dr staat nergens wat 'te laat' is. Ze bedoelen zeker dat bedrijven de betalingstermijn steeds verkorten. De KPN laat je rustig 2,5 maanden vooruit betalen, dat was nog es een boekhoudkundige truc destijds.

Good Kahuna
26-09-06, 20:03
Ik betaal mijn rekeningen van UPC altijd expres te laat. Die suckers.

De rest is pure nonchalance.

knuppeltje
26-09-06, 21:17
Geplaatst door Good Kahuna
Ik betaal mijn rekeningen van UPC altijd expres te laat. Die suckers.

De rest is pure nonchalance.

De laatste dag en niet eerder, gewoon via internet.

Good Kahuna
26-09-06, 21:28
Geplaatst door knuppeltje
De laatste dag en niet eerder, gewoon via internet.

Die luxe heb ik niet, af en toe komt 't te laat en doet de incasso er een schepje bovenop. Maar verdomme, het is het waard.

knuppeltje
26-09-06, 21:30
Geplaatst door Good Kahuna
Die luxe heb ik niet, af en toe komt 't te laat en doet de incasso er een schepje bovenop. Maar verdomme, het is het waard.

Yep, geeft een beetje het Musketiergevoel, een tegen allen. :blowen:

Divine_70
26-09-06, 22:18
Alles automatisch, anders vergeet ik het toch. :hihi:

knuppeltje
26-09-06, 22:21
Geplaatst door Divine_70
Alles automatisch, anders vergeet ik het toch. :hihi:

Krijg ik het gevoel dat ik alles uit handen geef. :schrik:

Divine_70
26-09-06, 22:24
Geplaatst door knuppeltje
Krijg ik het gevoel dat ik alles uit handen geef. :schrik:

Welnee, gemak dient de mens. :hihi:
Ik heb nog maar een paar dingetje die met de acceptgiro betaal, en die moet ik dan op tafel laten liggen anders vergeet ik zelfs die nog. :engel:

~Panthera~
26-09-06, 22:26
Geplaatst door Good Kahuna
Maar verdomme, het is het waard.


Precies. :hihi:

barfly
26-09-06, 22:44
Ik zit blij in een UPC-vrije zone!

~Panthera~
26-09-06, 22:49
Geplaatst door barfly
Ik zit blij in een UPC-vrije zone!


Wie niet ??? :melig:

Nooit meer UPC !! :schreeuw: :maf2: :knife_hea

tr_imparator
27-09-06, 00:45
Betalen...ohh..tis een drama bij mij.

Betalingsregelingen, mislukte incasso's, leningen, acceptgiro's, bankgiro's, incassobureau's. Alles door elkaar, nooit op tijd. :moe:

KPN nooit problemen mee. Ik gooi (altijd) alvast 4,50 herinnerskosten drbij, om gezeur te voorkomen. Bij nuon is dat 15 euro en daarna 50 euro. Bij Centraal Justitieel Incassobureau is de eerste verhoging 50 euro en dan de tweede 75 ofzo. Bij Agis, 1 euro acceptgirokosten. Bij de belastingdienst mag je 1x per jaar te laat betalen, daarna volgen er sancties(verhogingen). Collegegeld gebeurt via automatisch incasso..waardoor ik in 'deep red' kom te staan. Krijg ik weer een brief van de bank dat ik mijn saldo moet aanvullen per bla bla. Inmiddels weet ik welke brief wat moet voorstellen. Dus als ik al betaald heb, gooi meteen de herinnering, niet geopend weg. Oh ja en de rekening van mn mobiele telefoon, ben blij dat ik geen t-mobile meer heb. Want daar wordt je gebeld en herinnert dat je nog moet betalen. Heb nu KPN...daar betaal ik alleen de herinneringen van.

Enige wat ik ongeveer op tijd betaal is mijn internet en dat is omdat ze anders na een week of 2 nadat ze geen betaling hebben ontvangen..een restrictie aanbrengen(afsluiten ofzo).

Het heeft ook zijn voordelen. M'n vorige provider heeft mijn abonnement na een jaar zelf opgezegd, omdat ik nooit op tijd had betaald. Dat recht hadden ze. :haha:

UPC :zegniets: