PDA

Bekijk Volledige Versie : Frans meisje verzon incest en praatte vader in cel.



Juliette
27-09-06, 12:11
door Ayfer Erkul

In een soapserie zag Virginie Madeira hoe een meisje dat haar vader van verkrachting beschuldigde plots liefde en aandacht kreeg. Dat bracht haar op een idee

In Frankrijk is opschudding ontstaan nadat een meisje heeft bekend dat ze had gelogen over misbruik door haar vader. In J'ai menti schrijft Virginie Madeira hoe ze beschuldigingen had verzonnen om 'interessant' te lijken voor een vriendin. Haar vader zat meer dan zes jaar onschuldig in de cel.
Door Ayfer Erkul
Brussel l Toen Virginie Madeira vertelde dat ze seksueel was misbruikt door haar vader twijfelde geen enkele instantie aan haar verhaal. Experts, speurders, advocaten en zelfs rechters geloofden haar zonder dat er diepgaand onderzoek werd verricht naar de feiten.

Na de gebeurtenissen in het stadje Outreau, waar tientallen mensen onschuldig werden opgepakt nadat kinderen hen valselijk hadden beschuldigd van seksueel misbruik, is het verhaal van Antonio Madeira een zoveelste gerechtelijke dwaling in Frankrijk. De man kwam in februari van dit jaar vervroegd vrij, maar zijn strafblad blijft en voorlopig lijkt niemand bereid om zijn onschuld te geloven. Virginie, zo klinkt het, werd door haar moeder aangezet om haar beschuldigingen in te trekken.
Maar uit Virginies boek J'ai menti blijkt duidelijk waarom ze haar vader beschuldigde en waarom ze jarenlang die beschuldigingen volhield tegenover iedereen.
Lente 1999. Virginie Madeira is veertien jaar, een beetje eenzaam op school en verzot op Amerikaanse soaps. Ze zou dolgraag vriendschap sluiten met Mélanie, een meisje uit haar klas. Maar Mélanie is knap, populair en ziet de grijze Virginie amper staan. Ook thuis krijgt het meisje nauwelijks aandacht; haar ouders hebben de handen vol met hun schizofrene zoon en vader Madeira probeert ondertussen een klein bouwbedrijf uit de grond te stampen.
Virginie vlucht in haar fantasiewereld, waar ze leeft tussen personages van Sunset Beach. Tijdens een echte aflevering van de Amerikaanse serie ziet ze hoe een meisje dat haar vader beschuldigde van verkrachting plots werd omringd met liefde en aandacht. Dat brengt haar op een idee.
Op school neemt ze Mélanie apart en fluistert ze dat haar vader dingen doet met haar. Maar, zo waarschuwt Virginie, niemand mag dat weten.
Mélanie vertelt het toch door aan de directrice, die Virginie onmiddellijk bij zich roept. Virginie durft niet toe te geven dat ze gelogen heeft en knikt bevestigend op de vragen. Diezelfde dag nog wordt het meisje uit haar ouderlijke huis gehaald en in een tehuis geplaatst. Haar vader wordt opgepakt. Tijdens het proces bekent haar vader dat hij zijn dochter heeft 'gestreeld'. Dat doet hij op advies van zijn advocaat, die zegt dat een bekentenis een mindere straf zal opleveren. Later raadt de advocaat hem ook aan te bekennen dat hij zijn dochter heeft verkracht.
Virginie praat nauwelijks tijdens de zittingen. De procureur heeft een sterk dossier. Tegen politie, psychiaters en maatschappelijke werkers is het meisje de incest altijd blijven volhouden. Omdat ze niet durfde toe te geven dat ze loog, schrijft ze nu.
Speurders gaan in die tijd nauwelijks na of haar versie van de feiten wel de juiste is. Artsen die het meisje onderzoeken, zeggen dat haar maagdenvlies beschadigd is. Een gevolg van een operatie die Virginie als kind onderging, maar ook daar komen de artsen niet achter.
In 2001 wordt Antonio Madeira veroordeeld tot twaalf jaar cel. Een jaar later mag Virginie terugkeren naar haar moeder. Aan haar vertelt ze voorzichtig dat er niets klopte van haar verhaal. De familie probeert sindsdien het gerecht te overtuigen dat Antonio Madeira onschuldig vastzit. Maar deze keer gelooft niemand haar.
Vijf jaar later, in februari 2006, komt Antonio Madeira vervroegd vrij. Hij is nooit boos geweest op zijn dochter, zegt hij. Virginie hoopt nu dat haar boek kan helpen de veroordeling van haar vader ongedaan te maken.

