PDA

Bekijk Volledige Versie : Berlijn wil omstreden opera mogelijk toch uitvoeren



tukkersterror
29-09-06, 10:02
Operahuis Berlijn wil omstreden opera mogelijk toch uitvoeren


Geplaatst op 29/9 '06 om 8:48u
Door Ben Lange (Bron: de Volkskrant/Telegraaf)


BERLIJN (RKnieuws.net) - De Deutsche Oper in Berlijn is mogelijk toch bereid om de omstreden Mozart-voorstelling Idomeneo uit te voeren. Dat heeft de directeur van het operahuis, Kirsten Harms, donderdagavond gezegd. Voorwaarde is dat de overheid de veiligheid van de acteurs en bezoekers garandeert.


De uitvoering werd eerder deze week afgeblazen in verband met angst voor radicale moslims, die een scene afkeuren waarin de afgehakte hoofden van Boeddha, Jezus en Mohammed te zien zijn. Het besluit de uitvoering af te gelasten kwam de Berlijnse Opera op veel kritiek te staan, onder meer van bondskanselier Angela Merkel, die sprak van ‘onaanvaardbare zelfcensuur op basis van angst’.

Harms verklaarde eerder deze week dat de politie van Berlijn had gewaarschuwd voor ‘onvoorspelbare risico’s’ als de voorstelling deze herfst zou doorgaan. De bewuste scène kreeg na de première in de herfst van 2003, in een enscenering van Hans Neuenfels, al veel kritiek. De leider van de Duitse Islamitische Raad, Ali Kizilkaya, zei blij te zijn met het besluit de opera niet uit te voeren, omdat het tonen van Mohammeds afgehakte hoofd ‘moslims zeker zou kunnen beledigen’.
Harms zei donderdag dat de annulering van Idomeneo niet definitief is. ‘Alleen de vier voorstellingen die voor november gepland stonden, zijn van de agenda gehaald. We leven in gevoelige, moeilijke tijden.’ De Duitse autoriteiten hebben nog niet gereageerd op de vraag van Harms om veiligheidsgaranties.

Tomas
29-09-06, 10:03
Na zoveel publiciteit moet je natuurlijk je kans grijpen.

tukkersterror
29-09-06, 10:12
Geplaatst door Tomas
Na zoveel publiciteit moet je natuurlijk je kans grijpen.

Yep, de auto's kunnen weer in de garage en de planken voor de ramen.
Voorraad kast bijgevuld, dus voorlopig zit ik weer veilig achter mijn computer.

Aït Ayt
29-09-06, 10:17
kortom een zieke publiciteitstunt over de ruggen van de moslims

Tomas
29-09-06, 10:20
Geplaatst door tukkersterror
Yep, de auto's kunnen weer in de garage en de planken voor de ramen.
Voorraad kast bijgevuld, dus voorlopig zit ik weer veilig achter mijn computer.

Dat is wel jammer, ja. Magoed het hoort bij de campagne.

Juliette
29-09-06, 10:21
Geplaatst door Aït Ayt
kortom een zieke publiciteitstunt over de ruggen van de moslims

Mozart?

Tomas
29-09-06, 10:22
Geplaatst door Aït Ayt
kortom een zieke publiciteitstunt over de ruggen van de moslims

Ach arme jongen. Mijn hart breekt.

tukkersterror
29-09-06, 10:45
Geplaatst door Aït Ayt
kortom een zieke publiciteitstunt over de ruggen van de moslims

Publiciteitstunt? van wie, de moslims of mozart?

Divine_70
29-09-06, 10:54
Geplaatst door Aït Ayt
kortom een zieke publiciteitstunt over de ruggen van de moslims

En de Joden? en de Christenen?
Ze krijgen allemaal een beurt hoor. :hihi:

knuppeltje
29-09-06, 10:56
Geplaatst door tukkersterror
Publiciteitstunt? van wie, de moslims of mozart?

Nou tukker, jij kent blijkbaar Mozart niet.

Die heeft ook nog een andere opera geschreven: Die Entfürung Aus Dem Serail.

