PDA

Bekijk Volledige Versie : Verdonk valt uit naar Kamerlid om dubbel paspoort



Black Pearl
04-10-06, 21:30
Verdonk valt uit naar Kamerlid om dubbel paspoort

AMSTERDAM - Minister voor Vreemdelingenzaken Rita Verdonk (VVD) heeft Tweede Kamerlid Naïma Azough (GroenLinks) woensdag tijdens een debat over het Nederlanderschap persoonlijk de mantel uitgeveegd over haar dubbele nationaliteit. In het debat liet Azough zien dat zij niet alleen een Nederlands paspoort heeft, maar ook een Marokkaans identiteitsbewijs.

"Het geeft geen pas dat u hier als Nederlandse parlementariër zomaar met twee paspoorten staat te zwaaien", beet Verdonk het Kamerlid tijdens een debat over een aanpassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap toe. "Waarom geeft u niet het goede voorbeeld. Ik begrijp niet dat u niet zegt: ik vind Nederland nu het belangrijkst."

Verdonk wil dat buitenlanders die tot Nederlander genaturaliseerd worden, hun oude nationaliteit zo veel mogelijk opgeven. Die zou hun integratie in de weg staan. Alleen voor mensen die afkomstig zijn uit de 17 landen waar burgers hun nationaliteit volgens de grondwet niet kunnen opgeven, geldt de regel niet.

Dit ben ik

Azough is fel tegenstander van de maatregel. Aan het begin van haar betoog pakte zij haar twee passen en zei: "Dit ben ik." Het Kamerlid wilde met de actie aantonen dat zij zich niet meer of minder Nederlander voelt omdat zij ook een Marokkaans paspoort heeft. "Dat zegt niets over mijn Nederlanderschap", zei ze tegen Verdonk.

PvdA-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem ergerde zich aan de uitval van Verdonk. "Het geeft geen pas dat u een Nederlandse parlementariër de maat meet en vraagt of zij hier wel voldoende geworteld is."

http://www.nu.nl/news/841144/11/Verdonk_valt_uit_naar_Kamerlid_om_dubbel_paspoort. html

barfly
04-10-06, 21:38
Ik begrijp wel een beetje wat verdonk wil zeggen. Als je in de Nederlandse politiek wil dan moet je kleur bekennen en dat is dubieus met twee nationaliteiten.

~Panthera~
04-10-06, 21:41
Waarom zou ze ? ze zit toch HIER in de tweede kamer, en niet in Marokko ? :verward:
Zegt genoeg, dacht ik.

Dolle Fatima
04-10-06, 22:02
Geplaatst door barfly
Ik begrijp wel een beetje wat verdonk wil zeggen. Als je in de Nederlandse politiek wil dan moet je kleur bekennen en dat is dubieus met twee nationaliteiten.

Voor sommige Hollanders is alles wat niet naar kaas ruikt, dubieus.
Wat is er in godsnaam dubieus aan het hebben van twee nationaliteiten?? Moet iedereen die de politiek in gaat het haar blond verven en kleurlenzen gaan dragen? Ik dacht dat het parlement een afspiegeling van de samenleving moest zijn.

Dolle Fatima
04-10-06, 22:04
Geplaatst door Black Pearl
[B]
Azough is fel tegenstander van de maatregel. Aan het begin van haar betoog pakte zij haar twee passen en zei: "Dit ben ik." Het Kamerlid wilde met de actie aantonen dat zij zich niet meer of minder Nederlander voelt omdat zij ook een Marokkaans paspoort heeft. "Dat zegt niets over mijn Nederlanderschap", zei ze tegen Verdonk.



PRECIES

Ik was al langer fan van Naima, she rulez gewoon!

Qaiys
04-10-06, 23:09
Let op: Onderstaande artikelen zijn al eind maart verschenen

Tjeenk Willink voor behoud dubbel paspoort

DEN HAAG - Vice-president Tjeenk Willink van de Raad van State is voor het behoud van de dubbele nationaliteit. Hij heeft „altijd twijfel gehouden over de strijd tegen de dubbele nationaliteit”.

Tjeenk Willink staat daarmee lijnrecht tegenover minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) die de dubbele nationaliteit voor bijvoorbeeld Marokkanen van de derde generatie in Nederland wil afschaffen. Verdonk heeft daarvoor in de Kamer de steun van een meerderheid van CDA, VVD, LPF en Groep Wilders.

