PDA

Bekijk Volledige Versie : Duvel’ stapt als moslim uit de hiphop



Alim
04-10-06, 09:35
Van onze verslaggevers Pablo Cabenda, Erik Thijssen


AMSTERDAM - Ze zouden de premičre komen opluisteren van Dutch Touch; De film van Ulrike Helmer over Nederlandse hiphop die eergisteren op het Nederlands Film Festival werd vertoond. Maar een van Neerlands hiphoptoppers, de crew DuvelDuvel die ook door de regisseuse werd geportretteerd, liet onverwacht verstek gaan.

UitlegReden volgens Helmer: rapper Duvel, de hoofdman van de crew Ritchie Zebeda, wijdde zich aan spiritueler zaken in de moskee. Het leek erop dat Zebeda plots moslim was geworden en als zodanig de wereldse hiphop had afgezworen.

Of in zijn eigen woorden op de website van DuvelDuvel: ‘Tis leuk geweest! Tijd voor iets nieuws. Maken jullie er maar een speeltuin van. Platenduivels, onduku wannabe gangsters en spitsvondige stink biters. Die scene is zo infantiel hiero tzou werkelijk te lelijk zijn indien ik me er nog in zou begeven. Ik ben lusu.’ Geen woord echter over een bekering.

‘Religie heeft er niets mee te maken’, zegt manager van DuvelDuvel Thomas Koorndijk. ‘Ja, hij is moslim geworden, maar niet streng gelovig of zo. Voor zijn persoon an Sich maakt dat niets uit.’

De manager werd zelf ook verrast door Zebeda’s besluit om te stoppen: ‘Ik weet niet waar de schoen precies wringt. Het ging eigenlijk heel goed. Het tweede album van Opgeduveld (een samenwerking tussen Opgezwolle en DuvelDuvel) kwam eraan, ze gingen weer toeren en door de film Dutch Touch is er ook meer publiciteit voor hun shows.’

Kees de Koning, directeur van DuvelDuvels platenlabel Top Notch, is verbaasd en teleurgesteld over het vertrek van een van zijn paradepaardjes: ‘Ik wist nog van niks.’ Wat er met het tweede album van zijn twee topacts gaat gebeuren is nog onduidelijk.

Manager Koorndijk weet wel dat Zebeda ‘door een optelsom van verschillende dingen niet meer gemotiveerd was. De industrie, de bullshit om de muziek heen, daar is hij niet in geďnteresseerd.’ Bovendien was er volgens Koorndijk een ‘generatiekloof’ met Jawat en Opgezwolle, die voor ‘wrijvingen’ zorgde.

Liveconcerten waren voor Duvel Duvel sowieso nooit een prioriteit. De crew die samen met Opgezwolle de absolute toplaag vormt van de hedendaagse Nederlandse hiphop en al tien jaar in de scene bezig is, trad bijvoorbeeld na het verschijnen van het album Aap-o-theek niet eens op. Computerprogrammeur/rapper Zebeda deelde veel liever zijn nummers door ze op het internet te zetten. Volgens Koorndijk had Ritchie het niet zo met ‘de bullshit van iedere week een showtje doen’.

In hoeverre zijn afscheid van de nederhop te maken heeft met een nieuwe geloofsovertuiging, blijft de vraag. Helmer: ‘Een jaar geleden hield hij zich weinig met godsdienst bezig. Hij heet niet voor niets Duvel.’

‘Moslim geworden? Wie zegt dat?’ Mevrouw Zebeda, moeder van rapper Duvel klinkt enigszins verbaasd aan de telefoon. De vermeende switch van geloof van haar zoon is ook nieuw voor haar. ‘Maar ik zie hem niet elke dag. Ach, als je maar ergens in gelooft.’

Ritchie zelf wil geen verder opheldering geven over de reden van zijn vertrek bij DuvelDuvel noch over zijn bekering tot de islam. De rapper pareert elke vraag met hetzelfde antwoord: ‘Daarop wil ik niet ingaan.’

Bron: Volkskrant

tukkersterror
04-10-06, 10:21
Een duvel die moslim word?




duvel is het twentse woord voor duivel.............

keuzetoets
04-10-06, 13:59
Jammer. Het was met afstand de beste rapgroep van Nederland.