PDA

Bekijk Volledige Versie : Ongedoopte baby’s toch naar de hemel



Seif
06-10-06, 17:34
Ongedoopte baby’s toch naar de hemel

Door onze correspondent

Rome, 6 okt.

Paus Benedictus XVI staat op het punt om het „voorgeborchte” af te schaffen, een katholiek concept dat dateert uit de Middeleeuwen. Mogelijk vandaag nog maakt hij bekend dat kinderen die ongedoopt sterven voortaan toch naar de hemel gaan.

Veel katholieken en ook paus Benedictus zelf twijfelen al decennia aan het bestaan van het voorgeborchte of het „limbus”. Maar nu de katholieke kerk steeds actiever is met het winnen van zieltjes in Afrika en Azië, waar de kindersterfte hoog is, lijkt er een extra reden te zijn om het limbus maar af te schaffen. Te meer daar de islam jonge slachtoffertjes van honger, ziekte en geweld wel direct toelaat tot de hemel.

Volgens christenen is de hemel te beschouwen als een vereniging met God, en de hel als een scheiding van God. Eeuwenlang was de vraag of ongedoopte kinderen een plek konden krijgen in de hemel. Immers pas door de doop werd de mens christen en daarmee een potentieel hemelvaarder.

In de dertiende eeuw werd het antwoord gevonden met het limbus infantium, waar ongedoopte kinderen terecht konden. Het was een soort voorkamer van de hemel die de schrijver Dante in zijn Divina Commedia echter als de eerste cirkel van de hel omschrijft. Middeleeuwse schilderijen verbeelden het limbus als iets wat geen moeder haar kind zou toewensen.

Naast het limbus infantium is indertijd ook een limbus patrum in het leven geroepen voor grote personen uit de geschiedenis die echter leefden voor de geboorte van Jezus. Omdat zij dus niet in Christus konden geloven, was er voor hen geen plek in de hemel. Dit was het grimmige lot van Mozes, Abraham, David, maar ook van de beste denkers en schrijvers uit de klassieken, zoals Homerus, Ovidius, Socrates en Plato.

Paus Benedictus XVI stelde in 1984 al eens dat het limbus infantium nooit tot de absolute geloofswaarheden heeft behoord. Hij zei toen: „Persoonlijk zou ik het laten vallen, omdat het altijd alleen een theologische hypothese is geweest.”

Vorig jaar stelde het Vaticaan een theologische commissie in om de zaak te onderzoeken. Deze week heeft deze groep van dertig geleerden in Rome de laatste hand gelegd aan de conclusies die naar verwacht vandaag door de paus zullen worden gepresenteerd.

Ongedoopte kinderen zullen daarmee, volgens bronnen binnen het Vaticaan, toegang krijgen tot het paradijs. Maar of de hemelpoorten ook opengaan voor Abraham en de andere groten van voor Jezus Christus, is nog niet bekend.

Bron: NRC Handelsblad (http://www.nrc.nl/buitenland/article504080.ece)

David
06-10-06, 17:56
Het is een hele opluchting.


Wat een poppenkast. :moe:

mark61
06-10-06, 18:15
Zou ik ook kunnen gelden als ongedoopte baby? Of zit daar een grens op?

David
06-10-06, 18:19
Geplaatst door mark61
Zou ik ook kunnen gelden als ongedoopte baby? Of zit daar een grens op?



Mars weet vast wel hoe het zit met dergelijke theologische finesses. Maar wat doet het er toe - het is toch afgeschaft?

~Panthera~
06-10-06, 22:29
Mogen ze nu ook op een Katholieke begraafplaats begraven worden ?
Want dat mag nl ook niet. :moe:

F****** Idiots.

Marsipulami
06-10-06, 23:01
Geplaatst door Seif
Ongedoopte kinderen zullen daarmee, volgens bronnen binnen het Vaticaan, toegang krijgen tot het paradijs. Maar of de hemelpoorten ook opengaan voor Abraham en de andere groten van voor Jezus Christus, is nog niet bekend.

De correspondent van NRC Handelsblad is niet echt op de hoogte zo te lezen. Wat er met de rechtvaardigen van voor de tijd van Jezus Christus gebeurde wordt reeds klaar gesteld in de apostolische geloofsbelijdenis die men des zondags in katholieke kerken opdreunt. De officiële Kathechismus van de Katholieke Kerk (KKK) geeft volgende verklaring voor de zinswending "die is neergedaald ter helle"

Christus is nedergedaald ter helle

De herhaalde bevestigingen van het Nieuwe Testament dat Jezus is opgewekt uit de doden" (1 Kor. 15, 20) 1 Vgl. Hand. 3, 15; Rom. 8, 11, veronderstellen dat Hij voorafgaand aan de verrijzenis in het verblijf van de doden vertoefd heeft 2 Vgl. Heb. 13, 20. Dat is de eerste betekenis die de prediking van de apostelen gegeven heeft aan Jezus' nederdaling ter helle. Jezus heeft, evenals alle mensen, de dood gekend. Hij heeft zich met zijn ziel bij hen gevoegd in het dodenrijk. Maar Hij is er nedergedaald als Verlosser, de Blijde Boodschap verkondigend aan de geesten die er waren gekerkerd 3 Vgl. 1 Pt. 3, 18-19.

Het dodenrijk waarin Christus na zijn sterven is nedergedaald, noemt de Schrift de hel, de Sjeool of de Hades, 4 Vgl. Fil. 2, 10; Hand. 2, 24; Openb. 1, 18; Ef. 4, 9 omdat zij die zich daar bevinden, verstoken zijn van het zien van God. 5 Vgl. Ps. 6, 6; Ps. 88, 11-13 Dat is immers het geval voor alle doden, goede of slechte, wanneer zij wachten op de Verlosser, 6 Vgl. Ps. 89, 49; 1 Sam. 28, 19; Ez. 32, 17-32 dat wil niet zeggen dat hun lot gelijk is, zoals Jezus laat zien in de parabel van de arme Lazarus, die in "de schoot van Abraham" was opgenomen. 7 Vgl. Lc. 16, 22-26 "Het zijn juist de zielen van deze vromen die in de schoot van Abraham op hun bevrijder wachtten, die Jezus Christus bevrijdde, toen Hij nederdaalde ter helle" 8 KKK, Catechismus Romanus Concilii Tridentini. 1,6,3, vert uit Lat.. Jezus is niet nedergedaald ter helle om de verdoemden te bevrijden 9 Vgl. Synode van Rome, De neerdaling ter helle van Christus, Sessio III - 3e zitting (25 okt 745), evenmin om de hel van de verdoemenis af te breken, 10 Vgl. DS 1011; 1077 maar om de rechtvaardigen die Hem voorgegaan waren, te bevrijden. 11 Vgl. Conc. van Toledo in 625; DS 485 12 Vgl. Mt. 27, 52-53

"Het evangelie is ook aan gestorvenen verkondigd..." (1 Petr. 4,6). De nederdaling ter helle is de volledige vervulling van de evangelische aankondiging van het heil. Zij is de allerlaatste fase van de Messiaanse zending van Jezus. Deze fase is zeer beperkt in de tijd, maar strekt zich ontzettend ver uit wat haar werkelijke betekenis betreft. Zij leert dat het verlossingswerk zich uitbreidt tot alle mensen van alle tijden en van alle plaatsen, want allen die zijn gered, hebben immers deel gekregen aan de verlossing.

http://www.rkdocumenten.nl/content.php?docid=1&id=1092&toevoeging=

MaRiaH
06-10-06, 23:06
Geplaatst door ~Panthera~
Mogen ze nu ook op een Katholieke begraafplaats begraven worden ?
Want dat mag nl ook niet. :moe:

F****** Idiots.

Dat is inderdaad belachelijk..

Mijn broertje is na de geboorte overleden en wel begraven op een kath. kerkhof. Voor zover we weten is hij niet gedoopt. Dat was in 1971.

Tegenwoordig mag het in ieder geval wel weet ik van anderen.

Marsipulami
06-10-06, 23:06
Geplaatst door ~Panthera~
Mogen ze nu ook op een Katholieke begraafplaats begraven worden ?
Want dat mag nl ook niet. :moe:

F****** Idiots.

Om de honderd jaar moet je je toch eens laten informeren over het katholicisme om na te gaan of je beeld van de RKK niet moet worden geupdated.

~Panthera~
07-10-06, 00:00
Geplaatst door Marsipulami
Om de honderd jaar moet je je toch eens laten informeren over het katholicisme om na te gaan of je beeld van de RKK niet moet worden geupdated.



Vraag: Mag een begraafplaats iemand weigeren ?

Het volgende is het geval.
Begin april is een maat van ons overleden ten gevolge van een auto-ongeluk. Hij is toen gecremeerd, en nu willen de ouders graag een graf bestellen bij een begraafplaats in Wxxxxxxxx. Niet in een urnentuin o.i.d. maar een gewoon graf. Hij is echter niet katholiek gedoopt of gevormd. Dat was voor het kerkbestuur de reden om onze maat te weigeren. Ze hebben dus nul op het request gekregen. Dus nu zitten de ouders er maar mooi mee. Wij als vrienden willen het kerkbestuur er toch van overtuigen dat onze vriend in Wxxxxxxx hoort

In het recente verleden zijn er echter wel mensen begraven zonder katholieke achtergrond. Nu willen wij, zijn maten, het er niet bij laten en onze vriend toch een laatste rustplaats in Wxxxxxxxxxx op het kerkhof aldaar geven.

Hoe sterk staan we om het toch af te dwingen dat hij daar een plaats mag krijgen. Kosten en alles zijn geen probleem, en zijn ouders willen in de toekomst daar ook bijgezet worden.

Hoe sterk staan we, zijn er wettelijke bepalingen in begravenisland, en heeft U misschien tips voor ons, zodat we het toch kunnen bewerkstelligen om onze maat daar toch een grafmonument te geven?
En tja, als het kerkbestuur toch iemand mag weigeren.

Op welke gronden mag dat dan juridisch?

Wij zitten er toch mee. Aanstaande zaterdag hebben we het kerkbestuur uitgenodigd om onze kant te laten zien, en de wens van de ouders in te willigen.

Hoe kunnen we zoiets het beste oplossen? Ik neem aan dat we niet de eerste zijn.

Al vast bedankt voor de moeite. En ik hoop dat ik spoedig een antwoord mag ontvangen van U.

Met vriendelijke groet,
Nico Jonker 8 november 2004

http://www.uitvaart.nl/index.php?pid=1&s_page_id=68&id=4904




:fpetaf: Ik zou zeggen : doe hetzelfde. Katholieke begraafplaatsen doen dus nog steeds aan discriminatie.

Marsipulami
07-10-06, 00:08
Geplaatst door ~Panthera~
Vraag: Mag een begraafplaats iemand weigeren ?

Het volgende is het geval.
Begin april is een maat van ons overleden ten gevolge van een auto-ongeluk. Hij is toen gecremeerd, en nu willen de ouders graag een graf bestellen bij een begraafplaats in Wxxxxxxxx. Niet in een urnentuin o.i.d. maar een gewoon graf. Hij is echter niet katholiek gedoopt of gevormd. Dat was voor het kerkbestuur de reden om onze maat te weigeren. Ze hebben dus nul op het request gekregen. Dus nu zitten de ouders er maar mooi mee. Wij als vrienden willen het kerkbestuur er toch van overtuigen dat onze vriend in Wxxxxxxx hoort

In het recente verleden zijn er echter wel mensen begraven zonder katholieke achtergrond. Nu willen wij, zijn maten, het er niet bij laten en onze vriend toch een laatste rustplaats in Wxxxxxxxxxx op het kerkhof aldaar geven.

Hoe sterk staan we om het toch af te dwingen dat hij daar een plaats mag krijgen. Kosten en alles zijn geen probleem, en zijn ouders willen in de toekomst daar ook bijgezet worden.

