PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslim Raden betreuren uitspraken Balkenende en Halsema



A. Haselhoef
02-10-06, 00:48
De Nederlandse Moslim Raad en de Contact Groep Islam betreuren de uitspraak van de Minister-president Balkenende en de eerder gedane uitspraak van GroenLinks-fractievoorzitter Halsema waarin zij de fundamentalistische Islam en de Rooms-katholieke kerk onder 'de as van religieus kwaad' rangschikte.

De minister-president vond dat Halsema best wel kritiek mag hebben op de positie van vrouwen in de katholieke kerk, maar vond het niet terecht om alle gelovigen in die kerk op één hoop te gooien met fundamentalistische moslims.

De wijze van formulering van onze christelijke minister-president stuit ons tegen de borst daar ook Nederlandse Moslims niet in één adem genoemd wensen te worden met praktijken waarin vrouwen slachtoffers zijn van verkrachting, uitbuiting, geweld, prostitutie en aids in oorlogsgebieden, waarna Halsema na refereerde.

Om de vele vrouwelijke slachtoffers van de uitwassen van oorlog, hongersnood, analfabetisme, (neo)kolonialisme direct toe te schrijven aan de Islam of aan de Rooms-katholieke kerk is wel een zeer makkelijke en kinderlijke vorm van simplificering van conflicten in de wereld.

Daarnaast dienen ook politici zich te houden aan de scheiding van kerk en staat en te waken over uitspraken die zij doen over religie.

De Islam is tegen geweld, prostitutie en verkrachting van vrouwen. Als dit voorkomt in Christelijke landen, komt dit niet voort vanwege het Christendom en als dit gebeurd in Islamitische landen dan komt dit ook niet voort vanwege de Islam.

Abdullah Haselhoef


Voorzitter Nederlandse Moslim Raad
bestuurslid Contact Groep Islam

n.a.v. : http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article497349.ece/Halsema_schopt_tegen_schenen_met_as_van_religieus_ kwaad

Uit: Abdullah Haselhoef's nieuwsbrief nr. 43 jaargang 5, 30-09-2006, Hilversum

Wilt u zich inschrijven voor deze nieuwsbrief stuur dan een email naar: [email protected]

Qaiys
02-10-06, 01:13
Dat heb je goed gezegd ! Altijd dat verwijzen en alle kwaad gelijk stellen met de (fundamentalistische) islam moet een keer een einde aan komen. Politici en mensen met een publieke functie moeten eens een keer ophouden met hun constante criminalisering.

By the way hou die CGI in toom want als ze weer subsidies nodig hebben doen ze precies hetzelfde als Halsema en Balkenende.

(Alias Zwarte Schaap)

A. Haselhoef
02-10-06, 08:40
Geplaatst door Qaiys
By the way hou die CGI in toom want als ze weer subsidies nodig hebben doen ze precies hetzelfde als Halsema en Balkenende.

(Alias Zwarte Schaap)

Dat klopt, dit kwam uit de koker van de onlangs opgestapte voorzitter Hikmat Mahawatkhan.

Vlak voordat hij weg ging ben ik bestuurslid bij het CGI geworden, dus binnen mij vermogen en wat Allah aan mogelijkheden geeft, zal ik ervoor proberen te waken dat wij niet meedeinen met het criminaliseren van de Islamitische gemeenschap in Nederland.

Overigens de ex-voorzitter is nu bij ....... de partij éénnl kandidaat nr. 3

3. Hikmat Mahawat Khan, beroep: Business Consultant Aviation
Hikmat studeerde Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en Master in Business Administration. Hij vervulde diverse functies in de luchtvaart, onder meer bij Air Holland, debis Airfinance en KLM. Is thans Business Consultant in de luchtvaart. Sinds 1999 is hij voorzitter van de Haagse Lahore Ahmadiyya moskee en later van de landelijke koepel ULAMON. In 2004 was hij mede-oprichter van de Contact Groep Islam (CGI), waarvan hij tot september voorzitter was.

