PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslims willen ‘Idomeneo’ zien



Orakel
28-09-06, 21:31
Moslims willen ‘Idomeneo’ zien
Door een onzer redacteuren

AMSTERDAM, 28 SEPT. De deelnemers van een islamconferentie in Berlijn hebben gisteren gezegd het oneens te zijn met de afgelasting van Mozarts opera Idomeneo door de Deutsche Oper in Berlijn.
Als reden voor de afgelasting was aangedragen dat de uitvoering een veiligheidsrisico zou kunnen vormen. In de voorstelling, al eerder opgevoerd in 2003, worden afgehakte hoofden van de profeet Mohammed, Jezus, Boeddha en de Griekse god Poseidon getoond.

Ingrid Harms, de intendant van de Deutsche Oper, vreest voor mogelijke terroristische acties tegen de voorstelling. De Islamraad zei eerder blij te zijn met de afgelasting omdat moslims zich beledigd zouden kunnen voelen door de voorstelling en het tonen van een afgehouwen en bebloed hoofd van de profeet Mohammed.

De islamconferentie was ver voor de Idomeneo-affaire belegd door de Duitse minister Schäuble (Binnenlandse Zaken) om te spreken over de problemen rond de 3,2 miljoen moslims in Duitsland. Daarbij ging het onder andere over integratie en rechten voor vrouwen.

Vertegenwoordigers van de Duitse moslimwereld verklaarden tijdens de bijeenkomst zich te willen houden aan de Duitse grondwet, die vrijheid van meningsuiting garandeert. Ze zeiden ook van plan te zijn een voorstelling van Idomeneo te willen bijwonen, als die alsnog terugkomt op het speelplan van de Deutsche Oper. Dat was voorgesteld door Schäuble om zo op symbolische wijze uitdrukking te geven aan een „klimaat van dialoog”.

Net als bondskanselier Angela Merkel had Schäuble zich eerder krachtig gekeerd tegen de beslissing van Harms om de opera nu niet in Berlijn uit te voeren. De algemene teneur van de reacties in Duitsland en tal van andere landen is dat de kunst vrij moet zijn en moet kunnen provoceren. De voorstelling blijft volgens de Berlijnse intendant Harms wel op het toekomstige repertoire van de Deutsche Oper Berlin. De Berlijnse cultuursenator Thomas Flierl zegt zich nu te willen inzetten voor het alsnog uitvoeren van Idomeneo.

nrc, 28 september 2006

Couscousje
28-09-06, 22:09
Ik vraag me af of dit bericht niet in veel makkelijkere taal opgeschreven had kunnen worden.

teneur?
intendant?

Cc

Rabi'ah.
29-09-06, 11:51
Ik heb geen behoefte om Idomeneo te zien. Die Zauberflööte vind ik namelijk een veel mooiere opera. Zowel qua verhaal als qua muziek.

:)

Juliette
29-09-06, 11:53
Mijn favoriet is Madame Butterfly van Puccini.

Rabi'ah.
29-09-06, 11:56
Geplaatst door Juliette
Mijn favoriet is Madame Butterfly van Puccini.

Oja, ik ben ook gek op Puccini en Verdi. Als ik echt moest kiezen.....hmz....dat wordt een nek-aan-nek race tussen Carmen van Bizet en La Traviata van Verdi.

sater
29-09-06, 12:31
Geplaatst door Juliette
Mijn favoriet is Madame Butterfly van Puccini.

:lole: Ik houd het meer op Giacomo's Turandot en Salome van Richard Strauss.

Tomas
29-09-06, 12:33
Maar nu het om afgehakte hoofden gaat, zijn moslims opeens geinteresseerd?

Rabi'ah.
29-09-06, 12:35
Geplaatst door sater
:lole: Ik houd het meer op Giacomo's Turandot en Salome van Richard Strauss.

Oja, Turandot is ook indrukwekkend. Vooral de eerste aria van Liu.....hartverscheurend. :huil:

Ik heb m een paar jaar geleden op een groot scherm in het Oosterpark openluchttheater gezien. :strik: