PDA

Bekijk Volledige Versie : Politici boos over schrappen opera met Mohammed



tukkersterror
26-09-06, 23:37
Politici boos over schrappen opera met Mohammed


Geplaatst op 26/9 '06 om 20:23u
Door Ben Lange (Bron: de Volkskrant)


BERLIJN (RKnieuws.net) - Duitse politici en kunstenaars hebben dinsdag verbolgen gereageerd op het besluit van een Berlijns operatheater om een stuk van Mozart met de islamitische profeet Mohammed te schrappen. Het theater vreesde negatieve reacties van moslims.

De christendemocratische regeringsfractie in het parlement sprak over een knieval voor terroristen. Woordvoerders bestempelden het besluit als laf en als bedreiging voor de vrijheid van de kunst. Minister Wolfgang Schäuble van Binnenlandse Zaken had de maatregel al idioot, belachelijk en onacceptabel genoemd.

Ook de sociaaldemocratische coalitiepartner uitte kritiek op de ‘capitulatie voor een mogelijk gevaar’.

De Deutsche Oper in de Duitse hoofdstad haalde Idomeneo uit het programma op aandringen van de politie, die echter niet over concrete aanwijzingen voor een gewelddadig protest beschikt.

In een van de scènes van de opera uit 1781 presenteert koning Idomeneo van Kreta de afgeslagen hoofden van Poseidon, Jezus, Boeddha en Mohammed.De opvoering van regisseur Hans Neuenfels leidde al tijdens de première eind 2003 tot protesten van het publiek. Neuenfels zou de scène bedoeld hebben als radicale afrekening met religie en godsdienstoorlogen. Idomeneo stond dit seizoen vier keer op het programma.

gh.wille
27-09-06, 02:25
Geplaatst door tukkersterror
Politici boos over schrappen opera met Mohammed


Geplaatst op 26/9 '06 om 20:23u
Door Ben Lange (Bron: de Volkskrant)


BERLIJN (RKnieuws.net) - Duitse politici en kunstenaars hebben dinsdag verbolgen gereageerd op het besluit van een Berlijns operatheater om een stuk van Mozart met de islamitische profeet Mohammed te schrappen. Het theater vreesde negatieve reacties van moslims.

De christendemocratische regeringsfractie in het parlement sprak over een knieval voor terroristen. Woordvoerders bestempelden het besluit als laf en als bedreiging voor de vrijheid van de kunst. Minister Wolfgang Schäuble van Binnenlandse Zaken had de maatregel al idioot, belachelijk en onacceptabel genoemd.

Ook de sociaaldemocratische coalitiepartner uitte kritiek op de ‘capitulatie voor een mogelijk gevaar’.

De Deutsche Oper in de Duitse hoofdstad haalde Idomeneo uit het programma op aandringen van de politie, die echter niet over concrete aanwijzingen voor een gewelddadig protest beschikt.

In een van de scènes van de opera uit 1781 presenteert koning Idomeneo van Kreta de afgeslagen hoofden van Poseidon, Jezus, Boeddha en Mohammed.De opvoering van regisseur Hans Neuenfels leidde al tijdens de première eind 2003 tot protesten van het publiek. Neuenfels zou de scène bedoeld hebben als radicale afrekening met religie en godsdienstoorlogen. Idomeneo stond dit seizoen vier keer op het programma.


Dit gaat echt op mijn lachspieren werken dat ''IDOMENEO" na 225 jaar geleden geschreven te zijn nu nog de evt woede van sommige mensen op zou kunnen wekken !*
Deze opera is al tig keer opgevoerd en zou dan nu niet meer mogen???
Uit angs voor geweldadig protest ???
Misschien dat de regisseur er iets aan toegevoegd heeft of veranderd??
maar ik heb deze opera gezien en het is mij in het geheel niet opgevallen de gewraakte scene is niet specifiek anti Islam gericht !


*)Zal wel te maken hebben met de rede van de paus !
Waar gaan we heen ????
Straks krijgen we nog dat we alles moeten herzien boeken ,tekeningen enz enz of er toevallig niet iets in staat waar evt aan stoot aan genomen kan worden .