Sorensen van Leefbaar Rotterdam staat overigens nr. 4

sjaen
02-10-06, 08:59
.

sjaen
02-10-06, 09:02
Alleen de God van morgen kan ons redden van de problemen van vandaag



Neale Donald Walsch
Dit verscheen in Ode nummer: 62



De grootste problemen in de wereld zijn te wijten aan de religieuze ideeën die we erop nahouden, vindt Neale Donald Walsch. Tijd voor een moderne Maarten Luther, die ons kan verlossen uit het keurslijf van een tirannieke God. Tijd voor een nieuwe spiritualiteit op aarde.

Duizenden jaren lang hebben we op religie vertrouwd om ons te helpen de verleiding te weerstaan en ons van het kwade te verlossen. Is het mogelijk dat religie tot precies het tegenovergestelde heeft geleid?
De lijst met problemen waarmee de mensheid wordt geconfronteerd, is nog even lang als vroeger. Misschien zelfs wel langer. Honger en epidemieën, ziekte en armoede, egoïsme en oneerlijkheid, woede en geweld, dood en oorlog zijn allesbehalve nieuw. En nu kunnen we zelfs een nieuw probleem aan de lijst toevoegen: een reële bedreiging, namelijk die van de vernietiging van onze eigen soort. Waardoor ontstaan deze problemen eigenlijk? En waarom zetten we onze onmiskenbare reis naar de ondergang voort?
Ik denk dat onze problemen te wijten zijn aan de religieuze ideeën die de mensheid erop nahoudt. Onze religieuze systemen hebben geleid tot dood en geweld, sociaal onrecht en grote armoede en een steeds grotere kloof tussen rijk en arm. Ze hebben genadeloze wedijver, erbarmelijke gezondheidsvoorzieningen, kinderen die sterven van de honger, vrouwen die worden mishandeld en verkracht en onderdrukte volkeren voortgebracht. Religie heeft ons meer verdriet dan vreugde bezorgd, meer oorlog dan vrede en meer haat dan liefde voor onze medemens dan we willen toegeven.
Ik denk dat we – als we niet een aantal van onze meest fundamentele en religieuze ideeën veranderen – tot de ontdekking zullen komen, dat we onherstelbare schade hebben toegebracht aan onze meest fundamentele en religieuze beleving. Ik denk dat het heel goed mogelijk is, dat we een eind zullen maken aan het leven zoals wij dit kennen.


Diegenen onder ons die denken dat ik een veel te zwartgallig toekomstbeeld schets, hoeven alleen maar te kijken naar de huidige, bedroevende stand van zaken. In meer dan honderd landen is het inkomen per hoofd van de bevolking in de laatste vijftien jaar gedaald. Meer dan 1,3 miljard mensen leven in volstrekte armoede en moeten rondkomen van minder dan één dollar per dag. In 1960 was het inkomen van de twintig procent rijkste mensen op aarde dertig keer zo hoog als het inkomen van de twintig procent armste mensen op aarde; nu is dat gat ruim 82 keer zo groot. In Rusland leeft eenderde van de bevolking in bittere armoede. In China staan tussen de zestig en honderd miljoen mensen op het punt van de honger te sterven. Op dit moment zijn meer dan 35 miljoen mensen op de vlucht of niet op de plaats waar ze horen te zijn. Mannen, vrouwen en kinderen die huis en haard moesten achterlaten om zich het vege lijf te redden.
De helft van de mensen op aarde is nog steeds afhankelijk van de landbouw voor hun hoofdinkomen en eenderde van hen betreft boeren die op een minimaal bestaansniveau leven. Ongeveer een miljard mensen zijn rechtstreeks afhankelijk van de visvangst voor een groot deel van de benodigde hoeveelheid dierlijke eiwitten. Meer dan 1,2 miljard mensen beschikken niet over schoon drinkwater. Dan hebben we het nog niet over ziekten. We mogen dan misschien denken dat we medische vooruitgang hebben geboekt, maar 1,75 miljard mensen lijden wereldwijd aan tuberculose, een reeds lang bestaande ziekte die drie miljoen slachtoffers per jaar eist. We hebben ook nog steeds geen afdoend middel ontdekt tegen aids.
De onderzoeksresultaten die ik heb aangehaald komen ondermeer uit de geschriften van Thomas-Homer Dixon, Duane Elgin en uit artikelen van andere schrijvers die zijn verschenen in The Journal of the Conference for Global Transformation. Elgin schreef in 2000 dat ‘in 2020 miljarden mensen zullen wonen in de stedelijke sloppenwijken, waar vers drinkwater, sanitaire voorzieningen, telefoon, vervoer, medische voorzieningen of een stukje grond waar ze voedsel kunnen verbouwen, ontbreken, maar waar de meesten wel een televisie hebben, waardoor ze uitvoerig worden geconfronteerd met de consumptiemaatschappij en een luxueuze levensstijl die ver buiten hun bereik ligt.’
‘Dit,’ schrijft Elgin, ‘is een recept voor haat en revolutie.’ Hij waarschuwt dat de kleinste verhoging van de prijs van levensmiddelen voor deze miljarden mensen al een serieuze bedreiging voor hun bestaan kan betekenen. Een overvloed van reclame uit de rijke wereld uitstorten over een groot deel van de mensheid dat elke dag opnieuw wordt geconfronteerd met de strijd om het bestaan, creëert ‘een schizofrene wereld’. Maanden voor de terroristische aanvallen van 11 september 2001, voegde Elgin hieraan de volgende droeve, profetische woorden toe: ‘Gevoed door wanhoop en het vooruitzicht op een uitzichtloze toekomst, zal de kans op terroristische aanvallen enorm toenemen.’
Zullen mijn woorden net zo voorspellend zijn? Ik hoop het niet. Met dit artikel wil ik u alleen waarschuwen dat we zo niet langer kunnen doorgaan.


