PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Thuiszorg drukt miljoenen achterover'



Joesoef
05-10-06, 20:31
'Thuiszorg drukt miljoenen achterover'

Uitgegeven: 5 oktober 2006 19:01
Laatst gewijzigd: 5 oktober 2006 19:02

DEN HAAG - Instellingen in de thuiszorg drukken jaarlijks 66 tot 100 miljoen euro achterover door goedkope bedrijven in te huren voor de zorg, maar wel het volle bedrag in rekening te brengen bij zorgverzekeraars. Dat staat in een onderzoek van Achmea, dat de zorgverzekeraar deze zomer naar het ministerie van Volksgezondheid stuurde.

Een woordvoerder van staatssecretaris Clémence Ross (Volksgezondheid) bevestigde donderdag een bericht van die strekking van het NOS Journaal. Achmea deed onderzoek in de eigen regio en rekende het bedrag dat ze misliep om naar landelijke schaal.

Al eerder werd bekend dat de staatssecretaris de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) opdracht gaf om deze praktijken te onderzoeken. De NZa heeft voor het onderzoek de hulp ingeroepen van de FIOD-ECD om te kijken of er sprake is van economische delicten. Dit onderzoek moet eind dit jaar klaar zijn.

De thuiszorginstellingen zouden soms ingewikkelde constructies bedenken, waarbij niet duidelijk is waar het geld blijft. Naar thuiszorg, verpleeg- en verzorgingshuizen gaat jaarlijks 3,8 miljard euro. Ruim de helft is voor de thuiszorg.

Joesoef
05-10-06, 20:33
Daar gaat die premieverhoging dus aan op.

Joesoef
05-10-06, 20:35
Zorgverzekeraars verwachten forse stijging zorgpremie

Uitgegeven: 4 oktober 2006 16:00
Laatst gewijzigd: 4 oktober 2006 17:58

ZEIST - De premie die burgers volgend jaar voor hun ziektekostenpolis moeten betalen, kan fors oplopen. Dat heeft directeur Martin Bontje van de koepelorganisatie van zorgverzekeraars ZN woensdag gezegd.

Het ministerie van Volksgezondheid gaat ervan uit dat de premie voor 2007 met ongeveer 100 euro zal stijgen tot 1166 euro per jaar. ZN gaat uit van een bedrag van minstens 1188 euro. Bontje verwijt minister Hoogervorst de prognose voor volgend jaar "om politieke redenen" te rooskleurig te hebben voorgesteld.




Hij zegt dat de zorgverzekeraars over 2006 40 euro per verzekerde verlies hebben geleden. Daarbij moeten ze volgend jaar extra geld op tafel leggen voor maatregelen tegen wanbetalers. Ook zullen de zorgkosten per patiënt verder stijgen. Dat geldt ook voor kosten die verzekeraars moeten maken om hun bedrijf te runnen.

Keuze

Door de invoering van het nieuwe zorgstelsel moesten alle burgers afgelopen jaar kiezen bij welke zorgverzekeraar ze een polis afsloten. Binnenkort hebben ze de mogelijkheid om over te stappen naar een andere, als ze ontevreden zijn over hun huidige verzekeraar.

Bontje verwacht dat de grote zorgverzekeraars hun premie voor volgend jaar begin november bekendmaken. De andere zullen later in november volgen. Vanaf 1 december kunnen mensen hun contract met hun zorgverzekeraar verbreken.

Vervroegen

Een meerderheid van de Tweede Kamer probeert die datum te vervroegen, bijvoorbeeld naar 15 november.

Maar Bontje zei woensdag dat de zorgverzekeraars daardoor in problemen komen. Het is volgens hem een enorme klus voor de bedrijven om al hun klanten voor 1 december een brief te sturen met daarin een aanbod voor een nieuwe polis. Hij denkt dat die datum niet vervroegd kan worden.

Wisselen

Bontje verwacht dat de komende maanden 50 tot 75 procent van de verzekerden van verzekeraar zal wisselen, een veel groter aantal dan vorig jaar. Hij sluit daarbij niet uit dat verzekeraars de komende tijd in financiële problemen komen en worden gedwongen te fuseren met andere.