:aanwal:

sater
27-09-06, 11:22
Geplaatst door gh.wille
Dit gaat echt op mijn lachspieren werken dat ''IDOMENEO" na 225 jaar geleden geschreven te zijn nu nog de evt woede van sommige mensen op zou kunnen wekken !*
Deze opera is al tig keer opgevoerd en zou dan nu niet meer mogen???
Uit angs voor geweldadig protest ???
Misschien dat de regisseur er iets aan toegevoegd heeft of veranderd??
maar ik heb deze opera gezien en het is mij in het geheel niet opgevallen de gewraakte scene is niet specifiek anti Islam gericht !


*)Zal wel te maken hebben met de rede van de paus !
Waar gaan we heen ????
Straks krijgen we nog dat we alles moeten herzien boeken ,tekeningen enz enz of er toevallig niet iets in staat waar evt aan stoot aan genomen kan worden .

:aanwal:

:wohaa: Islam index! Dan ook verbieden: Mozart's die Entführung aus dem serail, vanwege de Osminaria dat ASllah zoveel van wijn houdt.

Divine_70
27-09-06, 12:44
Ik heb de 4 hoofden op de stoel zien liggen, het ziet er dan ook niet uit.
Vind het persoonlijk dan ook niet getuigen van goede smaak. :hihi:

tukkersterror
27-09-06, 13:37
Ik snap niet dat mensen op deze dreigementen ingaan of angst voor tentoonstellen.
Ik zou de voorstelling gewoon laten doorgaan, want op een gegeven moment zouden wij dan al ons duur verkregen vrijheden moeten inleveren omdat het iemand niet aanstaat.

Zeg de paus een woord-> moord en doodslag
Cartoons -> moord en doodslag
Arresteren jongeren-> rellen en vernielingen
Film-> rellen en vernielingen
Boek-> oproepen tot doden van de schrijver

Ik mis hier wat?

knuppeltje
27-09-06, 13:46
Geplaatst door tukkersterror
Ik snap niet dat mensen op deze dreigementen ingaan of angst voor tentoonstellen.
Ik zou de voorstelling gewoon laten doorgaan, want op een gegeven moment zouden wij dan al ons duur verkregen vrijheden moeten inleveren omdat het iemand niet aanstaat.

Zeg de paus een woord-> moord en doodslag
Cartoons -> moord en doodslag
Arresteren jongeren-> rellen en vernielingen
Film-> rellen en vernielingen
Boek-> oproepen tot doden van de schrijver

Ik mis hier wat?

Opnaaier. :confused: :ego:

tukkersterror
27-09-06, 13:50
Geplaatst door knuppeltje
Opnaaier. :confused: :ego:

Nee dat was niet het woord dat ik zocht:hihi:

knuppeltje
27-09-06, 13:58
Geplaatst door tukkersterror
Nee dat was niet het woord dat ik zocht:hihi:

Maar dat was het wel. :fplet: :fpuh:

tukkersterror
27-09-06, 14:10
Geplaatst door knuppeltje
Maar dat was het wel. :fplet: :fpuh:

Tolerantie.......

knuppeltje
27-09-06, 14:11
Geplaatst door tukkersterror
Tolerantie.......

Oh, liegebeest. :gsm: :wohaa:

tukkersterror
27-09-06, 14:20
Geplaatst door knuppeltje
Oh, liege beest Al-Sawt/beheerder dit kost u weer een bonuspunt. gan niet door start u ontvangt geen 200 euro . :gsm: :wohaa:

Dit ga ik vertellen aan de beheerder ik ben geen beest :hihi:

gh.wille
27-09-06, 15:49
Geplaatst door tukkersterror
Ik snap niet dat mensen op deze dreigementen ingaan of angst voor tentoonstellen.
Ik zou de voorstelling gewoon laten doorgaan, want op een gegeven moment zouden wij dan al ons duur verkregen vrijheden moeten inleveren omdat het iemand niet aanstaat.

Zeg de paus een woord-> moord en doodslag
Cartoons -> moord en doodslag
Arresteren jongeren-> rellen en vernielingen
Film-> rellen en vernielingen
Boek-> oproepen tot doden van de schrijver

Ik mis hier wat?

DIT SOMS ???
http://www.nrc.nl/buitenland/article493291.ece

tukkersterror
27-09-06, 16:17
Geplaatst door gh.wille
DIT SOMS ???
http://www.nrc.nl/buitenland/article493291.ece

Verschrikkelijk!

knuppeltje
27-09-06, 16:57
Nou, als ik zie wat een hoop regiseurs er allemaal voor fratsen uithalen op de podia, dan worden er nog veel te weinig uitvoeringen afgelast. :ego:

Tomas
27-09-06, 20:26
Als ik directeur was van dat operagebouw en ik kreeg het advies van de politie om het stuk te schrappen vanwege en onduidelijke risicodreiging, dan zou ik persoonlijk kunnen kiezen tussen, doorgaan en niet buigen voor wat dan ook, of in stilte de scene's iets aan laten passen zodat bijna niemand daar iets van merkt. De optie om het wereldkundig te maken met veel bombarie vind ik zelf dus wat vreemd.

Joesoef
27-09-06, 20:35
Geplaatst door Tomas
Als ik directeur was van dat operagebouw en ik kreeg het advies van de politie om het stuk te schrappen vanwege en onduidelijke risicodreiging, dan zou ik persoonlijk kunnen kiezen tussen, doorgaan en niet buigen voor wat dan ook, of in stilte de scene's iets aan laten passen zodat bijna niemand daar iets van merkt. De optie om het wereldkundig te maken met veel bombarie vind ik zelf dus wat vreemd.


Wat ik hoorde op BNR is dat het stuk al eerder is gespeeld in Duitsland. Niemand die er toen iets van heeft gezegd, niet vreemd overigens, weinigen die ook maar iets van opera's verstaan dan wel begrijpen. Neem ook aan dat het niet vermeld word in het programmaboekje van wie die hoofden nu precies zijn.
Totdat dit culturele intelectuele wonder iets te binnen schoot over wat nare Moslims wel niet doen met ongelovigen.
Ik mis alleen een stukje, iemand met ook maar een beetje verstand stapt met zo een kul verhaald niet naar Bild.

knuppeltje
27-09-06, 21:02
Geplaatst door Joesoef
Wat ik hoorde op BNR is dat het stuk al eerder is gespeeld in Duitsland. Niemand die er toen iets van heeft gezegd, niet vreemd overigens, weinigen die ook maar iets van opera's verstaat dan wel begrijpt. Neem ook aan dat het niet vermeld word in het programmaboekje van wie die hoofden nu precies zijn.
Totdat dit culturele intelectuele wonder iets te binnen schoot over wat nare Moslims wel niet doen met ongelovigen.
Ik mis alleen een stukje, iemand met ook maar een beetje verstand stapt met zo een kul verhaald niet naar Bild.

Het libretto van Idemeneo is naar een plus minus 3250 oud verhaal uit de Griekse mythologie.

Die koppen-fratsen zij dus alleen maar fantasie van een verknipte regiseur die denk dat zonder die fratsen wij niet in staat zijn om te begrijpen waar het allemaal om gaat.

Al heel lang zijn niet meer dirigenten de baas, maar de regiseurs, en die denken tegenwoordig dat alles geactualiseerd moet worden, zodat wij het maar kunnen begrijpen.

Joesoef
27-09-06, 21:07
Geplaatst door knuppeltje
Het libretto van Idemeneo is naar een plus minus 3250 oud verhaal uit de Griekse mythologie.

Die koppen-fratsen zij dus alleen maar fantasie van een verknipte regiseur die denk dat zonder die fratsen wij niet in staat zijn om te begrijpen waar het allemaal om gaat.

Al heel lang zijn niet meer dirigenten de baas, maar de regiseurs, en die denken tegenwoordig dat alles geactualiseerd moet worden, zodat wij het maar kunnen begrijpen.


Zegt veel over de Duitsers. Miste al de onthoofde Jood.


Voor de slimmerikkken, op BNR had men het alleen over het stuk in deze uitvoering en die vrouw die aan de bel trekte ivm het onthoofde hoofd van Mohammed.

Stopnaald
27-09-06, 21:15
Geplaatst door Joesoef
weinigen die ook maar iets van opera's verstaan dan wel begrijpen.

Ik weet niet hoe het in Duitsland gaat, maar hier worden opera's meestal uitgevoerd met boventiteling (in vertaling?). Het libretto is dus goed te volgen voor het publiek.