We beschikken nu over de middelen om onze eigen ondergang te bewerkstelligen. Eén verkeerd besluit kan ertoe leiden, dat de hele mensheid wordt weggevaagd of dat het leven op aarde drastisch wordt veranderd. We kunnen ons niet nog meer aanvallen veroorloven die worden veroorzaakt door intense woede. Evenmin kunnen we de gedachten die hieraan ten grondslag liggen nog langer koesteren. We zullen onze ideeën over (af)scheiding en superioriteit moeten laten varen, evenals onze zucht naar wraak.
Het zal niet gemakkelijk zijn om onze ideeën los te laten, want ze zijn diep in ons verankerd en ons ingegeven door onze hoogste autoriteit: een wijsheid die van generatie op generatie is overgedragen. Met andere woorden: door religies.
Niet door álle religies natuurlijk, maar helaas wél door de machtigste en meest verbreide onder hen. Deze religies hebben ons bijgebracht – en dit gebeurt nog steeds op een dwingende manier – dat er een absoluut systeem van afscheiding en superioriteit bestaat, waarin God de hoogste autoriteit is en de laagste regionen worden bezet door degenen die God niet willen accepteren, zoals God dit wil. Bovendien hebben deze religies ons doordrongen van een heel stelsel van wraak, dat korte metten maakt met diegenen die in deze kwesties Gods wil niet accepteert. Bijna alle op uitsluiting berustende, geïnstitutionaliseerde religies spreken herhaaldelijk over een boze, jaloerse en strenge God die geweld en dood gebruikt én het gebruik van geweld en dood als middel om conflicten via religie op te lossen, vergeeft.
Wanneer u denkt dat dit wel erg harde taal is, kunt u de Tora er op naslaan. Of de Bhagavad Gita, het Boek van Mormon, of de geschriften van andere grote religies. Alleen al volgens de Bijbel zijn er meer dan een miljoen mensen vernietigd door de hand van God of in Zijn opdracht.
Maar is het wel reëel om de geïnstitutionaliseerde religies de schuld te geven van al onze problemen? Is religie echt alleen verantwoordelijk voor de grote armoede, de onderdrukking en alle oorlogen en moorden in de wereld?
Voor mij is het antwoord duidelijk: ‘ja’. Ik vermoed dat velen het met mij eens zijn, maar ook dat de meesten dat niet zullen uitspreken – zeker niet hardop. Zolang we het niet volmondig met elkaar eens zijn over de oorzaak van het menselijk disfunctioneren, zullen al onze pogingen om hier een einde aan te maken op niets uitlopen. Dit is ook de reden waarom we onze problemen nog steeds langs politieke, economische of zelfs militaire weg proberen op te lossen. Dit is echter geen uitweg, want de problemen waarmee onze wereld wordt geconfronteerd, zijn van spirituele aard.

