PDA

Bekijk Volledige Versie : VS senator 'Taliban is overal'



IbnRushd
03-10-06, 22:26
VS senator 'Taliban is overal'

3 oktober 2006


(AP) - De VS Senaats Majority Leader Bill Frist zei gisteren dat de Afghaanse oorlog tegen Taliban nooit militair kan worden gewonnen en drong aan op steun voor pogingen om "de mensen die zich Taliban noemen" in de regeing van Afghanistan te krijgen.

De Republikein uit Tennessee zei dat hij tijdens een briefings begrepen dat de Taliban strijders te talrijk waren en teveel steun hadden om op het slagveld verslagen te kunnen worden.

"Zij dienen deel te uit te gaan maken van een transparant soort regering," zei hij tijdens een bezoek aan een militaire basis in Qalat, Afghanistan. "Als we dat voor elkaar krijgen zijn we succesvol." Afghanistan kent op dit moment de zwaarste aanvallen door opstandelingen sinds de door de VS geleide militaire omverwerping van de Taliban in eind 2001.

Volgens telling van de Associated Press, zijn er in heel Afghanistan dit jaar ten minste 2.800 mensen gedood. De telling, die militanten en burgers omvat, is ongeveer 1.300 meer dan het aantal slachtoffers van 2005.

Frist zei dat hij had gehoopt dat de V.S. zijn troepen uit Afghanistan spoedig terug zou kunnen trekken, doch de aanwezige 20.000 manschappen van de VS zijn nodig om de alliantie van de NAVO te steunen, die de directe controle over de meeste militaire acties op zich zal nemen.

De senator zei hij ervoor werd gewaarschuwd dat de aanvallen zullen toenemen. Er schijnt een "onbeperkte stroom" van mensen te zijn "bereid om wapens op te nemen en te integreren met de Taliban," hij zei.

Hij zei de enige manier om in plaatsen zoals het moeilijk te controleren zuidelijke deel van het land te winnen is "door mensen die zich Taliban noemen op te nemen in een grotere, representatieve overheid."

"Optreden tegen het verzet door de harten en het verstand te winnen [van de bevolking] lijkt uiteindelijk het antwoord zijn," aldus Frist. "Militairen contra het verzet, één op één, klinkt niet als of dat gewonnen kan worden. Het lijkt mij dat... de Taliban overal is."

Bron: concordmonitor.com (nieuwsfeit.nl)

tukkersterror
03-10-06, 22:34
Dus als ik een man vind in mijn slaapkamer kast kan ik ervan uitgaan dat mijn vrouw niet vreemd gaat maar dat het een Taliban strijder is :stout:

Nou daar trap TT niet in. :ego: