PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Moslims moeten kalmte afkijken van christenen'



Seif
04-10-06, 05:50
'Moslims moeten kalmte afkijken van christenen'

Uitgegeven: 4 oktober 2006 05:48
Laatst gewijzigd: 4 oktober 2006 05:48

RIJSWIJK - Moslims moeten van christenen afkijken hoe je reageert op kwetsende zaken. Dat stelt Yusuf Altuntas, de nieuwe directeur van de Turkse moskeekoepel Milli Görüs Noord Nederland woensdag op de internetsite van Trouw.

"Als er iets gebeurt wat moslims kwetst, zoals bij die cartoonkwestie, dan reageren ze heel impulsief. Je hoeft ze maar een keer tegen de schenen te schoppen en ze worden heftig", zegt Altuntas. "Toen christenen geschokt waren over Madonna, bleven die zó rustig. Ik benijd christenen. Die maken er geen sensatie van. We willen van christenen afkijken hoe het anders kan."

Altuntas vindt ook dat moslims vaker met christenen moeten optrekken.

Bron: NU.nl (http://www.nu.nl/news/840139/10/%27Moslims_moeten_kalmte_afkijken_van_christenen%2 7.html)

Joesoef
04-10-06, 06:34
Geplaatst door Seif
"Als er iets gebeurt wat moslims kwetst, zoals bij die cartoonkwestie, dan reageren ze heel impulsief. Je hoeft ze maar een keer tegen de schenen te schoppen en ze worden heftig"


Klein probleem. Het zijn voornamelijk de ongeletterde moslims in verwegistan die zo reageren. En natuurlijk de media die alles lekker uitvergroten.

Heb vaker bij Milli Görüs het idee dat ze in een ivoren torentje wonen.

barfly
04-10-06, 06:43
Deze maneer heeft vast gemist dat de vredelievende gelovigen in Goeree Overflakkee zelfs de kranten jongens hebben bedreigd omdat die een krant rond bracht waar een columnist iets onwelvalligs had geschreven wb hun vol van naastenliefde zijnde geloof....

tukkersterror
04-10-06, 07:27
Geplaatst door barfly
Deze maneer heeft vast gemist dat de vredelievende gelovigen in Goeree Overflakkee zelfs de kranten jongens hebben bedreigd omdat die een krant rond bracht waar een columnist iets onwelvalligs had geschreven wb hun vol van naastenliefde zijnde geloof....

Even goed lezen, Joes gaf het antwoord al, ook wij hebben ongeletterde in Nederland :hihi:

Nou maar hopen de niemand daar vandaan komt!!!

Qaiys
04-10-06, 09:12
Geplaatst door tukkersterror
Even goed lezen, Joes gaf het antwoord al, ook wij hebben ongeletterden in Nederland :hihi:

Nou maar hopen de niemand daar vandaan komt!!!

Ja daar heb je gelijk in ! :hihi:
Vooral van diegenen die moeite hebben met begrijpend lezen.

tukkersterror
04-10-06, 09:16
Geplaatst door Qaiys
Ja daar heb je gelijk in ! :hihi:
Vooral van diegenen die moeite hebben met begrijpend lezen.

O gij, Goddelijke, ga in een hoekje zitten en schaam je.:hihi:

Baddha
04-10-06, 11:16
Geplaatst door Joesoef
Klein probleem. Het zijn voornamelijk de ongeletterde moslims in verwegistan die zo reageren. En natuurlijk de media die alles lekker uitvergroten.

Heb vaker bij Milli Görüs het idee dat ze in een ivoren torentje wonen.

Helaas zijn het niet alleen (http://www.elsevier.nl/nieuws/nederland/nieuwsbericht/asp/artnr/86339/index.html) deze mensen, die overigens ongetwijfeld zijn opgehitst, hoe hadden ze anders van de kwestie geweten?

Dat de media de cartoonrellen overdreven ophitsten ben ik ten dele wel met je eens. Ze blazen zaken van weinig importantie doorgaans graag op en weten daardoor een vertekend wereldbeeld te creëren.