sjaen
02-10-06, 09:04
vervolg:

Zelfs voor iemand met slechts een oppervlakkige kennis van de menselijke aard moet het duidelijk zijn, dat een bepaald geloof een bepaald gedrag met zich meebrengt. Als de dingen waarin we geloven onwaar, onvolledig of onjuist zijn, zullen we ons zo gedragen, dat we alles wat we gezamenlijk willen bereiken – althans, wat we zeggen te willen bereiken – ontkrachten. Het probleem is dat de mensheid al eeuwenlang de wereld probeert te veranderen door middel van een bepaald gedrag. Dat werkt niet – ten minste, niet op de lange duur. Oorlog voeren, politieke macht uitoefenen, of economische druk opvoeren kan een tijdelijke oplossing zijn om een bepaald gedrag te verbieden of een halt toe te roepen, maar zolang mensen aan hun ideeën vasthouden, zal dit gedrag mettertijd opnieuw worden vertoond.
De situatie in het Midden-Oosten, met name de voortdurende strijd tussen de Palestijnen en de Israëli’s, is hiervan een pijnlijk voorbeeld. Hier en op andere plaatsen in de wereld wordt telkens weer aangetoond, dat bommen, stemmen, noch geld een bepaald gedrag uiteindelijk veranderen. Ideeën doen dit wel. De manier waarop bommen en geld worden gebruikt, vloeit voort uit overtuiging.
Als we er over eens zijn, dat ‘de dingen waarin we geloven’ synoniem zijn aan ‘onze spiritualiteit’, zullen we inzien dat de problemen waarmee de wereld van nu wordt geconfronteerd van spirituele aard zijn. Ze zijn verankerd in onze hedendaagse, spirituele opvattingen en de manier waarop deze aan mensen worden voorgeschoteld, de wijze waarop zij ermee in aanraking komen, ernaartoe worden geleid en in de opvattingen die hen worden geleerd door de geestelijke leiders van het heden en het verleden.


Het beeld van God dat door de eeuwen heen door vele religieuze instellingen is gevormd en ontwikkeld, heeft een diepe invloed op ons. Maar wat als dit beeld onjuist is? Wat als het een gebrekkige versie is van een gebrekkige visie? Onze huidige religieuze opvattingen leiden vaak tot grote misvattingen. Oorlog en ander abominabel gedrag wordt in veel te veel situaties gezien als acceptabel. Daarom kan ik u verzekeren dat er nooit een einde zal komen aan tragedies zoals deze plaatshebben in Irak, tenzij en wanneer wij ons fundamentele beeld van God, van het leven zelf en van het leven met onze medemens, veranderen en verbreden. De op uitsluiting berustende, geïnstitutionaliseerde religies van nu moeten de mens hierbij helpen, want zij hebben ons dit beperkte beeld bijgebracht – en er een moreel gezag aan verleend.
Moeten geïnstitutionaliseerde religies zich dan maar opheffen en verdwijnen? Nee, natuurlijk niet. Daarvoor bevatten ze te veel goede dingen. Dan zou er veel te veel verloren gaan. Niemand die een diepere kennis heeft van religies zou dit wenselijk achten. Moeten ze al hun leerstellingen dan maar verwerpen? Zeker niet en wel om dezelfde reden. Alles wat ik vraag is of geïnstitutionaliseerde religies hun leerstellingen eens grondig onder de loep willen nemen om te zien of enkele hiervan misschien niet tot vrede, maar tot oorlog aanzetten.
Dit kan echter niet een vraag van mij alleen zijn. We zullen deze vraag met zijn allen moeten stellen. Gevestigde instellingen luisteren nu eenmaal niet naar een roepende in de woestijn. Daarom vraag ik u allen om dapper te zijn. Onze politieke leiders moeten de problemen van de wereld spirituele problemen durven noemen, wat het ook zijn. Onze economen moeten de verdeling van rijkdom en bezit in de wereld vanuit een spiritueel gezichtspunt ter discussie durven stellen. Zelfs onze strijdkrachten moeten gewapende conflicten zien voor wat ze in werkelijkheid vaak zijn: de gevolgen van spirituele geschillen, en deze ook zo benaderen.
Sommigen zullen er moeite mee hebben onze problemen spiritueel te noemen. Het is gemakkelijker te zeggen dat onze politici het verkeerd doen. Tenslotte zijn zowel zij als wij daaraan gewend. Net als onze economen en onze legers. Maar onze religies op de vingers tikken is een andere zaak. Ronduit zeggen dat zij – op zijn minst een groot deel van de problemen veroorzaken – is verre van gemakkelijk.
Toch is dat wat ik vraag. Ik vraag de dapperen onder ons om de religieuze gemeenschappen uit te nodigen samen te werken aan de ontwikkeling van een nieuwe spiritualiteit op aarde, gebaseerd op de diepe wijsheden van onze heilige geschriften. Een spiritualiteit die zich hier niet toe beperkt, maar de mogelijkheid wil openlaten dat we misschien niet alles weten over God en het leven. Dit inzicht zou alles kunnen veranderen. Een spiritualiteit die ruimte biedt aan nieuwe inzichten, door mensen voor mensen, even waardevol als de oude – zelfs als alle spirituele waarheden al zijn onthuld.


