PDA

Bekijk Volledige Versie : Rituele verbranding Mohammed-pop afgeschaft



Good Kahuna
03-10-06, 08:07
Om de moslimbevolking niet voor de schenen te schoppen wordt in het zuidoosten van Spanje een eeuwenoude traditie aangepast. Jaarlijks vieren ze daar de christelijke herovering van het Iberische schiereiland op de islamitische Moren in 1492 (de Reconquista).

Bij die feesten worden in dorpen in zuidoost Spanje de veldslagen tussen de Moren en de Spanjaarden door verklede inwoners nagespeeld. Na de overwinning van de christenen wordt vaak een pop van de profeet Mohammed van een toren geworpen en in brand gestoken.

Dat laatste is vragen om problemen, zo vrezen veel dorpen. Zeker gezien de woede die losbarstte na de Deense spotprenten over de islamitische profeet Mohammed. In Beneixama, een dorp bij Valencia, is de eeuwenoude gewoonte om het hoofd van een Mohammed-pop met vuurwerk op te blazen, dit jaar geschrapt.

In andere dorpen is de verbranding van de Mohammed-pop van het programma gehaald. Voortaan wordt de pop alleen nog van grote hoogte naar beneden gegooid.

Bron (http://frontpage.fok.nl/nieuws/68924)


Ik ben een fel voorstander van het recht om spotprenten te maken van alles, inclusief de islam, maar dat ze het bovenstaande ritueel voor gezien houden lijkt me prima. Wat ooit een overwinningsfeest was, is tegenwoordig gewoon een cultureel evenement, en in de huidige situatie hoef je daar geen olie mee op het vuur te gooien.

tukkersterror
03-10-06, 08:26
Geplaatst door Good Kahuna
Voortaan wordt de pop alleen nog van grote hoogte naar beneden gegooid.


Heb dit in een andere samenstelling al eens eerder gelezen, dat er homo's van de toren moest worden gegooid, dus ik neem ook aan dat in tradie gezien de moslim gemeenschap hier geen moeite mee heeft :hihi:

Good Kahuna
03-10-06, 08:53
Geplaatst door tukkersterror
Heb dit in een andere samenstelling al eens eerder gelezen, dat er homo's van de toren moest worden gegooid, dus ik neem ook aan dat in tradie gezien de moslim gemeenschap hier geen moeite mee heeft :hihi:

Ik denk anders dat Nederland te klein zou zijn als een paar moslims een pop van een homo van een toren zouden gooien.

Of het moet misschien een pop van Gordon zijn... :vreemd:

tukkersterror
03-10-06, 08:59
Geplaatst door Good Kahuna
Ik denk anders dat Nederland te klein zou zijn als een paar moslims een pop van een homo van een toren zouden gooien.

Of het moet misschien een pop van Gordon zijn... :vreemd:

Ach ik denk dat je in nederland van alles naar beneden kan gooien, zolang je het maar niet in een hokje kunt plaatsen of afval is.:hihi:

Maar om eerlijk te zijn verwacht ik nog wel protesten, want het is immers mohamed.

Witte78
03-10-06, 09:04
Met poppen spelen is soieso kinderachtig.

Tomas
03-10-06, 10:27
Het moet niet gekker worden, straks mag ik mijn jaarlijkse duitser ook niet meer verbranden.