Tjeenk Willink, sinds 1997 vice-president van de Raad van State, zei donderdag in een toespraak bij de viering van vijftig jaar Novib in Den Haag dat erkend moet worden „dat elke burger meerdere identiteiten heeft. Daarom heb ik ook altijd twijfel gehouden over de strijd tegen de dubbele nationaliteit. Die strijd gaat langs de kernvraag heen. En die kernvraag luidt: hoe kun je Nederlander zijn en toch je Marokkaanse achtergrond niet verloochenen? Hoe kun je Nederlander blijven en toch wereldburger worden; solidair zijn met de mensen in het zuiden?“

Tjeenk Willink was van 1987 tot 1997 lid van de Eerste Kamer voor de PvdA. De laatste zes jaar van die periode was hij voorzitter van de Senaat. Als vice-president van de Raad van State wordt hij ook wel de onderkoning van Nederland genoemd, omdat koningin Beatrix officieel de voorzitter is van de Raad maar de werkzaamheden overlaat aan de vice-president. De Raad van State is het hoogste adviescollege van de regering.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/35811391/tjeenk_Willink_voor_behoud_dubbel_paspoort.html


‘Dubbel paspoort moet blijven’

Door een onzer redacteuren

Den Haag, 24 maart. Vice-president Tjeenk Willink van de Raad van State is tegen de afschaffing van de dubbele nationaliteit. Hij zei dat gisteren tijdens een toespraak voor het 50-jarig bestaan van de ontwikkelingsorganisatie Novib. Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken, VVD) is voorstander van die afschaffing.

„Het lijkt soms dat met het kosmopolitischer worden van de eigen nationale samenleving het kosmopolitisch burgerschap afneemt”, aldus Tjeenk Willink, zelf oud-voorzitter van de Novib. In een tijd van van „grensoverschrijdende bedrijven en internationale overheidssamenwerking”, is ook „grensoverschrijdend burgerschap” nodig, betoogde Tjeenk Willink. „Daarvoor is nodig de erkenning dat elke burger meerdere identiteiten heeft. Daarom heb ik ook altijd twijfel gehouden over de strijd tegen de dubbele nationaliteit. Die strijd gaat langs de kernvraag heen. En die kernvraag luidt: hoe kun je Nederlander zijn en toch je Marokkaanse achtergrond niet verloochenen? Hoe kun je Nederlander blijven en toch wereldburger worden; solidair zijn met de mensen in het zuiden?”

De Nederlandse regering is juist voorstander van afschaffing van de dubbele nationaliteit, omdat deze een keuze tegen integratie in de Nederlandse samenleving zou impliceren. Eerder dit jaar zijn daarover door minister Verdonk en andere ministers vruchteloze onderhandelingen gevoerd in Marokko, dat van zijn kant de claim dat in Nederland geboren kinderen van Marokkanen tevens Marokkanen zijn, niet wil opgeven.

Het aantal Nederlanders met een dubbele nationaliteit neemt gestaag toe. Volgens het centraal Bureau voor de Statistiek waren het er ongeveer 900.000 op 1 januari 2005, tegen 400.000 tien jaar eerder.

http://www.nrc.nl/binnenland/article259553.ece


http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=180001&highlight=dubbele+and+nationaliteit+and+verdonk

mark61
04-10-06, 23:33
Niemand leutert over EG-burgers, Amerikanen, Canadezen, the lord knows wie er wel 2 paspoorten mag hebben.

barfly
05-10-06, 00:03
Geplaatst door Dolle Fatima
Voor sommige Hollanders is alles wat niet naar kaas ruikt, dubieus.
Wat is er in godsnaam dubieus aan het hebben van twee nationaliteiten?? Moet iedereen die de politiek in gaat het haar blond verven en kleurlenzen gaan dragen? Ik dacht dat het parlement een afspiegeling van de samenleving moest zijn.

Nederlandse politiek is Nederlandse kaas.

Als je twee nationaliteiten hebt is dat ok. Maar wel kleur bekennen. Kaaskop of Berggeit...

MaRiaH
05-10-06, 00:08
Alleen voor mensen die afkomstig zijn uit de 17 landen waar burgers hun nationaliteit volgens de grondwet niet kunnen opgeven, geldt de regel niet.

welke landen zouden dit zijn? :wtf:

Qaiys
05-10-06, 00:26
Geplaatst door barfly
Nederlandse politiek is Nederlandse kaas.

Als je twee nationaliteiten hebt is dat ok. Maar wel kleur bekennen. Kaaskop of Berggeit...

Het is niet of..of , maar en...en.. Ik heb geen hoge pet op van mensen die ineens radicaal omslaan naar 1 identiteit. Dat lijkt me niet logisch of onnatuurlijk. De oplossing moet zijn dat Nederlanders zich minder een minderwaardigheidscomplex moeten aanmeten ten opzichte van hun identiteit en dat niet compenseren door van de ander onmogelijke eisen te gaan stellen die onnatuurlijk zijn.