Wanneer religies deze nieuwe spiritualiteit de ruimte geven zich te ontwikkelen, kunnen grote, nieuwe waarheden zich manifesteren die een gedrag stimuleren dat de religieuze waarden van de mensheid – en van alle levende wezens – koestert. Onafhankelijk van hun religie ontwikkelen mensen zich al in deze richting. De vraag is alleen of deze ontwikkeling snel genoeg gaat om de mensheid te redden, zonder de hulp van religie. Kunnen onze op uitsluiting berustende, geïnstitutionaliseerde religies samen met ons nieuwe spirituele inzichten ontwikkelen – of moeten we dit alleen doen? Is er binnen onze religies ruimte voor andere tradities en nationaliteiten? Kunnen zij hun ogen openen voor de realiteit en zich richten op een verbintenis en een eenheid met God en alle levende wezens, in plaats van op (af)scheiding en superioriteit?
Zullen religies dit uit zichzelf doen? Het antwoord is ‘nee’. De geschiedenis leert dat religie zich niet hervormt dankzij religie. We zullen actie moeten ondernemen, zoals Maarten Luther deed toen hij in 1517 zijn 95 stellingen op de deur van de kerk in Wittenberg spijkerde. Moderne Maarten Luthers zullen moeten oproepen tot een Tweede Reformatie. We moeten een vrijheidsbeweging oprichten, een burgerrechtenbeweging ten behoeve van de ziel, om ons eindelijk uit het keurslijf van een tirannieke God te verlossen.
De situatie op aarde drijft veel te veel mensen tot wanhoop, een rijke voedingsbodem voor terrorisme. Mensen die hun leven willen geven om het lijden van hun medemensen te verlichten. Onze ziel roept om het einde van het terrorisme en het einde van de terreur die dit terrorisme veroorzaakt. De ziel roept de mensen op de kant van de mensheid te kiezen.
Ik geloof in God. Maar niet in de God van het verleden, niet in de God van vrees en woede, onverdraagzaamheid en geweld, uitsluiting en starheid – een God die het doden van mensen in Zijn naam toestaat en vergeeft. Mijn God is de God van de toekomst, die de mensheid steunt. Als dit ook uw God is, vraag ik u samen met mij God te helpen de mensheid te redden. Het is een race tegen de klok. En we kunnen het ons niet veroorloven te verliezen.

Met toestemming bewerkt en overgenomen van Tikkun (juli/augustus 2003), een tweemaandelijks, Amerikaans opinieblad over politiek, cultuur en samenleving. De titel verwijst naar het Hebreeuwse woord voor ‘transformeren’. Voor informatie over abonnementen: Tikkun Subscription Service, PO Box 460 926, Escondido, CA 92046, Verenigde Staten, [email protected], www.tikkun.org.