Publicatiedatum : 2006-09-27

Bron: De Morgen (www.demorgen.be)

Divine_70
27-09-06, 12:40
Wat een walgelijk verhaal. :verward:

Couscousje
27-09-06, 12:54
Ik weet niet wat ik hier van moet denken.

Cc

MaRiaH
27-09-06, 13:31
Vreemd verhaal...

ik twijfel..
welke vader geeft toe dat hij zijn dochter verkracht heeft, omdat de advocaat dat aanraadt, terwijl het niet waar is?

kweet het niet..
heel vreemd.

reason
27-09-06, 14:35
Geplaatst door MaRiaH
Vreemd verhaal...

ik twijfel..
welke vader geeft toe dat hij zijn dochter verkracht heeft, omdat de advocaat dat aanraadt, terwijl het niet waar is?

kweet het niet..
heel vreemd.

Hmm, inderdaad.
Als het inderdaad zo is, dat de vader dat heeft toegegeven.
Maar dat staat er niet; wel dat hij heeft toegegeven haar gestreeld te hebben op advies van de advocaat, en dat de advocaat heeft geadviseerd de verkrachting toe te geven.
Of hij dat advies ook heeft opgevolgd, wordt in het midden gelaten.

MaRiaH
27-09-06, 18:26
Geplaatst door reason
Hmm, inderdaad.
Als het inderdaad zo is, dat de vader dat heeft toegegeven.
Maar dat staat er niet; wel dat hij heeft toegegeven haar gestreeld te hebben op advies van de advocaat, en dat de advocaat heeft geadviseerd de verkrachting toe te geven.
Of hij dat advies ook heeft opgevolgd, wordt in het midden gelaten.

Hij is veroordeeld tot 12 jaar cel..
dat wordt je niet voor strelen, wel voor verkrachting en incest, waarvoor de vader veroordeeld is..

Maagoed, je hebt gelijk het wordt in het artikel niet vermeld.
Maar waarom geeft hij toe haar gestreeld te hebben.. dat gaat vast niet over haar wang of zo.. :verrassin

Maar dan nog, het blijft een vreemd verhaal.
Net zo goed als dat ze die bewijzen nooit gecheckt hebben..

Ik kan me voorstellen dat niemand meer wet wat ie moet geloven..

Juliette
28-09-06, 10:23
Geplaatst door MaRiaH
Hij is veroordeeld tot 12 jaar cel..
dat wordt je niet voor strelen, wel voor verkrachting en incest, waarvoor de vader veroordeeld is..

Maagoed, je hebt gelijk het wordt in het artikel niet vermeld.
Maar waarom geeft hij toe haar gestreeld te hebben.. dat gaat vast niet over haar wang of zo.. :verrassin

Maar dan nog, het blijft een vreemd verhaal.
Net zo goed als dat ze die bewijzen nooit gecheckt hebben..

Ik kan me voorstellen dat niemand meer wet wat ie moet geloven..

Zo'n zaken gingen altijd met de nodige hysterie gepaard. Verdachten waren al bij voorbaat schuldig. Feiten checken stond niet hoog op het lijstje van dingen 'to do'. Want het verhgaal op zich was al erg genoeg. Niemand wou daar echt iets mee te maken hebben. Ook de advocaten niet.

Ik denk dat ze in die sfeer adviseerden 'mee te werken' om het 'niet nog erger' te maken of zoiets.

Afijn, of die mensen iets gedaan hebben of niet. Hun reputatie is toch kapot en hun baan zijn ze kwijt.