Tjeenk Willink, sinds 1997 vice-president van de Raad van State, zei donderdag in een toespraak bij de viering van vijftig jaar Novib in Den Haag dat erkend moet worden „dat elke burger meerdere identiteiten heeft. Daarom heb ik ook altijd twijfel gehouden over de strijd tegen de dubbele nationaliteit. Die strijd gaat langs de kernvraag heen. En die kernvraag luidt: hoe kun je Nederlander zijn en toch je Marokkaanse achtergrond niet verloochenen? Hoe kun je Nederlander blijven en toch wereldburger worden; solidair zijn met de mensen in het zuiden?“

prikkerd
05-10-06, 00:29
Geplaatst door barfly
Nederlandse politiek is Nederlandse kaas.

Als je twee nationaliteiten hebt is dat ok. Maar wel kleur bekennen. Kaaskop of Berggeit...

Mee eens
Er mogen geen Nederlandse Marokkanen bestaan
Alleen Nederlandse Nederanders

Oh ja Nederlandse Amerikanen, Canadezen, Israeliers etc mogen ook bestaan want die ................................................ra s racist! angkor/beheer


Wat moet je toch met een ..............................idem................ .... als je al gepromoveerd bent tot Nederlande


p.s Nederlander zijn ....................................... anders kun je fluiten naar je paspoort


:fplet:

prikkerd
05-10-06, 01:30
Geplaatst door gh.wille
De oplossing is simpel alle (dubbele) pas poorten afschaffen .
Kiezen of delen !



wat is er toch met dat "of"
een lelijk voorzetsel dat erg vrijheid-beperkend is

BUSH schoothondje!



Wat is het probleem dat ontstaat wanneer men twee of meerdere paspoorten draagt? Is dat nou als twee godsdiensten geworden?

Maakt een tweede paspoort je hypocriet/minder nederlander/minder geintegreerd?

tr_imparator
05-10-06, 01:44
Ik heb dus 1 nationaliteit en een stomme vergunning,..ik merk dus geen verschil, behalve het feit dat ik dus niet mag stemmen.

Maar ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen, zeker als kamerlid, dat men Nederlanse nationaliteit wel handig kan zijn.

Iets wat niet handig is heb je in principe niet nodig.

Iedereen is hoe zij/hij is. Verder neem je zo iets omdat het handig is/voordelen biedt boven jouw eigen document.

Oplossing is simpel: iedereen die recht heeft op een nederlandse nationaliteit ook daadwerkelijk dezelfde rechten geven. (zo heeft men dus 1 nationaliteit, met dezelfde rechten, en is een nederlandse nationaliteit overbodig). Waarom doet men dat gewoon niet?

Kijken wie er dan nog kiest voor de Nederlanderschap....die keuze hoeft dan dus ook niet te bestaan.

Mensen die nu geen nederlandse nationaliteit hebben zijn in principe tweederangs-burgers. Ze hebben minder rechten.

EL-Imraan
05-10-06, 08:59
Geplaatst door barfly
Ik begrijp wel een beetje wat verdonk wil zeggen. Als je in de Nederlandse politiek wil dan moet je kleur bekennen en dat is dubieus met twee nationaliteiten.

jaja, en wanneer je dat zou doen dan ben je vollidig Nederlander?
Daar geloof ik geen gehakt van.

In de ogen van een Hollander ben je altijd een allochtoon, al heb je afstand van je paspoort, land of je ouders gedaan.....het feit dat je buitenlandsbloed hebt, is een stempel voor het leven, waar je - volgen sene Hollander - niet van afkomt.

Ik ben heel erg trots op Naima Azzough die het op die manier nogmaals dik aanhaalt dat je naast Nederlanderschap ook een ander document kan/mag hebben. Het verandert niets aan haar als persoon.

Wat verdonk wil is een illusie.Het is namelijk een dom argument van Verdonk om te beweren dat wanneer je je andere paspoort laat vallen, dat dat beter is voor je integratie: Die twee dingen hebben totaal niets met elkaar gemeen.
je kan je draai in dit land vinden of juist niet.
ben je bereid een ander te respecteren om wat zij/hij is of niet,
ben je bereid te erkennen dat Nederland trots is dat zij hom's als een volwaardig gezonde mens is zonder het een ziekte te vindne of niet...
om maar ene paar dingen te benoemen die betrekking hebben op de integratie in dit land....en dat heeft totaal niet smet hoeveel passpoorten je hebt.