PvdA

De Tweede Kamerleden Ferd Crone en Frank Heemskerk (beiden PvdA) willen van het kabinet weten hoe het de zorgtoeslag denkt te verhogen nu de premie hoger uitvalt dan gedacht. Ze hebben hierover woensdag schriftelijke vragen gesteld aan de ministers Gerrit Zalm (Financiën) en Hoogervorst.

De PvdA'ers willen vóór donderdagochtend half tien antwoord, omdat daarna de financiële beschouwingen verdergaan, het debat over de financiële plannen van het kabinet voor volgend jaar.

~Panthera~
05-10-06, 20:39
De Thuiszorg. :rolleyes:


Daar is de eigen bijdrage van 4.60 naar 11.20 per uur voor verhoogd. :moe:
Ooit zo'n loonsverhoging gehad ? dacht het niet.


Mensen kunnen beter een goedkope Pool inhuren. scheelt een stuk. :moe:

Olive Yao
05-10-06, 20:40
Geplaatst door Joesoef
Daar gaat die premieverhoging dus aan op.
Die premie is voor ziekenfondszorg, nu dus zorg op grond van de Zorgverzekeringswet.

Thuiszorg valt onder AWBZ-zorg.

Joesoef
05-10-06, 21:02
Geplaatst door Olive Yao
Die premie is voor ziekenfondszorg, nu dus zorg op grond van de Zorgverzekeringswet.

Thuiszorg valt onder AWBZ-zorg.

bandiet

gh.wille
05-10-06, 21:50
Geplaatst door ~Panthera~
De Thuiszorg. :rolleyes:


Daar is de eigen bijdrage van 4.60 naar 11.20 per uur voor verhoogd. :moe:
Ooit zo'n loonsverhoging gehad ? dacht het niet.


Mensen kunnen beter een goedkope Pool inhuren. scheelt een stuk. :moe:

Ik heb al bedankt voor evt (thuiszorg ) nu helemaal niet meer ,hoe moet je dit ophoesten ?

:geld:

~Panthera~
05-10-06, 22:16
Geplaatst door gh.wille
Ik heb al bedankt voor evt (thuiszorg ) nu helemaal niet meer ,hoe moet je dit ophoesten ?

:geld:


Ja, precies: NIET dus. :moe:

En toen er dus 20.000 mensen de thuiszorg opgezegd hadden, simpelweg omdat ze het niet konden betalen, werd er door Bakellende gezegd: Dan zullen ze het ook wel niet zo nodig gehad hebben. :moe:

:fuckit2:

gh.wille
06-10-06, 00:53
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, precies: NIET dus. :moe:

En toen er dus 20.000 mensen de thuiszorg opgezegd hadden, simpelweg omdat ze het niet konden betalen, werd er door Bakellende gezegd: Dan zullen ze het ook wel niet zo nodig gehad hebben. :moe:

:fuckit2:

Ik werk wel is waar niet meer maar als ik uit ga van een 36 uurige werk-week dan is mijn (Netto) UURLOON minder als mijn eigen bijdrage voor de thuishulp.

Ga me aanmelden bij de thuiszorg ( dan zorg ik voor me zelf en krijg nog poen toe ). :denk: :corcky: :fpuh:

observer
06-10-06, 15:10
Geplaatst door Olive Yao
Die premie is voor ziekenfondszorg, nu dus zorg op grond van de Zorgverzekeringswet.

Thuiszorg valt onder AWBZ-zorg. apothekers flikken hetzelfde met medicijnen

sturen wel de nota maar niet de creditnota die ze krijgen van de fabrikanten

kan soms 20% zijn

gh.wille
06-10-06, 15:33
Geplaatst door observer
apothekers flikken hetzelfde met medicijnen

sturen wel de nota maar niet de creditnota die ze krijgen van de fabrikanten

kan soms 20% zijn

Dit begrijp ik niet helemaal , een apotheek moet toch ook leven?
Dat ze winst maken over een bij een fabriekant betrokken product doet elke Supermarkt toch ook ?