In dit geval snap ik het echter wel. Het ging hier om een clash tussen vrijheid van meningsuiting en geloofsvrijheid. Het verhaal van de Mozart opera is een duidelijk voorbeeld dat deze kwestie nog altijd voortleefd.

Vrijheid van meningsuiting is voor de media een belangrijke basis. Daarom heb ik wel enig begrip voor hun houding in deze.

nigella
04-10-06, 11:47
ik vind dat ieder zijn geloof moet hanteren zoals hij zelf denkt dat het beste is. waaneer iedereen iedereen elkaar in zijn geloof laat,zouden we veel meer in vrede leven.we weten allemaal wat goed en slecht is toch. we bemoeien ons teveel met elkaar.

tukkersterror
04-10-06, 11:56
Geplaatst door nigella
ik vind dat ieder zijn geloof moet hanteren zoals hij zelf denkt dat het beste is. waaneer iedereen iedereen elkaar in zijn geloof laat,zouden we veel meer in vrede leven.we weten allemaal wat goed en slecht is toch. we bemoeien ons teveel met elkaar.

Helemaal met je eens, als dit niet lijdt tot geweld of vernedering van andere mensen.
Zolang het binnen de wet blijft is het geen probleem, maar als je door een paar spotprenten (waar kranten mee vol staan) of een uitspraak van een mens overgaat tot geweld, is het niet meer te hanteren.

Trouwens welkom op maroc.nl

Qaiys
04-10-06, 19:43
Milli Görüs: Samen met christenen op de bres

Scepsis in reformatorische kring

APELDOORN - Moslims en christenen zouden in de Nederlandse samenleving veel meer samen moeten werken. Dat vindt de Turkse moskeevereniging Milli Görüs, een van de grootste islamitische koepelorganisaties in Nederland. Woordvoerders uit reformatorische kring reageren sceptisch.

De directeur van de Noord-Nederlandse afdeling van de internationale Turkse organisatie Milli Görüs, Y. Altuntas, vindt dat christenen en moslims elkaar nodig hebben, zo zei hij woensdagmorgen. „Je moet die samenwerking niet inhoudelijk zien. Ik blijf zelf een goede moslim in het gesprek. Maar we hebben elkaar wel nodig. Wat mij betreft blijft het niet bij een momentopname, maar komt het tot duurzame samenwerking.” Ook andere islamitische voormannen zien veel in samenwerking, zo bleek eerder.

De afgelopen jaren pleitte met name ds. W. Visscher van de gereformeerde gemeente in Amersfoort voor een soortgelijke samenwerking. Hij noemt de oproep vanuit Milli Görüs „opmerkelijk” en pleit ervoor in de discussie hierover nadrukkelijk onderscheid te maken tussen het religieuze en het maatschappelijke terrein, aldus de predikant vanmorgen. „Op het religieuze vlak is er sprake van een levensgrote tegenstelling, die tussen waarheid en leugen. Op dat vlak kan er geen samenwerking zijn.”

Anders ligt het voor ds. Visscher als moslims aan christenen vragen „hoe zij op een vreedzame manier gestalte kunnen geven aan gevoelens van ongenoegen. Als zij met die vraag bij ons komen, kunnen we hun uitleggen hoe wij dat doen of hoe we het in een bepaalde situatie zouden aanpakken.” Op het voorstel bij een protest gezamenlijk op te trekken, reageert de predikant afwijzend. „We moeten ons niet met moslims verzwageren. Dan ontstaat in de media en in de publieke opinie al snel het idee dat het om hetzelfde soort mensen gaat. Dat moeten we voorkomen.”

Milli Görüsdirecteur Altuntas vindt juist dat moslims wat de manier van protesteren betreft het nodige van christenen kunnen leren. Hij wijst daarbij met name naar de SGP. Rond de omstreden optredens van de Amerikaanse popster Madonna in september in Amsterdam, waarbij ze een kruisigingsact opvoerde, lieten de SGP-jongeren op een „rustige” manier van zich horen, aldus Altuntas. „Dat mis ik bij moslims. Ik had graag gezien dat ook wij hadden meegedaan met dat protest.”