Hoe een westerse dame uit een harem wordt bevrijd door haar westers liefje.

Levensgevaarlijk volgens mij.

tukkersterror
29-09-06, 11:14
Geplaatst door knuppeltje
Nou tukker, jij kent blijkbaar Mozart niet.

Die heeft ook nog een andere opera geschreven: Die Entfürung Aus Dem Serail.

Hoe een westerse dame uit een harem wordt bevrijd door haar westers liefje.

Levensgevaarlijk volgens mij.

Nee ik heb hem persoolijk nooit ontmoet, maar vind zijn muziek wel redelijk tot goed.

Maar hoe kwam deze westerse dame dan in die harem?

En werd zij betaald naar cao normen? :hihi:

knuppeltje
29-09-06, 11:19
Geplaatst door tukkersterror
Nee ik heb hem persoolijk nooit ontmoet, maar vind zijn muziek wel redelijk tot goed.

Maar hoe kwam deze westerse dame dan in die harem?

En werd zij betaald naar cao normen? :hihi:

De dame was tijdens een zeereisje door kapers buitgemaakt en aan een of andere pasja verkocht. :duivels:

En een harem is geen bordeel tukker, laten we wel wezen. :fplet: :ego:

Aït Ayt
29-09-06, 11:21
Geplaatst door Divine_70
En de Joden? en de Christenen?
Ze krijgen allemaal een beurt hoor. :hihi:

ik bedoel niet de opera zelf
ook entartete kunst heeft immers recht om gemaakt te mogen worden

Tomas
29-09-06, 11:23
Geplaatst door tukkersterror
Publiciteitstunt? van wie, de moslims of mozart?

Ik zal het je proberen uit te leggen: De voorstelling stelt geen ruk voor en verveelt tot op het bot. Er is nauwelijks volk voor te krijgen. Alleen het grachtengordel type vindt zoiets leuk, soms. Dus om wat meer publiek te trekken ga je doen alsof je bedreigt wordt door moslims. Dan krijg je a. meer publiciteit en b. dat maakt het ansich ook wel weer interessant.

Divine_70
29-09-06, 11:24
Geplaatst door Aït Ayt
ik bedoel niet de opera zelf
ook entartete kunst heeft immers recht om gemaakt te mogen worden

En toch gaat het met name om de Moslims en de eventuele gevolgen. :argwaan:

tukkersterror
29-09-06, 13:50
Geplaatst door Divine_70
En toch gaat het met name om de Moslims en de eventuele gevolgen. :argwaan:

Ik zie het toch een beetje anders het is de angst die regeert.
Aan de andere kant is het schande dat een kleine groep burgers kunnen dicteren wat wij mogen en kunnen zien.

Ik hoop dan ook dat als er rellen uitbreken de overheid keihard ingrijpt voordat deze absurte situatie volledig uit de hand loopt.

Wat is de volgende eis, wat moet hierna verdwijnen uit de cultuur die wij al jaren koesteren.

Deze kleine groep haten alles wat uit het westen komt en willen dat wij alles aanpassen aan hun normen en waarden en dat gaat mij te ver en zal de wereld ook een zaaie wereld worden.

knuppeltje
29-09-06, 14:43
Geplaatst door Divine_70
En toch gaat het met name om de Moslims en de eventuele gevolgen. :argwaan:

Blijkbaar niet.

De intendante had al een week voordat de pous zijn mond open deed beslist dat ze van de voorstelling af wilde. Tis trouwens een flut opera en een flut produkte.

Die produktie was nog het kindje van haar voorgangster, en de nieuwe intendante, die al twee jaar aan de Deutsche Oper verbonden is, wilde uiteindelijk zo snel mogelijk haar eerst eigen produktie aan het publiek tonen.

Een vorm van infanticide dus.

Zie de Volkskrant van vandaag.

Divine_70
29-09-06, 14:46
Geplaatst door knuppeltje
Tis trouwens een flut opera en een flut produkte.



Ben het met je eens.
Wat ik al eerder aan gaf, die hele voorstelling met die hoofden op de stoel ziet er gewoon niet uit.

knuppeltje
29-09-06, 15:03
Geplaatst door Divine_70
Ben het met je eens.
Wat ik al eerder aan gaf, die hele voorstelling met die hoofden op de stoel ziet er gewoon niet uit.

Weet ik niet, heb het ook niet gezien.

Maar is ook helemaal buiten het verhaal om toegevoegd, heeft ook geen enkele funktie, gewoon maf dus.

Juliette
29-09-06, 17:49
Los van wat ik er zelf over denk. Mensen die het niet eens zijn met het vertonen van zo'n voorstelling hebben het recht dat te uiten. Niet dat daarop ingegaan moet worden overigens.

Het is niet de eerste keer en het zal niet de laatste keer zijn. Remember 'the last temptation of christ'? Of, recenter en dichter bij de deur, de theatervoorstelling OLV van Vlaanderen waar op de affiche Maria met Vlaamse leeuwenvlag en ontblote borst getoond werd.

Niet zo heel lang geleden en verontwaardigde christenen aan de deuren van de theaters / filmzalen.

*edit* Niet dat ze die voorstelling gezien hadden. Gewoon van horen zeggen.

http://www.west-vlaanderen.be/jahia_images/olv_campagnebeeld.jpg

Thermopylae
29-09-06, 17:55
Geplaatst door knuppeltje
De dame was tijdens een zeereisje door kapers buitgemaakt en aan een of andere pasja verkocht. :duivels:

En een harem is geen bordeel tukker, laten we wel wezen. :fplet: :ego:

Nee, er is maar 1 "klant"....

Juliette
29-09-06, 17:59
Geplaatst door Thermopylae
Nee, er is maar 1 "klant"....

Of 'slachtoffer'. Het is maar hoe je het bekijkt. :tik:

Baddha
29-09-06, 23:45
Geplaatst door Juliette
[B]Los van wat ik er zelf over denk. Mensen die het niet eens zijn met het vertonen van zo'n voorstelling hebben het recht dat te uiten. Niet dat daarop ingegaan moet worden overigens.

Het is niet de eerste keer en het zal niet de laatste keer zijn. Remember 'the last temptation of christ'? Of, recenter en dichter bij de deur, de theatervoorstelling OLV van Vlaanderen waar op de affiche Maria met Vlaamse leeuwenvlag en ontblote borst getoond werd.

Niet zo heel lang geleden en verontwaardigde christenen aan de deuren van de theaters / filmzalen.

*edit* Niet dat ze die voorstelling gezien hadden. Gewoon van horen zeggen.


Daar heb je ook gelijk in, maar deze opera is niet afgelast vanwege klachten, maar vanwege de angst voor geweldadige reacties. De directrice wilde het risico niet nemen voor haar personeel en de gasten. Gezien de ervaringen helaas geen irreële angst.

knuppeltje
30-09-06, 09:16
Geplaatst door Baddha
Daar heb je ook gelijk in, maar deze opera is niet afgelast vanwege klachten, maar vanwege de angst voor geweldadige reacties. De directrice wilde het risico niet nemen voor haar personeel en de gasten. Gezien de ervaringen helaas geen irreële angst.

Dat was het dus niet!!!!!!!!!!!! Dat heb ik al eerder uitgelegd.

Als je mij niet gelooft, lees dan in ieder geval de kranten.

Die trien is al twee jaar intendante van de Deutsche Oper en zat nog steeds opgeschept met alle geplande produkties van haar voorgangster.

Trien heeft het vermeende gevaar alleen maar aangegrepen om eindellijk eens de kans te krijgen haar eerste eigen produktie aan het publiek te tonen.

De trien is daarom al een grote trien omdat het ook nog om een echte flut opera gaat in een werkelijk totale flut-encenering-zoals twee jaar geleden al ergens anders is gebleken.

tukkersterror
30-09-06, 11:18
En so sien we t allemoal wer anders.
This stegelen teg'n de bierkaai.