~Panthera~
06-10-06, 21:45
Geplaatst door gh.wille


Ga me aanmelden bij de thuiszorg ( dan zorg ik voor me zelf en krijg nog poen toe ). :denk: :corcky: :fpuh:


Doen ! eens kijken wat er gebeurd. :corcky: :hihi:

observer
06-10-06, 23:58
Geplaatst door gh.wille
Dit begrijp ik niet helemaal , een apotheek moet toch ook leven?
Dat ze winst maken over een bij een fabriekant betrokken product doet elke Supermarkt toch ook ? de regel is dat de gemaakte kosten vergoed worden

dat is dus het netto bedrag

wat zou er met gh.wille gebeuren als je maar 80% van je inkomen opgeeft aan de belastingen omdat je ook moet leven?

contradictio
08-10-06, 16:58
Het verhaal van Observer is helaas niets meer of minder dan "de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt"



Tot en met 1999 was de receptregelvergoeding in oorsprong gebaseerd op de resultaten van een praktijkkostenonderzoek dat het accountantskantoor
Ernst & Young in 1987 onder openbare apotheken heeft uitgevoerd.
Sindsdien heeft het CTG (voorheen Centraal Orgaan Tarieven in de
Gezondheidszorg) de receptregelvergoeding alleen gecorrigeerd voor
inflatie. Hierdoor sloot de receptregelvergoeding niet meer aan bij de
feitelijke apotheekpraktijkkosten. Sinds 1991 worden apothekers geacht
dit tekort bij te verdienen vanuit de inkoopvoordelen . Deze zelfde
inkoopvoordelen vormden aanleiding tot een langslepende politieke
discussie over de aanvaardbaarheid van inkoopvoordelen als
apotheekinkomsten. Het driejarenakkoord maakte aan deze discussie een
einde. De apothekers en de minister stemden samen in met een wettelijk
kortingspercentage op de apotheekprijzen voor WTG-geneesmiddelen van
6,82% in ruil voor een gefaseerde verhoging van de receptregelvergoeding
gedurende de jaren 2000 tot en met 2002.

Bron: SFK


Kort door de bocht is het verhaal dus:

Apotheken waren vanwege een verouderde tarief stuctuur niet rendabel meer, apothekers kregen van de overheid te horen dat ze maar moesten gaan handelen! Dat zijn die apothekers toen gaan doen om te overleven... Zij bleken er echter zo goed in te zijn om kortingen te bedingen bij de fabrikanten dat menig ambtenaar jaloers werd op het inkomen!
naast jaloerse ambtenaren kwamen er ook de tekorten in de gezondheidszorg dus werd het verhaal:

Apothekers, dank voor het goede onderhandelen maar jullie mogen vanaf nu als melkkoe dienen... En NEE, we gaan jullie nog steeds geen kostendekkend tarief geven.... ga maar meer kortingen regelen of zo..!
Je raadt het al... de kortingen zijn op eeen gegeven moment ook op bij de fabrikanten..


Dit is gewoon 'de naaierij' van marktwerking in de zorg.... Immers bij elk ander BEDRIJF kan de overheid dit nooit flikken.... dan heet veel winst gewoon gezonde bedrijfsvoering...


als je je dan nog eens bedenkt dat de geneesmiddel uitgaven slechts 11% van de totale uitgaven in de gezondheidzorg vormen en dat die voor Nederland binnen Europa een van de goedkoopste is.... dan weet je pas wat de verhoudingen zijn en de zogenaamde "winsten" voor de gezondheidzorg... Ach, ambtenaren moeten iets te doen hebben...

Dolle Fatima
09-10-06, 07:59
Geplaatst door Joesoef
'Thuiszorg drukt miljoenen achterover'

Uitgegeven: 5 oktober 2006 19:01
Laatst gewijzigd: 5 oktober 2006 19:02

DEN HAAG - Instellingen in de thuiszorg drukken jaarlijks 66 tot 100 miljoen euro achterover door goedkope bedrijven in te huren voor de zorg, maar wel het volle bedrag in rekening te brengen bij zorgverzekeraars.

Een beetje ouwe mensjes oplichten om aan je do te komen. Mensen hebben geen geweten meer. :moeilijk:

observer
09-10-06, 09:09
Kort door de bocht is het verhaal dus: nog korter door de bocht het verzwijgen van deze kortingen is fraude

het is gewoon 100 euro vergoed krijgen voor iets wat 80 kost

contradictio
09-10-06, 15:09
Geplaatst door observer
nog korter door de bocht het verzwijgen van deze kortingen is fraude

het is gewoon 100 euro vergoed krijgen voor iets wat 80 kost

lees en gij zult begrijpen....

Er is dus niets verzwegen... de overheid wist ervan en heeft het zelf veroorzaakt en wil er bovendien zelf geen oplossing voor regelen want ze willen nog steeds geen kostendekkend tarief met apothekers afspreken.... Bovendien vergeet je voor het gemak dat er al jarenlang 40% door de overheid op generieke middelen en ong. 9% op merkmiddelen wordt 'afgepakt' van de apotheken. Dus jouw verhaal van 100 euro en 80 euro gaat al jaren niet meer op....


dus ajb leek.... ga je in de eerst in de materie verdiepen of zwijg!

gh.wille
09-10-06, 15:53
Geplaatst door ~Panthera~
Doen ! eens kijken wat er gebeurd. :corcky: :hihi:

Ik heb inmiddels gebeld daar over en kreeg de lachers wel op mijn hand maar helaas ik ben te oud voor deze functie en bovendien niet geschoold !

:D :duivels: :D :duivels: :D

Z e kunne m,n R..... :fpuh:

gh.wille
09-10-06, 16:03
Geplaatst door observer
nog korter door de bocht het verzwijgen van deze kortingen is fraude

het is gewoon 100 euro vergoed krijgen voor iets wat 80 kost

Ik ben een leek , maar vooropgesteld dat er apothekers zijn ( die evt willen frauderen )dacht ik dat juist in die branche waar elk PILLETJE verantwoord moet worden het een heel moeilijke zo bijna niet onmogelijke zaak is !
Vergeet niet dat de meeste medicijnen op dokters voorschrift gegeven worden, en deze noteerd ook de datum ,hoeveelheid enz enz .

observer
10-10-06, 13:02
Geplaatst door gh.wille
Ik ben een leek , maar vooropgesteld dat er apothekers zijn ( die evt willen frauderen )dacht ik dat juist in die branche waar elk PILLETJE verantwoord moet worden het een heel moeilijke zo bijna niet onmogelijke zaak is !
Vergeet niet dat de meeste medicijnen op dokters voorschrift gegeven worden, en deze noteerd ook de datum ,hoeveelheid enz enz . niet zo moeilijk hoor

stel ik koop een euh auto voor jou

maak een afspraak met de dealer dat ik een nota van 10000 euro krijg en een creditnota van 2000

ik ga naar jou toe en zeg ik krijg 10000 euro van je

zou je je belazerd voelen?

~Panthera~
10-10-06, 13:35
Geplaatst door gh.wille
Ik heb inmiddels gebeld daar over en kreeg de lachers wel op mijn hand maar helaas ik ben te oud voor deze functie en bovendien niet geschoold !

:D :duivels: :D :duivels: :D

Z e kunne m,n R..... :fpuh:


Nou, das dan ook mooi naadje. :moe: :hihi:

gh.wille
10-10-06, 17:03
Geplaatst door observer
niet zo moeilijk hoor

stel ik koop een euh auto voor jou

maak een afspraak met de dealer dat ik een nota van 10000 euro krijg en een creditnota van 2000

ik ga naar jou toe en zeg ik krijg 10000 euro van je

zou je je belazerd voelen?

Ik ben niet erg op de hoogte van dit soort handelingen , maar wel een "aanzienlijke" klant bij de apotheker en mijn medicijnen zij nog al uiteen lopend en komen bij div farmaceutische bedrijven vandaan .
Zouden die dan allemaal frauderen ?
Maar goed er zal altijd wel een mogelijkheid kunnen zijn , rijst bij mij nog de vraag of dat zoveel is als in KOP van deze topic wordt vermelden dat het net als bij de Thuis Zorg in de miljoenen zou gaan lopen ?