Woordvoerder Gert van Veldhuizen van de SGP-jongeren zegt dat zijn organisatie „niet direct zit te wachten op veel samenwerking met moslims op allerlei terrein. Wij zien de islamisering van de samenleving met lede ogen aan en zouden liever een christianisering zien.” Van Veldhuizen vindt het „prima” als moslims een protest tegen een optreden van Madonna willen ondersteunen, „maar we zouden islamitische organisaties niet vragen een aangifte mede te ondertekenen. Wij willen niet in de hoek van de fundamentalistische moslims worden geplaatst.”

Ook SGP-fractievoorzitter Van der Vlies zegt in een reactie „nog niet zomaar toe te zijn aan samenwerking met molims.” Hij vraagt zich ook af of het ooit zover zal komen. „Protesteren doen wij altijd met een zekere waardigheid en als het kan met innerlijke rust. Als de Naam van God in het geding is, laten wij in ons protest een toon van verdriet en ergernis doorklinken. Helaas zijn er op dat vlak nogal wat incidenten geweest de afgelopen jaren.”

Elk protest moet volgens Van der Vlies op zichzelf worden bekeken. „Als wij tegen dezelfde ergeniswekkende zaken aanlopen als moslims, kunnen we elkaars geluid in bepaalde situaties versterken. Dat is nog iets anders dan samenwerken. Samenwerking impliceert dat je het over een heleboel dingen eens bent. Dat zie ik bij moslims nog niet zo voor me.”


http://www.refdag.nl/artikel/1276782/Milli+G%26ouml%3Br%26uuml%3Bs%3A+Samen+met+christe nen+op+de+bres.html

De slijmturken van Milli Görüs worden gewoon keihard afgewezen.

mark61
04-10-06, 19:57
MG heeft een dubbele agenda.

sater
06-10-06, 12:50
Geplaatst door Joesoef
Klein probleem. Het zijn voornamelijk de ongeletterde moslims in verwegistan die zo reageren. En natuurlijk de media die alles lekker uitvergroten.

Heb vaker bij Milli Görüs het idee dat ze in een ivoren torentje wonen.

Milli Görüs betoont zich ten minste van goede wil te zijn. Evenals overigens de Nederlandse Moslim Omroep. Ontving vandaag een redactioneel mailtje inhoudende: dank voor uw suggestie studiogesprek te houden over waarom moslims geen vergiffenis vragen voor de [dodelijke] gevolgen van hun hysterische reacties. Heb teruggemaild vol vertrouwen het resultaat van hun redactiegesprek af te wachten. Benieuwd of en hoe ondermeer Wim Koole [ooit Nikon] en Abdoelah Haselhoef gaan reageren. Ebn ja, stel dat, neem uitnodiging voor studiogesprek aan.

tukkersterror
06-10-06, 14:25
Geplaatst door Joesoef
Klein probleem. Het zijn voornamelijk de ongeletterde moslims in verwegistan die zo reageren.

Dus sommigen op maroc.nl zijn dus ook ongeletterde moslims.
En wat moeten we daar dan mee doen, negeren?

Don Vito
06-10-06, 15:20
Geplaatst door sater
Milli Görüs betoont zich ten minste van goede wil te zijn. Evenals overigens de Nederlandse Moslim Omroep. Ontving vandaag een redactioneel mailtje inhoudende: dank voor uw suggestie studiogesprek te houden over waarom moslims geen vergiffenis vragen voor de [dodelijke] gevolgen van hun hysterische reacties.

Sorry van Theo Van gogh, Sorry dat een van mn broeders je fiets/scooter/autoradio heeft gestolen, sorry dat ik je vriendin heb verleidt
sorry sorry sorry

Ik begrijp het niet, eenerzijds wilt de Nederlandse maatschappij ons
individualiseren en anderzijds moeten wij wel openlijk als groep afstand nemen van voorvallen en in het geval van sater moet ik em zelfs excuses gaan aanbieden voor wat een paar zotten doen in het midden oosten!!!

Je spoort niet ouwe