Juliette
05-10-06, 10:10
Geplaatst door ~Panthera~
Waarom zou ze ? ze zit toch HIER in de tweede kamer, en niet in Marokko ? :verward:
Zegt genoeg, dacht ik.

Verdonk is aan het zwammen. Zou ze dat ook zeggen over al die liberalen met een permanent buitenverblijf in Toscane of Zuid - Frankrijk? Dat dat hun integratie in de weg staat?

:vlammen:

mulan
05-10-06, 11:05
Mensen die denken dat een papiertje iets zegt over de identiteit van iemand zijn te simplistisch voor woorden. En die vergunning onzin moet je tegenwoordig bij het IND regelen dus ik ga toch maar eens een Nederlands paspoort aanschaffen :vreemd:

tr_imparator
05-10-06, 11:20
Geplaatst door mulan
Mensen die denken dat een papiertje iets zegt over de identiteit van iemand zijn te simplistisch voor woorden. En die vergunning onzin moet je tegenwoordig bij het IND regelen dus ik ga toch maar eens een Nederlands paspoort aanschaffen :vreemd:


die vergunning-onzin stelt geen reet voor. Je krijgt een papier thuis..moet je ondertekenen en weer terug zenden en over 6 weken kan je je nieuwe vergunning op afspraak halen.

Wat je voor ondertekend is wel grappig..o.a. dat je niet van plan bent om criminele activiteiten uit te voeren en dat je geld hebt om te leven zeg maar. :maf2:

David
05-10-06, 11:24
Ik heb zó ontzettend genoeg van dat mens. :kotsen2:

mulan
05-10-06, 11:42
Geplaatst door tr_imparator
die vergunning-onzin stelt geen reet voor. Je krijgt een papier thuis..moet je ondertekenen en weer terug zenden en over 6 weken kan je je nieuwe vergunning op afspraak halen.

Wat je voor ondertekend is wel grappig..o.a. dat je niet van plan bent om criminele activiteiten uit te voeren en dat je geld hebt om te leven zeg maar. :maf2:

Ja behalve als je op vakantie wilt en je duizend keer moet bellen (ook nog arrogant) en je een vervangend document moet aanvragen waar je ook nog voor moet dokken alleen maar omdat zij te traag zijn met het verwerken daarvan. 6 weken my ass....dat was dan bij mijn ouders het geval. Ja dat criminele activiteiten gedoe is echt :jeweetog: . Er staat een hele lijst en vervolgens staat er 'ik kan om de volgende redenen het bovenstaande niet verklaren' :D

David
05-10-06, 12:08
Geplaatst door mulan
Mensen die denken dat een papiertje iets zegt over de identiteit van iemand zijn te simplistisch voor woorden. En die vergunning onzin moet je tegenwoordig bij het IND regelen dus ik ga toch maar eens een Nederlands paspoort aanschaffen :vreemd:

Dan moet je ook zo'n rare pasfoto waarop je niet mag lachen... :roker:

Spoetnik
05-10-06, 15:17
Ik heb geen probleem om mijn nederlands paspoort op te geven. Helaas is het wel zo dat het dan onmogelijk is om nog iets te doen in deze debiele wereld.

Orakel
05-10-06, 18:25
Verdonk is de ultieme manifestatie van de huidige teloorgang van het politieke intellect en de opmars van een generatie van navelstaarderige "knoeiers en prutsers, de heerschappij van de minderwaardigen".
Gelijk een listige bard bespeelt zij de vox populi, waar ze op zichzelf niet zoveel moeite voor hoeft te doen, want overal sluiten de middelmatigen en hun culturele ressentimenten zich aaneen:

"Eens was de geest God, toen werd hij mens en nu wordt hij zowaar tot plebs", aldus sprak Zarathoestra.

Als dit plebs maatgevend is voor de Nederlandse morele orde, dan mag het verbazen dat er nog geen zelfverklaarde allochtone periferie is ontstaan die zich sterk maakt voor segregatie. Verdonk en haar collega's vertegenwoordigen namelijk een samenleving, waar we beter geen onderdeel van uitmaken, en wie er wel onderdeel van uit wenst te maken, verdient leiders als Verdonk.

Het_Is_Lent
06-10-06, 14:57
Vandaag heb ik een nederlande paspoort aangevraagd bij de gemeente. Ik voelde me er niet anders door, ondanks de felicitatie van de receptioniste:vreemd:. Ik betwijfel of het voor mijn gevoel enig verschil zou uitmaken als ik de toekomst 1 van mijn paspoorten zou moet inleveren.

Integratie is uiteindelijk een gevoelsmatige kwestie, geen papierwerk.

Wat vindt Verdonk nou eigenlijk van mensen die alleen een buitenlandse nationaliteit hebben?