Neem ook aan dat het niet vermeld word in het programmaboekje van wie die hoofden nu precies zijn.


In de meeste programma's staat ook het verhaal afgedrukt...



Persoonlijk vind ik het nogal bezopen dat een eeuwenoud stuk gecensureerd wordt... Zonde, de opera's (juist die van Mozart) zijn heel erg mooi.... Maar ik moet zeggen, dat het me allerminst verbaasd!

knuppeltje
27-09-06, 21:15
Geplaatst door Joesoef
Zegt veel over de Duitsers. Miste al de onthoofde Jood.


Voor de slimmerikkken, op BNR had men het alleen over het stuk in deze uitvoering en die vrouw die aan de bel trekte ivm het onthoofde hoofd van Mohammed.

Nou Joes, die fratsen met die hoofden is dan misschien wel van een verknipte duitser, maar het is al 40 jaar meestal fratsen met regiseurs, ook in alle grote operahuizen.

Joesoef
27-09-06, 21:16
Het nadeel van gymnasiasten is dat ze geen gevoel voor humor hebben en iets ironisch dus niet begrijpen.

knuppeltje
27-09-06, 21:18
Geplaatst door Stopnaald
Ik weet niet hoe het in Duitsland gaat, maar hier worden opera's meestal uitgevoerd met boventiteling (in vertaling?). Het libretto is dus goed te volgen voor het publiek.




In de meeste programma's staat ook het verhaal afgedrukt...



Persoonlijk vind ik het nogal bezopen dat een eeuwenoud stuk gecensureerd wordt... Zonde, de opera's (juist die van Mozart) zijn heel erg mooi.... Maar ik moet zeggen, dat het me allerminst verbaasd!

Allemaal okee, maar die koppen hebben niets maar dan ook niets met het verhaal te maken.

Tomas
27-09-06, 21:20
Geplaatst door knuppeltje
Allemaal okee, maar die koppen hebben niets maar dan ook niets met het verhaal te maken.

Des te makkelijker om het in stilte aan te passen.

knuppeltje
27-09-06, 21:23
Geplaatst door Tomas
Des te makkelijker om het in stilte aan te passen.

Volkomen mee eens.

En als groot liefhebber van de mythologie heb ik toch al niks met dat soort fratsen.

Stopnaald
27-09-06, 21:30
Geplaatst door knuppeltje
Allemaal okee, maar die koppen hebben niets maar dan ook niets met het verhaal te maken.

Geen idee, ik ken deze opera niet.

Ik ken wel andere opera's van Mozart en vind die heel erg mooi!


Verder is en blijft het slechts een verhaaltje en een interpretatie van een verhaaltje.

Vraagje: als je geloof zo sterk is, waarom dan zoveel ophef maken?

Tomas
27-09-06, 21:38
Geplaatst door Stopnaald

Vraagje: als je geloof zo sterk is, waarom dan zoveel ophef maken?

Wat is de religie van de ophefmakers in dit geval eigenlijk? Volgens mij had er nog geen één moslim een kik gegeven.

knuppeltje
27-09-06, 21:43
Geplaatst door Tomas
Wat is de religie van de ophefmakers in dit geval eigenlijk? Volgens mij had er nog geen één moslim een kik gegeven.

Volkomen juist.

Tomas
27-09-06, 21:44
Geplaatst door knuppeltje
Volkomen juist.

Zeg, ga ff iemand anders stalken.

knuppeltje
27-09-06, 21:50
Geplaatst door Stopnaald
Geen idee, ik ken deze opera niet.

Ik ken wel andere opera's van Mozart en vind die heel erg mooi!


Verder is en blijft het slechts een verhaaltje en een interpretatie van een verhaaltje.

Vraagje: als je geloof zo sterk is, waarom dan zoveel ophef maken?

Het verhaal speelt zich af op Kreta net na de val van Troje.

Een van de hoofdrollen is die van Ilia- de dochter van Priam die blijkbaar na de val op Creta terecht was gekomen. Het libretto is flut.
De muziek ken ik niet zo goed, heb hem wel eens gezien op Arte, was geen moer aan.

De opera was een van Mozarts eerste en wordt zelden opgevoerd.