Neale Donald Walsch is schrijver van onder meer Een ongewoon gesprek met God en Een nieuw gesprek met God. Zijn boeken zijn verschenen in 27 talen, waarmee hij een miljoenenpubliek heeft bereikt. Met zijn vrouw Nancy Fleming-Walsch is hij oprichter van Converstations with God Foundation, een onderzoeksinstelling die de wereld wil inspireren om de aandacht te verleggen van geweld naar vrede en van boosheid naar liefde. Zie ook: www.cwg.org.

Bar
02-10-06, 11:28
Ik begrijp dat Haselhoef zich nu ook gaat inzetten voor het bannen van politiek uit de moskee?

bowie
02-10-06, 13:13
moslims moeten eens ophouden mer zeuren....ik word er niet goed van

Qaiys
02-10-06, 14:15
Geplaatst door bowie
moslims moeten eens ophouden mer zeuren....ik word er niet goed van

Waar zeuren die moslims dan volgens jou over?

knuppeltje
02-10-06, 18:12
Geplaatst door Qaiys
Waar zeuren die moslims dan volgens jou over?

Subsidiehoeren?

mark61
02-10-06, 19:29
Geplaatst door Qaiys
(fundamentalistische)

Niet stiekem haakjes eromheen zetten.

Tis eerder verwonderlijk dat dat fundi alleen ivm islam genoemd werd, terwijl het katholicisme ongekwalificeerd een veeg uit de pan kreeg.

In plaats dat je je daar druk om maakt...

sater
02-10-06, 19:29
:gniffel: merkwaardig, hoe lichtgeraakt [reli]manneneer [b]lijkt als vrouwelijke [geloof]waardigheid spreekt.

Qaiys
03-10-06, 04:37
Geplaatst door A. Haselhoef
Dat klopt, dit kwam uit de koker van de onlangs opgestapte voorzitter Hikmat Mahawatkhan.

Vlak voordat hij weg ging ben ik bestuurslid bij het CGI geworden, dus binnen mij vermogen en wat Allah aan mogelijkheden geeft, zal ik ervoor proberen te waken dat wij niet meedeinen met het criminaliseren van de Islamitische gemeenschap in Nederland.

Overigens de ex-voorzitter is nu bij ....... de partij éénnl kandidaat nr. 3

3. Hikmat Mahawat Khan, beroep: Business Consultant Aviation
Hikmat studeerde Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en Master in Business Administration. Hij vervulde diverse functies in de luchtvaart, onder meer bij Air Holland, debis Airfinance en KLM. Is thans Business Consultant in de luchtvaart. Sinds 1999 is hij voorzitter van de Haagse Lahore Ahmadiyya moskee en later van de landelijke koepel ULAMON. In 2004 was hij mede-oprichter van de Contact Groep Islam (CGI), waarvan hij tot september voorzitter was.

Sorensen van Leefbaar Rotterdam staat overigens nr. 4

Ik ben heel blij dat die Hikmat Khan weg is bij het CGI. Ik vond al dat de hele opzet van de CGI er opgericht was om een soort tweespalt te creeren. Ik hoop dat ze nu meer gericht zijn op eenheid.

Het past in de lijn wat Leefbaar Rotterdam hier in Rotterdam probeerde te doen, ze probeerden de moslim- en andere allochtone organisaties te breken door de subsidies te stoppen en kleine nieuwe groepen aan te trekken die dan door hun gesteund werden met subsidies in ruil voor kritiek op de andere allochtone/moslim organisaties.

Bijvoorbeeld in de Rotterdamse Marokkaanse gemeenschap werden de oudere en langer bestaande organisaties hevig bekritisseerd waarbij een nieuwere groep, in dit geval een imazighen groep in ruil voor subsidies zich aansloot bij leefbaar Rotterdam kritiek.

Dat deed leefbaar ook met andere autochtone organisaties, zoals bijvoorbeeld met allerlei (kunst)stichtingen.

De gedachte hierachter is dat de traditionele organisaties een soort gesubsidieerde PVDA bastionen waren die gebroken moesten worden door allocatie van subsidies.

Anywayz, ik ken de organisaties zelf niet zo goed maar ik heb best vertrouwen in je. Veel succes !