PDA

Bekijk Volledige Versie : Pruik in plaats van hoofddoek



Alim
29-09-06, 06:46
Door MARC GUILLET

ISTANBUL - De omzet van pruikenateliers is in de aanloop naar het nieuwe Turkse studiejaar met sprongen gestegen.

Pruikenmaker Beder in zijn atelier met de populairste pruik voor vrome moslima's.

Veel studentes verbergen hun haar onder een pruik.

Vrome Turkse moslima’s die een academische graad ambiëren, hebben een manier gevonden om het strenge hoofddoekverbod te omzeilen en toch hun haar niet aan vreemden te laten zien: de pruik.

,,Het lijkt hier steeds meer op een supermarkt,’’ zegt de verkoopster van het atelier ‘Fantazi Peruk’ in Istanbul. ,,We hebben zeker 25 klanten per dag die zich hier een pruik laten aanmeten om te gaan studeren.’’ Zelf is de verkoopster getooid met een grote hoofddoek.

In een zijstraat van het mondaine Taksim-plein zijn zeker vijftien pruikenateliers gevestigd. Hun omzet is met sprongen gestegen in de aanloop naar het begin van het academische jaar, dat deze week is begonnen.

Veel vrome moslima’s zien hun wens om dokter, advocaat of architect te worden geblokkeerd door de strenge wetten die vrouwen verbieden op universiteiten een hoofddoek te dragen.

Leyla Shahin, een studente die toegang werd geweigerd tot de universiteit wegens haar hoofddoek, spande een proces aan bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens. Dat hof was het niet met haar eens dat de Turkse wet haar recht op onderwijs schond en dat zij werd gediscrimineerd.

Ambitieuze, vrome, jonge vrouwen weigerden zich te laten intimideren en volgden het voorbeeld van de ultra-orthodoxe joodse vrouwen en bekeerden zich tot de pruik.

,,Vroeger waren pruiken voorbehouden aan prostituees, strippers en buikdanseressen,’’ zegt pruikenmaker Hamit Beder (44). ,,Tegenwoordig lopen steeds meer vrouwen met een pruik, of met ingevlochten, verlengde haarstrengen.’’

De laatste jaren komen er bij hem ook steeds meer vrome studentes. ,,Ik laat hen mijn collectie zien, noem de prijzen en verlaat het atelier zodat zij de pruiken kunnen passen zonder dat ik als vreemde man toekijk.’’ ,,Hun voorkeur gaat uit naar synthetisch haar,’’ zegt de pruikenmaker. ,,Niet alleen omdat dat de goedkoopste zijn (20 euro), maar ook omdat pruiken van echt haar tegen hun geloofsovertuiging ingaan dat echt haar taboe is voor mannenogen buiten het gezinsverband.’’

Bron: AD

Qaiys
29-09-06, 07:06
Geplaatst door Alim
Leyla Shahin, een studente die toegang werd geweigerd tot de universiteit wegens haar hoofddoek, spande een proces aan bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens. Dat hof was het niet met haar eens dat de Turkse wet haar recht op onderwijs schond en dat zij werd gediscrimineerd.

Een bewijs dat de Europese rechter niet onafhankelijk is en meegaat met het bestrijden van de Islam.

Grap wordt realiteit:
http://www.speedyshare.com/495671612.html

knuppeltje
29-09-06, 08:41
Geplaatst door Qaiys
Een bewijs dat de Europese rechter niet onafhankelijk is en meegaat met het bestrijden van de Islam.

Grap wordt realiteit:
http://www.speedyshare.com/495671612.html

Voor iemand die gisteren in een andere topic zei - dat een hoofddoek niets uit maak voor het feit dat je wel of niet gelooft - is dit dan weer een raar standpunt.

Qaiys
29-09-06, 08:55
Geplaatst door knuppeltje
Voor iemand die gisteren in een andere topic zei - dat een hoofddoek niets uit maak voor het feit dat je wel of niet gelooft - is dit dan weer een raar standpunt.

Werkelijk, je doet zo dom als de achterkant van een ezel. Ga je argumentatie bijwerken in plaats van hier de dombootje of clown te spelen.

knuppeltje
29-09-06, 09:02
Geplaatst door Qaiys
Werkelijk, je doet zo dom als de achterkant van een ezel. Ga je argumentatie bijwerken in plaats van hier de dombootje of clown te spelen.

Hoezo, vind je het vervelend om er op gewezen te worden dat je net zo makkelijk draait als een blad in de wind.

Qaiys
29-09-06, 09:07
Geplaatst door knuppeltje
Hoezo, vind je het vervelend om er op gewezen te worden dat je net zo makkelijk draait als een blad in de wind.

Ben je nu echt dom of speel je spelletjes?

Victory
29-09-06, 09:08
Hijab heeft niks (directs) te maken met je haar. Toen bij Hazrat Zaynab (as) de sluier werd afgetrokken, verborg zij haar gezicht met haar haren.

De hijab (bij een vrouw) houdt in dat zij niks van zichzelf mag laten zien, behalve haar hand (vanaf haar pols) en haar gezicht (dat gedeelte van haar gezicht dat gewassen wordt tijdens de kleine reiniging).

David
29-09-06, 09:09
http://www.partybox.co.uk/data/images/wigdollyparton.jpg

Juliette
29-09-06, 09:12
Geplaatst door David
http://www.partybox.co.uk/data/images/wigdollyparton.jpg

Nope. Je ziet teveel schouder en dat schattige kuiltje in r hals.

John61
29-09-06, 10:06
Geplaatst door Qaiys
Werkelijk, je doet zo dom als de achterkant van een ezel. Ga je argumentatie bijwerken in plaats van hier de dombootje of clown te spelen.

Ik wist niet dat hier kinderachtige figuren rondliepen, maar om me aan te passen aan het niveau kan ik alleen maar zeggen, wat je zegt ben je zelf!

Qaiys
29-09-06, 10:13
Geplaatst door John61
Ik wist niet dat hier kinderachtige figuren rondliepen, maar om me aan te passen aan het niveau kan ik alleen maar zeggen, wat je zegt ben je zelf!

Heeft iemand een blik dombootjes opengetrokken en heb je ook meegesnoept?

John61
29-09-06, 10:42
Geplaatst door Qaiys
Heeft iemand een blik dombootjes opengetrokken en heb je ook meegesnoept?


Kom op Quais, je kunt hopelijk beter dat het bedenkelijke niveau dat je hier laat zien.

Qaiys
29-09-06, 10:51
Geplaatst door John61
Kom op Quais, je kunt hopelijk beter dat het bedenkelijke niveau dat je hier laat zien.

Kom op johnyboy ga ergens anders de zielepoot uithangen als je toch geen argumenten hebt.

knuppeltje
29-09-06, 11:05
Geplaatst door Qaiys
Ben je nu echt dom of speel je spelletjes?

Het verschil is - dat ik een spelletje speelt.