Hoe sterk staan we, zijn er wettelijke bepalingen in begravenisland, en heeft U misschien tips voor ons, zodat we het toch kunnen bewerkstelligen om onze maat daar toch een grafmonument te geven?
En tja, als het kerkbestuur toch iemand mag weigeren.

Op welke gronden mag dat dan juridisch?

Wij zitten er toch mee. Aanstaande zaterdag hebben we het kerkbestuur uitgenodigd om onze kant te laten zien, en de wens van de ouders in te willigen.

Hoe kunnen we zoiets het beste oplossen? Ik neem aan dat we niet de eerste zijn.

Al vast bedankt voor de moeite. En ik hoop dat ik spoedig een antwoord mag ontvangen van U.

Met vriendelijke groet,
Nico Jonker 8 november 2004

http://www.uitvaart.nl/index.php?pid=1&s_page_id=68&id=4904




:fpetaf: Ik zou zeggen : doe hetzelfde. Katholieke begraafplaatsen doen dus nog steeds aan discriminatie.

Het gaat hier niet om ongedoopte kinderen, maar om een wilsbekwame volwassene die nooit katholiek geweest is of is willen worden. De beslissing om hem niet te begraven op een katholieke begraafplaats getuigt dus alleen maar van respect voor de overtuiging van de overledene.

~Panthera~
07-10-06, 00:15
Geplaatst door Marsipulami
Het gaat hier niet om ongedoopte kinderen, maar om een wilsbekwame volwassene die nooit katholiek geweest is of is willen worden. De beslissing om hem niet te begraven op een katholieke begraafplaats getuigt dus alleen maar van respect voor de overtuiging van de overledene.


Het gaat er gewoon om, dat als iemand op een Katholieke begraafplaats begraven wil worden, zonder gedoopt te zijn, dat dus nog steeds niet mag.
Kan het schelen welke reden iemand daar voor heeft, van mijn part wil hij/zij daar begraven worden vanwege het mooie uitzicht.

Marsipulami
07-10-06, 00:20
Geplaatst door David
Mars weet vast wel hoe het zit met dergelijke theologische finesses. Maar wat doet het er toe - het is toch afgeschaft?

Het is niet afgeschaft en hoeft ook niet afgeschaft te worden want de limbus of het voorgeborchte is nooit een onderdeel geweest van de officiële leer van de kerk. Slechts een theologische theorie die zoals zoveel theorieën in een bepaald tijdsgewricht populair kunnen zijn om nadien weer in onbruik te geraken.

Marsipulami
07-10-06, 00:24
Geplaatst door ~Panthera~
Het gaat er gewoon om, dat als iemand op een Katholieke begraafplaats begraven wil worden, zonder gedoopt te zijn, dat dus nog steeds niet mag.
Kan het schelen welke reden iemand daar voor heeft, van mijn part wil hij/zij daar begraven worden vanwege het mooie uitzicht.

Ik vind dat men respect moet opbrengen voor de overtuiging van een overledene. Uit je tekst blijkt helemaal niet dat de overledene zelf op een katholieke begraafplaats wilde begraven worden. Terwijl er duidelijke argumenten zijn om het tegendeel aan te nemen.

~Panthera~
07-10-06, 00:28
Geplaatst door Marsipulami
Ik vind dat men respect moet opbrengen voor de levensovertuiging van een overledene. Uit je tekst blijkt helemaal niet dat de overledene zelf op een katholieke begraafplaats wilde begraven worden. Terwijl er duidelijke argumenten zijn om het tegendeel aan te nemen.


Zijn vrienden cq familie wilden het, blijkbaar.
Voor mij reden genoeg.
Die moeten er nl staan, na zijn dood.
Zelf kon hij moeilijk nog even iets zeggen, nietwaar ?
Maar goed, gemierenneuk op een begraafplaats dus, over een stuk grond.

Marsipulami
07-10-06, 00:36
Geplaatst door ~Panthera~
Zijn vrienden cq familie wilden het, blijkbaar.
Voor mij reden genoeg.
Die moeten er nl staan, na zijn dood.

De wens van de overledene zelf moet primeren boven die van zijn vrienden en familie.


Zelf kon hij moeilijk nog even iets zeggen, nietwaar ?

