PDA

Bekijk Volledige Versie : Tasawwuf/soefisme.......



Rabi'ah.
02-10-06, 15:45
............wat is jullie mening/ervaring/ kennis hierover/hiermee/hiervan?

Graag serieus onderbouwd.

Bvd.

tukkersterror
02-10-06, 17:06
Geplaatst door Rabi'ah.
............wat is jullie mening/ervaring/ kennis hierover/hiermee/hiervan?

Graag serieus onderbouwd.

Bvd.

Bemiddeling om dichter tot God te komen bedoel je.

Is niets mis mee zolang je een ander mens er niet mee benadeelt.

Wide-O
02-10-06, 17:19
Geplaatst door Rabi'ah.
............wat is jullie mening/ervaring/ kennis hierover/hiermee/hiervan?

Graag serieus onderbouwd.

Bvd.

Geen ervaring, maar wel een leestip: Ziauddin Sardar: "Desperately Seeking Paradise". Daarin schrijft hij als (zoekende) moslim uitgebreid zijn ervaringen met het soefisme, inclusief de nodige historische achtergrond.

mark61
02-10-06, 17:35
Geplaatst door Wide-O
Geen ervaring, maar wel een leestip: Ziauddin Sardar: "Desperately Seeking Paradise". Daarin schrijft hij als (zoekende) moslim uitgebreid zijn ervaringen met het soefisme, inclusief de nodige historische achtergrond.

Vooral die Engelse soefi's zijn hilarisch. :hihi:

Je krijgt er wel een beetje een gek idee van het soefisme van.

Het 'echte' soefisme is op sterven na dood.

Wel als muziek te beluisteren: Nusrat Fateh Ali Khan, ook in voor westerse oren verteerbare versie, Sabri Brothers, e.v.a.

Wide-O
02-10-06, 17:40
Geplaatst door mark61
Vooral die Engelse soefi's zijn hilarisch. :hihi:

Je krijgt er wel een beetje een gek idee van het soefisme van.


Jah, maar hij heeft het daar niet bij gelaten toch ? Hij is ook "back to the roots" gegaan in het M.O.

Niet dat ik denk dat zijn ervaringen "de waarheid" zijn, maar je komt toch een hoop te weten door dat boek, of je't er nu mee eens bent of niet.

mark61
02-10-06, 18:09
Geplaatst door Wide-O
Jah, maar hij heeft het daar niet bij gelaten toch ? Hij is ook "back to the roots" gegaan in het M.O.

Niet dat ik denk dat zijn ervaringen "de waarheid" zijn, maar je komt toch een hoop te weten door dat boek, of je't er nu mee eens bent of niet.

Jazeker, maar MO is geen echt soefiland. India, Pakistan, vroeger Turkije.

Rabi'ah.
02-10-06, 20:57
Geplaatst door mark61
Jazeker, maar MO is geen echt soefiland. India, Pakistan, vroeger Turkije.

Het M-O geen soefiland? En what about Egypte en Syrië? En je vergeet Iran. (geen Midden-Oosten land, dat weet ik)

Rabi'ah.
02-10-06, 20:58
Geplaatst door mark61
.

Het 'echte' soefisme is op sterven na dood.


Wat versta jij onder het "echte" soefisme en waarom is het volgens jou op sterven na dood?

Wide-O
02-10-06, 21:03
Geplaatst door mark61
Jazeker, maar MO is geen echt soefiland. India, Pakistan, vroeger Turkije.

<betweter mode on> En daar heeft ie het niet over, als "ex-Paki", in zijn boek ? :p

mark61
02-10-06, 21:03
Geplaatst door Rabi'ah.
Het M-O geen soefiland? En what about Egypte en Syrië? En je vergeet Iran. (geen Midden-Oosten land, dat weet ik)

die vinnik een beetje ehm anders, strikt >>> fundi. Alleen Maghreb / Afrika weer niet.

mark61
02-10-06, 21:12
Geplaatst door Wide-O
<betweter mode on> En daar heeft ie het niet over, als "ex-Paki", in zijn boek ? :p

Ja hoor, maar ze zijn in mijn herinnering ammel zo fundi. Zal het nog es nalezen. Wijn drinken en in jongensbillen knijpen is er iig niet meer bij vandaag de dag. :verward:

Rabi'ah.
02-10-06, 21:15
Geplaatst door mark61
die vinnik een beetje ehm anders, strikt >>> fundi. Alleen Maghreb / Afrika weer niet.

Ik heb anders veel verhalen gehoord over volksgeloof, hadra, soefisjeichs en heiligencultus in m.n. Egypte, maar ook wel Syrië.

Van Maghreb en Afrika weet ik het, alhoewel ik de tasawwuf daar in sommige gevallen meer richting Afrikaans animisme vind gaan.