Daarom moet het volstaan om te luisteren naar wat hij er bij leven over gezegd heeft.

~Panthera~
07-10-06, 00:44
Geplaatst door Marsipulami
De wens van de overledene zelf moet primeren boven die van zijn vrienden en familie.

Misschien heeft ie het bij leven wel aangegeven, weet jij het ?



Daarom moet het volstaan om te luisteren naar wat hij er bij leven over gezegd heeft.

zie boven.

Marsipulami
07-10-06, 00:52
Geplaatst door ~Panthera~
Misschien heeft ie het bij leven wel aangegeven, weet jij het ?

Aangezien hij als wilsbekwame volwassene nooit katholiek is geweest en het ook niet is willen worden, lijkt het me logisch dat hij niet bij de katholieke club wilde behoren. Dat hij dus ook niet op een katholieke begraafplaats onder een groot kruisbeeld wilde begraven worden is daarvan de logische consequentie. Dat moet zelfs jij kunnen begrijpen.

~Panthera~
07-10-06, 00:56
Geplaatst door Marsipulami
Aangezien hij als wilsbekwame volwassene nooit katholiek is geweest en het ook niet is willen worden, lijkt het me logisch dat hij niet bij de katholieke club wilde behoren. Dat hij dus ook niet op een katholieke begraafplaats onder een groot kruisbeeld wilde begraven worden is daarvan de logische consequentie. Dat moet zelfs jij kunnen begrijpen.


Mensen zijn niet zo "logisch".
Voor hetzelfde geld wilde hij dat wel, omdat hij de Katholieke begraafplaats op zich gewoon heel mooi vond.
Je hoeft niet katholiek te zijn om grote engelen toch schitterend te vinden.
Zelfs jij zou dat kunnen begrijpen.
Feit blijft dan toch, dat het niet mocht.

Marsipulami
07-10-06, 01:03
Geplaatst door ~Panthera~
Mensen zijn niet zo "logisch".
Voor hetzelfde geld wilde hij dat wel, omdat hij de Katholieke begraafplaats op zich gewoon heel mooi vond.
Je hoeft niet katholiek te zijn om grote engelen toch schitterend te vinden.
Zelfs jij zou dat kunnen begrijpen.
Feit blijft dan toch, dat het niet mocht.


Dat blijkt in ieder geval niet uit de tekst die je citeerde. Daar kan je alleen argumenten uit putten voor het feit dat hij zelf niet bij de katholieke club wenste te behoren.

En behalve het respect voor de wens en de overtuiging van de overledene is er ook nog het respect voor de overtuiging van de katholieke gemeenschap. Moslims of vrijzinnigen zouden het ook niet waarderen als er op hun begraafplaats ingericht volgens de eigen levensbeschouwelijke traditie een katholiek wilde begraven worden onder een groot stenen kruis. Respect voor anderen begint bij zelfrespect.

~Panthera~
07-10-06, 01:12
Geplaatst door Marsipulami
Dat blijkt in ieder geval niet uit de tekst die je citeerde. Daar kan je alleen argumenten uit putten voor het feit dat hij zelf niet bij de katholieke club wenste te behoren.

Dat denk ik niet, zijn familie en vrienden zullen hem beter gekend hebben dan jij, dus als die hem op een katholieke begraafplaats willen begraven, zegt mij dat meer dan wat jij denkt te weten over ze.


En behalve het respect voor de wens en de overtuiging van de overledene is er ook nog het respect voor de overtuiging van de katholieke gemeenschap. Moslims of vrijzinnigen zouden het ook niet waarderen als er op hun begraafplaats ingericht volgens de eigen levensbeschouwelijke traditie een katholiek wilde begraven worden onder een groot stenen kruis. Respect voor anderen begint bij zelfrespect.

Het ging hier niet om Moslims en de hele santekraam die jij er nu weer bijhaalt.
Het gaat gewoon over iemand die niet op een Katholieke begraafplaats begraven mag worden, terwijl zijn vrienden cq famielie dat graag willen.

Olive Yao
21-04-07, 16:41
^